Lancia zal een nieuw vlaggenschip krijgen

The new Lancia

Met al die vergaderingen op het moment in Detroit en Auburn hills komen er steeds meer uistpraken over de toekomst van merken naar buiten.

Uiteraard  weten we in november pas de offciële details, maar het een en ander wordt nu al gezegd. En vlak na het nieuws over de nieuwe aanstelling van Olivier François als CEO van Chrysler, volgt geheel naar verwachting een uitspraak over de nieuwe plannen voor Lancia. Geheel naar verwachting, want uit verschillende hoeken klonk al de reactie; “Gaat hij weg bij Lancia dan?”

Dat is dus inderdaad helemaal niet het geval. Vervolgens is de stap naar de vraag over een nauwe samenwerking tussen Lancia en het nieuwe Chrysler een hele kleine. Daar valt voor woordvoerders dan ook natuurlijk nog nauwelijks meer omheen te zeilen. Resultaat; FGA woordvoerders geven vandaag toe dat de plannen voor Lancia in de toekomst, voor een groot deel zullen samenvallen met die voor Chrysler. Chrysler dat zoals we allemaal weten op zoek is naar een nieuw hoogwaardiger imago als ‘premium’-merk (Als iemand andere algemeen geaccepteerde term weet? Mail ons! We willen namelijk graag af van dit ‘Duitse’ woord).

Het zou gaan om middelgrote auto’s van het D segment tot grotere auto’s bovenin (E segment). De Lancia’s en Chryslers van de toekomst zullen in grote mate elkaars techniek delen, en ook hetzelfde dealernetwerk hebben door heel Europa. Volgens de woordvoerders van FGA zijn de onderhandelingen hierover in volle gang, en zal er ook sprake zijn van een Lancia versie op het grote Chrysler platform (300C). Dit zal dan de officiële opvolger zijn van de ongelukkige maar perfecte Thesis. Tussen de Delta en deze opvolger in, zal op basis van de nieuw te produceren Sebring (200c) een volwaardige D segment auto gebouwd worden. Naar verwachting in verschillende varianten. Chrysler zal overigens op haar beurt een compacte luxe stadsauto krijgen op basis van de nieuwe aankomende Ypsilon.

Eindelijk lijkt er gerechtigheid te komen voor ‘La LANCIA’, na jaren van stilte rond dit onderwerp.

31 gedachten over “Lancia zal een nieuw vlaggenschip krijgen

  • 6 oktober 2009 om 18:23
    Permalink

    Ik ben blij met dit bericht zeg eens is E segment te vergelijken met de 7, A8 en S in de duitse rangen? Of spreek je dan van een F segment? 🙄

    Hoe dan ook ben ik heel opgetogen met het nieuws dat Lancia een nieuw vlaggenschip te voorschijn gaat toveren 😀

    Ik hoop dat dit de afmetingen zal krijgen van bijvoorbeeld de huidige Mercedes S ofzo, om de pure luxe van een Italiaanse limo naar voren te kunnen brengen 😀

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 20:31
    Permalink

    Nu dat je het erover hebt denk ik dat het steeds meer dat deze grote auto’s (ook de nieuwe Alfa) tussen E en F in zullen zitten. Dus iets compacter dan de rijdende woonkamers S en A8 en 7. Wie koopt die Uberhaupt? Nobody. En ruimer dan een A6 Merc E en BMW5.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 20:47
    Permalink

    Ja idd F segment is Audi A8 en Maserati Quatroporte en BMW 7. E segment is BMW 5 serie en Mercedes E Klasse. Lancia krijgt hopelijk weer een echte Thema misschien weer met Ferrari krachtbron hahahaha.

    Alfa Romeo gaat met Dodge samen en Chrysler dus met Lancia en je houd Fiat klein met zijn modellen dan want die liepen nooit groter als het C-segment moet Fiat niet gaan denk ik wel veel leuke type’s op kleine auto’s.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 21:35
    Permalink

    In welke klasse valt een Maybach?
    Is er nog zo iets als een G klasse daarvoor? :S

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 21:37
    Permalink

    :S = geen smilie zo te zien…… 😀
    Hebben we nog een smilie-lijst voor diegene met een kort geheugen op AutoEdizione.nl?

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 21:49
    Permalink

    @Mattia Mariani: Ik zal al heel blij zijn als ze inderdaad tussen en niet op de E zullen zitten, dus iets groter dan huidige Merc. E of bmw 5. En bij de Alfa kan ik daar nog inkomen maar waarom zouden ze van de nieuwe Lancia geen F maken?

    Dat zou toch het summum van luxe zijn bij Lancia? 😀

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 21:54
    Permalink

    @Mattia Mariani: Je ziet ze toch wel veel door het straatbeeld snorren, iets te veel zelfs 😉

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2009 om 22:48
    Permalink

    Hallo en allereerst gefeliciteerd met de nieuwe lay-out ! De eerste indruk is meteen goed en het logo is erg mooi.

    Goed om de plannen voor Lancia te lezen. Ik hoop dat het allemaal werkelijkheid gaat worden.

    Ennuh.. premium…..

    Ik vind met het woord “hoogwaardig” helemaal niks mis.

    Ik hoop hier trouwens ook nooit woorden als agiel, begeesterend en vingertoppengevoel tegen te komen…….
    Dat doen alleen (auto)bladen die gerelateerd zijn aan een duits moederblad concern

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 07:30
    Permalink

    Dank je Hape! We zullen het ‘Duits’ zoveel mogelijk mijden…Of komt ‘mijden’ ook uit het Duits? 😛

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 09:28
    Permalink

    Kijk dat is nog eens goed nieuws! Een waardige Thesis vervanger zou mooi zijn, is de Thesis meteen weer wat bereikbaarder als vervanger van mijn Kappa! Hoewel je nu eigenlijk ook nog maar een schijntje betaald voor zo’n prachtig apparaat.

    Zou je de nieuwe (200-C) D-segment dan als vervanger van de Lybra kunnen zien?

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 10:35
    Permalink

    Eigenlijk wel Teun, aangezien de Lybra Berlina en SW in 1999 volwaardige zakelijke D segment auto’s waren.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 11:01
    Permalink

    @Il Quadrifoglio,

    Mooi, dit was de smilie die ik zocht = 😕
    Uitvinding van de eeuw voor mij die smilies. Soms staat 1 smilie gelijk aan 10 woorden. 🙂

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 11:44
    Permalink

    ik vind eigenlijk ‘voor de autheticiteit’ dat lancia geen achterwielaangedreven auto’s zou moeten bouwen. lancia heeft zich altijd hard gemaakt voor de luxe en innovatie van voorwielaangedreven opstelling. dan moeten ze nu niet een achterwielaangedreven platform uit het regaal pakken, enkel omdat het voorhanden is. maar ja, ik denk dat het nu wel een ‘nood breekt wet’ geval is…

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 11:47
    Permalink

    In het geval van het topmodel op basis van 300c zal dat inderdaad wel het geval zijn denk ik.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 11:59
    Permalink

    in het geval van de Thesis vind/vond ik dat het zichzelf meteen uit de concurrentiestrijd werpt van de meeste andere F-klasse auto’s. puur omdat het een grote voorwielaangedreven limousine is. de rijervaring richt zich op papier als eerder op comfort/ruimte gericht en niet op sportiviteit. en dat terwijl het een heel moderne auto is met prima prestaties, een laag verbruik voor zijn klasse, onovertroffen ruimte en luxe-ervaring en nog een schappelijke prijs. jammer dat ze deze parameters niet verder uitbouwen…

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 12:24
    Permalink

    Thesis was meer E segment en een goede vervanger van de Kappa. De ruimte ervaring was bovendien alleen toereikend voor de liefhebber en niet voor de veeleisende zakenman met chauffeur. BMW had op dat gebied met de 5 serie meer in de aanbieding middels ergonomische volautomatische zittingen (massage mogelijk) en meer hoofdruimte.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 13:12
    Permalink

    De Thesis is helaas niet geworden wat het had kunnen zijn. De grootste dempers waren niet de styling (zoals vaak wordt gezegd) want het is een zeer geraffineerde auto om te zien. De voorwielaandrijving is ondanks de Lancia traditie de grootste boosdoener, naast de prijs (en gierend hoge afschrijving). De voorwielaandrijving gaf met name bij de krachtiger motoren vibraties in het stuurhuis en moeilijk te voorkomen wielspin. Ook jammer van de Arese V6 die niet geschikt was voor zo’n grote zware auto (behalve als je hem in de toeren jaagt, wat je bij dit soort auto’s juist niet zoekt, maar dan had liep je snel tegen de beperkingen van het onderstel aan). Naar mijn mening was de thesis met achterwielaandrijving en wat meer turbomotoren (voor hoog koppel bij lage toeren) commercieel beter aangeslagen. Ik zie wat dat betreft wel heil in de samenwerking met Chrysler voor de grotere modellen.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 16:52
    Permalink

    @integralechubasco: Nee de thesis was veel te smal om enige concurrentie te kunnen vormen tegen de duitse tegenhangers.

    Hij viel op door zijn letterlijk smalle uitwerking 😉

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 19:21
    Permalink

    Smal? De Thesis is niet smal of kort. De daklijn is te laag achterin voor de zeikerige zakelijke leaser. Thats all. 😉

    Plus het verhaal van de motoren.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 20:00
    Permalink

    @Mattia Mariani: Jamaar hij oogt toch wel smal van voor en van achter, dat kan je niet ontkennen. En als je het werkelijk na meet zal je zien dat hij niet breder is dan het laatste model van de ford scorpio.

    Wat niet wil zeggen dat ik het geen prachtige wagen vind, verfijning kan ook heel mooi zijn 😀

    Maar de nieuwkomer moet een veel stabieler uiterlijk hebben om echt te scoren vrees ik. Met stabiel bedoel ik dan, niet lang en smal maar breed en lang 😉

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 20:05
    Permalink

    Ja helaas wel. Meestal vind ik dat minder mooi. 🙁 De vorming van het front en de achterzijde van de Thesis zijn nl zooooow mooi!

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 20:16
    Permalink

    Ja dat is waar, als er nu is één wagen in het oog spring met zijn unieke vormen op de baan dan is het de Thesis wel 😀

    Eigenlijk toch ook weer een bewijs dat FGA zich inder tijd geen bal aantrok van wat de massa zou denken. Wel knap, gewoon het model lanceren zonder rekening te houden met wat de concurrentie doet.

    En dit zorgt er nu net voor dat je zulke unieke wagens krijgt.

    Net zoals Citroën vroeger (voor sommige aartslelijke) wagens op de markt bracht, zeg er van wat je wil maar ze deden het toch maar 😉 En als ik nu zou moeten kiezen tussen een Peugeot, Renault of Citroën doe me dan maar de laatste ;)En wat herrineren de mensen zich het beste? Een DS of een renault 8? Juist de DS en zo zal het ook de Thesis vergaan 😀

    Uiteraard leg ik de nadruk op stel hé wat dat kiezen betrof 😉

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2009 om 21:57
    Permalink

    Tsja de C6 komt ook al aardig in de richting qua stick to your roots. De Fransen moeten ook gedacht hebben. Als Lancia het doet doen wij het ook.

    Beantwoorden
  • 14 oktober 2009 om 12:50
    Permalink

    Je leest momenteel op veel sites dat het om badge engenering zou gaan dus alleen een ander logo op een chrysler dat dan een Lancia word en Lancia met een Chrysler logo.

    Hoop en denk ook niet dat dit zal gebeuren omdat dat in mijn ogen echt niet werkt. ik hoop dat ze technieken delen maar toch allebei hun eigen gezicht houden.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 14 oktober 2009 om 12:58
    Permalink

    Je bedoelt op autointernationaal.. Dikke onzin (als dat bedoeld wordt) want er zullen geen Chrysler modellen als Lancia verkocht gaan worden in Europa. Er is wel een plan voor een aangepaste Delta voor Chrysler. Als er al een Chrysler aangepast gaat worden als Lancia dan is dat een MPV.

    Ook zullen er geen Chryslers naast Lancia’s verkocht gaan worden (die suggestie lees je wel). We verwachten dat nieuwe modellen die beide merken eer aan doen straks elk op eigen continent verkocht zullen gaan worden. Geen Chrysler dus meer voor Europa. Netals de verhouding Dodge-Alfa Romeo.

    Beantwoorden
  • 14 oktober 2009 om 17:04
    Permalink

    Spijtig want een showroom met Lancia en Chrysler had ik niet zo mis gevonden 😉

    Nee, laat zoals eerder gezegd het Captiva/Frontera verhaal voor de Duitsers en andere merken zou een doodzonde zijn!

    Stel je voor een identieke wagen besturen enkel met de badge als verschil! Een ware nachtmerrie!! 😥

    @Mattia Mariani: Dus Lancia zou de markt van Chrysler dan volledig moeten opvullen in Europa net zoals Alfa bij Dodge zou mooeten gaan doen… Dan gaan ze wel met wat extra modellen (lancia) op de proppen moeten komen, want de cabrio’s van Chrysler zijn een enorm succes in veel Europese landen.

    Beantwoorden
  • 14 oktober 2009 om 21:22
    Permalink

    Aan de andere kant is de Phedra ook niet meer dan een gepimpte Citroën.

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2009 om 08:07
    Permalink

    Door een klein probleempje zijn de laatste 2 reacties weg komen te vallen. Sorry voor het ongemak.

    AutoEdizione

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2009 om 17:58
    Permalink

    @Mattia Mariani: Dus Lancia zou de markt van Chrysler dan volledig moeten opvullen in Europa net zoals Alfa bij Dodge zou mooeten gaan doen…?

    Dan gaan ze wel met wat extra modellen (lancia) op de proppen moeten komen, want de cabrio’s van Chrysler zijn een enorm succes in veel Europese landen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.