AutoEdizione Scoop! Opheldering over de nieuwe V6

V6mod

Veel Alfisti wachten al jaren op de nieuwe V6, die de harten sneller moet doen kloppen.

Want nadat de sportief ongeëvenaarde motor van Giuseppe Busso uit het aanbod verdween, ontstond er eigenlijk een leeg gat. Uit de samenwerking met GM kwam er slechts een Alfa Romeo onwaardige motor. Ondanks de aanpassingen die werden gedaan, werd het nooit een hoogtoerige en prestatiegerichte motor, en daarmee geen waardige opvolger.

FGA besloot gelukkig al snel aan een waardige opvolger te werken. De ex Ferrari F1 engineer, Paolo Martinelli, werd voor dit bijna onmogelijke project aangewezen. Want anders dan bij de ‘Busso’ moest er nu streng op emissies worden gelet. Voor dit project werd er samen gewerkt met het Oostenrijkse AVL, die deels de ontwikkeling en productie voor hun rekening zouden nemen. Want een complete assemblagelijn op zetten, zou nooit rendabel worden.

De plannen omtrent deze motor zijn overigens nogal vaak gewijzigd. Eerst ontwikkelde FPT een hoogtoerige 3.0l en 3.5l unit, die gemakkelijk meer dan100 pk/l kon leveren. Geheel in de trend van downsizing besloot FPT de cilinderinhoud te verlagen naar 2.7l en 3.3l en te voorzien van één of meer turbo’s. De ontwikkeling van deze motor is bijna afgerond en is zo goed als productierijp. Toch lijkt het dat de kaarten, mede door de Chrysler deal, opnieuw worden geschud. Want ook Chrysler heeft een gloednieuwe motor ontwikkeld, namelijk de Pentastar.

Hoewel de Pentastar nooit aan de sportieve eisen zal voldoen, is het kostentechnisch te aantrekkelijk om dit te negeren. Het is dan ook onlogisch om binnen een groep, 2- verschillende V6 motoren te voeren. Daarom is besloten om de door FPT ontwikkelde V6, samen te voegen met de Pentastar. Er worden zoveel mogelijk onderdelen uitgewisseld, zodat de motor op de assemblagelijn van de Pentastar kan worden gebouwd. De motor zal een merkspecifieke afstelling krijgen, wat het beste bij het desbetreffende karakter past. Voor Alfa Romeo betekent dit in de basis een 3.0 V6, uitgerust met 1- of 2- turbo’s, met respectievelijk 350 en 420pk! Wellicht dat er dus nog potentere versies zullen komen voor Alfa topmodellen en Maserati.

Hoe weten we dit allemaal? Wel we krijgen op de redactie soms heel interessante mailtjes. Vandaag mailden we een paar keer heen en weer; Op de vraag of dit wel een waardige opvolger van de ‘Busso’ wordt, antwoordde onze (geheime) informant dat dit “vragen naar de heilige graal” is. Gelukkig stelde hij ons direct gerust door te vertellen; “dat er sportief gezien het meest haalbare uit de motor zal worden gehaald” en dat het “naar de huidige emissienormen, zeker een waardige opvolger is”. Er staat ons dus zeker iets moois te wachten.

20 gedachten over “AutoEdizione Scoop! Opheldering over de nieuwe V6

  • 11 oktober 2009 om 00:22
    Permalink

    Nog geen multi-air voor de V6?

    Is de oostenrijkse AVL trouwens dezelfde als die ook zelf motoren ontwikkeld voor enkele chinese merken?

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2009 om 13:43
    Permalink

    Niet echt hartverwarmend vrees ik, die terughoudendheid, en het nieuws dat we wéér met een halve amerikaan dreigen te eindigen. Hopelijk wordt het tegendeel bewezen, anders is het wéér een stap verder van de merkwaarden, dichter bij de vervlakking van wat ooit Alfa was.

    De eerste wegtests en reacties van de Mito qv blijken overigens van enthousiast tot fanatiek te zijn. Hopelijk gaat het eerder die kant uit.

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2009 om 13:49
    Permalink

    @heidekonijn: Tijd om wakker te worden, de tijden van merken die volledig op zich zelf staan zijn voorbij!

    Alleen op deze manier kan Alfa overleven. Trouwens de 155 werd ook al op het onderstel van een fiat gebouwd. En de 164 op die van de peugeot 605. Dus niets nieuw onder de zon 😉

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2009 om 17:57
    Permalink

    @Big Alfa Lover

    Idd tijd om wakker te worden. Als het zo is dat Alfa, in tegenstelling tot merken die vroeger nog niet tot aan de enkels kwamen, alléén nog maar gerebadgede Fiats kunnen zijn, of nog erger, één of andere Dodge-Fiat-Whatever Frankensteinmobielen, dan lijkt het me beter dat FGA Fiat verkoopt, of gewoon een nekschot geeft.

    Afgezien daarvan, geloof ik gewoonweg niet dat als Duitse familiebedrijfjes wél een eigen platform EN eigen motoren EN een eigen autosportprogramma kunnen voeren, een merk als Alfa dat niet kan. Zeker als ik zie dat die Duitse merken hun auto’s in de US aanbieden aan 50% de verkoopprijs in Europa. Mij lijkt dan dat die merken enorme winsten maken en zéér rendabel zijn.

    Zo lijkt het me ook nogal onlogisch dat het wél kostenefficient een aparte motor te ontwikkelen voor een Ferrari 599 of een Ferrari California, waar er jaarlijks maar een paar honderd of duizend van verkocht worden, en dat het dan niet haalbaar zou zijn om een aparte motor te ontwikkelen voor een hele reeks in massa te produceren auto’s. Dat lijkt me dan onzin.

    Wat ik wel geloof, is dat de afdeling boekhouding bij FGA liefst zou hebben dat iedereen het zou slikken als er FIATs zouden verkocht worden met een ultradun fineerlaagje Alfa, tegen woekerwinsten.
    Tijd om wakker te worden ; ain’t gonna happen. Of ze maken Alfa’s die de merkwaarden hooghouden, of de klanten haken af. You can fool some of the people some of the time..

    En nee dus, ik wen er niet aan. Ik zit in de fortuunlijke situatie dat het me ondanks de crisis voor de wind gaat. Als Alfa niet snel met een behoorlijke Alfa op de proppen komt, gaat de backcatalogue in de garage de deur uit en komt er een nieuwe aanwinst uit Hethel, UK te staan.

    Dat van die 164 heb ik nog nergens gelezen, maar wathever.

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2009 om 17:58
    Permalink

    ..FGA Alfa verkoopt, of nekschot, bedoelde ik. Dat FGA zichzelf een nekschot zou geven, is misschien ook nog een mogelijkheid.

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2009 om 19:34
    Permalink

    @heidekonijn: Een lotus? Hmmm blijkbaar ziten je alfa gevoelens dan toch niet zo diep 😉 Echte Alfisti blijven bij alfa ook al is het beetje alfa aan de wagen slechts filterdun…

    Nu ik ben al blij dat je niet voor een Duitse tegenhanger gaat … 😉

    Maar waarom dan geen Maserati in plaats van zon lichte go kart;)?
    Dan blijf je toch bij de Italianen?

    Nu ieder zijn keuze natuurlijk en maar goed ook anders zou de wereld maar een saaie boel worden hé 😀

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2009 om 23:21
    Permalink

    DE 164 heeft volgens mij helemaal niks met de Peugeot 605 te maken behalve dat ze allebei door Pininfarina zijn getekend.
    De 164 werd samen met de Saab 9000 en de Fiat Croma en de Lancia Thema ontwikkeld in het Tipo project.

    Nog steeds een hele mooie auto een 164 3.0 V6 Super.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2009 om 10:30
    Permalink

    Ik geloof zelfs dat er nog een ‘geschil’ was tussen Alfa en Pininfarina.. toen de eerste schetsen van de 164 werden getoond, en men bij Alfa vond dat het teveel op een 605 leek…

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2009 om 10:42
    Permalink

    Alé B.A.L da ge nie weet da dat nen ‘Tipo 4’ platform is se.

    Trouwens: Het is veel minder duur om een grote motor voor een kleinere oplage te bouwen dan voor serieproductie. Het zijn nl. geen broodjes. 😉

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2009 om 15:06
    Permalink

    Zeker als er een plaatje met Ferrari op komt te staan. Concurenten als de ZR1 en GTR zijn voor 1/2 of zelfs 1/3 van de prijs te koop.

    Toont wel aan dat de bouw van kleine series voor Ferrari zeer rendabel kunnen zijn. 😀

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2009 om 16:50
    Permalink

    Ja juist het tipo 4 platform 😉 Het was een mooie wagen de 164 maar toch had hij nog teveel de vormen van een 605… 🙄

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2009 om 19:08
    Permalink

    @big lover, volgens mij had pininfarina een door alfa voor de 164 afgewezen ontwerp doorverkocht aan peugeot (wat de 406 werd en daarop de 605..)

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2009 om 19:31
    Permalink

    Krijgt de nieuwe V6 niet een variabele Turbo en directe brandstof inspuiting en Multi air techniek.

    Ik hoop dat de motor echt een Alfa motor gaat worden omdat de V6 van Holden dat ook zou worden namelijk en dat is natuurlijk nooit gebeurd.

    De lijnen die de Italianen nu laten zien kwa modellen zijn wel super de Mito QV is daar het eerste voorbeeld daarvan ik denk dat ze echt BMW moeten gaan aanpakken.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2009 om 12:50
    Permalink

    @Big Alfa Lover

    Het gaat me voor de wind, dat wil niet zeggen dat ik het groot lot binnen heb 😉

    Aan de Belgische kant van de heide heb je voor 50000 Euro al heel wat Lotus maar nog geen derde aan Maserati. En dan heb ik het nog niet over taksen, verzekering, kosten van een Maserati-beurt, en een bende euh, Zweedse jongeren (kan ook een andere nationaliteit zijn, kan er niet meer opkomen) die klaarstaan om me te jacken.

    Wat maar weer eens toont dat er een hemelsbreed gat (letterlijk en figuurlijk) zit tussen een Brera en de eerste Maserati in de prijslijst. Heb al gedacht aan een Autodelta Brera maar elke vorm van motortuning is in Belgenland verboten (en ik vrees dat ze er niet intrappen als ik een vuurvast “airco” stickertje aan die extra compressor zou kleven).

    Bottom line is: de reden waarom ik Alfa rijd, is dat ze me blij maken. Je moet ook al een zuurpruim zijn om niet te lachen als je een GTV6 de toeren injaagt. Van het moment dat niet meer zo is, is het tijd om van gewoonte te veranderen. Alle pk’s en marketing hype ten spijt is er geen enkele Jap of Duitser die me ooit zal doen (glim)lachen, en na mijn avontuur met een desintegrerende Peugeot valt dat ook al weg. Als Italië moest overschakelen naar monobrij, dan blijft dus enkel Hethel over. Tenzij de lotto me welgezind is natuurlijk, dan krijgt Castagna een bezoekje.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2009 om 13:08
    Permalink

    😀 Zeg ‘Diknek’ woon je in Charleroi of zo? Of lopen die jongeren ook al rond tussen Bonheiden en Braschaat? 😉

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2009 om 15:44
    Permalink

    @Heidekonijn,

    Eerste serie Elises 1.8 heb je nu voor zo’n 16000 euro. Fun gegarandeerd! 🙂 Zelf zal ik zeker ooit een Seven copy-cat met Arese motor gaan bouwen. (als ik ooit een leuk schuurtje ervoor heb)
    Denk trouwens dat als je goed zoekt in Japan er zeker wel modelletjes zullen zijn die je doen glimlachen. Een oude Isuzu 117 Coupe ’68 bijvoorbeeld. Getekend door Giugiaro bij Ghia. Met een leuke 118 pk uit 1600cc.
    Over het duits geef ik je gelijk. Kan nergen op komen wat me doet glimlachen. 😉

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2009 om 12:38
    Permalink

    @MM
    Gisteren zijn drie, euh, vermoedelijk Finnen of zo, binnen gebroken tijdens het TV avondje van een gezin in B Limburg, met voorhamer de voordeur aan gort gemept, vervolgens huisvader met de kolf van een Kalashnikov tegen de grond geslaan, 3000 Euro en sleutels als buit.
    Geen ideale tijd om een Maserati voor de deur te hebben staan, lijkt me. Ik pas alleszins.

    @6C
    Een Europa neemt een enorme duik in waarde na een jaar en is makkelijker te tunen. Erg groot nadeel, en momenteel mijn grootste drempel : dat Opel geluid.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.