Betekent de aftakeling van Pininfarina de wederopstanding van DeTomaso?

DT1

Want wat gaat Rossignolo nou met dat nieuwe bedrijf eigenlijk doen?

Wel, de rijke Piemontees en voormalig CEO van Fiat en Lancia (en zijn CV is nog veel langer), zou op het punt staan om de rechten op het verdwenen merk DeTomaso te gaan kopen. Enkele jaren geleden is, na een lang bestaan op een zeer laag pitje, het sportwagenmerk stilletjes van het toneel verdwenen. Gian Mario Rossignolo kondigde vandaag aan dat hij over ongeveer een week de definitieve naam van het nieuwe bedrijf zal aankondigen. Het gerucht gaat nu dat dit het nieuwe DeTomaso zal zijn. En netals vroeger zullen uiteenlopende modellen met een extreem karakter in het productieplan staan. Al sinds vorig jaar gaat het gerucht dat iemand een herstart wil maken met DeTomaso. 

Er zouden een coupé, een sedan, en een crossover of SUV op stapel staan, die elk de basis van hun krachtbron zullen lenen van Ford. In Livorno zullen de motoren gebouwd gaan worden, en de assemblage zal in Grugliasco plaatsvinden. Een groots plan, want dit nieuwe bedrijf zou 3000 modellen per jaar kunnen produceren. Volgens Rossignolo, die bekend staat om zijn inzichten, een buitenkans aangezien DeTomaso een naam is met internationale bekendheid. De productie zou in 2011 van start gaan met de crossover. De ambitieuze Rossignolo zegt dat juist in deze tijden van crisis, dergelijke exclusieve auto’s prima te slijten zijn; “Het lijkt wel of de rijken tijdens een dergelijk economisch klimaat, extra willen benadrukken hoe rijk men ondanks alles is.”

De Italo-Argentijn Alejandro DeTomaso kwam als coureur voor Maserati in de jaren ’50 naar Modena. Aanvankelijk begon hij alleen met het bouwen van prototypes. Totdat hij verantwoordelijk werd voor de ontwikkeling van een F1 racewagen van Williams in 1970. Vóór die tijd bouwde DeTomaso alleen de redelijk onbekende Vallelunga. Maar de komst van een echte supercar voor op de weg met de naam Pantera, veranderde alles. Deze auto staat vooral bekend om zijn extreme geluid. Een echte Lambo-killer. De Pantera bleef als een soort Porsche 911 eeuwig voortbestaan, en onderging enkel vernieuwingen en ‘verbeteringen’ tot 1993. De laatste DeTomaso sportwagen was de Guarà. Toen na een plan om Russische 4×4’s in Italië te bouwen mislukte hield DeTomaso langzaam op met bestaan. Alejandro DeTomaso overleed in 2003. Sinds 2007 wordt er stilletjes onderhandel over een mogelijke verkoop van het merk.

Vanaf volgende week weten we of DeTomaso (Pantera) een kat met 9 levens is.

[nggallery id=65]

11 gedachten over “Betekent de aftakeling van Pininfarina de wederopstanding van DeTomaso?

  • 16 oktober 2009 om 22:14
    Permalink

    WOW zou de Pantera terugkeren,

    De auto die ontwikkeld werd door Tom Tjaarda met Ford Cleveland V8, wel gaaf hoop dat dit van de grond zou komen.

    Vond de Guara met BMW V8 en de Pantera heel erg mooi dus ik zou zeggen kom maar op met dit merk je hebt gelijk geschiedenis en emotie en dat zijn niet veel merken buiten Italie die dat ook hebben.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2009 om 09:00
    Permalink

    Inderdaad Wow!
    Een nieuwe kans voor de Mangusta zou heel mooi zijn. Beetje ondergewaardeerd t.o.v. de Pantera vind ik.

    Mooi merklogo ook. Schijnbaar is nooit voor 100% achterhaald wat het logo betekend.

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2009 om 09:40
    Permalink

    De Pantera was als kind mijn droomauto… helaas kom je ze nauwelijks tegen.. zelfs niet op shows als Auto Moto Italia.. en dat terwijl ze in de US met bosjes werden verkocht.. (en weer gesloopt, omdat de kwaliteit echt bagger bleek…)

    Ik kan me herinneren dat er bij mij in de buurt regelmatig eentje stond..(een witte met veel zwarte strepen en acccenten) we stonden er uren bij te kwijlen en te wachten totdat de eigenaar het ding startte en bruut wegreed… het geluid ging door merg en been… en heeft een niet te verwijderen indruk gemaakt…

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2009 om 17:18
    Permalink

    De laatste keer dat ik naar de nurnburgring ging stonden er enkele op de parkeerplaats bij de slagboom. Zal wel een clubmeeting geweest zijn.

    Zo zie je ze nooit, en zo zie je ze per ongeluk meerdere tegelijk. Helaas geen camera meegenomen. Grootste fout die ik gemaakt had toen ik er heen ging. Je komt altijd wel wat moois tegen daar.

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2009 om 18:35
    Permalink

    Ja klopt de eerste lusso Pantera was niet geweldig qua bouwkwaliteit en die werden via het Mercury dealer netwerk verkocht. Dit was trouwens een supercar zonder heel duur onderhoud de Ford techniek was prima.

    Dus misschien nu een nieuw verhaal in de geschiedenis van De Tomaso.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2009 om 21:02
    Permalink

    De Tomaso is niet voor niets de doos terug ingedoken! hij kwam een dikke 20 jaar te laat! (oprichting Ferrari 1947). Ik krijg nog liever een afgedankte ford Fiesta dan een nieuwe Tomaso…

    De Tomaso staat synoniem voor: Willen maar niet kunnen.

    Nee dat ze die maar in de doos laten zitten! 🙄

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2009 om 11:26
    Permalink

    Ik zal mijn eerste De Tomaso nooit vergeten. Sterker nog ik denk er met weemoed aan terug als ik nu in mijn Brera stap. Ik ben nog een keer aangehouden op de A9 met een compleet van binnen gestripte Innocenti en al zittend op een broodkrat in een totaal leeg interieur (dash lag achterin) de agent te woord gestaan….ook zij konden hun lachen niet houden!

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2009 om 21:16
    Permalink

    Kijk uit naar nog eens niet sportwagennieuws op de site…. Het is even stil geworden….. 😉 Ook kwa reacties…

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2009 om 22:11
    Permalink

    Sommige mensen hier, rijden ook auto’s met een hoog WOW gehalte of niet Damster een Brera.

    Ik moet het zelf doen met een 33 1.7 16V en een 916 GTV.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2009 om 16:07
    Permalink

    @Damster
    LOL!! 😀

    @6CJordy: Het logo van de Detomaso zijn een D en een T en de Argentijnse kleuren 😉

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2009 om 18:22
    Permalink

    Volgens Alejandro zelf schijnbaar niet.
    Hij heeft de ware betekenis mee in z’n graf genomen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.