Nóg meer bevestigingen over de plannen van 4 november

The new Maserati

Inmiddels geeft Marchionne de pers wat het wil en zijn in laatste dagen voor de presentatie van het vijf jaren plan, een aantal geruchten reeds bevestigd als waarheid.

De mooiste berichten betreffen in deze opsomming de plannen voor Grugliasco. Deze fabriek zal zoals we enkele maanden geleden al op onze blogs wisten te melden, een serieuze productielokatie worden voor grotere hoogwaardige Italiaanse modellen. Een eerste offensief in jaren, tegen de Duitse stroom in. Vanaf dat punt zal FGA niet langer enkel producent zijn van compactere auto’s.

In Grugliasco zullen namelijk twee luxe personenauto’s van de band gaan rollen is nu bekend. Één met een Lancia design en een tweede met Maserati design, samen goed voor een prductieaantal van 50.000 per jaar. De Maserati zal achterwiel aangedreven zijn met eveneens als donor-platform de volgende generatie Chrysler 300c. Maserati zal volgens sommige traditiegetrouw behalve een nieuwe V6 ook een vernieuwde V8 als krachtbron krijgen (dit is wél een gerucht!). Voor het merk van de drietand zal het gaan om een soort reïncarnatie van de Biturbo onder de huidige Quattroporte, en zal er voor het eerst een groter aandeel in de markt als doel gesteld worden. Iets wat mogelijk zal worden dankzij kostenreductie. Geen overbodige luxe aangezien Maserati momenteel door het slechte economische klimaat te kampen heeft met een halvering van de verkopen.

Lancia krijgt eindelijk een nieuw vlaggenschip uit deze vernieuwde fabriek, waardoor het merk in haar 103 jarige bestaan, weer met trots een lange traditie van ruim en comfortabel rijden kan voortzetten. Dit model is de feitelijke opvolger van de prachtige maar ongelukkige Thesis en zal vierwielaandrijving krijgen en geen achterwielaandrijving (‘Integrale’ dus..). Dit model zal veel delen met de volgende generatie Chrysler 300c.  

Volgend jaar trapt Fiat in de VS af met de marktintroductie van de 500. Deze auto zal aangepast zijn aan de Amerikaanse verkeersnormen.

Alfa Romeo zal in vanaf 2012 de Amerikaanse markt bestormen. In tegenstelling tot eerdere berichten van CEO Cravero, zal het nu tóch gaan om een Amerikaanse start met drie modellen. De MiTo, Milano en de Giulia zullen in de VS gebouwd gaan worden en verkocht.

Chrysler is het merk dat een belangrijke ‘extreme make-over’ zal ondergaan. Op basis van het C-Evo platform zullen er maar liefst drie varianten gebouwd gaan worden. De verwachting is dat het om een hoogwaardige sedan en een SW zal gaan, plus wellicht een crossover. Dit betekent echter ook dat Lancia het nodige op dit gebied kan verwachten aangezien Chrysler en Lancia onder leiding van Olivier François praktisch een bedrijf zullen vormen. We nemen daarom aan dat Chrysler op de Europese markt zal plaats maken voor het exclusieve Lancia. Verder krijgt Chrysler een nieuw topmodel als opvolger van de 300c (Lancia zal zoals gezegd op die basis in Grugliasco een topmodel bouwen uit het E/F segment). Op datzelfde platform zal ook een nieuwe GrandCherokee herrijzen. Er zal ook gewerkt worden aan een kleinere Jeep Cherokee.        

Binnenkort weten we uiteraard nóg meer. We zijn in ieder geval dolblij dat de grotere Italiaanse auto na jaren opnieuw meer van zich zal gaan laten horen.

9 gedachten over “Nóg meer bevestigingen over de plannen van 4 november

  • 27 oktober 2009 om 17:11
    Permalink

    “Vanaf dat punt zal FGA niet langer enkel producent zijn van compactere auto’s” Klint als muziek in mijn oren! 😀

    Alleen lees ik nergens meer iets van de opvolger van de 166…. alleen de 300C komt aan bod. Is er dan toch een einde gekomen aan deze reeks bij Alfa 90,164,166.. R.I.P 😥

    Dus maw zal de Giullia de rangen sluiten? 🙄

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2009 om 18:02
    Permalink

    De ‘169’ komt er zeker wel. Dit model is erg belangrijks als rijdende reclamezuil voor Alfa in de VS. Ik denk dus dat dit model ergens vanaf 2012 gewoon aan het publiek gepresenteerd zal worden. Bovende Giulia dus als vaandeldrager.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2009 om 18:20
    Permalink

    Ik had begrepen dat deze auto eerder zou komen als de Guilia. En dat deze gebruik gaat maken van de nieuwe 1750 TBI met Multiair en de nieuwe 3.2 V6 met en zonder Turbo en Multiair.

    Ik denk dat als je alle site´s leest dat er veel commentaar is maar ik ken de Italianen ik rij er zelf een dus. Ik dat Alfa Romeo heel erg sterk terug komt veel sterker en beter als wij nu denken.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2009 om 21:43
    Permalink

    Ha dat stelt me wel gerust 😀 , maar 2012 is wel nog heel lang. Bedenk het eens van 1998 tot 2012 voor een opvolger? Ik dacht dat Alfa er volgend jaar al zou staan in de VS? De 159 kan nog even mee maar de 166 is nu wel tot de laatste druppel uitgewrongen 😉

    Het lijkt me logisch dat ze eerst het model vervangen dan niet meer in productie is.

    Je moet het ijzer immers smeden als het heet is hé 😉

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2009 om 09:04
    Permalink

    We zullen het 4 november horen en zien. Maar zoals het er nu naar uitziet is 2012 het jaar voor Alfa en niet eerder. Een vlaggenschip zal kort na het de komst van Milano en Giulia als eerste zijn intrede doen.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2009 om 16:30
    Permalink

    Na de Milano en de Giulia?? De 159 heeft toch niet meteen een opvolger nodig? Dit zal op een fiasco uitdraaien voor de huidige eigenaars van een 166…

    Laat ons hopen dat ze dan teminste op tijd zijn met hun vlaggenschip van Lancia, want wat moet ik anders kopen? Ik weiger om naar de duitsers over te stappen 😉 En 2012 lijkt me nog zo lang om te wachten…

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2009 om 18:23
    Permalink

    Hmmm ja het is best mogelijk dat de Giulia de maten van de 166 gaat krijgen 😀 Kan ook bijna niet anders want anders kan deze wagen nooit concurreren tegen de A6 en Mercedes E kwa afmetingen ;).

    Ben is benieuwd in ieder geval 😀

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2009 om 19:15
    Permalink

    Ik ben ook wel benieuwd naar die “kleine” Maserati’s. Wordt dat een “concurrent” van de sportvarianten van de bekende Duitse merken (5serie, A6)? Hoe moeten we dan de opvolger van de 166 positioneren? Of toch geen opvolger… 🙁

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.