Alfa Milano Optielijst

Milanoscoop

Om de mensen wat zoet te houden komt Alfa Romeo deze week officieel met wat gegevens naar buiten van de lang verwachte Milano. De 4,35 m lange C segment Alfa zal vanaf dag 1 leverbaar zijn met 6 verschillende motoren. Wij denken echter dat het er eigenlijk 7 zullen zijn (en dus uiteindelijk 8 exclusief een GTA). Te weten 5 maal TJet (3 of 4 maal MultiAir) en 3 nieuwe MultiJet2 dieselunits.

Woensdag ongeveer krijgen we eindelijk foto’s te zien (hoe meer geshopt, hoe lelijker!) plus deze lijst aan gegevens. De geruchten gaan, dat de voorbeeld foto’s die in een studio genomen zullen zijn een gele (!) Milano zullen tonen. We gaan er vanuit dat dit een geintje is… In Genève volgend jaar zien we de ‘real deal’ natuurlijk. We zien dan ook het meest naar dát moment uit. In mei 2010 staat de nieuwe Alfa ook in ons land bij de dealers. Vanaf dat voorjaar zal Alfa Romeo ook volop haar 100 jarig bestaan vieren.

De modellen met Multiair techniek zijn de zuinigste. Onderin begint het met een 120 pk ‘soft turbo’ versie van de 1,4 liter motor. Dé geschikte variant voor een fabrieksklare LPG editie. Tussen de topmodellen (170, 200 en 235pk) en deze basisversie verwachten we uiteindelijk bij AutoEdizione eerlijk gezegd wel nóg een MultiAir variant met minimaal 135 pk aangezien het gat tussen de 120 en de 170 pk versie best groot te noemen is. De ‘high output’ variant heeft maar liefst 170 pk en een uitstoot van 137 gram CO2 /km. De voolropig krachtigste Milano krijgt de sappige 1750 TBI met 200 pk waar wij inmiddels al een tijdje laaiend enthousiast over zijn. Maar iets later komt daar ook nog een 235 pk versie bij op. We denken dat dát een QV MultiAir is met prachtige klaverblad badges. Wanneer de Milano GTA komt weten we nog niet, maar dat ie komt is zeker! Het zal bij dit model om minimaal een 265 pk versie gaan met standaard Q4.

De minst krachtige dieselversie zal een nieuwe 1.6 Multijet2 zijn met 105 pk en 114 gram CO2/km. Zo schoon dat deze diesel Milano in Nederlans in aanmerking zou komen voor het tot 20 procent verlaagde bijtellingstarief. Verder zal de Milano MultiJet2 met een 140 en 170 pk sterke nieuwe 2,0 liter op de markt komen. Deze stoten 124 en 128 gram CO2/km uit.

De wielbasis van de nieuwe Milano op C-Evo platform meet 2,63 meter. De 1.4 Multiair uitvoeringen en de 170 pk 2.0 Multijet zullen met de splinternieuwe DDCT C635 bak met dubbele koppeling beschikbaar worden. Deze tansmissie is momenteel in productie in de FPT fabriek in Verrone in de provincie Biella. De Milano heeft uiteraard ook het zeer slimme DNA systeem dat bij elke motorisatie weer voor verschillende rijeigenschappen zal zorgen.

Het strakke interieur draagt een nieuw maar duidelijk Alfa Romeo gen dat terug gaat naar stamboomgenoten van de Milano uit de jaren ’50 en ’60. In SportPack trim vind je ondermeer brede donkere aluminium sierlijsten, een fraai matzwart dashboard en eventueel ook nog zwarte Poltrona Frau leren bekleding met rode stiksels (TI). Er worden zowel wegklapbare navigatiesystemen als ’click-on’ apparatuur (van TomTom) leverbaar.

De Milano wordt leverbaar in 2 uitrustingsniveaus: Progression en Distinctive. De eerste heeft het DNA systeem, ESP, een elektronisch differentieel (Q2), handbediende airco, een start/stop systeem, radio met cd- en mp3-speler, een achterspoiler en 16-inch stalen velgen. De Distinctive biedt nóg meer raffinament met onder andere automatische airco, mooiere materialen binnenin, lichtmetalen 16-inchs velgen, een lederen stuurwiel, elektrische raambediening vóór plus achter, chroomafwerking aan de buitenkant en mistlampen. Alfa Romeo heeft daarnaast 3 optiepakketten ontwikkeld. De ‘Junior’, de ‘Sport’ en de ‘Sprint’. De eerste kan worden besteld op de Progression en omvat automatische airconditioning, een met leer bekleed stuurwiel en 16-inch lichtmetalen velgen. De andere 2 pakketten hebben de Distinctive als basis. Het Sport pakket omvat 17-inch velgen, een sportonderstel, sideskirts, aluminium pedalen, een andere stoelbekleding en aluminium inzetstukken in het dashboard. Op de ‘Sprint’ heb je lederen Poltrona Frau bekleding, een Blue&Me-systeem met bluetooth en TomTom-navigatie.

Qua velgen zal de Milano leverbaar worden met 7 soorten lichtmetalen velgen (zie scoop foto’s voor een paar hele mooie!) van 16 tot 18 inch. 9 kleuren worden er alvast genoemd: Bianco Ghiaccio (ijswit zoals op de bekende fabrieksscoop), Nero (zwart), Rosso Alfa (Mooi mat volbloed rood zoals op de 8C), Argento Alfa (soort zilver), Grigio Magnesio (soort grijs), Grigio Antracite (antaciet grijs), Blu Profondo (diepdonkerblauw), Nero Etna (gitzwart) en Rosso Competizione. Die laatste kleur vinden we wel heel erg lekker en kost naar verwachting 2.000 ballen extra vanwege het speciale lakproces. Je geld meer dan waard volgens AutoEdizione.

[nggallery id=84]

31 gedachten over “Alfa Milano Optielijst

  • 2 november 2009 om 11:57
    Permalink

    @Autoedizione
    Die 120PK is toch geen MULTI AIR?? Maar die 1750 TBI ook niet. Wat is dan de tweede MULTI AIR benzine motor voor de MILANO???

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 12:22
    Permalink

    Inderdaad. (bron is Italiaspeed)
    Er klopt iets niet. De 120 zal vast met LPG leverbaar worden verwachten wij en daarboven zal vast een 135 pk MultiAir komen. Al is de 120 softturbo variant vast wel een MultiAir aangezien men deze techniek zo breed mogelijk zal toepassen.
    En dan kom je op 4 motoren bij introductie en niet 3.

    1.4 120 TJet (LPG) MA
    1.4 135 TJet MA
    1.4 170 TJet MA

    1750 200 TJet
    1750 235 TJet QV MA
    Klinkt dat niet logischer?

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 13:15
    Permalink

    En die DSG-bak gaat dus wel op de 170pk beschikbaar komen maar NIET op de 1750??

    Ik zou wel een distinctive sport sprint willen hebben, maar oh oh, wat zal dat duur zijn! 🙁

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 13:48
    Permalink

    LaTiNo: de term DSG is hier verboden 😉
    (Tenzij je de aanduiding gebruikt voor ‘DondersSlechteGearbak’ by VAG 🙂 )

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 16:01
    Permalink

    Ik wacht op de volledig op achterwielaangedreven Alfa’s! Dit is echter wel een leuk speeltje voor men vriendin 😀

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 16:20
    Permalink

    @MAttia: mijn verontschuldigingen 😉 Wat is de correcte benaming?

    En die PIEP-bak schijnt toch best wel ok te zijn? Toch?

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 16:37
    Permalink

    @LaTiNo147: Ze zijn nogal storingsgevoelig. 😉

    De juiste benaming voor de FPT/CRF variant is; DDCT (Dual Dry Clutch Transmission).

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 16:58
    Permalink

    Hoop dat er weer eens een houten interieur beschikbaar komt. Op aluminium en carbon look interieurs ben ik al gauw uitgekeken. Zeker in combinatie met zwarte bekleding 🙁 . (horror!)

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 18:06
    Permalink

    @Mattia Mariani

    Is de naam VAG hier ook verboden 😆

    Alfa Romeo is de laatste tijd goed bezig.

    Weet iemand trouwens ook of er een update van de 159 met multiair komt? Aangezien de opvolger van de 159 pas in 2012 verschijnt, lijkt mij het logisch dat AR de 159 wel gaat vernieuwen (bv minder gewicht en multiair/multijet motoren).

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 18:50
    Permalink

    @Reginald:
    Je bedoelt de 1.4MA in de 159? zou wel goed zijn voor het uitstoot ed. zeker in combinatie met de DDCT-bak. Koppel genoeg.

    Ik heb nooit begrepen waarom de T-jet niet veel eerder in de 159 is terechtgekomen. De 1.8 is nooit populair geweest, 1.4 135cv zou een perfecte vervanger zijn. En gewicht is geen issue meer denk ik nu, de concurrentie weegt even veel.

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 20:23
    Permalink

    hmmm, wist niet dat DSG zo storingsgevoelig was. Maar ja, ik heb er niet veel vertrouwen in dat de DDCT zoveel betrouwbaarder zal zijn het eerste jaar. Het blijft allemaal experimenteel natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 20:38
    Permalink

    Mee eens Latino. Ik zou het trouwens echt een knap staaltje vinden als het wél een mooi ding blijkt te zijn. Goed voor de Italiaanse industrie.

    Ik heb geen idee of de 159 nog MultiAir gaat krijgen,maar je zou het wel verwachten aangzien de 159 nog een tijdje mee zal blijven doen. Na de TBI kan de 159 een verdere perfectionering/verfrissing van de moeilijk verkoopbare lijn best gebruiken.

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 20:45
    Permalink

    Eentje met de 1750TBI en een Q4 eronder zie ik wel zitten 😀

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 20:45
    Permalink

    @6C Jordy: Ik denk dat hout niet meer bij het huidige Alfa Romeo past. Het huidige Alfa Romeo is modern, fris en technisch hoogstaand (of zoals dat zo mooi op de site omschreven staat: “a Brand at the cutting edge of design and technology”. Ik vind het persoonlijk positief dat ze met de Milano een andere weg zijn ingeslagen wat betreft het interieur.

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 21:02
    Permalink

    @Il Quadrifoglio: Als de interieurs dan maar niet zo hightech a.k.a. “kil” worden als in een BMW 😉 daar ben ik wel een beetje bang voor eerlijk gezegd..

    Beantwoorden
  • 2 november 2009 om 21:04
    Permalink

    Op zich vind ik de 159 een prachtige auto (met name de berlina), alleen het verbruik van de huidige benzine motoren valt mij enigzins tegen. Met de komst van de multiair zou dit struikelblok weg moeten zijn. De nieuwe 2.0 dieselmotor doet het daarintegen wel goed (1:19,..). Ik rij zelf te weinig kilometers om een diesel te nemen. Ik rij nu in een 147 2.0 16v collezione.

    Vanwege het feit dat Alfa Romeo volgend jaar 100 jaar bestaat, denk ik dat er wel een verfrissing met aanvullende nieuwe motoren aan zit te komen. 100 jaar moet gewoon uitbundig gevierd worden. Dus laat wat van je horen Alfa Romeo. De concurrentie staat ook niet stil.

    Beantwoorden
  • 3 november 2009 om 21:10
    Permalink

    @HEnkie: ik moest eerlijk gezegd ook denken aan BMW toen ik dat interieur zag.

    Beantwoorden
  • 3 november 2009 om 22:54
    Permalink

    @Quadrifoglio,

    Ieder zijn smaak natuurlijk maar een merk dat sportiviteit met luxe wil kunnen combineren kan in mijn ogen niet om een houten interieur heen. Het zou in ieder geval een optie moeten kunnen zijn op de optielijst.

    In de jaren ’80 stond de opmars van plastic-“look” interieurs voor cutting edge design and technology. Gelukkkig heeft dat maar zo’n 15 jaar geduurd. Hopelijk hetzelfde als met het spuit-aluminium en plak-carbon van tegenwoordig.

    Ook met hout kun je een modern interieur maken. Volvo heeft zo’n interieur met een mooi gebogen houten plank in de middenconsole. Ben geen Volvo-fan maar vind dat dasboard echt prachtig. 8)

    Beantwoorden
  • 3 november 2009 om 23:15
    Permalink

    @Henkie: Ik denk dat we dat wel aan de Italianen over kunnen laten 😉

    @6C Jordy: Er zit inderdaad veel verschil in hout, en de afwerking daarvan. Hout kan best modern ogen, maar geeft mij toch altijd dat oubollige idee. Maar dat is uiteraard een persoonlijke smaak.

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 09:36
    Permalink

    err… Volvo??? Dat is toch zon IKEA-whitewash-achtig ding?

    Heb je het hout in de Thesis wel eens gezien Jordy?

    Das pas mooi!

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 13:51
    Permalink

    Je hebt hout en je hebt ‘hout’ ja, als je het oude ‘houten’ stuur en die afgrijselijke hout-a-like middenconsole op de 156 zag, dan ga je over je nek. Als er ECHT mooi hout in word verwerkt, dan is het best mooi. Quattroporte anyone?

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 16:43
    Permalink

    @Latino,
    Van alle middenconsoles in de 156 vind ik de houtlook-versie veruit de mooiste. Juist de aluminium en carbon versies vind ik te nep voor woorden persoonlijk. “Echt” hout is altijd beter natuurlijk. Maar dat geldt ook voor echt aluminium en echt carbonfiber.

    @Mattia,
    Inderdaad, Volvo, 1 van velen producten die buiten de grenzen van Italie geproduceerd worden. Echt waar! Ook buiten Italie weet men ooit wat moois te ontwerpen. 🙄

    @Quadrifoglio,
    “Oubollig” krijg ik ook vaak te horen als ik anderen vertel dat ik met mijn 26 jonge jaren al rond rij met een houten interieur. Maar daar kan ik mee leven, als ik ergens meer hekel aan heb dan aan het 7-letterige “P-woord” dan is het wel “mode”. Mode is de enige reden die ik kan bedenken dat alu en carbon tegenwoordig hot is en hout helaas niet meer. Zeg nou zelf, wat maakt alu en carbon eigenlijk “mooi”? 🙂

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 16:46
    Permalink

    Mijn comment doelde op het hout in de S80. Ik vind het geen mooi hout. De kersachtige slanke strook in de Thesis vind ik wél erg mooi. Maar msschien komt het omdat ik over het algemeen geen fan ben van hout look. De nep mahonie look in de laatste Croma is trouwens ook best mooi.

    PS:Iets echt heel moois buiten Italië is er idd soms….maar wel zelden…tot nooit. 😛

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 16:59
    Permalink

    De “hout-experts” blijven in mijn ogen de engelsen. Jaguar, Rover, MG, Morgan, noem maar op, ze weten (wisten 🙂 ) er raad mee.
    De fransen en de duitsers kunnen beter van het hout afblijven. Heeft volgens mij nooit wat fatsoenlijks opgeleverd in hun handen.

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 17:50
    Permalink

    Wat denken jullie van het prachtige hout uit de Giulia (nuova?)
    Zou bij een moderne Alfa ook prima passen, beetje historisch verantwoord 🙂

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 17:55
    Permalink

    Inderdaad, het zou onverantwoord zijn mocht Alfa geen hout meer leveren. Ken uw klassiekers FGA! 😀 😉

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 17:20
    Permalink

    Mattia,
    Ik weet zeker dat er minstens 10 wagens moeten zijn van buiten Italie die je mooi vind. (of kunt vinden) 🙂

    Citroen DS. Jaguar E-type. Toyota 2000GT. Jensen Interceptor. Isuzu 117 Coupe.

    Hier zal er toch wel minimaal 1 tussen zitten? 😉

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 09:09
    Permalink

    Waar blijven de foot’s? Er staat dat “woensdag” wat persfoto’s worden gepubliceerd??

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 09:53
    Permalink

    “..Woensdag ongeveer..”

    Dat was het gerucht. Maar een dezer dagen dekt de lading beter. De bekendmaking van de Milano optielijst heeft hier in ierder geval mee te maken.

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 15:20
    Permalink

    Met veel belangstelling lees ik hoeveel er gediscussieerd kan worden over (nep)hout, (nep) carbon en andere dashboard afwerkingen. Het probleem achter zoveel wansmaak is volgens mij het gebruik van slechte materialen. Echt mooi afgewerkt hout, zelfs Alu of carbon (8C) is volgens mij altijd smaakvol (mits met mate toegepast). Daar hangt echter een prijskaartje aan waar veel consumenten voor terugschrikken. Dat is volgens mij de echter reden dat je zoveel té glimmende nepperigheid ziet tegenwoordig.

    Beantwoorden
  • 7 november 2009 om 14:03
    Permalink

    Er zijn twee beweringen in Italië op het moment als het gaat om de onthulling van de Milano plus specifiecaties: Begin november (nu dus) en begin Januari.

    Dat laatste lijkt me persoonlijk redelijk wat logischer zo richting Genève een paar maanden later.
    Alleen snap ik dan niet waarom die lijst nu al bekend is.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.