4 november 2009

4 nov

Laatst gewijzigd  5 nov. 9:47

Vandaag is de dag van de grote stap. Vandaag gaat operatie Phoenix over in een cruciale fase. Een fase waarin ambitieuze plannen tot een succesvolle uitvoering zullen moeten komen.

We zullen je bij AutoEdizione op de hoogte houden van elke zinnige druppel aan informatie die de perswereld binnensijpelt. Volg dus de updates in de headline van vandaag. Vanuit de belangrijkste Italiaanse en Amerikaanse bronnen, kun je als AutoEdizione lezer direct op de hoogte raken van al het laatste nieuws in je eigen taal. Precies zoals je van ons gewend bent.

Zo is een eerste flard inmiddels vanuit de VS binnengevlogen:

Chrysler zal in 2011 al winst gevend moeten worden volgens het masterplan (+15 miljard in 2014/15). FGA-Chrysler zal in 2014 al goed moeten zijn voor 5,6 miljoen geproduceerde auto’s per jaar. 3 miljoen door Chrysler en 2,6 miljoen door FGA. Dat zou betekenen dat FGA-Chrysler ruim binnen de top 5 van grootste autoproducenten van de wereld zal vallen. Hiermee zou de groep een grote overlevingskans voor de toekomst veiligstellen. Marchionne ziet dit als het ultieme doel waar het bedrijf vol voor zal gaan. Het plan moet daar toe leiden. Chrysler heeft aan FGA geen cent hoeven betalen. Deze samenwerking is voor beide groepen cruciaal als het gaat om toekomstperspectief. 

-Ralph Gilles prijst Marchionne voor zijn daden: “Chrysler is met zijn komst een nieuw, sterk en gezond bedrijf aan het worden.”

-Marchionne: “Eerlijk gezegd is dit exact dezelfde situatie als enkele jaren geleden in Italië. Na jaren van onzekerheid en twijfelachtigheid, is men daar weer trots op wat men bouwt. ” Opmerkelijk was het feit dat Marchionne liet weten blij te zijn dat GM Opel binnenboord wil houden. “Een gezondere marktsituatie in Europa krijgen we nu.”

Productie

-Voor het merk Fiat zal de 500 een zeer belangrijke nieuwe rol gaan spelen. Na het succes in Europa zal het ook voor goud gaan aan de andere kant van de oceaan. In de Mexicaanse Chrysler fabriek te Toluca zullen per jaar 100.000 500’s geproduceerd gaan worden voor de Braziliaanse, Mexicaanse en Amerikaanse markt. Ook een kleine 4×4 Jeep met grotendeels dezelfde techniek als de 500 zal op weer andere locaties in productie gaan.

-Nieuwe Chryslers zullen in Turijn (Grugliasco) in productie gaan als Lancia modellen. 

-Het team dat nu bij Chrysler werkzaam is voor het ontwikkelen van nieuwe motoren (Bij FGA is dat FPT), zal de komende maanden worden uitgebreid.  

Kwaliteit

Momenteel is een team van 200 man een kwaliteitsreorganisatie in gang aan het zetten. Van product en marketing, tot klantenservice. Het nieuwe Chrysler zal op geen enkel vlak meer aan het oude doen denken. De ontwikkelingsprocedure (FGA) van een product, zal korter en beter zijn. Testfases zullen veel intenser en uitgebreider zijn. 

-De dealer netwerken ondergaan een grondige herstructurering en een totaal nieuwe opzet. Dit geldt ook voor marketing methoden.    

Gedeelde platformen/techniek

-Op dit gebeid van grote kostenbesparingen, is de eerste belangrijke rol weggelegd voor het C-Evo platform. Dit platform zal zijn introductie kennen met de komst van de Alfa Romeo Milano en zal ook toekomstige Chrysler, Lancia en Fiat modellen gaan voorzien van een infrastructurele basis. Er zal bij Chrysler een modernere staalbewerkingsprocedure gaan plaats vinden middels het geavanceerd computergestuurde CATIA systeem. Hoogwaardige materialen (aluminium, hard-staal, magnesium) zullen daarbij verwerkt worden ten bate van gewichtsreductie.  

-Een minstens net zo belangrijke rol is weggelegd voor het toekomstige Chrysler 300C (LX) platform. Niet alleen Chrysler zal hierdoor opnieuw een grotere auto kunnen gaan bouwen, maar ook Lancia, Alfa Romeo en zelfs Maserati zullen van het nodige gebruik gaan maken.

-Elektrische systemen van Chrysler zullen voor alles grote modellen binnen de groep gebruikt gaan worden. FGA’s elektrische systemen zullen worden toegepast op B-C-D segment auto’s. 

-DDCT zal in de VS debuteren op een D segment auto.

MultiAir Motoren en nieuwe transmissies

-De CO2 reducerende MultiAir techniek zal binnen afzienbare tijd op bijna alle benzine motoren toegpast gaan worden binnen de groep. Vanaf begin volgend jaar al op de eerste Amerikaanse auto’s. Ook voor de grotere motoren, zoals de V6 Pentastar, is MultiAir gepland. Ook de nieuwe MultiJet2 Diesel technologie, zal op den duur de overtocht gaan maken naar de VS.

-Chrysler gaat op het gebied van hybride motoren een belangrijke rol gaan spelen en FGA op het gebied van kleiner Turbobenzine motoren en diesel. FGA zal het start/stop systeem in op Chrysler modellen introduceren en de nieuwe DDCT/C635 tanrsmissie. Ook zullen de zgn. Chrysler ‘WorldEngines’ 2.0 en 2.4 met Multiair worden uitgerust, netals de V6 Pentastar. Deze laatste zal in het tweede kwartaal van 2010 in productie gaan met enkel en dubbel turbo. De V8 zal efficiënter worden.

-De viertraps automaat van Chrysler zal uit productie gaan en de zestraps zal verbeterd worden. Voor achterwiel aangedreven auto’s zal aan een betere bak gewerkt worden.   

-De V6 motoren zullen meer plaats maken voor 4 cil. motoren van FGA. De V6 BiTurbo zal meer dan 400 pk hebben. Een 3.6 V6, 3.3 V6, 3.3 V6 MultiAir, 3.0 V6 MultiAir Di Turbo, 3.0 V6 MultiAir Di Turbo (Performance/BitTurbo)

FIAT

De 500, 500c en ABARTH 500 zullen in de VS en daar buiten in de verkoop gaan. De 500 krijgt speciale showrooms in grote steden plus een uitgebreide brandimage campagne. 

-Fiat wil samen met Alfa Romeo in 2013 goed zijn voor 300.000 verkopen per jaar.

AlfaRomeo

-AlfaRomeo streeft in eerste instantie naar 70.000 per jaar, maar is wel afhankelijk van het succes van Chrysler en Dodge zei Marchionne.

Chrysler

– De Merken Chrysler, Lancia, JEEP zullen worden gebruikt voot een internationale expansie.

-In 2014 is 56% van alle auto’s gebaseerd op door FGA ontworpen modellen, is 14% een diesel, 38% 4 cilinder, 37% 6 cilinder, en 11% 8 cilinder. De grote modellen markt zal met van 55% terugzakken naar 42%.

-De PT Cruiser zal volgend jaar uit productie gaan. De Sebring, Town en Country zullen geheel vernieuwd worden.

-Chrysler moet staan voor kwaliteit en zorgvuldig ontwikkelde modellen met de puriteinse benadering van weleer. Chrysler was ooit ’the finest’ en zal dat weer worden.

-De huidige enorme terugval in verkopen bij Chrysler heeft ondermeer te maken met deze overgangsfase.  

-De huidige modellen krijgen inclusief de 300c een grondige upgrade. Uiteindelijk zal Chrysler tegen 2014 een nieuw modellen gamma hebben van B tot E segment plus SUV’s, MPV’s en Crossovers.      

Dodge

Op de kortere termijn zullen de Avenger, Journey en Caravan een grondige facelift en kwaliteitsverbetering ondergaan. Zowel motorisch als qua interieur en exterieur (ook voor Lancia)

-Dodge zal een verjongingskuur ondergaan waarbij topkwaliteit en sublieme rijeigenschappen centraal zullen staan.. Tegen 2015 zal Dodge sportieve nieuwe modellen op de markt brengen in het B (hatch),C (compacte sedan)en D (sedan) segment plus een grote Crossover (Alfa Romeo ook). De B en C segment modelleb krijgen hun basis rechtstreeks van dan reeds bestaande FGA modellen (MiTo, Milano/Giulia). De nieuwe Charger zal een hoogwaardig model zijn met een karakterestiek design, schone motoren en grote prestaties.

-Een nieuwe Viper ligt binnen de mogelijkheden voor 2013/14. Van de huidige Viper zullen er nog 500 gemaakt worden.   

JEEP in de EU   

-Jeep is het enige Amerikaanse label binnen de groep, dat in Europa verkocht zal gaan worden. Met name in de opkomende markten van Europa. Lancia zal zich in de EU uitbreiden door het stokje van Chrysler over te gaan nemen. Dodge zal exclusief voor de VS bestemd zijn.

-Inmiddels is bekend dat een van de aanstaande nieuwe JEEP modellen ‘Mojave’ zal gaan heten.  

-Volgend jaar zal de JEEP Wrangler start -top systeem krijgen.

-De nieuwe Jeep Liberty krijgt een FGA platform in 2013

-JEEP gaat voor de verdubbeling van haar verkoopaantallen uit 2008. JEEP zal internationaal een belangrijke rol gaan spelen. Een sterke speler op de niche markt van offroad/lifestyle modellen.

-JEEP zal nieuwe diesels verkopen in de EU en VS.

Ram

-Ram gaat als apart merk verder en houdt het oude Dodge logo. Dodge krijgt een nieuwe logo. Ram zal pickups en bedrijfs wagens produceren.

-Fiat Professional en IVECO varianten zullen de huidige Sprinters vervangen.

 Elektrische auto 

-In 2012 zal de eerste elektrische auto van de FGA-Chrysler groep van de band rollen.  

-In 2011 zal een hybride mini MPV op de markt komen, en in 2012 een elektrisch compact voertuig (Doblò).

(*Het is mogelijk dat behalve toevoegingen ook enkele details in dit artikel deze dagen gewijzigd zullen gaan worden. Laatste updates zijn in het blauw.)

De pdf’s van het totale plan to nu toe is hier terug te vinden.

*PP dia’s uit de vergadering. (Dodge, Jeep, Chrysler, motoren plan, nieuw Chrysler logo)

[nggallery id=88]

[nggallery id=89]

[nggallery id=90]

26 gedachten over “4 november 2009

  • 4 november 2009 om 10:17
    Permalink

    Ik zal met regelmaat en grote interesse de site volgen vandaag (en andere dagen toch wel!)

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 10:34
    Permalink

    Doe dat vandaag vooral vanaf 17:00 (dan begint de vergadering vanaf 11:00 Detroit). En morgenochtend.

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 16:53
    Permalink

    ^”Laatste updates zijn in het blauw”^

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 17:46
    Permalink

    @Mattia Mariani

    Vandaag zouden er toch ook foto’s gepubliceerd worden van de nieuwe Milano/149?

    Of heb ik het mis.

    Beantwoorden
  • 4 november 2009 om 21:58
    Permalink

    Fantastisch gewoon, ik heb lang naar deze dag uitgekeken. En het eerste nieuws is al heel veelbelovend! Goed dat ze dodge schrappen in Europa evenals Chrysler! 😀 Meer ademruimte voor Alfa en Lancia.

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 09:15
    Permalink

    @Reginald: Een onofficiële bron meldde idd dat binnen enkele dagen een Milano aankondiging komt met foto’s. Vandaar dat de offciële optielijst naar buiten kwam.

    Het heeft overigens niets met de Chrysler presentatie te maken. Die ging vooral over Chrysler en Dodge zoals je kunt zien.

    Ik hoop dat we snel het ‘Italiaanse’ plan vanuit Rome of Turijn te horen zullen krijgen. Ook kakelvers a la minute weer via AutoEdizione te volgen uiteraard.

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 17:05
    Permalink

    Jammer dat Chrysler en Dodge geschrapt gaan worden. En ergens ook wel stom.

    Stel je bent een Chrysler- en/of Dodge-fanaat. En je favoriete merk word de nek omgedraaid door FGA. Dan weet je 1 ding zeker: de volgende auto word vast en zeker geen product van FGA…..

    Extra ademruimte voor Alfa en Lancia onstaat dan in mijn ogen ook niet. Zeer weinig berijders van een Chrysler/Dodge zullen overstappen op Alfa/Lancia.

    Op 2 diagrammen zie ik overigens dat 9% van de motoren ingekocht worden. Welke motoren zijn dat? Stammen die nog van Mercedes af?

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 17:51
    Permalink

    Je maakt 1 denkfout Jordy… 80% van alle kopers is NIET merktrouw en NIET geïnteresseerd in wie de maker is van het product.

    😉

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 18:53
    Permalink

    @6C Jordy:
    Ik denk dat de ingekochte motoren de World Engines zijn, die Chrysler in samenwerking met ik meen Hyundai en Mitsubishi heeft gemaakt. Ik heb begrepen dat dit niet echt technische wondertjes zijn. Vreemd dat FGA hier toch mee doorwil.
    Zal wel aan de productiekosten liggen, die van de World Engine veel lager zijn..

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 19:07
    Permalink

    Ik vraag me wel af waarom ik sinds een paar dagen bij Auto Edizione steeds de 100.000ste bezoeker ben (met de verzekering dat het geen grapje is). Als het geen grapje is dan is het in elk geval onzin. Waarom laten jullie dit soort spam toe op deze mooie site?

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 20:06
    Permalink

    @Henkie: En bovendien gaan de world engines er binnen een paar jaar geleidelijk uit.

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 20:58
    Permalink

    Dit las ik op Autoblog, en misschien zit er wel iets van waarheid in:
    “Alleen als je alles even nuchter bekijkt, wat gebeurt er hier dan precies? Modellen die het in deze regionen redelijk deden en misschien zelfs een eigen gezicht of imago hadden opgebouwd (Chrysler 300C, Voyager) worden van de markt geveegd en weer teruggebracht onder een merknaam die in die segmenten helemáál geen potten heeft kunnen breken (Lancia Thesis, Phedra). Slimme zet zeg, dat komt wel goed…”

    Is dit wel verstandig van FGA? Geld verdienen is toch ook zeker belangrijk voor het nieuwe mega-concern..

    Tijd voor wat discussie met wat mensen hier die wat verder komen dan: “Vet cool komt er dan ook een Panda met HEMI v8” 🙂

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 21:05
    Permalink

    Mense lezen slecht en wat ze willen. Ik las het ook her en der. Het is echter klinklare onzin want Chrysler zal vooral eerst verdwijnen vanwege een broodnodige krimp. Eeen enkele MPV (vervanging van de Phedra) en heel misschien nog een model zal als Lancia terugkeren. Daar hoort zeker geen 300C bij zoals wij die nu kennen.

    Voor Lancia is Italië een enorm belangrijke markt. Men zal dus nooit nationale zelfmoord plegen door een 300C als Thesis te gaan verkopen. Dat is netzoiets als zwitserse smeltkaas als Parmezaan opnieuw op de markt te gaan zetten, terwijl mensen precies weten wat het verschil is.

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 08:11
    Permalink

    @Mattia,
    80% merk-ontrouwe mensen kan kloppen, maar dat geldt dus ook voor Alfa/Lancia.
    80% ontrouwe Chrysler fans tegen 80% ontrouwe Alfisten betekend 0% extra ademruimte.

    Het heft elkaar op.

    Een denkfout is het daarmee niet. Iets wat geen invloed heeft op me beredenering neem ik ook niet mee in de totstandkoming daarvan. 😀

    Daarbij: Wat “als” het de omgekeerde wereld was. En Chrysler ons Alfa de nek omdraaide. Ga jij dan van blijdschap een Chrysler kopen? 🙂

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 08:14
    Permalink

    @OttoCi,
    Jij de 100.000ste bezoeker? Ik dacht dat ik dat al 5 keer was! 😀
    Wie krijgt nu prijs?

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 08:16
    Permalink

    @Henkie,
    Bedankt voor de verklaring. Voor simpele motoren die voor een paar centen vooruit te branden zijn is ook altijd wel een markt denk ik.
    Een luie Panda-rijder bijvoorbeeld. 😉

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 08:38
    Permalink

    Alfa Romeo en Lancia hebben klanten die bewust voor een orgineel product kiezen. Daarom zal de volgende Lancia en Alfa ook een orgineel product zijn dat bijna niet aan Chrysler zal doen denken.

    Ik weet het. Want ik heb bewijs wat ik hier niet mag tonen! 🙂

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 08:43
    Permalink

    Ja, nu maak je ons jaloers 🙂
    Misschien een tipje van de sluier? 😉

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 09:13
    Permalink

    Ik deel de blijheid ook nog niet…

    Ben een Alfist… daar hoor ik in dit plan nog weinig (nieuws) van..

    Als Lancia liefhebber weet ik zeker niet of ik blij moet zijn.. ik vrees dat de ware Lancia identiteit verloren gaat, verkwanseld wordt voor de amerikaanse markt.. maar Time will Tell..

    Als dit zelfde Alfa overkwam zou ik me in ieder geval verraden voelen… ik zou geen Alfa meer kopen, alleen omdat een ronde badge met slang en kruis op voorkant prijkt… Natuurlijk niet..dan nog liever echte Alfa oudjes blijven rijden.. en een prius voor zakelijk voor mijn voordeur (nee.. die parkeer ik dan wel bij de buren)..

    Ik hoop dat de wijze mannen bij Fiat inzien wat marktidentiteit betekent..en dat deze beslissingen niet door de beancounters worden gemaakt, want dan gaat het fout.

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 09:51
    Permalink

    Hans… neem een capuccino en een croissantje met chocolade. Kijk naar buiten en haal diep adem….

    Het leven is te mooi om Prius te rijden. 😉

    (@Henkie: Binnenkort plaatsen we iets wat zal gaan over een nieuwe Alfa en een nieuwe Lancia. Ons is wat info ter ore gekomen over iets dat tussen C en D segment in zal zitten 😉 )

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 10:23
    Permalink

    Een perfecte Giulia? Die moet namelijk niet zo groot zijn :). Liever compact en wendbaar (en hopelijk wel wat binnenruimte) in de geest van de 156.
    ben benieuwd! 🙂

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 10:31
    Permalink

    Ik ben ook een beetje bevreest voor die V6: max 4.0 liter en maximaal 280 pk?? Uit die kleinste maat (2.7 liter) moet toch ook 280 pk te krijgen zijn? Misschien moeten de engineers van Ferrari er eens naar kijken?

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 10:35
    Permalink

    Nu lees ik overigens slecht (de motor vervangt van 2.7 tot 4.0), maar welke inhoud(-en) heeft deze motor?

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 10:45
    Permalink

    @rboudewijns: De 3.6 zal worden gebruikt voor Lancia en Chrysler. Een speciale performance V6 (ontwikkeling FPT / P. Martinelli / Pentastar) met de capaciteit van 3.0L (top versie met 420PK) wordt gebruikt voor Alfa Romeo en Maserati. Ik denk dat de 3.3 met een aantal compontenten van de FPT variant ook zijn weg zal vinden in Alfa Romeo. Het hoeft natuurlijk niet altijd zo extreem. 😉

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 12:54
    Permalink

    Ik heb er zin in! Jammer dat het nog allemaal even duurt voordat deze auto’s voor de deur staan. Ik verwacht echter veel vooral van de achterwielaandrijvers met ballen. Ze moeten de Pentastar V6 alleen wel goed tunen, met een italiaans sausje overgieten zeg maar qua geluid en vermogenskromme), als je die in een Alfa of een Maser wilt lepelen. Ik hoop dat we de Holden ellende dan snel weer vergeten zijn…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.