Marchionne komt met koerswijziging Alfa Romeo

166

Autonieuws op het internet is soms net Hooliganisme.

Helemaal als het om een opvallende eenling gaat als Alfa Romeo. Zo is er momenteel een bericht dat sinds gisteravond rondwaart, dat met name op VAG en Opel georiënteerde websites wordt gezien als een ‘no or go’ rond het voortbestaan van het historische merk.

Idiote gedachte uiteraard aangezien het sportieve ‘premium’ merk (..anders begrijpen lezers van andere sites het niet) zeer belangrijk is voor FGA. Alleen al de recente ontwikkelingen zijn daar het bewijs van. Een gebrek aan verkopen vanwege een overgangsfase plus een wereldwijde crisis zijn volgens CEO Sergio Cravero niet meer dan goed verklaar. Maar na een hoop commotie rond de grafische introductie van de Giulietta komt nu dus weer een bericht naar buiten dat Alfa Romeo meestal alleen maar anti reclame oplevert. De titel van dit artikel blijkt dus meer dan terecht.

Volgens AutoEdizione is de communicatie man bij Alfa Romeo gewoon gevelt door de Mexicaanse griep, en worden zo diverse flarden aan informatie totaal uit z’n verband gerukt. Wij berichten direct vanuit het Italiaanse persbericht (dus niet van Automotive News) en kunnen jullie het volgende melden. 

De woorden van Sergio Marchionne komen hier op neer; Alfa Romeo is op koers dankzij de komst van de MiTo en straks de nieuwe Alfa Giulietta op C-Evo platform. Bovenin had men voor het D en E segment echter een korte termijn plan liggen voor platform deling met Chrysler/Dodge. Ondermeer de opvolger van de 159 en de 166 zouden zo relatief snel kunnen worden ontwikkeld op basis van Chrysler techniek. Een gegeven overigens waar tot nu toe nog geen Alfist echt vol overtuiging blij van kon worden. Deze twijfelachtige ‘oplossing’ voor de hogere segmenten van het merk uit Milaan wordt nu herzien. Marchionne zei dat FGA met het nodige geduld (wat wij niet hebben) nu de beste oplossing zoekt voor toekomstige modellen van het merk.

Wij herinneren eenzelfde fase bij Lancia in de jaren voor de introductie van de nieuwe Delta en na de introductie van de Ypsilon (2004-2008). Marchionne verwoord nu dus dat men af ziet van de kortste weg. Dit kan niet anders dan als een positief gegeven worden beschouwd. De beslissing om zo goedkoop mogelijk een opvolger voor de 166 te ontwikkelen wordt nu herzien. “We moeten aan een intelligente oplossing werken voor het merk.”; zei Marchionne. Dit houdt feitelijk in dat na de komst van de nieuwe C-segment Alfa Romeo, men een nieuwe koers zal inslaan op weg naar modellen boven het C segment. Er zijn bovendien steeds meer mogelijkheden dankzij de schaalvergroting van FGA via Chrysler. Marchionne; “We hebben de afgelopen jaren te veel herzien voor het merk. Dat zegt dus genoeg. Die cirkel moet worden doorbroken.”

Volgens de CEO is de ontwikkeling van het nieuwe bedrijf op Amerikaanse bodem vanaf 2010 mede bepalend. Momenteel kunnen immers enkel bestaande platformen voor Alfa Romeo worden gebruikt. “De economische kansen moeten nader worden bepaald vanaf begin 2010, na de presentatie van het 5 jarenplan voor Alfa Romeo. We gaan van Alfa Romeo geen tweelingmerk maken van Dodge zoals sommige media beweren. Het zou niet wijs zijn om deze totaal verschillende merken met elkaar te vermengen. Dat zou erg kwalijk zijn voor de identiteit en het DNA van Alfa Romeo.”

Volgens Mr. M  zal de nieuwe Alfa Romeo Giulietta veel betekenen voor het merk dankzij een hoogwaardig karakter. Dat is de weg die Alfa Romeo in zal slaan.

We zijn als Alfisti blij met deze wijsheid, want het merk zou immers zo maar kunnen verwateren tot iets waar je niet blij van kan worden. Geld besparen is leuk en veel verkopen ook, maar niet ten koste van alles. Hopelijk zal men ook voor Lancia ook enkel wijze besluiten nemen zoals deze.

10 gedachten over “Marchionne komt met koerswijziging Alfa Romeo

  • 2 december 2009 om 11:52
    Permalink

    Voor de business case zullen toch echt aantallen Alfa’s moeten worden verkocht. Zonder cashflow geen nieuwe Alfa’s. Ik maak me grote zorgen om ‘mijn’ merk. Maar ja, wel zullen op de wijsheid en het verstand van Marcchione in deze maar moeten vertrouwen.

    Beantwoorden
  • 2 december 2009 om 12:16
    Permalink

    Bedankt voor dit ruststellend bericht. Het voortbestaan van onze geliefde automerk is verzekerd.
    Het is altijd anti Alfa Romeo bij die produitse sites. Zucht.

    Beantwoorden
  • 2 december 2009 om 12:41
    Permalink

    Tot jullie dienst. Je zou haast gek worden van de intepretaties van dergelijke berichten.

    Ze gaan heus niet bakken geld investeren in een aanstaand succesnummer als de Giulietta om vervolgens het merk te droppen.

    Beantwoorden
  • 2 december 2009 om 12:52
    Permalink

    De enige intelligente oplossing is een hardcore, bloedmooie sportwagen (met toevallig 2 deuren, of toevallig meer) met uitstekende balans, stuurgevoel, remmen, rwd en zoet geronk.
    Dat was het verleden, en is de toekomst, dat is Alfa’s USP.

    Anders kunnen we net zo goed een Bauknecht-derivaat kopen 🙂

    Dat ziet er dus goed uit voor Alfa. De kracht van de consument heeft gesproken : we willen betalen voor iets bijzonders, voor goedkope grijze brij hoeven we niet ver te zoeken.

    Blijkbaar is dit een gevolg van een bestaande taktiek, gezien bij de Guilietta nu wordt aangegeven dat zowel de besturing als de vering herzien is, tot de materiaalkeuze toe. Niet goedkoop als producent. Ziet er naar uit dat de board met deze uitval vooral wat kwakkels de wereld uit wil.

    (Dat onze germancarfans denken wat ze willen. Op hun commentaar zou ik nog niet af gaan al was het het laatste wat ik ooit hoorde. )

    Beantwoorden
  • 2 december 2009 om 17:45
    Permalink

    Jah, die laatste is vrij sterk.

    Whatever, het ergste wat er kan gebeuren is meteen het beste wat er kan gebeuren : Alfa gaat dicht en start een (uur, dag, week, maand,..) jaar later opnieuw onder nieuw management. We hebben het hier tenslotte over een merk met 100 jaar geschiedenis en een customer base die niet van de zachtste is. Zoals ik de Alfisti ken, bouwen we ze desnoods zelf 🙂

    Beantwoorden
  • 2 december 2009 om 19:44
    Permalink

    Ik kan me geen mooiere beslissing voor het 100- jarige jubileum voorstellen. Al jaren moddert FGA maar aan!

    – geen duidelijke modellijn
    – geen duidelijke designtaal
    – geen structuur
    – te veel water bij de wijn

    Boven het c-segment zijn veel betere wapens nodig, om een serieuze concurrent te zijn. Ik zag de opvolger van de 159 al op een ‘LWB’ C-Evo platform staan.

    Beantwoorden
  • 2 december 2009 om 20:01
    Permalink

    Precies, terwijl wat we eigenlijk willen, een rwd 159 opvolger en een swb van dat platform als ‘Guilietta’ is.

    Beantwoorden
  • 2 december 2009 om 22:06
    Permalink

    Met die Giulietta zit het wel goed HK. Voor de rest heb je gelijk. 😉

    Beantwoorden
  • 2 december 2009 om 22:31
    Permalink

    Ik zal hem er niet voor laten, maar rwd was leuker geweest.
    Can’t win ‘em all.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.