Neo-classicisme in de vorm van de P540 Superfast

superfast0

Een brok Ferrari geschiedenis in een nieuw jasje, wie wil dat niet.

Deze P540 ‘one off’ laat zich het beste op die manier samenvatten. De naam grijpt terug op de dikke 500 Superfast van weleer. De koninklijke levensgenieter wijlen prins prins Bernhard, had deze auto wat dat betreft ook kunnen bestellen. Qua looks heeft deze speciaal voor een klant gebouwde Ferrari vooral aan de zijkant ook veel van de legendarische GTO. Aan de voorzijde doet ie misschien zelfs door je oogharen een beetje denken aan een 365 California Spider. De geprononceerde welvingen zouden zo van de Fantuzzi carrosserie huis kunnen komen. Kortom een rasechte Ferrari in vele opzichten, speciaal voor iemand die zijn dromen kan waar maken.

Ferrari heeft dit nieuwe meesterwerkje geleverd voor de Amerikaanse klant Edward Walson, die een droombestelling deed via het ‘Ferrari Special program’. Edward is zoon van de schatrijke John Walson, uitvinder van de kabeltelevisie. Zoonlief zat blijkbaar achter de buis te genieten van Fellini’s film ‘Toby Dammit’ -met speciale Fantuzzi Ferrari erin- en kreeg een briljante ingeving voor een nieuwe ‘gouden’ Ferrari. Na de super exclusieve hoogstandjes zoals P4/5 en de SP1, lijkt er een tendens te ontstaan dat steeds meer puristische superrijken der aarde hun ideale Italiaanse raspaard bestellen. Op Fiorano werd deze op de 599 Fiorano gebaseerde supersnelle GT vorige week getest.

De P540 is een volwaardig doorontwikkeld Ferrari product voor op de weg. Om de carrosserie iets stijver te maken vanwege de opening in het dak, is de auto 20 kilo zwaarder dan een ‘normale’ coupé Fiorano. De ontwikkeling duurde maar 14 maanden. Bestel bij Ferrari dus nu je droomauto en je hebt ‘m na iets meer dan een jaartje in huis.

Walson zou na de eerste rit gezegd hebben: “Dit is het mooiste kerstcadeau wat ik ooit heb gekregen.” Gelukkig maar kerel. Nu niet te veel meer voor de buis hangen en rijden met die hap!

Afmetingen: Lengte 4731 mm; Breedte 1954 mm; Hoogte 1300 mm; Wielbasis 2750 mm; Spoorbreedte voor 1690 mm; Spoorbreedte achter 1620 mm
Motor: 65° V12; Inhoud 5999 cc; Maximaal vermogen 456 kW (620 CV) bij 7600 rpm; Maximum koppel 608 Nm (62 kgm) bij 5600 rpm
Transmissie: F1 6-versnellingen
Banden: Voor 245/35 20”; Achter 305/35 20”
Vebruik: Gemiddeld 17.9 l/100 km
CO2 uitstoot: Gemiddeld 415 g/km

[nggallery id=128]

Een gedachte over “Neo-classicisme in de vorm van de P540 Superfast

  • 14 december 2009 om 18:42
    Permalink

    Prachtig! Vind de one-offs van Ferrari mooier dan hun “normale” aanbod.

    Maar is dit nou dat geheime project waarvoor je een prijs kon winnen als je er een spy-shot van wist te maken?
    (meen voor Autoweek/Autovisie 😕 )

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.