François houdt de lippen stijf op elkaar

‘Heel Amerika’ lijkt over het stilzwijgende leiderschap van de nieuwe man van Chrysler heen te vallen.

Hij is nog ‘French’ ook en ijdel bovendien. Menig criticus kan niet uitstaan dat Olivier François slechts een bescheiden aankondiging heeft gedaan voor de belangrijkste autohow in de VS. In het land waar men een aanvallende opportunistische houding bewondert, wordt men uitermate onrustig als een Fransman van weinig woorden, het grote Chrysler nogal stillekens richting een nieuwe en cruciale toekomst loodst.

Olivier François is een favoriet van Marchionne aangezien hij nu de eerste figuur is, bij het gezond en weer competitief maken van twee merken. Chrysler en Lancia waarvoor de gong van de laatste ronde nu toch echt wel is ingegaan. Lancia doet het inmiddels aardig, maar zou het nooit zonder Chrysler kunnen als het om de toekomst gaat. Het Amerikaanse merk ligt echter nog op de intesive care terwijl het legendarische Italiaanse merk al aan het revalideren is. François is een deskundige arts die tot veel in staat is. Maar de Amerikanen kennen hem nog niet en weten vaak niet hoe het is om rustig en gedegen te werk te gaan. Daarom is daar nu in de pers verbolgen gereageerd, op het feit dat dit jaar geen CEO in een nieuwe auto op zal komen rijden, om vervolgens een bak aan holle maar lekker bekkende frasen over het publiek uit te kotsen.

En dat terwijl wij het hier in Europa al tijden lang met veel minder moeten doen. We bewonderen dus enkel deze ‘lowprofile’ aankondiging van de man die Lancia uit het moeras trok. Het enige dat François kenbaar maakte aan de Amerikaanse pers, was dat er geen grote persconferentie zal worden gehouden op de autoshow, aangezien het meeste al afgelopen november is bekend gemaakt. “Wij houden van daadkracht en drijven niet op marketingpraat”, zou de CEO van Chrysler-Lancia gezegd hebben. “We zullen nooit iets nieuws bekend maken als het niet vlak voor de lancering is. Bovendien hoef je voor 2010 en 2011 geen totaal nieuwe modellen te verwachten.” Hiermee sluit François aan bij de statements van zijn meerdere Sergio Marchionne. We hebben het gevoel dat deze twee mannen volledig op één lijn zitten.

Detroit News knalt er nu wat krachttermen in, door deze houding van de Fransman af te doen als roekeloze nalatigheid. Een soort arrogantie van een privaat bedrijf dat helaas geen maatschappelijke plicht heeft rond het bekend maken van cijfers en plannen. Volgens AutoEdizione is echter vooral de arrogantie en roekloosheid van deze opmerkingen, het bewijs dat in veel lagen van de Amerikaanse automobielmedia nog onvoldoende besef bestaat over de toestand waarin de nationale industrie verkeert,  en de schaarse middelen die er zijn om daar verandering in te brengen. Maar vooral ook de moed en de bedachtzaamheid die er voor nodig is om een ommekeer te brengen in deze moeilijke situatie.

‘Chapeau pour monsieur Olivier François’ dus.

Inmiddels doen er de wildste geruchten de ronde dat in januari de eerste tasbare resultaten te zien zullen zijn van de fusie tussen Chrysler en Lancia. Het zou gaan om Lancia modellen met Chrysler badge. Volgens datzelfde gerucht zouden deze modellen (Musa en Delta) in de VS en de markten buiten Italië als Chrysler verkocht gaan worden. Dat laatste doen wij af als kul met de K van kolder. Deze modellen zijn namelijk al in bijna heel Europa bekend als niche producten van een chique merk uit Turijn. Om exact dezelfde modellen bij Chrysler dealers te plaatsen terwijl ze een eindje verderop ook bij de Lancia dealer staan zou domweg compleet tactloos zijn. Het is dan ook een gerucht uit Detroit…

2 gedachten over “François houdt de lippen stijf op elkaar

  • 22 december 2009 om 11:36
    Permalink

    Dat zou idd belachelijk zijn als ze die in Europa met een Chryslerlogo zouden gaan verkopen.

    Beantwoorden
  • 22 december 2009 om 15:19
    Permalink

    Maar Opel doet dat toch ook gewoon met Vauxhall?
    Lancia niet naar VS brengen, en dan gewoon als Chrysler.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.