Staat ‘global car’ voor super-multifunctionaliteit?

Deze nieuwe scoopfoto’s maken opnieuw een hoop duidelijk.

Ten eerste dat de toekomstige Panda -en daarmee eigenlijk ook de nieuwe Ypsilon- niet in Europa maar aan de andere kant van de oceaan uitvoerig is ontwikkeld in Fiat land Brazilië. Vandaar dat hier nauwelijks vermomde exemplaren te spotten vallen. Tweede feit is dat de low-budget versie, die waarschijnlijk ‘Uno’ zal gaan heten, op de meeste markten geïntroduceerd zal worden met andere karakterestieken dan de Europese Panda en uiteraard dan de luxere -iets langere- Ypsilon, die volgens Marchionne ook uiteindelijk als Chrysler in de VS de markt op zal gaan. Daarmee zijn we in een paar regels vanuit Brazilië de hele wereld al rond gereisd middels het toppunt van ‘component sharing’ voor toch wel behoorlijk verschillende type auto’s. Precies volgens de filosofie van het huidige FGA.

Maar deze foto’s tonen aan dat we die lijn eigenlijk nóg verder door kunnen trekken. Want er was toch ooit dat gerucht van een Panda 4×4 die als mini Jeep in de VS en daarbuiten verkocht zou gaan woren als ultra compacte ‘off-roader’? De huidige 4×4 Panda Climbing is dat in alle opzichten maar is natuurlijk geen vers model. Wat we hier zien is wel degelijk vers en bovendien ook behoorlijk ‘Jeep-erig’. En zeg nou zelf, die luchtinlaten die we de vorige keer zo mooi zagen in het frontaal, doen toch niet alleen aan de Panda 1 denken?… Precies, het oogt ook als een echte Jeep! De off-road variant zou dus heel goed als Jeep de wereld in kunnen gaan, aangezien FGA grote plannen heeft met dat label.

Wat een ‘wereldauto’ wordt deze nieuwe Fiat-Jeep en wellicht ook Lancia-Chrysler. Dat zal de nodige pegels in het laadje brengen en de kosten behoorlijk drukken. Het zegt trouwens ook wat over de expertise die er bestaat rond de FGA industrie in Brazilië. Productontwikkelingen gaan daar gerust steeds vaker plaatsvinden. Waarschijnlijk zullen we überhaupt steeds minder FGA testmodellen gaan zien in Europa in de toekomst. Op Alfa Romeo na.

[nggallery id=167]

11 gedachten over “Staat ‘global car’ voor super-multifunctionaliteit?

  • 20 januari 2010 om 09:11
    Permalink

    Das een shop.
    Kijk eens wat er met de A stijl aan de andere kant is gebeurt en al het poetswerk…ooops 😉

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 13:03
    Permalink

    Verkijk je niet teveel op het Jeep uiterlijk.
    In Brazilie komen bijna alle varianten van Fiat als een Stradale of Aventura uitvoering.
    Kijk maar eens op de website van Fiat Brasil.

    Heb daar een keer in het Noordoosten in een Palio flexfuel rondgereden. Toen was de BR-101 weg nog heel slecht en weet je waarom een auto als de Palio het daar goed deed.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 13:31
    Permalink

    wat tof je bent daar geweest!
    Ik hoorde van familie die daar was inderdaad dat dat soort auto’s erg gunstig zijn op die lange wegen met gaten e.d.

    Van die Jeep is meer een hypothese. Dat kwam vanwege die 3 luchtgaten in het front en het idee dat er ook een kleine Jeep gaat komen. Die moet dan toch op basis van deze auto zijn.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 14:27
    Permalink

    Ja ben al een aantal keren daar met vakantie geweest en ook dit jaar staat een vakantie in de plannen.

    Voor de nieuwe auto’s moet je eigenlijk naar de grote steden als Sao Paulo en Belo Horizonte en Rio.
    Er worden ook Alfa’s verkocht in Brazilie maar die heb ik in het noordoosten nog nooit gezien.

    Altijd leuk om ook de auto cultuur daar te bekijken.
    Langs de kust heb je de buggy’s met vw kever motoren. Fantaseer zelf altijd over een buggy met Alfa boxer voor de nodige pk’s.

    En ook lekker met je auto bij een rivierboulevard staan met het geluid op max is nogal in. Jammer dat er dan bijna een file staat die allemaal hun geluid hard aan hebben. Vond de restauranteigenaar met zijn eigen muziek niet zo fijn.

    Auto rijden is daar heel italiaans. Gewoon met de flow meegaan en van alles verwachten en je rijdt safe.
    Inderdaad wel oppassen voor de gaten in de weg maar die zijn we in Nederland inmiddels ook gewend.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 14:30
    Permalink

    Wel Alfa’s momenteel in Brazilië? Ik heb gezocht op het www maar kan daar niks over vinden. De MiTo in elk geval niet. De GrandePunto is Brazilië’s MiTo.

    Bedankt voor je verslagje. Altijd leuk om te weten.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 16:46
    Permalink

    Zie nu ook dat de normale link alfaromeo.com.br verwijst naar de italiaanse site.
    Als je alfaromeobr.com.br intypt kom je op een Braziliaanse alfa club site terecht.
    Die hebben gewoon 56 Alfa 155’s om maar iets te noemen.

    Was laatste keer zo’n twee jaar geleden in Brazilie en toen kon je nog gewoon de 147 kopen bijvoorbeeld.
    De 2 liter was de enige uitvoering die toen iets van 15.000 EUR kostte.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2010 om 16:59
    Permalink

    @Tommaso,

    Had Alfa ook niet in het verleden een produktielijn in Brazilie voor enkele speciale modellen? (net als in zuid-afrika voor autodelta modellen)

    Een Class 1 Baja Buggy met 3,9 l arese V6 lijkt me ook wel wat. Zou leuke Alfa-marketing in een typische amerikaanse/mexicaanse sport zijn. 🙂

    Beantwoorden
  • 21 januari 2010 om 17:02
    Permalink

    Er is wel één beruchte Braziliaanse Alfa, de Rio,
    deze heeft de reputatie van Alfa in het Europa van de jaren ’70 ook geen goed gedaan..

    Beantwoorden
  • 21 januari 2010 om 17:07
    Permalink

    Meende ooit een verlengde 2600 uit Brazilie gezien te hebben in een boek. Is dat de Rio?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.