Marchionne: ‘FGA zal blijven scoren en Alfa Romeo moet groeien’

De eindbalans voor 2009 voor de Fiat groep komen maandag pas naar buiten maar Marchionne wil alvast een compliment uitdelen.

Blijkbaar wil de CEO eventuele voorbarige kritiek van analisten -die niet graag ongelijk hebben- voor zijn, want hij spreekt zich reeds volledig uit. FGA heeft geen liquiditeitsproblemen zo laat hij weten en de eindejaarscijfers zijn hoger dan verwacht. En dat is nog maar het begin van de man met een loftrompet in zijn handen. 2009 zou volgens de CEO officieel een diep zwart jaar worden. We hebben bijna een jaar geleden ook dergelijke woorden van Marchionne op onze site meermalen weten te citeren, toen hij iedereen leek te waarschuwen. En toch presteerde FGA in dit jaar der dieptepunt behoorlijk. De rode cijfers zijn tot een minimum beperkt. Volgens Marchionne kan het vanaf nu alleen maar beter gaan. 2010 en 2011 zullen nóg beter uitpakken ook als er minder staatsteun zal zijn. De cijfers zullen zelfs weer zwart getint worden i.p.v. rood.

Op de beurs in Milaan ontving Marchionne een Britse onderscheiding voor ‘beste investeerder 2009’. Analisten zullen hun verwachtingen van FGA naar boven toe moeten bijstellen. Financieel zal de groep alleen maar groeien en dat betekent dat het aandeel FGA alleen maar in waarde zal stijgen. Volgens Marchionne is er geen enkel project momenteel dat niet aan de verwachtingen voldoet, mede dankzij een uitgekookte planmatige strategie; ‘We leggen nergens geld op toe momenteel.’

En ook Alfa Romeo kwam even ter sprake; “Alfa Romeo is een merk met ontzettend veel potentie maar is door onze eigen schuld nooit geworden wat het had kunnen worden. Het is een kind dat veel aandacht nodig heeft en we zullen alles op alles zetten, wat er voor nodig is om dit kind groot en sterk te laten worden. Maar daarbij hebben we het niet voor de volle 100% in eigen hand, netals bij echte kinderen.”

Marchionne geeft dit commentaar als reactie op de vele kritiek die hij kreeg sinds de kwestie Arese, waarbij zelfs geruchten ontstonden via de Financial Times, dat hij het merk aan de wilgen zou willen hangen door het te verkopen.

51 gedachten over “Marchionne: ‘FGA zal blijven scoren en Alfa Romeo moet groeien’

  • 21 januari 2010 om 23:06
    Permalink

    En Marchionne help het graf van alfa romeo verder graven. Aangezien hij de kritiek die is ontstaan rond de kwestie arese niet ten harte heeft genomen. De historie van alfa ligt namelijk in arese en de toekomst ligt daar ook en niet in turijn. Maar goed dat is slecht’s mijn mening en daarom zou ik nu eerder voor een bmw 1 serie kiezen dan een nieuwe giulietta, die heeft namelijk een eigen identietijd, juistwiel aandrijving en daardoor ook een minder grote neus waardoor het ontwerp wel klopt. Echter is het daarom nog geen mooie auto.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2010 om 23:34
    Permalink

    @wouter75

    We kunnen jou best wel missen als alfisti(klaag klaag)

    Beantwoorden
  • 21 januari 2010 om 23:41
    Permalink

    Tijden zijn veranderd Wouter,
    Zo goedkoop en efficient mogelijk produceren is het doel. Als dit niet in Arese kan is er helaas geen toekomst aldaar. Ik denk niet dat veel kopers het als een groot probleem zien dat hun Alfa niet in Milaan gebouwd is. De meeste zullen van het issue Arese helemaal niets afweten. Het voortbestaan van het merk in deze moeilijke tijd gaat voor. Ook al is dat voor een liefhebber heel jammer.

    Andere merken doen precies hetzelfde. Fiat’s 500 worden gebouwd in Polen, en een BMW X5 en X6 is ook zo Duits als een hamburger bij de MacDonalds. 😉

    Beantwoorden
  • 21 januari 2010 om 23:51
    Permalink

    @ alfa speed wie zijn we? en de vraag is meer kan fiat de mensen (klanten) missen die er net zo over denken als mij of zijn ze er afhankelijk van? http://www.autoedizione.nl/2009/11/26/de-ware-sportsedan/ . Maar goed geef wel even aan waaron jullie mij kunnen missen. Waarom vindt jij mijn geklaag ongegrond. En waarom spreek je als individu over we?

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 00:01
    Permalink

    @ henkie het gaat niet om de plaats van de productie lokatie maar om de plaats van ontwikkeling waarom stond er vroeger nog milano op het merkteken? Waarom heet bmw, bmw en geen p(olen)mw. waarom introduceert audi soms modellen in bayern? ik bedoel op deze manier is een Alfa niks meer als een ge-rebadgde Fiat?

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 00:41
    Permalink

    Het betuigt juist grote moed dat Marchionne toegeeft dat Fiat te weinig met de opvoeding van Alfa Romeo heeft bemoeid en dat het op dit moment anders gaat. M.a.w. alle koppen dezelfde kant op.

    Laten we hier nou niet gaan praten over waar een auto gemaakt wordt. Tijden zijn anders geworden, punt.

    Laten we het over het bedrijfsresultaat van FGA hebben. Deze is ondanks het zware jaar goed te noemen.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 01:20
    Permalink

    Goed om te lezen dat de problemen bij Alfa, niet op het merk worden afgewimpeld, maar dat Marchionne de hand in eigen boezem steekt. Afgaande op dit interview zal het vast wel goed komen met Alfa Romeo.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 01:31
    Permalink

    ja je hebt inderdaad moet nodig om de afkomst van een historisch merk trachten te doen vergeten. en je dan te beroepen op het feit dat het merk zo veel potentie heeft. En dat terwijl Marchionne fiat zelf bekritiseert dat het niet juist heeft gehandeld in het verleden. “Alfa Romeo is een merk met ontzettend veel potentie maar is door onze eigen schuld nooit geworden wat het had kunnen worden. Is dit een spijt betuiging? wat was de visie dan destijds? Wat is de visie nu voor het merk alfaromeo? En is deze visie eervol ten aanzien van de rijke historie van het merk, of iets anders waar alfisten zich mee kunnen indentieficeren? Ik heb niet de indruk dat marchionne daadwerkelijk bewust kiest voor een kind zoals alfa romeo. Het is eerder een blok aan zijn been. Zoals wel gemerkt geef ik mijn mening over het feit dat alfa romeo moet blijven groeien volgens Marchionne terwijl hij zich erg tegen spreekt op de manier waar ik dit artikel interpreteer.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 08:34
    Permalink

    Ik wist dat dit ging gebeuren…AlfaRomeo had ik eerst niet in de titel 🙂 …toen dacht ik ach..nog een keer dan 😛

    @Wouter: Ik snap je verdriet voor een deel maar de 1 serie is ronduit lelijk (BMW heeft trouwens haast met de opvolger met voorwielaandrijving omdat de verkopen van de 1 compleet zijn ingestort) en lijkt op een sportschoen dus doe dat niet en je moet nu toch wel toegeven dat Marchionne hand in eigen boezem steekt uit eerbied (want hij heeft feitelijk niets verkeerd gedaan). En wat is het verschil tussen het feit dat hij zich terugtrekt uit Arese terwijl die duitse club die jij noemt al jaren in de VS en China zn broodjes bakt maar heel goed de schijn weet hoog te houden dat het nog altijd om een duitse auto gaat?

    Ik denk M daar te eerlijk voor is en dat Arese echt zn monument wel krijgt. Al was het om de zuurtegraad bij veel Alfisten weer naar beneden te krijgen 😉

    En wat die visie van toen betreft (waar M zich nu heel netjes zijn verantwoordelijkheid voor neemt) die was duidelijk toch? We maken een mooie auto en verder doen we er niets mee (geen doorontwikkeling) want we hebben onze prestige al binnen. En zo dachten vele groepjes mannen in Arese en Turijn er over. Ook toen ze de 156 maakten en de 166. En zij die de Stilo ontwikkelden, de Thesis, de 159.
    Daar komt zeer terecht nu een punt achter te staan.

    Een auto ontwikkelen zonder het als onderdeel te zien van een totaal plan van minstens 7 jaar is ongeoorloofd en daar wordt nu terecht vanaf gezien. Toen M kwam in 2004 was er zelfs geen opvolger van de Punto gepland. Het starten nu met MiTo en Giulietta is heeeel wat. De Giulietta is om te smullen en de MiTo QV ook. Daar kan geen 1 of Mini tegenop.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 12:20
    Permalink

    @ Matta Mariani in mijn eerste reactie geef ik aan dat ik de 1 serie geen mooie auto vindt. Gelukkig ben ik op dit moment niet in de markt voor een nieuwe auto want ik zou het echt niet weten:|.

    Zoals ik eerder aangaf gaat het niet om de productie lokatie maar waar de auto word ontwikkeld. Dat bepaalt namelijk voor een heel groot deel de indentieteit van het merk.

    En inderdaad marchionne steekt hand in eigen boezem. alleen vindt ik het op dit moment ongeloofwaardig overkomen aangezien alfa romeo de historie meer dan ooit nodig heeft om weer winstgevend te worden. Maar ze gebruiken de historie niet ze lopen er juist bij weg. En als dat niet uitmaakt waarom wordt het Centennial dan in Milaan gehouden? Kan dat ook wel naar turijn verplaats worden toch?

    En over de 147, 156, 166 en 159 zijn inderdaad mooi vormgegeven auto’s echter hadden deze auto’s nog veel mooier kunnen zijn. dat heeft namelijk te maken met de verhouding waar de wielen staan ten opzichte van de koets (voorwielen staan te dicht op de voordeur, bij de mito lopen de uitgeklopte wielschermen zelfs door in de deur 🙄 ). Dat dit zo is heeft alleen te maken met het feit dat de auto voorwiel aandrijving heeft en de motor dus voor de vooras licht.

    Dus vandaar dat ik de toekomst van het merk nog niet zo roos kleurig inzie. Mijn idee over arese is dan ook dat dit voorlopig blijft en op het moment dat alfa romeo weer op de goede weg is, men de mogelijkheid bekijkt of alfa zou kunnen vertrekken uit arese.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 17:01
    Permalink

    @Wouter

    Wat maakt het toch allemaal uit waar een autogeproduceerd word..?
    Een vw zit ook vol met spullen made in italy
    Meestal wel de wat degelijkere spullen uiteraard 😛
    Ik kan het weten heb er namelijk gewerkt…
    En wat Bmw betreft daar weet ik niet zo veel van heb ooit een keer eens een 5serie in onderhoud gehad en moet zeggen zag er allemaal wel degelijk uit alleen wat heb je eraan..??
    Wat heb je aan een versiering boven je accu met BMW erop? wat heb je aan een beschermplaat boven en onder de motor?of aan een plaat bij de deur dorpel waarop staat BMW.??Of aan een plastig matje onderin je beker houder.??
    Het zijn allemaal van die nutteloze dingen waar je allemaal voor betaald, uiteraard een keienvanger is altijd een leuke extra bescherming maar maak hem dan niet van dun plastig maar van alluminium of rvs. NU ga je met je te ZWAARE vw met over een drempel en rijd je je PLASTIC beschermplaat onder je auto uit.. kun je vervolgens weer naar de VW garage waar je vervolgens 125euro voor je plaat betaald en nog eens 100euro voor het uurloon.:S LEuk zoon Duitser haha
    NAtuurlijk moet je bij een fiat dealer of nissan of wat dan ook,ook betalen.
    Maar op een Panda zit heel wat minder op dat kapot kan als op een bmw of mercedes.
    De mensen van tegen woordig zijn gewoon verwend en willen alleen maar groot doen en meer hebben als een ander.(in mijn ogen meestal duitsrijdende mensen:P)
    Wat ik maar wil zeggen is ookal word een Fiat of Alfa of Lancia afgezeken doordat er gezegd word van ze roesten of ze zijn niet betrouwbaar…

    De mensen die er in rijden rijden wel een merk dat al voor meer dan 100 jaar actief is en of het nu een panda of 155 is met wat roest op de schermen.in het verleden hebben al deze merken auto’s weten te maken die revolutionair waren en nu nog zijn.
    Auto’s met een passie.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 17:02
    Permalink

    De uitspraken van Marchionne over Alfa vanmorgen zijn m.i. niet voor twee-erlei uitleg vatbaar ‘we zullen alles op alles zetten, wat er voor nodig is om dit kind groot en sterk te laten worden.’ Ik heb er een goed gevoel bij.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 19:45
    Permalink

    @wouter75: Alfa Romeo verkopen? Aan wie!? Chinezen, Ratan Tata of VAG die slechts steriele auto’s kan maken? Er is geen ander bedrijf dan Fiat Group die een Italiaanse Alfa Romeo kan maken. In Italië kan ik me ook geen goede of geïnteresseerde partij bedenken. Als je aangeeft dat de locatie van ontwikkeling belangrijk is, moet je dat toch begrijpen.

    Marchionne heeft al een aantal keer aangehaald dat Alfa Romeo belangrijk voor Fiat en Italië is. Het lijkt me duidelijk dat Fiat na 2-decennia eindelijk een andere weg durft in de slaan. Door de huidige economische omstandigheden, imago en matig modellengamma moet het merk met fluwelen handschoenen worden aangepakt. Er is gewoon veel tijd voor nodig.

    De eerste cruciale wijzigingen worden al zichtbaar:

    http://www.autoedizione.nl/2010/01/22/harald-j-wester-gaat-italiaanse-niche-vormgeven/

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 19:54
    Permalink

    @wouter75 je had vakbondsleider moeten worden.
    Veel vragen van jouw kant en je geeft zelf de antwoorden.
    Interpreteer verder misschien kom ik nog meer te weten. Ha

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 20:42
    Permalink

    @Il Quadrifoglio

    Tja aan wie moet je het verkopen? Zoals je aangeeft het merk moet met fluwelen handschoen worden aangepakt dus lijkt mij het niet verstandig om te vertrekken uit Arese. Lijkt mij zeker de eerste paar jaar erg belangrijk gezien de rijke historie die daar is onstaan en dus alles wat het merk is/was. Zie mijn eerdere reactie over de lokatie van het 100 jarig bestaan van alfa romeo. Naar mijn idee is fiat geen waardig eigenaar van alfa romeo, de bedoelingen zijn goed de laaste paar jaar echter, wordt de historie naar mijn idee niet gerespecteerd gezien de modellen van nu en de laaste paar jaar. En nu een duitser aan het roer bij alfa romeo? Ik blijf hopen.

    @ alfaspeed het enige waar je op dit moment op hebt geregeerd dat ben ik en volgens mij is er een discussie gaande over alfa romeo, heb je daar geen bijdrage aan waarom reageer je dan?. Jouw reactie op mijn mening roept vragen op. die zijn trouwens nog niet beantwoord.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 20:48
    Permalink

    Veel vragen in het leven blijven onbeantwoordt.Jammer He.
    Laat t los.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 20:56
    Permalink

    Je kunt wel een mening over alles hebben maar of die inhoudelijk kant of wal raakt is maar zeker de GROTE vraag.
    Lees eens wat meer over het merk en kom over een tijdje terug.
    Hier heb je je mening.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 20:58
    Permalink

    @wouter75: Alfa Romeo’s roem is ontstaan toen het in Portello gevestigd was, niet in Arese. Als het bedrijfseconomisch beter is om Arese te verlaten (is al lang gebeurd), zodat het voortbestaan kan worden gegarandeerd, ben ik de laatste die zal klagen. Uiteraard moet het gamma wel Alfa Romeo waardig zijn.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 21:24
    Permalink

    Wat maakt het nou uit waar de auto geproduceerd dan wel ontwikkeld wordt? Toevallig weten veel mensen die het merk volgen de geschiedenis maar het gros van de autokopers maakt dat geen ene moer uit. Die willen een goed product, tegen de juiste prijs en in geval van Alfa met onderscheidend design en sportieve rijeigenschappen.
    Juist die mensen die de geschiedenis en het verhaal van Alfa weten en die het zo erg vinden dat dit allemaal gaat verdwijnen vormen een te kleine groep om als bedrijf rendabel je producten aan te slijten. En ja, dat betekent dat automerken minder onderscheidend van elkaar worden en dat je componenten moet delen. Deal with it, dat is de realiteit! En dat hebben wij als consumenten grotendeels aan ons zelf te danken aangezien de consument steeds veeleisender wordt en minder tot compromissen bereidt is, ergo: alle auto’s gaan op meer elkaar lijken…
    Wil je dat allemaal niet, leg een paar ton voor een auto neer en je hebt nog echt wat bijzonders.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 21:37
    Permalink

    Ergens op het internet roepen een aantal fanaten (of zijn het ex-alfa romeo medewerkers…revenge??) iets over een te tekenen petitie.. “M, verkoop alfa!”.
    Uiteraard is iedereen vrij te geloven wat ie wil, het is echt te gek voor woorden! Wat zijn op dit moment de overlevingskansen zonder FIAT?
    Wat gebeurd er met het italiaanse DNA bij verkoop van Alfa naar een buitenlands merk ?? Kijk toch naar seat.. gemaakt op de afgedankte productielijnen van Audi? Brrrrr…
    En weg uit Arese is heiligschennis?

    Zoals zo vaak op het internet, er lopen altijd wel schapen achter de meute schreeuwers aan zolang die maar lawaai maken.
    Dat Alfa aandacht nodig heeft is duidelijk (welk merk niet?).
    Gezien vanuit het perspectief dat de Fiat groep zo goed als failliet was in 2003 hebben ze met heel weinig ontwikkelingsgeld een serie auto’s weten te ontwerpen die het momenteel niet slecht doen. Alfa loopt wat achter in de groep maar met de Mito, binnenkort de Giulietta en met de beloofde extra aandacht (lees eigen ontwikkelingen in de Maserati/Alfa/Abarth groep) mag je toch hoop putten voor de toekomst.
    Daar heb je mijn mening.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 22:02
    Permalink

    Ik durf zelfs te beweren dat Alfa Romeo enigste en oudste merk is dat niet overnieuw leven is ingeblazen zoals met veel merken.
    Bij VW zouden ze willen dat ze deze naam erbij konden hebben.
    Marchionne weet wat Alfa is en betekent in de autogeschiedenis en let op mijn woorden nog zal betekenen.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 22:09
    Permalink

    @wouter75: Hoe uit zich die identiteit volgens jou nu dan op een andere manier dan vroeger? Ik ben daar serieus benieuwd naar want ben nog niet lang Alfist.. Zoals ik al eerder aanhaalde maakt het m.i. helemaal niks uit waar die auto ontwikkeld en geproduceerd wordt als je de juiste ingrediënten er maar in stopt. Zo heeft het door jou eerder aangehaalde BMW belangrijke ontwikkelinscentra in Californië en daar schuilt denk ik ook een deel van het succes van BMW in. Ze denken namelijk niet alleen vanuit München maar wereldwijd alleen wordt in München bepaald of het product levensvatbaar is als BMW product. Waarom zou dit principe voor Alfa niet werken? Zolang je in Turijn maar mensen hebt zitten die snappen wat de Alfa ingrediënten zijn… En ik geloof dat ene Sergio M. dat snapt, alleen zo’n ontwikkeling gaat helaas niet van vandaag op morgen.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 22:45
    Permalink

    @Wouter75

    Feit is dat de oorsprong van het merk in Lombardije ligt. Dat moet ook worden gezien in de tijdsgeest van 100 jaar geleden. Het is uit de tijd om te denken dat tegen elke ratio in, locaties moeten worden aangehouden louter uit sentimentele overwegingen. Economische belangen wegen tegenwoordig stukken zwaarder.

    Alfa Romeo heeft denk ik voor heel veel Europeanen en andere wereldburgers, bekend met het merk, vooral een Italiaanse identiteit, geen Milanese identiteit. Hier zullen Milanesen wellicht wat anders over denken.

    De Italiaanse identiteit kenmerkt zich in mijn ogen door de liefdevolle, passionele en emotionele styling die ook kenmerkend is voor veel andere Italiaanse producten.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 22:48
    Permalink

    @wouter75: Hoe uit zich die identiteit volgens jou nu dan op een andere manier dan vroeger?

    vroeger werd de motor, bodemplaat, aandrijving zelf ontwikkeld nu staat de mito op een welliswaar aangepaste punto bodemplaat en zijn de motoren van fiat. Oftewel wat heeft alfa nog zelf ontwikkeld?. is het niet gewoon een aangepaste punto. Als men als leek zijnde zich nu gaat verdiepen in het merk alfa romeo is het pre fiat tijdperk meer van belang dan het huidige tijdperk.

    Ik ben daar serieus benieuwd naar want ben nog niet lang Alfist.. Zoals ik al eerder aanhaalde maakt het m.i. helemaal niks uit waar die auto ontwikkeld en geproduceerd wordt als je de juiste ingrediënten er maar in stopt. Zo heeft het door jou eerder aangehaalde BMW belangrijke ontwikkelinscentra in Californië en daar schuilt denk ik ook een deel van het succes van BMW in. Ze denken namelijk niet alleen vanuit München maar wereldwijd alleen wordt in München bepaald of het product levensvatbaar is als BMW product. Waarom zou dit principe voor Alfa niet werken?

    Lijkt mij ook dus sluit de deuren niet in arese.

    Zolang je in Turijn maar mensen hebt zitten die snappen wat de Alfa ingrediënten zijn… En ik geloof dat ene Sergio M. dat snapt, alleen zo’n ontwikkeling gaat helaas niet van vandaag op morgen.

    Ja maar spreek je jezelf niet tegen als je verteld dat “Alfa Romeo is een merk met ontzettend veel potentie maar is door onze eigen schuld nooit geworden wat het had kunnen worden” en tevens gewoon het laaste stukje verbinding met het rijkere verleden negeerd? 😮

    Beantwoorden
  • 22 januari 2010 om 22:59
    Permalink

    @wouter75

    Stop met hier te posten, je geeft geloofwaardigheid aan een blog dat NIETS te maken heeft met passie voor auto’s, en alles met verkoopcijfers.

    “Ren naar de dealer”. Daar gaat het om.

    Ik maakte de fout hier naar alfa nieuws te komen zoeken. Zal ik niet meer doen trust me.

    “maakt helemaal niks uit waar die auto ontwikkeld en geproduceerd wordt”

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 01:38
    Permalink

    Ik moet me er toch ook nog even in mengen.

    @ wouter75: wat maakt het uit waar een auto ontwikkeld wordt/en of waar de belangrijke beslissingen worden genomen? Of het nu Turijn of Milaan is, er zullen Italianen, Duitsers, Engelsen, en andere nationaleiten van belang zijn bij het nemen van beslissingen. De plaats van het kantoor interesseert toch niets meer?

    En over de petitie, ik was erg benieuwd wat hier in stond. Van de inhoud ben ik geschrokken. Zonder Fabbrica Italiana Automobili Torino zie ik geen rooskleurige toekomst in voor het merk. VAG, doe niet zo gek, jij zoekt identiteit? Vergeet het maar. Zelfs “premiummerk” Audi moet het doen met veredelde Volkswagentechniek.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 11:09
    Permalink

    Stuk van mijn bericht is er “afgevallen”

    Leuk te zien dat censuur alive and kicking is hier. Chinese invloeden?

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 12:51
    Permalink

    @heidekonijn: We hebben niets van jouw berichten geknipt 😕

    Lees eerst de berichten van andere Alfisti op Auto Edizione, en je zal zien dat we niet de enige zijn. Wij zijn liefhebbers van de gradatie dat we het merk willen zien overleven. Je lijkt de realiteit te zijn verloren!

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 13:16
    Permalink

    @wouter75: Er wordt al veel langer gebruik gemaakt van Fiat onderdelen (sinds de 164/155). Natuurlijk zie ik het als liefhebber in hart en nieren graag dat de auto’s in Milaan worden gemaakt. Maar Alfa Romeo heeft gewoon verkoopaantallen nodig, om meer specifieke componenten en andere productielocaties te kunnen gebruiken. Maar er is helaas te grote groep die alles alleen bashen. Dat is het soort dat het merk liever naar VAG ziet gaan. Alfa Romeo – Made in Germany with Volkswagen and Audi components.

    Dit doet me denken aan het filmpje van Heidekonijn zelf… German cars have no soul!!!

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 14:35
    Permalink

    Pure leugens.
    Noem één opgekocht VAG merk dat niet meer wordt gemaakt in het land van oorsprong.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 15:26
    Permalink

    Leugens? Welk belang heb ik daarbij? 😛

    Correct me if i’m wrong. Maar volgens mij worden lang niet alle Seat’s in Spanje gemaakt.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 15:47
    Permalink

    Belang? Geen idee, maar jullie doen harder aan Fiat propaganda, dan Fiat zelf.

    Dus als niet ‘alle’ seats meer in spanje worden gemaakt, dan worden er géén seats meer in spanje gemaakt. Correct me if I’m wrong, maar niet alle Fiats worden in Italie gemaakt. Benieuwd hoe Fiat het dan beter doet dan VAG op het énige italiaans-nationalistische feit waar ze zich nog aan kunnen vastklampen.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 16:33
    Permalink

    Volgens mij is het simpel:
    Als Alfa in 1986 niet was overgenomen was het allang failliet geweest. Als Alfa toen niet door Fiat was overgenomen maar door Ford dan was het net als Volvo nu in Chineze handen van Geely.
    Als Alfa wil overleven binnen Fiat of waar dan ook moeten moeten de ontwikkelingskosten voor onderstel, motor etc gespreid worden. De 100.000 alfa op jaarbasis maken dit gewoon noodzaak. Als Alfa’s goedkoper kunnen worden gemaakt in Turijn (wel goed dus liever niet Napoli e.o.) dan moet dat maar hoe erg het ook vanuit de historie is.
    Voorwaarde blijft wel dat de alfa ingenieurs voldoende geld krijgen om met beperkte middelen (zoals altijd is geweest)bovengemiddelde motoren (lees: motorkarakteristiek aanpassingen) en onderstellen (wegliggingsaanpassingen) te ontwikkelen. Dat is niet alleen een nostalgische voorwaarde maar ook een commerciele want anders kun je beter een goekopere Fiat kopen. Maar het lijkt erop dat Alfa met de nieuwe Mito en de Giulietta die kant op gaat. Dat had volgens mij al met de 159 gekund als die krachtige 1750 Tbi motoren klaar waren geweest.
    Verder is een goede marketing noodzakelijk; die stomme Mito filmpjes a la pacman slaan eche nergens op; appelleer aan de sportieve geschiedenis. de slogan: una macchina di famiglia che vince le corse gaat volgens mij nog altijd op ook al racet alfa niet meer..

    Kortom, liever een Alfa-fabriek in Mirafiori dan een gedenksteen met “RIP Alfa Romeo” in Arese. Just my two cents..

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 17:02
    Permalink

    @heidekonijn: Propaganda gaat wel erg ver :P. We dragen het merk zeker een warm hart toe, en dat is grotendeels uit liefhebberij. Maar uiteraard proberen we hier ook kritisch naar de zaken te kijken. Daarom zijn critici als jij hier ook zeer welkom.

    Volgens mij werden Alfa Romeo’s zelfs in Brazilië gemaakt (Rio). Maar dat is toch wel minder rigoureus dan het complete bedrijf verkopen. Verkoop aan VAG zie ik niet als een optie, kijk wat ze met Lamborghini en Bentley hebben gedaan. De magie is daar toch weg?

    Ik heb momenteel de volste vertrouwen in Fiat. Maar als wij deze discussie 2-jaar terug hadden gevoerd, zou ik het wél in grote lijnen met je eens zijn geweest. Ik geloof dat als Fiat er de juiste inspanning in stopt, het zeker weer zo succesvol kan worden, zoals het destijds met Giuseppe Luraghi was. Ik vind dat we ze een laatste kans moeten geven, nu ze er financieel beter voor staan.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 18:58
    Permalink

    FGA heeft nu de financieele middelen. Een paar jaar geleden had FGA deze niet of nauwelijks. Ik zie het zo: Geduld is een schone zaak, het komt wel goed met Alfa Romeo. FGA laat echt niet een automerk zoals AR vallen, omdat het al zoveel historie heeft. Op deze historie kun je, met een goede strategie, verder bouwen.
    Op dit moment heb ik alle vertrouwen in FGA en dat ze AR beter dan ooit weer op de kaart gaan zetten. Nogmaals geduld is een schone zaak.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 19:07
    Permalink

    @Heidekonijn,

    Als ik je goed begrijp geef je nu je geloofwaardigheid weg? 😕

    Quote: “Ik maakte de fout hier naar alfa nieuws te komen zoeken. Zal ik niet meer doen trust me.”

    Wat zoek je dan wel? Renault-fanaten?

    Beantwoorden
  • 23 januari 2010 om 19:41
    Permalink

    En dan lever ik nog wel alle alfa nieuws aan die je kunt vinden. Tot RSI en rode ogen aan toe….
    Tis ook nooit goed.. 😛

    Beantwoorden
  • 24 januari 2010 om 02:38
    Permalink

    Ergens vind ik het jammer dat sommige mensen zo’n uitgesproken mening hebben (in negatieve zin).
    Uiteraard zijn er in het verleden fouten gemaakt aangaande Alfa. Echter vind ik niet dat je het verleden en de toekomst over 1 kam kunt scheren. M heeft onomwonden aangegeven te willen investeren in Alfa Romeo (ze krijgen nog een kans…etcetc).
    En als er iemand is die kleine wonderen kan verrichten dan is hij toch de persoon die het moet doen naar mijn idee.
    Kijk waar Fiat staat ten opzichte van 6 jaar geleden. Kijk wat er met Lancia staat te gebeuren. Dat merk was op sterven na dood.
    Alfa heeft blijkbaar meer tijd en aandacht nodig maar ik denk dat met de Mito, de Giulietta en de opvolger van de 159 straks een ijzersterk programma staat van uiterst moderne auto’s.

    Apropos: De 159 (ja ik rij er zelf één, een 2.4jtd):
    Ik schrijf hierboven over de opvolger van de 159 puur vanwege het imago dat de 159 is toebedeeld.
    Ik kan werkelijk niet snappen waarom deze auto niet is aangeslagen. Ok, bij introductie was de auto niet de lichtste en als je een 1.8 benzine rijdt is het Alfa gevoel niet echt duidelijk aanwezig.
    Maaarrrr… ik heb aan een opvolger zitten denken en ook proefgereden in een 3-serie, een toyota (idee van de baas) en een honda.

    Prima auto’s… maar is dat dan HET alternatief voor een Alfa???? Naar mijn idee niet. Ik rij nog liever 3 jaar verder met mijn huidige auto.

    Het internet is een gevaarlijk instrument.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2010 om 10:51
    Permalink

    en hij zo bloedmooi die 159 ik draai me nog steeds om als ik die zie…weinig opvolgers voor je in gedachten hape die net zo mooi zijn..eigenlijk geen. 😉

    Beantwoorden
  • 25 januari 2010 om 22:33
    Permalink

    @ henkie de plaats doet er wel toe net zoals je grootouders invloed hebben gehad op jouw dna alleen bied het geen mogelijkheid tot een keuze wie je zou willen zijn. Een andere indentieteit kan je verleden niet doen vergeten of veranderen.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2010 om 22:48
    Permalink

    de laatste serie 75 heette epoca ik ben benieuwd of de laatste 147 ook zo gaat heten aangezien dit een einde van een tijdperk zou moeten beteken volgens Marchionne

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.