Berlusconi verwijt FGA gebrek aan interesse

Claudio Scajola kwam gister met een stevig dreigement dat de staatssteun voor 2010 nog wel eens helemaal kon uitblijven.

Daar komt nu een uitspraak van de geridderde ‘president’ van de senaat Renato Schifani bij, plus die van de nummer één van de regering Silvio Berlusconi. Kortom de hele top van de Italiaanse regering zet nu druk op de ketel van FGA (doet een ijdele poging daartoe), voor het behoud van de autoindustrie in Termini Imerese. Schifani zegt klip en klaar dat een stop op de autoproductie vanaf 2012 er ook voor zorgt dat eventuele steun geen doorgang kan vinden. De enfant terrible van de Europese politiek stelde op zijn beurt dat FGA geen interesse meer lijkt te hebben voor staatsteun, wat eerder lijkt op een poging tot uitlokking dan dat het op waarheid berust. Geen verrassende uitspraak overigens, aangezien Berlusconi een patent heeft op insinuaties en leugens. Bij al deze beklemmende argumenten van de Italiaanse politieke elite, valt overigens op hoe men de focus legt op FGA en Termini Imerese als het gaat om wel of geen staatssteun.

Algemeen CEO van Chrysler-FGA Sergio Marchionne benadrukte onlangs nog dat de staatssteun in belang is van de hele nationale branche. Critici zeggen nu dat de regering lijdt aan hoogmoed aangezien die branche het behoorlijk goed doet, en dat men daarom de kwestie zo hard durft te spelen. Het Fiat concern staat dus onder druk en zal zich morgen moeten uitspreken tijdens een zoveelste belangrijke ontmoeting op palazzo Chigi in Rome. Marchionne sprak zich vast uit via La Stampa, door te zeggen dat hoe langer FGA auto’s zal bouwen in Termini Imerese, hoe meer verlies er zal worden geleden. De beslissing om met die productie te stoppen is reeds genomen en onomkeerbaar. Hij maakte ook opnieuw duidelijk dat Fiat de afgelopen 6 jaar 16 miljard euro heeft geïnvesteerd in haar fabrieken in Italië waardoor er 12000 banen bij zijn gekomen. 

Marchionne over Termini Imerese; Het is alsof IKEA vandaag de dag op een noordelijk eiland zou produceren om het vervolgens naar het zuiden te verschepen voor montage en het vervolgens weer zou verschepen om de klus af te maken. Een onlogisch en onverantwoord systeem dat alleen werkte in de tijd dat Fiat nog een beschermde industrie was in Italië dankzij een monopoliepositie. 

De regering en FGA delen wel de mening dat de staatssteun vroeg of laat moet stoppen. Berlusconi doet zich nu dus voor als bereidwillige gepasseerde weldoener en zegt dat FGA geen interesse lijkt te hebben. Hulp wil hij sowieso eventueel wel bieden aan andere sectoren binnen de autobranche in Italië. Dat klinkt als; ‘Ok, dan niet, iemand anders?’

Kan FGA als enige naar staatssteun fluiten als het Termini niet méér toe wil zeggen dan nu? Theoretisch lijkt dat onmogelijk, maar in Italië kan alles gebeuren.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.