Details van het Giulietta C-Evo platform — Update!

We zijn slechts een aantal maanden verwijderd van de introductie van de Giulietta. Hij zal in maart op de beurs van Genève worden gepresenteerd, en niet lang daarna op de bestellijsten verschijnen. Zoals bekend maakt de Giulietta gebruik van het Bravo platform, dat behoorlijk is aangepast om aan de kwaliteiten van een Alfa Romeo te kunnen voldoen. De Giulietta moet immers zelfs aan de kwaliteiten van een volbloed sportauto voldoen. We weten al een klein beetje hoe het onderstel van de Giulietta in elkaar steekt, maar nu kunnen we eindelijk alle details bekijken. We weten dat de Giulietta aan de voorzijde geen gebruik meer maakt van het double wishbone, maar van een doorontwikkeld McPherson systeem. Zeer interessant is te zien hoe sterk het platform afwijkt van het origineel.

Volgens de engineers zal de Giulietta dynamisch superieur zijn aan de Audi A3 en BMW 1-serie. Het platform heeft het hoge flexibiliteit als het gaat om de aandrijving. Er kan namelijk relatief eenvoudig geschakeld worden tussen FWD en AWD voor de meer potente versies. Om het gewicht laag te houden is er ruim gebruik gemaakt van aluminium.

Vanaf de introductie kunnen we de volgende motoren verwachten:

Benzine:
1.4T 120PK
1.4T Multiair 170 PK
1.75T 235PK

Diesel:
1.6 JTDm 2  105PK
2.0 JTDm 2 170PK

— Update 6 februari — (inclusief nieuwe sheets)

Er worden langzamerhand steeds meer details van de Giulietta bekend.  Naar aanleiding van nieuwe informatie kunnen we concluderen dat Alfa Romeo/FGA serieus naar de kritiek van haar klanten heeft geluisterd. Het hoge gewicht en het ontbreken van stuurgevoel lijken nu echt verleden tijd.

Het gebruik van lichtgewicht componenten heeft er namelijk voor gezorgd dat er 10% van het totaalgewicht is bespaard.  Het stuurgevoel moet die van alle concurrenten in het c-segment overtreffen. Het nieuwe elektrische systeem moet zelfs het vertrouwde hydraulische systeem van de 147 doen vergeten.

De 1.4T 120PK zal in een aantal landen met een af-fabriek LPG installatie leverbaar zijn. In september wordt ook de 220PK sterke 2.0 JTTDm 2  Diesel eindelijk leverbaar. Om het gat tussen de 105 en 170PK Diesels op te vullen zal er later een 140PK sterke 2.0 JTDm worden toegevoegd.

Wat betreft de prijs kunnen we melden dat de basisversie in Italië vanaf 21000 Euro te koop zal zijn.

[nggallery id=189]

32 gedachten over “Details van het Giulietta C-Evo platform — Update!

  • 6 februari 2010 om 00:47
    Permalink

    Mmm smullen, we stonden alweer een weekje droog wat betreft Giulietta nieuws.

    Beantwoorden
  • 6 februari 2010 om 08:58
    Permalink

    Hier staat 1.4 120pk , dus geen multiair??
    Oftewel de oude t jet wat lpg mogelijk maakt?
    Snap dan niet waar de MA 135 is, lijkt me de populairste uitvoering.

    Beantwoorden
  • 6 februari 2010 om 22:14
    Permalink

    Snap ik ook niet; zal wel weer italiaanse logica zijn…..

    Indien het voor de LPG is; lever dan alleen de LPG versie met de 120 pk (indien af fabriek uiteraard).

    Beantwoorden
  • 6 februari 2010 om 22:16
    Permalink

    Overigens wat betreft het platform; wat is er nog over van het originele “bravo” platform?

    Beantwoorden
  • 7 februari 2010 om 09:44
    Permalink

    Weer onlogisch dat de 135 er niet vanaf intro bij zit.
    Waar is de 120pk 1.6 en klinkt leuk 220pk diesel alleen worden diesels amper meer verkocht in nederland.
    vreemd genoeg lijkt de verkoop van de 159 weer aan te trekken, maar dan alleen de 1,8 versies, van de tbi kan ik me dat voorstellen, dat is gewoon een hele fijne combinatie wat prijs en alfagevoel betreft, maar die gm 1.8 blijft behelpen, schiet toch op met die 1.4 MA’s in de 159, dat zal de verkoop van de 159 een nieuwe impuls kunnen geven.
    Het is overigens een plaatje de giulietta, heb hem vorige week mogen bekijken en hij is prachtig, neus is veel mooier dan op foto’s en kont is ook prachtig net als het dashboard.
    De astra kan daar bij lange na niet aan tippen.
    Als ze nou slim zijn bij alfa wordt de ddct gelijk leverbaar op veel types.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2010 om 23:28
    Permalink

    Eindelijk weer LPG voor Alfa.

    Alfa verkoopt een groot deel aan leaserijders en die kopen (bij gebrek aan gas) vrijwel uitsluitend diesels. Italie en Nederland zijn landen waar veel LPG gereden wordt. Alfa heeft echter sinds 2003 geen mogelijkheid meer tot LPG en heeft daarbij veel klandizie verloren. De 156 Tsparks liepen bijv perfect op G3 en daar hebben ze er enorm veel van verkocht.

    Die 120PK LPG kan wel eens een zeer goed alternatief worden in de leasemarkt voor de diesels. De bijtellingregels maken een dergelijke versie zeer aantrekkelijk. Als ze nu ook het gewicht een beetje temperen kan dit best een leuke versie worden.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 05:58
    Permalink

    Klinkt veelbelovend: The Alfa Romeo Giulietta will be quieter and better-riding than a VW Golf, and more agile than a Ford Focus, according to its makers.
    As a result, Alfa is already claiming European class supremacy in handling, steering feel, performance-to-weight, ride comfort, NVH and safety, according to Matteo Benedetto, the Giulietta project manager.

    Weet iemand wanneer de pers er mee gaat rijden ?

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 08:21
    Permalink

    @Nuvola, dat zeggen ze elke keer hoor, de Mito zou superieur zijn aan de Mini, de 159 superieur aan de 3-serie en A4. En uiteindelijk in de meeste tests moesten ze het toch weer afleggen tegen Ze Germans. De gemiddelde koper leest dat in de tijdschriften en kiezen, onder druk van de peer-group die ze afraden om een roestende Alfa te kopen, toch voor de ‘zekerheid’.

    Maar goed, ik ben azijnpisser van deze blog, dus wellicht is het dit keer toch ECHT anders, haha 🙂

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 09:45
    Permalink

    quieter: Nou stiller dan een Golf hoeft ie echt niet te zijn. Ik hoor graag waar ik in rijd.

    better-riding: dat deed mijn 147 imo al.

    Maar da’s ook allemaal een kwestie van smaak.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 09:45
    Permalink

    Mag ik erop wijzen dat velen de MiTo verkiezen qua stuurgevoel ipv de Mini..

    En dat de 159 zijn weggedrag beter is dan de 3-serie…

    Het is afwachten of de Giulietta dit allemaal zal waarmaken, maar op ‘papier’ lijkt dit allemaal veelbelovend.

    En als ik een collega mag geloven die de Giulietta al eens getest heeft op het circuit van Balocco wordt dit echt een fijne wagen met een scherp stuurgevoel en gretige motoren!

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 10:41
    Permalink

    Is inderdaad een probleem die “tests” in de autobladen.
    Heb uit een inside bron vernomen dat daar nogal wat “geregeld” wordt waar de normale autorijder vervolgens zijn mening op baseert of erger van horen zeggen overneemt.

    Daarom wordt de huis tuin en keukenmobiel goed verkocht in Nederland.
    Die mensen hebben nog nooit van wegligging of stuurgevoel gehoord of ondervonden. Zucht.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 10:55
    Permalink

    ..idd..bv getuige al die franse troep waarmee je in de file staat in Nederland. Auto’s die ver onder de maat zijn en in geen velden of wegen vergelijkbaar zijn met in vele opzichten aantrekklijkere Italiaanse producten.

    Storingen, onderdelen die spontaan los laten, achteruitrijlichten die aan gaan als je op de rem trapt, zelfs roest! Zowel Renault als Peugeot.

    Toch gaan ze in europa als gebakjes over de toonbank.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 12:28
    Permalink

    @Nuvola: Een paar dealers konden vrijdag en vandaag in Lijnden alvast kennis met hem maken…..

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 14:55
    Permalink

    @ tomasso, ik weet dat wel zeker.
    Al die “neutrale” tests en nog erger het schapenvolk,
    dat blind een auto koopt op basis van wat anderen denken.

    Doe me denken aan die belachelijke tests waarin de Aldi wijn altijd als beste uit de bus komt terwijl die het goedkoopst is. Ze zeggen er niet bij dat ze geen normale Italiaanse wijn erbij hebben gezet…
    zo gekleurd allemaal!

    Hoop dat heel europa verbaasd zal zijn door de Guilietta’s looks en rij eigenschappen,
    maar ik vrees het ergste.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 15:52
    Permalink

    @damster: Bijzonder, er zijn in Nederland dus al exemplaren van de Giulietta. Enfin, ben benieuwd, ook naar de mening van de ‘onafhankelijke’ autopers.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2010 om 16:49
    Permalink

    Heb er alle vertrouwen in dat dit een toppertje zal worden voor Alfa Romeo. Kan niet wachten tot dat de carconfigurator op de site van Alfa Romeo Nederland staat.

    Offtopic:
    Bijvoorbeeld de 100.000 km testen die ze in duitsland doen. Vuiliswagen rommel doet het slecht in die testen. En hoor je de pers daarover, nee. Snap eigenlijk ook niet dat een VW polo auto van het jaar wordt. Je ziet zo dat het een polo is die niet echt veel afwijkt van zijn voortganger. Misschien motorisch wel. Misschien dat de Giulietta volgend jaar met de eer vandoor gaat.De nieuwe Alfa Romeo 159 diesel 2.0 daarintegen doet het zeer goed in die testen. En hoor je de pers daarover, ook nee.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2010 om 17:48
    Permalink

    Waarom dan nog die testen lezen vraag ik me dan af: 😕

    De meeste testen van journalisten kloppen gewoon. Mijn Alfa’s gaan inderdaad vaker stuk dan de Opels en VAGs in mijn familie. Waarom is dat voor veel collega alfisten moeilijk om toe te geven dat Alfa niet top of the line op gebied van kwaliteit is?

    Pas geleden haalde een 159 een hele nette score in de duurtest van Autoweek. Echter moest die wel 1 maal terug naar de dealer om een stukgelopen dieselmotor (onder garantie) te vervangen.
    En toch was de journalist lovend over de sterk verbeterde kwaliteit van Alfa!

    En daar hoor ik jullie dan ook niet over….

    Verder off-topic: Dat eeuwige geschop tegen VAG producten snap ik dan weer niet. Dat andere tegen Alfa trappen betekend toch niet dat wij dan maar kinderachtig hetzelfde tegen VAG-fanaten gaan doen?

    Beantwoorden
  • 9 februari 2010 om 18:44
    Permalink

    @6C Jordy: Het FGA-VAG lijkt inderdaad zo nu en dan wel ‘Ajax – Feijenoord’,waarbij de Alfa natuurlijk de godenzonen zijn 😉

    Beantwoorden
  • 9 februari 2010 om 19:35
    Permalink

    Basisversie (1.4T 120PK) van de Giulietta in Italie zo rond de 21.000 euro ? Wat moeten we daar ongeveer bij optellen (bpm en dergelijke)voor de Nederlandse prijs?

    Beantwoorden
  • 9 februari 2010 om 19:44
    Permalink

    @Roxxi: Even ter vergelijking: in Nederland kost de Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 120pk Distinctive
    € 21.350 euro. Wie weet wat deze versie in Italie kost? Dan kunnen we ongeveer bepalen war er hier bij komt aan tax ed.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 00:18
    Permalink

    @Il Quadrifoglio: Ja daar ben ik ook ‘bang’ voor. Ik had de Giulietta 170pk distinctive (waar ik een oogje op heb)ingeschat op ca. 27.000 € maar gaat hiero waarschijnlijk dan zo rond de 28 a 29.000 kosten? We wachten nog even af op de ware prijsstelling!

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 00:45
    Permalink

    Een vraag voor de economen onder ons: wanneer is het handig om prijzen lager te zetten in de hoop een hoger volume te verkopen en de kosten zo meer te spreiden?
    En kan dat niet ook voor een Giulietta/Mito?

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 10:57
    Permalink

    @gusto:
    Ben het met je eens, de Giulietta wordt m.i. zo wel heel erg duur en blijft een niche-product. Om succesvol te zijn moet deze op of iets boven het niveau Astra/Golf/Focus zitten, en niet zoals straks op A3/1-serie niveau waar ik erg bang voor ben. Hij zal dan wel iets beter uitgerust zijn dan deze “premiummodellen”, maar het grote publiek zal hem laten staan. Een vanafprijs van ongeveer 22.000 voor de 1.4 120pk is essentieel. Een Mito is ook gewoon veel te duur.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 11:10
    Permalink

    Een beroemd engineer; volgens mij Giuseppe Busso, zei ooit dat het makkelijker is om een dure Italiaanse auto te verkopen, dan een goedkopere.

    Het lijkt me een redelijk simpel feit dat de massa, toch geen interesse heeft in een Italiaanse massa auto (dit geldt niet voor het Fiat segment).

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 11:14
    Permalink

    @Il Quadrifoglio:
    Wat denk je dan van de 156? Daar reed ook opeens heel leaserijdend Nederland in.
    Dat was dus ook de massa die opeens Alfa ging rijden, ik denk vooral omdat deze net zo duur was als een vergelijkbare (saaiere) Noord-Europese auto. Een dergelijk succes hebben ze wederom nodig.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 11:24
    Permalink

    @Henkie: In de geschiedenis van Alfa Romeo (vanaf Giulieta 1) zie je inderdaad meer van dat soort toeval gevallen. Juiste timing, economische omstandigheden of impact?

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 12:18
    Permalink

    @ Il quadrifoglio; Blijkens Marchionnes uitlatingen heeft Alfa, net als FGA en andere merken, ook de “massa” (relatief begrip natuurlijk) nodig voor de afzet als je van 100.000 stuks naar 300.000 wil..

    De 156 is idd een goed voorbeeld als verkoopsucces..

    Ik ben het met je eens dat Busso gelijk kon hebben als de tijden van een Giulia herhaald worden; maar in die tijd was de concurrentie voor Alfa niet zo sterk als nu in termen van vermogen en in mindere mate wegligging..

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 20:56
    Permalink

    Als je bedenkt dat veel ontwikkeling in deze auto gebruikt gaat worden in andere modellen en zusterbedrijven, dan denk ik dat de prijs juist daardoor lager kan blijven dan bijv. een 1-serie of een Audi.
    Ook is het zo dat bijv. een Audi A3 SB 1.6 in Italie begint bij 23800 en in Nederland bij 25800.

    Ik gok op 23k voor het instapmodel van de Giulietta… in Nederland 😉

    Beantwoorden
  • 21 februari 2010 om 14:18
    Permalink

    wat is er nu te melden over de DSG achtige versnellingsbak? komt hij en voor welke versie

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.