AutoEdizione test: Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir

Pure virtuositeit.

Zo laat de indruk van ons eerste redactionele ritje in een Giulietta zich het beste omschrijven.

De jonge C segment Alfa werd vol overtuiging aan ons en anderen gepresenteerd. Hetzelfde gebeurde de afgelopen maand ook op tal van andere plaatsen in Europa. We begrijpen nu waarom dat met zoveel lef en overtuiging is gedaan eigenlijk. Het is namelijk een erg goede auto, die weet te enthousiasmeren bovendien. En nee ons gaspedaal bleef nergens achter haken. De Giulietta is een Alfa waar je niet alleen met ‘Duitse’ tevredenheid uitstapt vanwege het feit dat het een kwalitatief goed product is met prima eigenschappen, maar waar je ook erg van gaat glunderen vanwege dat typisch Italiaanse DNA. ‘Goed’ en ‘prima’ zijn dus woorden die de Giulietta typeren en er komt bovendien nog de bonus bij die je als bestuurder ontvangt middels een rijk pakket aan rijplezier. De importeur en zijn opdrachtgever in Turijn prijzen de Giulietta dus hoog aan. En dat is geheel terecht vinden wij. De MiTo QV gaf ons die Alfa Romeo glimlach terug die een tijdje leek weg te zijn geweest. De Giulietta trekt deze opgaande lijn nu nóg overtuigender door.

Na extra toelichtingen en een warm onthaal liepen we als echte nieuwsgierige jongens richting een bloedrode (Rosso Alfa) 1.4 170 pk MultiAir in ‘Sport’ uitrusting.We blijven ons verbazen over de schoonheid waarmee de zwevende geprononceerde Alfa-grille ons telkens blijft begroeten. Een echte smaakvolle eye-catcher. De auto oogt erg goed in het rood met de 18″ ‘Sport 8C Competizione’ velgen en sideskirts. Eerlijk gezegd vinden we dit een must op de niet bepaald hoekig vormgegeven Giulietta. Deze mix is precies goed en heel erg Alfa dankzij voldoende ‘body’. Dat vinden we ook van het interieur. Zakelijk en toch heel sportief dankzij een mooi titanium grijs geheel. Wat we vooral erg stoer vonden, waren de ingelegde zwart suède lederen fragmenten in het verder (microvezel) lederen stuurwiel met rood stiksel. Hoe mooi wil je een sportstuur eigenlijk hebben! Het eerste signaal was duidelijk. Deze auto meent zich erg vlot te kunnen laten sturen waardoor extra grip geen overbodige luxe is.

En dat bleek ook direct na het vinden van de het juiste speelse weggetje, in ons verder nogal weinig spontane verkavelde Nederlandse landschap. Voordat we het gewenste parcours wisten te bereiken viel ons overigens vooral het comfort op van de Giulietta. Een heerlijk goed geïsoleerd geheel waarbij het gevoel van soliditeit overheerst. De vering had een sportieve demping, maar zonder ook maar een moment vervelend te zijn. Iets wat we in de MiTo QV best wel misten. Wat het comfort betreft moesten we even aan onze goede ervaringen met de Lancia Delta terug denken. Maar echt nieuw was toch wel dat contact met het wegdek en de levendigheid waarmee de Giulietta de afgelegde meters werkelijk leek te verslinden. Boven de 2000 toeren vergeet je acuut de eigenlijke motorinhoud en spring je als een dartele gazelle door de savanne van bocht naar bocht. Het gevoel van controle is onwaarschijnlijk aangenaam, waardoor je direct beseft waarom Alfa Romeo dankzij dit model sinds deze week, namens de hele Fiat groep hoger op de internationale ranglijst is komen te staan der technische innovaties (‘Centre of automotive maganement’ van de Duitse universiteit van Bergisch Gladbach). Een knap staaltje techniek als het gaat om krachtverdeling (Q2 en VDC) in combinatie met een hoogwaardige architectuur qua chassis (Compact). Deze Giulietta herhaalt wat de eerste Giulietta in 1955 ook aan indruk wist achter te laten bij een breed publiek. Een heerlijk levendige sportief rijdende auto in een jasje dat net zo goed voor elke dag en het hele gein bestemd kan zijn.

Het enige ‘nadeel’ wat wij na onze eerste ontmoeting hebben ervaren in deze middensegment auto van 1300 kilo, was de keerzijde van ‘downsizing’. Wat dat betreft verlangen wij, verwend als we zijn, eigenlijk nu al naar de briljante 1750 QV. Eigenlijk vinden we het namelijk ondanks het mooie ecologisch verantwoorde rapport wat deze uiterst rappe 1.4 170 pk MultiAir neerzet, een motor en auto die om meer inhoud vraagt. De Giulietta is namelijk zo’n heerlijk scheur- en stuurijzer, dat je bijna boos wordt wanneer de motor eerst ‘niet thuis’ geeft om het vervolgens boven de 6000 toeren luid uit te schreeuwen van ellende. De 1.4 met 170 paarden vraagt de sportieve bestuurder dus om rekenschap en geduld tussen de bedrijven door. De MiTo QV is (alleen) wat dat betreft qua verhoudingen een bevredigender geheel met dezelfde krachtbron. Daar geniet je qua vermogen meer van begin tot eind van. Het contrast is te groot tussen wat er allemaal gebeurt en kan, ten opzichte van wat er niet gebeurt en eigenlijk onmogelijk is. In Nederland verkeersdrempelland, wordt je daar in de Giulietta helaas te vaak aan herinnert. De donkere klagende brom in z’n twee wanneer je je weg hervat, is de eerste seconden best wel vervelend. Daarna volgt heel veel lol mits je op tijd doorschakelt. Vanuit stilstand is het overigens wel een completer feestje (0-100 in 7,8 sec.). Natuurlijk mag je met de verdere topprestaties en plezier die deze 1.4 turbo benzinekrachtbron met MultiAir oplevert, hier op zich helemaal niet over klagen. Een echt minpunt over de Giulietta hebben we bij deze eerste indruk dus niet kunnen vinden. De ‘downsize’ techniek die MultiAir heet, hoort in z’n totaliteit volgens ons vast en zeker tot het betere wat er vandaag op 1.4 gebied is te krijgen.

De Giulietta is geen echte maar een rasechte Alfa Romeo en ook… een echte Giulietta; ‘Una Berlina compatta e molto agile.’ Net als die van een halve eeuw geleden. Het doet inderdaad een beroep op je Alfa ego deze Giulietta. De rijke uitvoering die wij reden loopt richting de 30 mille en lijkt iedere cent meer dan waard te zijn. Helemaal als je de uiterst sportieve prestaties en rijeigenschappen plus het relatief lage verbruik (gem. 5,8l per 100 km) in acht neemt.

[nggallery id=358]

43 gedachten over “AutoEdizione test: Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir

  • 13 juni 2010 om 00:40
    Permalink

    Huh? Was dit puur en alleen een mogelijkheid voor jullie om de auto te rijden en te zien. De locatie is namelijk vlakbij mijn huis.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2010 om 01:23
    Permalink

    Toch jammer dat beide auto’s één uitlaat hebben. Standaard zouden het er twee moeten zijn. Het ziet er gewoon veel mooier uit.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2010 om 09:46
    Permalink

    Alfarood moet z.s.m weer leverbaar worden. Is echt een goede kleur! Ook mijn pa, inmiddels bijna 70, wil eigenlijk wel weer een rode!! Maar een Grigio Argento kan ook goed. Na 10 Alfa’s en daarna 2 Audi’s heeft ie weer zin om Alfa te gaan rijden. Het is even vloeken in de kerk, maar in die Audi-tijd werkte ik nog als verkoper bij VW/Audi, maar prive reed ik in die tijd een Giulietta 2.0 later een Alfetta GTV2000) Pa had ooit 2 rode en een zilvergrijze Giulietta 1.3-1.6 en 1.8…
    Nog twee weken wachten, en dan rijden!

    Gelukkig kunnen er gewoon twee uitlaten op besteld worden, als je dat wilt.

    Toch nog even over dat gaspedaal, en dan moeten we er maar gewoon over ophouden. Ik zie daar werkelijk een soort complot in hoor. In de eerste Autobild-test versloeg de Giulietta de BMW 1. Dat is natuurlijk onmogelijk, hoe bestaat het: “Das kann doch nicht sein!”…. Het chauvinisme op autogebied is bij onze oosterburen echt ongekend. Ik zit regelmatig met (wel leuke!) Duitsers aan tafel, discussie is echt onmogelijk hoor. Laat staan over de prestaties van Duitse coureurs in de F1….

    Beantwoorden
  • 13 juni 2010 om 12:55
    Permalink

    Nee, geen twee uitlaten bij de “normale versies”. Die fout hebben ze al gemaakt met de Alfa Brera: 4 uitlaten voor een 2.2 benzine! Komt fout en weinig discreet over… Ben wel helemaal weg van deze wagen.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2010 om 19:01
    Permalink

    HELE MOOIE test Mattia en is dit nu de nieuwe metallic Alfa Rosso kleur geworden?

    p.s. : 2 uitlaatpijpen is haast een must op deze auto; daar is de kont van dit mooie model haast voor ontworpen.
    1 Pijp staat veel te ielig.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2010 om 23:18
    Permalink

    @Mattia Mariani: OK, maar dat is dan de pastelkleur die uit het kleuren gamma verdwenen is, want ik begreep dat de nieuwe Alfa Rosso een metalic lak zou gaan worden?

    Beantwoorden
  • 14 juni 2010 om 08:35
    Permalink

    Hmm…weer lekker ‘Italiaans duidelijk’ allemaal.
    Je zou zo maar gelijk kunnen hebben Roxxi. 🙂

    Beantwoorden
  • 14 juni 2010 om 09:40
    Permalink

    Dit is gewoon een van de auto’s die als eerste in NL waren denk ik. Daar zat ook een rosso alfa bij. Dit is zeer zeker niet de nieuwe rode kleur.

    Beantwoorden
  • 14 juni 2010 om 13:12
    Permalink

    Moet zeggen dat de witte er op foto’s naar mijn mening mooier uitziet dan de Rosso! In het echt ook? Waren beide voorzien van verlaging?

    Hopelijk wordt de auto een groot succes, vraag me af of de leaseprijzen beetje vergelijkbaar met (de wat luxere) Golf/Astra zijn.

    Beantwoorden
  • 14 juni 2010 om 14:22
    Permalink

    De rode ziet er veel beter uit met de sideskirts vind ik zelf.

    Beantwoorden
  • 14 juni 2010 om 16:34
    Permalink

    Mmm met die diesel lease tarieven 689-750 ga je de 170pk benzine rijden natuurlijk. Minder bijtelling lager leas bedrag. Veel meer spaarpunten bij het tankstation.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2010 om 13:14
    Permalink

    Misschien een opmerking van het pre-downsizing tijdbperk, maar een 1.4 met twee uitlaten is net zoiets als een 2.2 met vier uitlaten. Een beetje over de top. Het valt mij op de foto’s op dat de wielen van de auto best aan de kleine kant zijn. Ik weet niet of dit de grootste velgmaat is, maar er is in elk geval optisch wel ruimte voor wat heftigers. Op de QV waarschijnlijk…

    Beantwoorden
  • 16 juni 2010 om 14:57
    Permalink

    Dit is het wat betreft de maximaal leverbare maat: 18 inch (op zowel de rode als de witte). Wellicht dat er in de accessoirelijst nog grotere exemplaren staan?

    Beantwoorden
  • 16 juni 2010 om 15:02
    Permalink

    Wat betreft lease: nu zitten de prijzen volgens mij redelijk dicht bij de Golf (alhoewel de catalogusprijs van de golf stukje hoger is). Echter hoe lang blijft dit zo? 156 is in de loop van de tijd destijds erg afgegleden.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2010 om 18:50
    Permalink

    Mooie wagen, alleen miojn 156 met 320000 km op de teller rijd nog veels te goed om weg te doen. Kan mijn wagen niet meer verkopen, deze is te mooi en te goed.

    Misschien over een paar jaar een gefacelifte giulietta…

    Beantwoorden
  • 20 juni 2010 om 23:33
    Permalink

    Even wachten tot ze de pedaalkwestie opgelost hebben :-s

    httpv://www.youtube.com/watch?v=ow24-c0swg4

    Beantwoorden
  • 20 juni 2010 om 23:50
    Permalink

    Wow, dat ziet er wel serieus uit.
    Maar zo lijkt het dat het plaatje niet het probleem is maar juist het slappe plastic van het pedaal.

    Een beetje schuin trappen en het zit al vast. 😕

    Terug naar een stalen exemplaar zou ik zeggen.

    Beantwoorden
  • 21 juni 2010 om 10:13
    Permalink

    Ach, wanneer het pedaal blijft hangen en de toeren lopen op dan haalt het motormanagement direct het vermogen weg wanneer tevens het rempedaal wordt aangeraakt. Daarbij is het gewoon een kwestie van de koppeling intrappen en het “probleem” (wat er naar mijn mening niet is) is ook opgelost. Ik snap de heisa niet, alleen Autobild heeft iets dergelijks geconstateerd; er rijden al heel veel Delta’s en Bravo’s rond met dezelfde pedalen en er is nog niks mis gegaan……..

    Beantwoorden
  • 21 juni 2010 om 11:34
    Permalink

    @rboudewijns, helemaal mee eens. Gewoon vervelende (door duitsland en zijn fabrikanten) gesubsidieerde onzin. Anyways, in de door mij gereden Giulietta zat al een plaatje met structuur, en als je echt zo op het gaspedaal stampt moet je als een raket gaan, want hij is echt snel.

    Beantwoorden
  • 21 juni 2010 om 17:58
    Permalink

    wat een kruikezeikers bij die duitsers is er ooit iemand die z’n pedaal zo intrapt ik heb nog nooit zo’n onbenullig stukje film gezien.

    Beantwoorden
  • 21 juni 2010 om 21:13
    Permalink

    Vindt dat pedaal toch wel serieus, zou niet mogen gebeuren. Voor mij als alfa liefhebber een groot minpunt, maar als dit het enigste is.

    Beantwoorden
  • 22 juni 2010 om 09:35
    Permalink

    Wat een niveau weer…
    Is het dan zo moeilijk te accepteren dat een duits autoblad een produktiefout vind? 😕
    Bekijk het eens van de andere kant : waarom vinden de andere bladen het gasprobleem niet? Dat zegt eerder iets over de journalisten (prutsers) van de andere autobladen.

    @rboudewijns,

    “er is nog niks mis gegaan”

    Nee , op dat kruispunt zonder stoplichten hier is ook nog niks mis gegaan. Zo ken ik ze ook. Niet wachten tot er wel iets gebeurd, maar gewoon meteen aktie ondernemen. En dat doen ze momenteel bij FGA. Dus ook zij zien weldegelijk het probleem hiervan in.

    “”Ach, wanneer het pedaal blijft hangen en de toeren lopen op dan haalt het motormanagement direct het vermogen weg wanneer tevens het rempedaal wordt aangeraakt.””

    Goeie remmen hoeven we dan ook niet meer te hebben …… we hebben toch een airbag en een handrem om dat “probleem” op te lossen. 😕

    @cor,

    Tja, wie stopt er een kat in de magnetron?
    Vergeet niet dat FGA de stap richting de USA aan het maken is.
    Need to say more….?

    Beantwoorden
  • 22 juni 2010 om 10:51
    Permalink

    Je moet ook lekker weg blijven uit de USA……(met al die achterlijke rechtzaken om te hete koffie…)

    En Fiat erkent het probleem toch? Ze hebben het zelfs al aangepakt. Daarbij zijn de FGA auto’s dusdanig met andere systemen uitgerust dat je nooit tegen het motorvermogen in dient te remmen……dat was bij Toyota anders. Daarbij waren bij Toyota de problemen bekend…..al veel langer dan wanneer ze deze erkende.

    Daarbij interesseert het mij niks dat het een duits blad is….

    Beantwoorden
  • 23 juni 2010 om 12:52
    Permalink

    Dat FGA het probleem erkend schrijf ik hier ook al een paar dagen. Maar voor de meeste hier schijnt dat geen waarde te hebben. Ze blijven schoppen tegen de duitse autobladen.
    Teveel collega-Alfisten leven in een roze wolk waarin ze italiaanse produkten net wat teveel ophemelen. Een kleine tegenspraak van een journalist en ze staan met de spandoeken op straat.

    Ben wel benieuwd wat de reakties zullen zijn als in de toekomst een mogelijk probleem door een italiaanse journalist gevonden word. Dat gaat in de bekende doofpot denk ik. 😕

    Beantwoorden
  • 23 juni 2010 om 13:00
    Permalink

    Je bent vooral vol van jezelf Jordy heb ik ’t idee. Werk je voor AB os zo? Je weet net zo goed dat goede Italiaanse producten nog steeds onterecht extra hard gepakt worden op zaken waar een Passat of Polo gewoon mee weg komt tegenwoordig..

    Of leef jij soms op een roze wok?

    Beantwoorden
  • 23 juni 2010 om 14:06
    Permalink

    Zoals welke zaken?

    Jij vind misschien dat ik vol van mezelf ben. Kan.
    Zal je uitleggen hoe ik tegen de zaken aankijk.
    Ik heb gereden een 33, 155, 147 en nu een 156 en alle punten (en dan ook echt alle) die journalisten er op afkraakte waren gewoon terecht. Waarom zou ik dan vol in de verdediging gaan en net doen of die klachten niet bestaan?

    Mijn Alfa’s hoeven niet kwalitatief beter te zijn dan duits spul. Ik accepteer de minpunten gewoon. Simpel. Klaar.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2010 om 14:41
    Permalink

    Ik ben het met 6C Jordi eens;
    Eigenlijk is dit een groot compliment voor Alfa. Vroeger stonden de test berichten over Alfa Romeo’s bol van de krakende dashboards, afbrekende knopjes, slecht zittende stoelen, rammelende onderdelen en ga zo maar door. Nu moeten ze het hebben van een vermeend probleem met het gaspedaal. Een ” probleem” dat niemand iets zou interesseren ware het niet dat Toyota daar serieuze shit mee heeft gekregen in de VS, waar kennelijk mensen in Land Cruisers en Camry’s rondreden die zomaar op hol sloegen. Ik denk niet dat dit verder op andere continenten of bij andere merken ooit is voorgekomen (behalve misschien bij Marco Bakker voor diegenen die het zich nog kunnen herrinneren in de parkeergarage van de ArenA, maar die bleek ook een slokje op te hebben gehad). Een risico van nul komma nul (en ja de bom kan morgen nog steeds vallen maar daar schijnen we toch niet zo erg mee bezig te zijn). Media hype.
    Geen auto is perfect en defecten mogen (ja moeten) door de pers worden genoemd. Maar het is toch wel heel toevallig dat de tests in de meeste Duitse autobladen steevast door Duitse auto’s worden gewonnen (door zogenaamd objectieve puntentellingen). Volgens deze “objectieve” tests zijn Duitse auto’s de beste in de wereld en zou ieder redelijk denkend mens in zo’n auto moeten gaan rijden. Laten daar nu weinig van op deze site surfen en laten er in het algemeen weinig mensen zijn (uitzonderingen daargelaten) die er van gecharmeerd zijn als ze er (indirect) van worden beticht niet in staat te zijn een goede autokeuze te kunnen maken. Dan is het misschien niet zo onbegrijpelijk dat Duitse autobladen weinig vrienden scoren in de rest van de wereld met tests waarin steevast dezelfde merken “de beste” zijn. Het zou eerlijker zijn als ze de zweem van objectiviteit zouden laten varen en zouden erkennen dat alle tests subjectief zijn, of je nu van Duitse, Engelse of Italiaanse auto’s houdt.

    Beantwoorden
  • 24 juni 2010 om 10:46
    Permalink

    Gisteren even bij de Alfa Romeo dealer geweest om de Giulietta in het echt te bekijken. Voordat ik echt een oordeel wil vellen wou ik de nieuwe Alfa eerst in het echt bewonderen.

    Mijn eerste indruk is “WAUW” wat een auto. In het echt ziet ie er prachtig uit. Ergens volgende week ga ik een proefrit maken.

    Beantwoorden
  • 24 juni 2010 om 12:01
    Permalink

    ter aanvulling op mijn vorige bericht.

    Het gladde plaatje onder het rempedaal is vervangen door een plaatje met profiel.

    Beantwoorden
  • 24 juni 2010 om 13:06
    Permalink

    Maar diezelfde duitse wagens winnen ook meestal in de franse, italiaanse, spaanse, nederlandse, amerikaanse, etc, etc, bladen.

    En wat als Autoedizione zelf nou eens een test ging ondernemen met daarin de Giulietta, de 1-serie en de A3?

    Rara, wie zou er dan winnen?

    (krijgt objectiviteit dan ook enige kans?)

    Beantwoorden
  • 24 juni 2010 om 13:11
    Permalink

    Tip aan FGA: maak het oppervlak van het plaatje iets-wat hol.
    Zo word het pedaal automatisch naar het midden van het plaatje geleid als deze te hard word ingedrukt.

    Plaatje ruw maken is uitstel van executie lijkt me. Dat oppervlak zal bij menig petmans uiteindelijk toch wel weer glad worden.

    Beantwoorden
  • 24 juni 2010 om 20:47
    Permalink

    Zou mooi zijn. Maar dan moet hetzelfde gelden voor VAG en BMW.
    VAG is regelmatig “aan de beurt” als het gaat om vooroordelen. Het bekende “13 in een dozijn” vooroordeel ken ik onderhand wel.
    De eerste 12 zijn dat wellicht ook, maar die 13e is vaak best een leuke parel.

    Laten we nou vooral gelukkig zijn met de goede punten die een Alfa ALTIJD krijgt toegewezen. Door welk blad dan ook.

    Elk blad kent goede punten aan Alfa toe voor design en sportiviteit. Elke keer weer.
    En dat zijn toch juist DE redenen waarom we Alfa rijden?

    Als ik met droge ogen iemand probeer te vertellen dat ik Alfa rijd “omdat ze zo betrouwbaar zijn” ben ik zelf de eerste die zal schateren van het lachen. 🙂

    Zeg nou zelf…….

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2010 om 00:54
    Permalink

    Vind de Giulietta veel mooier dan de Mito (lichten voor te groot)
    Ook wij gaan binnenkort een proefrit bestellen.

    De autobladen die wij in ons land lezen zijn van Duitse aandeelhouders!
    Onlangs een Duits blad gelezen:
    Een duitse burger krijgt een week lang een Ford mee om te testen, de man is vol lof en zou hem zo aanschaffen, maar!! in zijn commentaar zegt ie: hoe kon ik dit in hemelsnaam mijn vrienden en familie uitleggen dat ik Ford ga kopen?
    Nee de duitser behoort: Audi, Mercedes of BMW te bezitten anders wordt ie verrot gescholden.
    Heb 3 neven in Duitsland wonen die alle 3 Japans rijden en continu bejegend worden als onnozle “buitenlanders”, ondanks dat ze er al 40 jaar wonen. (1 neef werkt zelfs in de VW fabriek)

    Hoop dat Alfa op de goede weg terug is.

    Ps. ook ik heb een Golf gehad, 3x in 1 jaar de ANWB sleepdienst moeten bellen, reactie dealer: toevalstreffer!!
    Daarna alleen nog alfa’s: 2x 146, 33, 3x GTV, 2x 164, 166 en nu:
    156 2 liter, een 35 jaar oude Giulia en een GTV V6 3 liter.
    We genieten elke dag………
    156FM

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2010 om 21:06
    Permalink

    Huh 6C… ik heb anders verrekte weinig problemen gehad met Alfa’s de laatste 14 jaar. Kan een toevalstreffer zijn maar we praten inmiddels over 4 auto’s en bijna 400.000 km.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2010 om 21:07
    Permalink

    Oh en ik rij nu een Delta (naast een 159)… eens kijken hoe dat bevalt.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2010 om 21:15
    Permalink

    Oh en ik lees hierboven ergens iets over dat duitse auto’s ook tests in frankrijk winnen b.v.
    Dat zijn nog steeds dezelfde duitse autobladen. Inmiddels is het bijna een (besmettelijke) ziekte die zich over het europese continent verspreid.
    Hetzelfde geldt voor motoplus (ook van duitse origine). Hierin wint ook steevast de BMW van alle engelse, italiaanse en niet te vergeten japanse motoren.

    In de laatste autoreview heb ik volgende tests gezien:
    1 (D) Ford Fiesta
    2 (I) Fiat Punto
    3 (Fr) Peugeot 207

    1 (D) Audi A1
    2 (D) Volkswagen Polo
    3 (D) Mini Cooper (BMW)
    4 (Fr) Citroen DS3

    1 (D) Volkswagen Golf
    2 (D) Opel Astra
    3 (D) BMW 1-serie
    4 (I) Alfa Romeo Giulietta

    1 (D) BMW 740d
    2 (GB) Jaguar XJ

    1 (D) Volkswagen Touran
    2 (Fr) Peugeot 5008

    1 (D) Volkswagen Touareg
    2 (D) Lexus RX 450h

    En daarbij heeft de Fiat Punto uit de eerste test Eur. 827,00 aan onderhoudskosten tegenover Eur. 301,00 voor de BMW 740d in de 4e test.

    Vergeet dit soort testbladen, het is gewoon supersuper nep. Iemand die op basis van een autoblad een auto aanschaft kan net zo goed een dobbelsteen opgooien en op basis daarvan een auto aanschaffen.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2010 om 21:18
    Permalink

    Ships geen edit knop….

    De getallen van de test hierboven is telkenmale de uitslag, daarachter tussen haakjes het land van herkomst.
    Ik zou erachter nog de onderhoudskosten kunnen plaatsen en dan zie je een gelijk beeld. Alle duitse auto’s hebben de laagste onderhoudskosten, de rest van de wereld kan geen auto’s bouwen.
    Trek je eigen conclusie.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.