Fiat Group staat op winst ondanks dip in autoverkopen

Het grote nieuws was gister uiteraard het feit dat in Turijn momenteel een herindeling gaande is.

Maar er is meer dat vitaliteit aantoont als het gaat om de Italiaanse autoindustrie. Na het eerste kwartaal werd reeds aangekondigd dat Fiat op winstkoers zit. Het feit dat de Europese verkoop van dit jaar voor de bouwer uit Lingotto eentje is om gauw te vergeten, was daarbij zelfs reeds lang en breed ingecalculeerd. In de VS en andere delen van de wereld verloopt echter alles naar wens en kan het alleen nog maar beter gaan. Ondanks verliezen op de thuismarkt en problematische toestanden rond bepaalde Italiaanse fabrieken is de sfeer waarin de Fiat Group zich bevindt dus eentje van grote positiviteit.

En terecht want de tweedekwartaalcijfers liegen er niet om. Er valt een zwart gekleurd cijfer te noteren van 113 miljoen nettowinst. Dat is 90 miljoen meer dan verwacht was en staats tegenover de roodgekleurde -179 miljoen van vorige zomer. De omzet steeg met 12,5% naar 14,8 miljard euro. Vanaf januari tot nu is er een nettowinst behaald van 92 miljoen euro in vergelijking met het verlies van 590 miljoen euro over dezelfde periode in 2009. Deze cijfers werden gister vanuit Auburn Hills naar buiten gebracht.

Vorig jaar had de bedrijfswagentak Fiat Professional het behoorlijk moeilijk en deden de auto’s van FGA het erg goed. Dit jaar is het precies andersom. De verkoop van Fiat Professional stegen de afgelopen tijd met 29,7%, terwijl de personenautodivisie een daling doormaakt van -7,3% over heel Europa. Er is -11,6% minder verkocht aan auto’s dan na dezelfde periode in 2009. Het verkoopaantal van FGA voertuigen staat in Europa nu op 273.400 en kende op ons continent een daling van een flinke -17,7%. De prognose is dat dat nog kan toenemen tot -20% of zelfs iets meer. Grootste dalers qua markten zijn Italië (-23.9%) en Duitsland (-53,7%) voor FGA. In Nederland, Frankrijk en Spanje wordt er echter nog geplusd.

Het totale marktaandeel van FGA daalt met 1,5% naar 7,5%. In Italië is dat 30,3%. Na een lichte daling is Fiat op de Braziliaanse markt weer stijgende met dank aan de nieuwe Uno. Het marktaandeel is daar 23,3%. De exotische merken doen het percentueel beter momenteel. Mondiaal zitten Maserati en Ferrari weer in de lift met dank aan nieuwe modellen die flink in het oog springen van de welgestelde liefhebber.

Het afgelopen kwartaal ging niet bepaald ongemerkt voorbij. Zo was er het ambitieuze grote industriële plan voor 2010-2014 dat aan de wereld werd gepresenteerd, en maakte Italië kennis met de ‘Fabbrica Italia’. FGA maakte op haar beurt weer kennis met de weerbarstige wereld van bonden en stakingen. John Elkann verving Luca Cordero di Montezemolo als president van de grote groep. Alfa Romeo introduceerde een nieuw baanbrekend model in de vorm van de Giulietta. Fiat bracht de Uno uit Brazilië, de 500C by Diesel, Bravo 1.4 MultiAir 140 pk, Panda Anniversary, Doblò Natural Power en bovenal de 500 en 500c TwinAir. Lancia toonde ons de indrukwekkende Delta Hardblack. Abarth presenteerde de nieuwe Punto Evo en 500c. Gister werd tot slot de goedkeuring voor de ‘spin off’ bekend gemaakt, waardoor tegen het einde van dit jaar FGA en Fiat S.p.A voortaan financieel gescheiden bedrijven zullen zijn.

De tweede helft van dit jaar zal in het teken staan van stabilisering en overgang. Op de autodivisie na (vooral in West Europa) gaat het gehele bedrijf in Lingotto uit van een beter tweede halfjaar dan in 2009. Vanaf 2008 past de groep kostenreducerende maatregelen toe die telkens veel vruchten lijken af te werpen. Deze zullen de komende tijd ook nog steeds gehandhaafd blijven.

2 gedachten over “Fiat Group staat op winst ondanks dip in autoverkopen

  • 22 juli 2010 om 10:25
    Permalink

    Ik kan me, reeds geruime tijd, niet van de indruk ontdoen dat de ‘goede’ financiële cijfers te ‘danken’ zijn aan het niet investeren (en dus niet spenderen) van geld in de ontwikkeling van nieuwe modellen.
    FPT ontspringt hier weliswaar een beetje de dans, maar let’s face it, op modellengebied is er de laatste jaren niet echt veel uit de pijplijn van de Fiat Group gekomen (Fiat Bravo carosserievarianten, een goedverkopende opvolger voor de Multipla, een Fiat ‘Quasqai’,…), en voor de komende jaren ziet het er ook niet echt veelbelovend uit (E-segment auto, nieuwe Alfa Spider/GTV,…) …of het komt allemaal veel te laat (Giulietta, Panda, Ypsilon,…)

    Zonder zaaien, geen oogsten.

    Wat een schril contrast met de remonte waar Citroën te midden in zit (hoewel de C3 en nieuwe C4 IMHO op niets trekken)!

    Beantwoorden
  • 22 juli 2010 om 10:39
    Permalink

    Zoals je zelf al aangeeft gaat dit absoluut niet op voor FPT en CRF. Maar is natuurlijk ook niet zo dat Fiat op het gebied van nieuwe modellen stilzit. Ze zijn druk bezig geweest met C-evo en daar komt zeer binnenkort D-evo bij. Ook komt er binnenkort een compact en large rwd platform. Maar een complete herstructurering van het bedrijf zelf neemt nou eenmaal veel tijd in beslag. Ook de crisis heeft ook niet veel bijgedragen aan het vertrouwen in de markt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.