Marchionne over Alfa Romeo:”Ik heb ze gezegd dat ik niets verkoop”

Gister deden we er melding van maar we willen het nog even in detail extra benadrukken.

Alfa Romeo is ook volgens de leider van het overkoepelende concern absoluut niet te koop. Hiermee is het steeds onduidelijker wat de leiders van VAG met de ordinaire betasting van het merk van een ander hebben willen bereiken. Er gaan volgens een Duitse krant momenteel bovendien binnen VW zelf, kritische geluiden op richting de mensen die dit idee gecultiveerd hebben. Volkswagen zou namelijk helemaal geen baat hebben bij een overname, aangezien het veel meer belang zou hebben bij groei in lagere en goedkopere segmenten. Zelfs het merk uit Wolfsburg moet momenteel namelijk op de kleintjes letten. We vragen ons dan ook af hoe dit megalomane concern functioneert. De top heeft een natte droom over Milaan sinds de komst van de Giulietta, en het zijn de cententellers eronder die erop moeten attenderen dat het absoluut geen verstandig idee is. Niet verstandig voor de Duitsers dus. We vinden dat dat ook geldt voor Italiaanse zijde. Want hoe klein Alfa Romeo momenteel ook is, het bezit ervan kon nog wel eens cruciaal zijn voor de hele groep. De Italiaanse markt is veel te belangrijk voor de club uit Turijn, en de verkoop van een oer Italiaans merk aan een sterke concurrent zou tot een nationale zelfmoord kunnen leiden. Hierdoor zou de Italiaanse autobouwer steeds meer vreemdeling in eigen land kunnen worden. Bovendien zou FGA zich flink verzwakken door in de hogere segmenten alleen met Lancia en Maserati verder te gaan. Enfin.. Dit is wat Marchionne gister in Rimini zei;

“Wij spreken altijd met Volkswagen, maar ik heb ze gezegd dat ik niets verkoop. Er is ook geen onderhandeling tussen ons en Wolfsburg of iemand anders. We spreken met hen zoals we ook spreken met de Fransen en anderen. Ik kijk trouwens altijd om me heen als het gaat om potentiële samenwerkingen.”

17 gedachten over “Marchionne over Alfa Romeo:”Ik heb ze gezegd dat ik niets verkoop”

  • 27 augustus 2010 om 09:49
    Permalink

    De manier waarop is ook niet chique als je iets wilt : stromannetjes en de media . Dat lijkt me niet de weg voor succesvolle onderhandelingen .

  • 27 augustus 2010 om 10:32
    Permalink

    Zag laatst in de Autovisie een plaatje staan met alle samenwerkingsverbanden op allerlei gebied in de autoindustrie.
    Wat een lappendeken was dat.
    Het Gooische matras was er niks bij. Iedereen doet het met iedereen.

    Laat Sergio maar zijn plan trekken zou ik zeggen.
    Heb daar wel vertrouwen in.

  • 27 augustus 2010 om 12:05
    Permalink

    Jammer, maar als ze Alfa dan niet willen verkopen dan moeten ze er wel wat van gaan maken. Je kan niet op de zelfde weg doorgaan en uiteindelijk eindigen waar Lancia nu is. Dat zou pas een reden zijn voor een nationale zelfmoord. Overigens staan de Italianen zelf helemaal niet negatief tegenover de Duitse merken anders zouden ze daar niet zo goed verkopen.

  • 27 augustus 2010 om 13:38
    Permalink

    @Ferry het gaat niet over Italiaans of Duits hier hé. Het gaat om je marktaandeel vergroten. Dat gaan ze met Lancia ook doen dankzij de samensmelting met Chrysler.

    Als FGA een van deze merken op zou geven Lancia of Alfa Romeo, dan kunnen ze het van het C segment tot ver daarboven vergeten. En de moraal van het verhaal is dat VW een merk als AR helemaal niet kan gebruiken om dezelfde reden dat ze juist al heel veel te vertellen hebben in het C tot E segment.

  • 27 augustus 2010 om 14:59
    Permalink

    @AutoEdizione: Ik begrijp het moraal van het verhaal wel, ofschoon dat ook weer gebaseerd is op geruchten.

    Ik mix ook geen Duits met Italiaan maar je schrijft zelf over de Nationale zelfmoord.

    Mijn voorkeur voor een overname door een andere partij wil ook niet zeggen dat ik VAG fan ben maar dat Alfa te lang aan het kwakkelen is. Ik heb het idee dat veel mensen de Guilietta als een godsgeschenk zien maar ik ben er niet echt van onder de indruk. Vind je het uiterlijk nu echt mooi of is de wens de vader van de gedachte. Ik weet zeker als je 10 jaar geleden een foto van de Guilietta aan een Alfist had laten zien dat deze niet zou geloven dat dit een toekomstig model van Alfa zou zijn. Haal de gril en alle emblemen weg en je zou moeite hebben om het merk te raden.

    Ik wil Alfa niet afbranden maar ik mag wel een beetje kritisch zijn toch. Alleen maar met de hoop dat er een mooie toekomst in het verschiet ligt.

  • 27 augustus 2010 om 15:07
    Permalink

    Als je, in dit geval de Alfa Romeo Giuletta ( spelling..) enkel als een soort Britney Spears ziet doe je haar te kort.
    De pers is er wel van onder de indruk trouwens.

  • 27 augustus 2010 om 19:07
    Permalink

    Ik begrijp het Ferry. Natuurlijk mag je kritisch zijn dat zijn wij ook zodra dat nodig is.

    Maar wat ik met nationale zelfmoord bedoelde op het moment dat FGA AR zou verkopen bedoel ik, dat men nu al niet zonder AR kan omdat zonde AR de positie van de Fiat groep op de thuismarkt ernstig verzwakt zal worden.

    PS: ik vind het uiterlijk van de Giulietta werkelijk prachtig

  • 27 augustus 2010 om 21:29
    Permalink

    @Ferry,

    Denk dat je gelijk hebt over het uiterlijk van de Giulietta. Al had ik die 10 jaar geleden eerder geaccepteerd dan de MiTo. Had mij die 10 jaar geleden laten zien en ik had het ontwerp spontaan uitgelachen. Uiteindelijk went het wel (langzaam) maar vond de vele concept-tekeningen van de Junior velen malen beter dan het eindproduct MiTo.

    Veel mensen accepteren de Giulietta omdat het juiste embleem er op zit. Het is ook best een mooie wagen. Maar dan ben ik bijna verplicht om ook de nieuwe Astra mooi te vinden. Dan toch maar geen Giulietta voor mij… 😉

  • 27 augustus 2010 om 21:41
    Permalink

    Smaken verschillen uiteraard maar ik vind de Giulietta prachtig. Heel dynamisch maar tegelijkertijd ook elegant. Typisch Alfa Romeo…

  • 27 augustus 2010 om 22:12
    Permalink

    @6C Jordy: Je hebt gelijk over de Mito. Dit vond ik in het begin ook helemaal niks maar net als bij jou gaat die steeds meer wennen. De Mito ziet er op foto`s ook anders uit dan in werkelijkheid.

    Ik blijf erbij dat toen de 156, de 147 en de 159 uitkwamen en je zou een foto van de Mito en de Guilietta hebben laten zien als toekomstbeeld dat ze je voor gek zouden verklaren. Nu wordt het geaccepteerd maar een Alfa hoort wat mij betreft agressief te zijn en niet dat hoge, bolle en lieve gezicht te dragen.

    Nogmaals ik hoop dat de Mito en de Guilietta succes brengen maar het is niet meer my cup of tea. Ik geloof ook best dat de Guilietta geweldig rijd en de pers is lovend ( niet over de Mito trouwens ).

  • 27 augustus 2010 om 23:17
    Permalink

    @Ferry832: Ben het grotendeels met je eens Ferry. Ik rijd al vanaf 1975 Alfa Romeo maar zowel de Mito als de Guilietta kunnen mij niet echt bekoren. Zal de leeftijd wel zijn :-)) Het is, net als bij Lancia, een te gekunseld design. De designs van Da Silva waren strak en hadden een typisch Alfa DNA.

  • 28 augustus 2010 om 06:35
    Permalink

    @Ferry832

    Een 156 is pure elegantie zonder te liefelijk over te komen. Dat was het toen en is het nu ook.

    @Dutchbird

    Lancia design is alles behalve gekunsteld. Het is pure kunst.

  • 28 augustus 2010 om 09:10
    Permalink

    Hmmm, ondanks dat ik om praktisch redenen al jaren geen Alfa meer rijd, blijf ik Alfist in hart en nieren. Tuurlijk, de Giulietta is een mooi auto, maar heel bijzonder? Ik zit nu bijna 2 maanden in Italië en heb ze al in alle kleuren gezien, maar zonder de gril met embleem lijkt ze me echt teveel op de nieuwe Astra.
    Als dit het maximale “Alfa gehalte” is dat we nog kunnen verwachten, dan vrees ik voor Alfa als merk. Ik hoop dat er heel veel Giulietta’s verkocht gaan worden en dat FGA zoveel vertrouwen in het merk krijgt, dat het “Alfa gehalte” verder omhoog kan.

  • 28 augustus 2010 om 10:40
    Permalink

    We zien het , wederom niemand die wegligging interesseert , in casu verstand van heeft. Dat geeft niet maar VAG heeft dat zo goed begrepen .
    Alleen Johnny vind dat zo jammer dat ie daar eigenlijk , virtueel , nergens over kan praten. We noemen ons m.i. te snel een autoliefhebber.

  • 28 augustus 2010 om 12:03
    Permalink

    He Tommaso,

    Leuk bericht jazeker iedereen werkt eigenlijk met iedereen, ik wens je alvast een fijne vakantie via deze weg wij zin vandaag vertrokken met de 916 Spider.

    Naar Italia ik ga ook in Arese kijken.

    Ciao

    Squadra

  • 28 augustus 2010 om 13:35
    Permalink

    @johnny: In mijn geval geef ik wel om wegligging maar het is slechts een onderdeel van een aankoop. Als een auto er geweldig uitziet dan vergeef ik hem fouten in de wegligging of zaken die kapot gaan. Ik heb heel veel Alfa`s gehad en rij ze nog steeds. Als ik betere auto`s had gewild dan had ik waarschijnlijk nooit een Alfa gekocht.

    Mijn eerste aankoop argument is het merk, dan het uiterlijk, dan de motor, dan de wegligging en dan de betrouwbaarheid. Zaken als verbruik en afschrijving interesseren mij niet. Volgens mij zijn dit de argumenten van een liefhebber. Ik respecteer je reactie maar voor mij is de Guilietta geen optie door zijn uiterlijk. Hij is niet onderscheidend genoeg en ik vind haar van de voorkant te lief, te bol en te rond.

    Natuurlijk is dit mijn persoonlijke mening maar ik vrees dat Alfa steeds verder af zal glijden wanneer dit de toekomstige designlijn wordt. Ik denk dat de echte Alfisten zich zullen afkeren van het merk.

Reacties zijn gesloten.