Olivier François: “Na 104 jaar een nieuw leven voor Lancia”

Olivier François had vanuit zijn thuisland naar eigen zeggen groot nieuws over het Italiaanse luxe merk Lancia;

“Ik kan jullie vandaag geen nieuwe modellen laten zien, maar ik heb mooie feiten en cijfers die ik jullie wil tonen.”

Hij hield zijn presentatie voor de pers vanaf een mooie veelzeggende plek. De FGA Motor Village aan de 2 rond-point des ChampsElyseés. Hij is nu sinds een jaar CEO van Chrysler maar mocht zich nu eindelijk weer eens volop richten op Lancia, nota bene vanuit zijn ‘eigen’ Frankrijk. Volgens de CEO is dit tweede leven voor het stokoude Lancia een grote en unieke kans om te groeien. Om die ambitie kracht bij te zetten liet hij de feiten voor zich spreken:

“Gewoonlijk zou je nu filmpjes met nieuwe auto’s verwachten, maar we komen in plaats daarvan met een solide basis om opnieuw geschiedenis te kunnen schrijven. We hebben deze maanden hard gewerkt aan een nieuw dealernetwerk buiten Italië. Je kunt een prachtig product hebben, maar je moet ook weten waar je ‘m kunt verkopen, hoe en met welke service. Het opbouwen van een dergelijk netwerk is een immense klus vandaag de dag. Maar dankzij de overlap tussen Lancia en Chrysler is er plotseling heel veel mogelijk. Daarom hebben we nu duidelijk een internationale toekomst voor Lancia voor ogen. We streven nu boven alles naar stijl, de juiste inhoud en houding. Van Musa tot ‘300c’.

In Italië is ons doel 7% van het totale marktaandeel zodra het modellengamma compleet is. Dit doel kan reeds in 2012 bereikt worden. In het buitenland doen we intussen de grote nieuwe investeringen. Voor de nieuwe Ypsilon, die we volgend jaar in Geneve leren kennen, is daarom niet alleen de rol van nieuwe Lancia weggelegd, maar ook een rol van nieuwe Europees product. Met dezelfde insteek zullen we de grote Lancia op basis van de nieuwe 300c op de markt  brengen en die op basis van de GrandVoyager. Dit nieuwe gamma zorgt voor een nieuwe groep klanten en dus moet het netwerk toereikend zijn. Dit kan omdat het netwerk Chrysler-Jeep nu Lancia-Jeep zal worden. Eindelijk kan Lancia van zich laten horen buiten Italië omdat het aantal dealers zal verdubbelen. Kwalitatief goede dealers aangezien 60% nieuw zal zijn die alleen maar Lancia en Jeep zullen verkopen.

Lancia en Jeep zijn een sterke combinatie. Beide merken trekken klanten die bewust voor een bepaald product kiezen. Hiermee is een overlap met Fiat uitgesloten en heeft Lancia definitief een eigen plek. Jeep dealers zien Lancia straks als een extra toegevoegde waarde van hun bedrijf. Dit nieuwe netwerk is volgend jaar juni klaar voor de verkoop. De verspreiding is dekkend op een manier dat in iedere grote Europese stad Lancia aanwezig is straks. We werken tevens aan een degelijk service netwerk.

Lancia wint aan kracht dankzij de toevoeging van Amerikaanse robuustheid zoals nieuwe V6 motoren. Chrysler wordt verfijnder en kent veel betere rijeigenschappen dankzij een traditie die al 104 jaar oud is. De Lancia klant is straks op zoek naar het betere wat je kunt krijgen en is iemand die zich juist wil onderscheiden op het gebied van luxe. Iemand die altijd Lancia al kon waarderen maar afhaakt omdat er te weinig aanbod was. We hebben nog zes maanden te gaan totdat dit nieuwe Lancia als onderneming binnen de autobranche tot stand is gekomen.

Ik toonde jullie dus nog geen nieuwe modellen, maar al wel een blik op een nieuw voertuig. Een voertuig dat goed werkt en dat ver kan komen. Dit voertuig heet ‘la nuova LANCIA’.

[nggallery id=463]

Een gedachte over “Olivier François: “Na 104 jaar een nieuw leven voor Lancia”

  • 22 december 2010 om 16:00
    Permalink

    Ben helemaal mee eens wat Chrysler ooit is of was voor de Amerikanen is Lancia voor Europa,bij Fiat zelf kon Lancia ook nooit echt ontplooien..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.