Krijgt de Alfa Romeo Giulia transaxle met achterwielaandrijving?

Als we de geluiden uit Amerika mogen geloven wel.

Ooit waren wij reeds van de overtuiging dat FGA-Chrysler bezig is om alle grotere platformen vanaf ‘Compact Wide’ (die noemden we destijds D-Evo) aan te doen sluiten bij de grotere achterwielaangedreven onderstellen van de toekomst met de merken Maserati, Dodge, Chrysler-Lancia en…misschien ooit Alfa Romeo. Zij die hier niet in geloven gaan er echter vanuit dat D segment auto’s van Chrysler-Lancia, Dodge en Alfa Romeo, op een slechts verlengde variant van de ‘Compact’ komen te staan met nog altijd voorwielaandrijving en onder andere in de breedte geplaatste V6 motoren.

Om met deze grotere motoren te beginnen; Momenteel werkt FGA-Chrysler aan een nieuwere generatie van de huidige V6 Pentastar, die geschikt zal worden gemaakt voor tal van modellen inclusief die van toekomstige Maserati’s, Lancia’s en Alfa Romeo’s. Zelfs Ferrari denkt aan een nieuwe zespitter met deze oorsprong, al is dat mogelijk nog niet aanstaande. Amerikanen zien momenteel erg uit naar deze met Italiaanse MultiAir techniek en turbo’s uitgeruste krachtbronnen, die onder andere toegepast zullen worden op de langverwachte luxueuze ‘200C’ (de concept die Chrysler op de valreep bouwde voordat Fiat Group aanklopte). Dit model komt op z’n vroegst eind 2011 of begin 2012 op de markt en zal in de plaats komen van de huidige nieuwe tijdelijke vervanger van de Sebring. Volgend jaar zullen de Chrysler versies van de Delta en de nieuwe Ypsilon hier aan toegevoegd worden. Maar bovenal zal de nieuwe 300C de toon zetten als het gaat om de dingen die komen gaan. Dit model is de eerste complete creatie met Italo-Amerikaanse techniek en vormgeving en toont ons een blik in de toekomst van de grotere Italiaanse auto vanaf begin volgend jaar.

Tot zover wat we al wisten. In de VS gaan er nu geluiden rond dat de nieuwe D segment Chrysler van 2011/2012 evenals de grotere modellen achterwielaandrijving zal hebben en wel mét transaxle systeem. Zoals bekend zal dit model dus op een uitvergroting van het van oorsprong Italiaanse platform ‘Compact’ (Alfa Romeo Giulietta) komen te staan. Het gerucht is niet een uitwerking van dagdromende merkliefhebbers zoals wij, en dus betreft het bijvoorbeeld ook geen diepe wens van een verstokte Texaanse Alfist, maar staat het op zichzelf. Wie kan rekenen weet dat 4, (5) en 6 cilinder motoren in dit geval in de lengterichting komen te staan. Deze technische opzet zou de basis vormen van vele andere nieuwkomers van de toekomst binnen FGA-Chrysler boven wat wij het C segment noemen. Een D segment Chrysler/Lancia (Lybra opvolger) zal dus de eerste gegadigde zijn samen met de Giulia. Later volgen onder andere ook SUV’s van deze merken met dezelfde opzet. In combinatie met nieuwe motoren en versnellingsbakken raakt het plaatje van het nieuwe bedrijf, dat op initiatief van Sergio Marchionne is ontstaan, zo steeds verder compleet.

Er wordt dus letterlijk een geheel nieuwe basis gelegd.

13 gedachten over “Krijgt de Alfa Romeo Giulia transaxle met achterwielaandrijving?

  • 9 oktober 2010 om 09:26
    Permalink

    Kan niet wachten, maar er al zo vaak over gesproken en ook weer ontkent. Ik ga vooralsnog uit van verlengd Giulietta met FWD, dan kan het altijd nog meevallen….
    Kan het trouwens gewoon zo zijn dat de Duettottanta als deels op dat nieuwe onderstel stond???

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2010 om 09:57
    Permalink

    @BJ: Men zegt dat voor de compacte spider/duettottanta naar een ander platform is uitgeweken (extra lichte MX5?)… maar ook dat is slechts een gerucht.

    Beantwoorden
  • 10 oktober 2010 om 20:55
    Permalink

    Het zou mij ernstig verbazen, omdat gezien de versnelde introductie van de Giulia er al gereden wordt met testmodellen. En dit veel te laat is om nog in het huidige al rijdende test model verwerkt te worden.

    Bovendien hebben al meerdere alfa/fiat mensen zich uitgelaten over het nut en noodzaak van achterwielaadrijving op een auto in dit segement.

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2010 om 00:45
    Permalink

    @Eelco

    Tekstmodellen van de Giulia. Ik ben niet misschien helemaal up to date maar weet wel dat een Giulietta sedan op komst is? Dit is niet de Giulia..

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2010 om 08:42
    Permalink

    Ik geloof er geen barst van dat achterwielaandrijving voor de Giulia van zo groot belang is. Het leeft n.m.m. alleen onder een deel van de harde kern, de Alfisti. Alfa zal het in de toekomst toch moeten hebben van het aanboren van grote groepen (nieuwe) klanten die nu nog met een ander logo op de motorkap rijden, waarvoor dit helemaal geen issue is. Kijk dan ook nog eens naar de rij-eigenschappen van de Giulietta, of het succes van Audi met zijn voorwielaangedreven modellen. Laat ‘m wat mij betreft maar komen, die voorwielaangedreven Giulia !

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2010 om 09:58
    Permalink

    De Giulia als opvolger van de 159, daarmee wordt al gereden.

    Dit is dus een ander model dan de Giulietta met kofferbak. Ik denk dat dit model (voor zover het er echt komt) pas veel later op de planning staat

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2010 om 13:53
    Permalink

    Naar ik heb begrepen is de Duettottanta een op basis van het Pininfarina modulaire concept platform gebouwde mockup. Geen rijdende auto dus.
    Als de Chrysler 200C met achterwielaandrijving zal worden gebouwd is de kans natuurlijk groot dat dit ook zal worden toegepast op andere grotere modellen van de groep. Fiat/Lancia verkoopt op dit moment geen auto’s in dat segment (ik vind die letters altijd ingewikkeld, maar volgens mij is de Bravo/Delta een C segment auto en niet D). De 159 wordt ook bijna niet meer geproduceerd… dus aansluiten bij de 200C is vanuit kostensynergie zo’n gek idee nog niet. Ik vraag me dan alleen af of de het oorspronkelijke project van de Giulia (van voor de Chrysler deal) voortgezet zou kunnen worden met de achterwielaangedreven 200C als basis. Die Giulia moet toch al in een redelijk ver gevorderd stadium van ontwikkeling verkeren? Uiteindelijk is het een kwestie van kosten denk ik.
    Of die transaxle er komt lijkt me nog een stuk onwaarschijnlijker. Chryslers zijn vrijwel allemaal automaten met de bak achter de motor. Volgens mijn beperkte kennis is Maserati de enige binnen de groep die het transaxle concept toepast op de gerobotiseerde handbak van de QP/Granturismo. Dat is geen techniek voor een D segment auto. Al met al komt me dit nieuws(hoewel het idee van een achterwielaangedreven Giulia met transaxle velen op dit forum zal aanspreken) niet erg geloofwaardig over.

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2010 om 18:15
    Permalink

    @OttoCi: Het concept misschien wel, maar het uiteindelijke product natuurlijk niet. Er zijn een aantal trucks vol met Miata’s bij Fiat afgeleverd. Er waren serieuze geruchten dat de ‘Superlight’ versie het resultaat zou zijn van een samenwerking tussen de 2- fabrikanten. Maar dit alles is uit de pre- Chrysler periode.

    Er is door Chrysler in een persconfertentie aangegeven dat de 200C een transaxle layout zal hebben. Dit is wellicht het resultaat van de eerdere geruchten dat Alfa Romeo samen met Maserati bezig zou zijn met een geheel nieuw platform. Het is dus inderdaad goed mogelijk dat dit platform een samensmelting is van het LX en het eventuele nieuwe ‘Polo Sportivo’ platform.

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2010 om 19:30
    Permalink

    @OttoCi,
    Dacht eerst ook gelezen te hebben dat de Duettottanta een (houten) mockup was. Echter zijn er journalisten die er mee gereden hebben dus misschien zijn er 2 versies van de Duettottanta in omloop.
    Maar in het creeeren van “mysteries” zijn designhuizen wel vaker erg sterk in. 🙂

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2010 om 13:47
    Permalink

    @Il Quadrifoglio & 6C Jordy:
    Ik vind het buitengewoon jammer en een gemiste kans dat Alfa Romeo heeft besloten niets te doen met de Duettottanta. Alleen al een limited edition a la 8C was natuurlijk al geweldig geweest. Nu de Spider/Brera uit productie gaan zit er een gat van een paar jaar voordat je weer een Alfa Spider kunt kopen. Persoonlijk had ik een onderstel van de Mx-5 met Pininfarina body ook prima gevonden. Was ook een ideale auto geweest om weer de US markt op te gaan in 2012 (waar de de Duetto nog kennen als Graduate van de gelijknamige film).
    Komt de volgende Spider nu ook met achterwielaandrijving en transaxle?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.