Fiat Spin-off: De twee nieuwe multinationals van Lingotto

De kern van de aanstaande Spin-off, dat sinds vandaag een eigen gezicht heeft (officieel vanaf 1 januari), is toch wel de introductie van een mondiaal competitief bedrijf.

De basis van Marchionne’s plan voor Fabbrica Italia is, ondanks dat veel Italianen dat nog niet lijken te beseffen, toch die internationale sprong voorwaarts op weg naar een meer zekere toekomst. Nu de plannen voor Mirafiori op tafel liggen de komende week, lijkt het concrete bewijs voor extra investeringen in de nationale fabrieken ook echt te zijn geleverd en groeit het besef. Iets wat de tegenstanders van het plan enigszins in verlegenheid lijkt te brengen op dit moment. ‘Fabbrica Italia’ is een ontwerp voor een nieuw vormgegeven in tweeën gesplitst concern dat zelfs producten zal produceren die geen Italiaanse oorsprong hebben (foto). Dat geldt zowel voor Fiat SpA als voor Fiat Industrial SpA. Hiermee lijkt de Italiaanse autoindustrie en industrie voor machine’s uit Turijn te zijn herboren volgens de huidige eisen van de markt. Het dynamische en slagvaardige Fiat zoals vele Italianen dat kenden van voor en net na de oorlog. Een efficiënt bedrijf met nieuwe ambities en plannen.

Vandaag had Sergio Marchionne in Palazzo Mezzanotte te Milaan een ontmoeting met de analisten voor een verder uitleg van de Spin-off. Daar stond centraal wat Marchionne korte tijd geleden heeft gezegd in een van zijn vele oneliners; “Wij willen flink investeren in Italië, maar we willen geen gevangene zijn van Italië.” Voor de nieuwe ‘SpA’ betekent dat vooral dat de fabrikant de vrijheid moet hebben om te produceren wat en waar hij maar wil, of het nu Amerikaanse of Italiaanse producten zijn. Maar dat geldt ook voor de vrachtwagendivisie Iveco van Fiat Industrial. Daarvan doen nog steeds de geruchten de ronde dat deze zal gaan samenwerken met Daimler, Volvo Truck of Agco.

De afdeling waaronder de automerken vallen, Magneti Marelli, Teksid staal en de bouwer van productierobots Comau is goed voor 119 vestigingen en 130.000 werknemers. De totale waarde van Fiat SpA wordt geschat op 35 miljard euro. De bouwer van landbouwmachines CNH en Iveco plus de grote scheepsmotoren bouwer van Powertrain, hebben in totaal 61.000 werknemers en een waarde van circa 20.000 miljard euro. Het grote onderdeel Powertrain wordt dus opgedeeld tussen de beide nieuwe bedrijven. Deze divisie produceert jaarlijks duizenden motoren ook voor andere autobouwers dan de Italiaanse. De kleinere helft van Powertrain heeft 13.133 werknemers en gaat nu naar Fiat Industrial. Deze bedrijven zijn gevestigd in Foggia, Turijn en Pregnana Milanese. De vestigingen in Termoli, Pratola Serra, Verronne en Turijn gaan naar Fiat SpA (Fiat Group Automobiles). Uiteraard zijn de vestigingen die nu elders in de wereld ontstaan niet meegerekend bij deze opsomming.

3 gedachten over “Fiat Spin-off: De twee nieuwe multinationals van Lingotto

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.