Officieel: Lancia komt met ‘conceptcar’ naar Genève 2011

Dat zou designchef Roberto Giolito gezegd hebben in een interview met Motor Trend.

Giolito is de geestelijk vader van het ontwerp van de huidige mooie en succesvolle Fiat 500. Volgens hem zal het in Genève getoonde concept een eerst tastbaar resultaat zijn op het gebied van design, sinds de volledige fusie tussen Lancia en Chrysler. Geruchten op diverse sites zeggen dat het om een redelijk compacte stijloefening gaat over het toekomstige C segment. De feitelijke opvolgers van de Delta en PT Cruiser. Het uiteindelijke productiemodel zullen we op ons continent als Lancia kennen en elders in de wereld zal het Chrysler heten.

Dit ‘prototype’ zal ons veel vertellen over de uiteindelijk designrichting van ons geliefde Lancia. Zal Lancia haar stijlvolle mooie en unieke voorkomen behouden? Uiteraard zal de concept ons ook veel kunnen vertellen over opvolgers in andere segmenten. Segmenten waar de komende paar jaar nog enkel een uitwisseling van modellen zal plaatsvinden tussen de beide merken. Een fase die wij persoonlijk het liefst zouden willen overslaan.

Concepts van Lancia roepen bitterzoete herinneringen op. De prachtige Fulvia Concept uit 2003 (foto) staat ons dermate vers in het geheugen, dat we het altijd nog liever vandaag dan morgen in productie zouden willen zien gaan. Ook in een verder verleden deed Lancia vaak de mooiste voorstellen die door geldgebrek nooit de productielijn haalden. Concurrenten maakten daar designtechnisch vaak graag dankbaar gebruik van.

Hopelijk kan Lancia daar met dit eerste voorstel dat met dank aan gebundelde krachten tot stand komt, dergelijke teleurstellingen voorgoed doen vergeten.

17 gedachten over “Officieel: Lancia komt met ‘conceptcar’ naar Genève 2011

  • 29 november 2010 om 13:12
    Permalink

    Ik blijf erbij dat die Fulvia een gemiste kans is geweest om Lancia terug op de kaart te zetten…

    Beantwoorden
  • 29 november 2010 om 18:04
    Permalink

    Gemiste kansen, dat noemen ze bij FIAT beleid!Andere voorbeelden zijn de Alfa Nuvola en de Brera(prototype).Op AutoMotorundSport is er onlangs een artikel aan gewijd: Warum habt ihr diese Autos nie gebaut!

    Na bijna 40 jaar Alfist in hart en nieren te zijn geweest, interesseert het huidige Alfa gebeuren me nauwelijks.
    Ook Lancia is een merk waarbij FIAT gruwelijk ernaast zit. Het blijft een opeenstapeling van flops of magere successen. En dat het nu helemaal goedkomt met beide merken waag ik sterk te betwijfelen. Alfa en Lancia hebben beter verdiend, of niet dan meneer Piech!

    Beantwoorden
  • 29 november 2010 om 19:16
    Permalink

    Ik had de Fulvia Concept zo gekocht indertijd, een gemiste kans.
    Er werken bij Lancia en Alfa super getalenteerde mensen, echte petrolheads. Meester designers die WEL weten hoe een auto er uit moet zien die je helemaal hebberig maakt.
    Helaas staat er nu een boekhouder aan het roer, iemand die Fiat en Alfa veel aantallen kan laten verkopen van auto’s die de naam Italiaans helemaal niet meer waardig zijn.
    Hoop echt dat het Fiat straks weer helemaal weer voor de wind gaat en ze die “boekhouder” weg zetten waar deze thuishoort nl. afdeling boekhouding, zodat er weer auto’s gemaakt kunnen worden die met recht Italiaans genoemd kunnen worden.

    Beantwoorden
  • 29 november 2010 om 19:26
    Permalink

    @Bialbero: Je mag zwart gal spuwen wat je wilt natuurlijk en wat de Fulvia betreft ben ik het ermee eens. Maar de Nuvola en de hilarisch dikke Brera tweezitter van Giugiaro waren toch echt niet de auto’s waar het merk indertijd op zat te wachten.

    Wie ging dat kopen?? (met alle respect) Al die kritische zesdehands 155 en 147 rijders die ‘m niet eens nieuw kunnen betalen? hmm…maar goed dat ze dat niet gedaan hebben.

    Nu is de juiste weg ingeslagen en nu is de juiste insteek gevonden…en wat Piëch betreft; Dream on en maak je borst maar nat. Bouw jij maar lekker van die saaie schijtauto’s. Ik zag gister een Bentley coupé voorbij brullen leuke sound, maar het was net een Passat coupé met vreemde grille. Boring!!

    Beantwoorden
  • 29 november 2010 om 21:16
    Permalink

    Het is lekker makkelijk van de zijlijn kritiek leveren. Feit is dat ondanks of juist door alle mooie modellen in het verleden zowel Lancia als Alfa aan de afgrond zijn geraakt en juist het merk met de meest nuchtere benadering ervoor heeft gezorgd dat ze uberhaupt nog bestaan. Denk daar maar eens over na.
    De gemiddelde autokoper wil nog geen 10 euro betalen voor exclusieve techniek.

    Apropos, nu er een duits woord is gevallen… bialbero begin toch niet elke keer weer over die piech. Als je dat een optie lijkt waarom koop je dan niet gewoon een seat ?

    Beantwoorden
  • 29 november 2010 om 21:20
    Permalink

    Pek met veren staat al klaar en het scheerapparaat ook!

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 05:34
    Permalink

    Even ter relativering: was laatst in Shanghai en geen enkel FGA product in het wild gezien. De verdeling was 60% VAG 10% BMW & Mercedes. De rest wat Japans soul en een beetje GM. Er is nog een hele lange web te gaan; boekhouder of niet…..

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 06:55
    Permalink

    @hape: Een soortgelijke reactie heb je mij ook pas gegeven maar eigenlijk slaat het nergens op. Tegen mij reageerde je ook met de vraag als alles beter is bij de Duitsers waarom koop je dan geen Duitser. Ik heb nieuws voor je ; bij de Duitsers is momenteel ook alles beter. Dat kan je op automobiel gebied momenteel gewoon niet ontkennen. ( behalve Ferrari en Maserati dan )

    Je vraagt als het ware begrip voor de situatie maar waarom zou ik als consument begrip tonen. Waarom zou ik een Italiaans product met beperkte keuze kopen als ik bij menig concurrent meer keuze en een sterker aanbod kan krijgen. Wat als ik nu een opvolger zoek voor mijn 159 of 166. Moet ik dan maar begrip tonen en wachten met een aankoop. Zo werkt het natuurlijk niet.

    De situatie is vrij simpel. Er is of wordt nog steeds een onduidelijk beleid gevoerd waarbij het reeel is om kritisch te kijken. Is die toekomt wel zo mooi of bedekken we alles met de mantel der liefde omdat het juiste logo erop staat.

    Ik wordt ook een beetje moedeloos van de conceptcars van Lancia en Alfa. Wat heb je eraan als die toch niet komen. Kijk dan nu bij Audi met de oerquattro. Ze maken een concept, pijlen de interesse en gaan het nu waarschijnlijk in productie nemen. Ze hoort het.

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 10:11
    Permalink

    VAG : 4 modellen op de laatste plaatsen van de Autobild /dekra 100.000 km.

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 21:00
    Permalink

    @hape: mijn volgende auto voor dagelijks gebruik wordt een 6 cilinder 3 serie. BMW is altijd trouw gebleven aan achterwielaandrijving, bouwkwaliteit en consistente modellenpolitiek. En tegen Autoedizione zou ik willen zeggen dat de Z4 beter verkoopt dan een 159!!Dus is er wel een markt voor echte sportievelingen met hoge verkoopaantallen
    Fiat heeft de Alfisti jarenlang een worst voorgehouden en het ziet ernaar uit dat het zo blijft.

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 21:09
    Permalink

    Je statement over BMW klopt helemaal. Alleen jammer dat die auto’s qua uiterlijk de aantrekkingskracht hebben van een badkuip. Daarmee maak je alleen bij een McDrive of op Kanaleneiland goede sier.

    Als je daar niets of weinig om geeft dan is Alfa Romeo ook niet je merk is mijn bescheiden mening.

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 21:21
    Permalink

    Autoedizione, wat mijn merk is bepaal ik zelf wel.Vraag me wel af wat nu de aantrekkingskracht is van een MITO, Giulietta, Brera(produktieversie) of de daarvan afgeleide lelijke Spider. Het artikel in AMS over de Spider is veelzeggend. De auto is een flop, niet sportief en zal snel in vergetelheid raken.
    Echte Alfisten, en daar hoor jij niet bij, willen pure rijmachines en geen gepimpte Fiats.
    Verder geniet ik telkens weer van mijn Bertone en Spider uit de gloriejaren van het merk. En denk ik met veel plezier terug aan mijn 75 3.0V6. Een echte liefhebbersauto, een Alfa die ertoe deed!

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 21:34
    Permalink

    Smullen!! Leuk onderwerp toch elke weer.
    Deze keer ga ik alleen toekijken en genieten.

    “And in the blue corner……..!”

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 21:43
    Permalink

    De afweging om naar BMW te kijken is vanuit een Alfist gedacht niet zo gek. De meeste BMWs zijnrijdersauto’s net als Alfas (zouden behoren te zijn)… Dan neem je de wat mindere styling voor lief. Uiteindelijk zit je zelf in de auto en niet daarbuiten 😉

    Beantwoorden
  • 1 december 2010 om 06:06
    Permalink

    Ik vraag me werkelijk af wat deze discussies nog toevoegen aan dit forum. Ik zie telkens dezelfde schrijvers voorbij komen die hun gelijk willen halen met telkens weer dezelfde argumenten.
    Stop toch met deze onzin !

    Beantwoorden
  • 1 december 2010 om 06:51
    Permalink

    @bialbero: Op dit moment ben ik het helemaal met je eens en zal hoogstwaarschijnlijk de zelfde stap gaan maken volgend jaar. Het liefst wacht ik nog op de Guilia maar las op AW dat deze waarschijnlijk pas eind 2012 / begin 2013 zal komen. Dat vind ik onbegrijpelijk traag en kan nog verandert worden. Ik denk dat veel Alfa liefhebbers zijn overgestapt op BMW.

    Beantwoorden
  • 1 december 2010 om 10:25
    Permalink

    @Bialbero: …………………………………………

    BTW: ontopic hier graag of elders verder bomen over Alvvarumeò
    Want dat bepaal ik toevallig 😛

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.