Fiat Industrial is klaar voor overname Scania-MAN

Eigenaar VAG lijkt een koekje van eigen deeg te krijgen nu Marchionne openlijk zinspeelt op een overname van truckdivisie Scania-MAN door Fiat Industrial; “Om het geld hoeven we het niet te laten”, zou de CEO aan DowJones Newswires hebben laten weten. IVECO is dus op zoek naar een overname om de boel te versterken, ook al zoekt Daimler naar een manier om IVECO weer over te nemen. Het is duidelijk eten of gegeten worden. IVECO vormt nog altijd een winstgevend onderdeel van Fiat en boert vooral goed in Oost Europa en Zuid Amerika. Er staan nog vrij nieuwe fabrieken (in totaal 49) in bijvoorbeeld Bulgarije, Rusland en China (+16 andere landen). De firma die ooit is ontstaan uit Fiat, OM en Lancia Veicoli Speciali heeft een jaarlijkse omzet van ongeveer 11 miljard euro en bouwt ronde de 150.000 voertuigen per jaar.

Marchionne benadrukte dat het geen grap was wat hij in Detroit gisteren vertelde. Analisten hadden het wel zo geΓ―nterpreteerd; “Het is een perfecte manier om Fiat Industrial flink te laten groeien.”

30 gedachten over “Fiat Industrial is klaar voor overname Scania-MAN

  • 11 januari 2011 om 20:52
    Permalink

    Scania-MAN zijn op dit moment de topspelers wat betreft de truck industrie.Oftewel het neusje van de zalm.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:05
    Permalink

    Trouwens een groot deel van de Scania-trucks worden hier in Nederland in zwolle gebouwd,dus dat is weergoed nieuws voor Nederland in de zin van werkgelegenheid.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 22:38
    Permalink

    De grap is trouwens dat Marchionne eerder vandaag nog Duitse pers het bos instuurde door te zeggen dat het een ‘PiΓ«ch grapje’ was.
    Zelf ontkrachte hij dat dus later vandaag. Het blijkt een serieuze optie. Ook nog humor die Sergio πŸ˜€

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 22:46
    Permalink

    Ik heb al eerder aangegeven dat Marchionne een uitstekend schaker is.hij is meer de man van resultaat dan van uiterlijk vertoon.dat zie je aan zn voorkomen.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 23:26
    Permalink

    @Alfaspeed,
    Kleine verbetering: Scania is momenteel geen topspeler in de truckindustrie. Scania is momenteel een middenmotor. MAN daarentegen neemt een gedeelde 2e plaats in met Daf. Beiden ver achter marktleider Mercedes die zowel in het lichte als het zware segment de koppositie heeft. Iveco doet het in de thuismarkt overigens beroert. Daarmee bedoel ik de EU+2. (noorwegen , zwitserland) Wel boert Iveco goed met bedrijfsbusjes overigens.

    Als Mercedes al niet Iveco kan overnemen ivm monopolyposities kan Iveco zeker niet zowel Man als Scania overnemen. Daar zijn ze te groot voor.

    @AE,
    Je vergeet het duitse Magirius en franse Unic bij de historie van Iveco. πŸ˜‰

    Verder leid Sergio aan grootheidswaanzin. Al is het begrijpelijk dat hij de goede techniek van concurenten wil bezitten.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 23:41
    Permalink

    Dit lijkt me meer op een spelletje : Mercedes wil Iveco, dan weer niet, nu weer wel, Iveco wil dan weer Scania-Man (met welk geld ?).
    Even lol trappen en wat berichten de wereld insturen πŸ™ .

    Ik haak even af.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 07:22
    Permalink

    Met topspeler bedoel ik niet de verkopen maar de techniek.Scania is niet voor niets “king of the road” al dicennia lang.dit jaar hebben ze weer de titel sterkste produktiemotor titel terug van MAN.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 16:38
    Permalink

    Sterkste motor klopt inderdaad. Komt omdat Scania in een meer specialistische markt opereerd met zwaar/speciaal transport. Die markt is echter te klein voor andere merken om er in aktief te gaan zijn. De opbrengsten wegen niet op tegen de investeringen. De motor is inderdaad sterk maar niet iets wat de andere merken niet kunnen. Kosten per kilometer zijn belangrijker voor de transporteurs. Maar die V8 ziet er wel goed uit. πŸ˜‰

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 19:02
    Permalink

    Scania is iets duurder in aanschaf maar leverd daarvoor ook een prima auto.dat andere fabrikanten dit niet doen is omdat ze de kennis niet in huis hebben zoals Scania.Sprak laatst nog een motor specialist van Daf en ze moeten nog een inhaalslag maken. daarom leveren ze ook al niet meer aan de Rooy voor hun Dacar avontuur.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 23:54
    Permalink

    @Alfaspeed,
    Jij bent echt grappig. Wat denk je dat mijn werk is bij Daf?
    1 maal raden??
    Mij is nu wel duidelijk dat je uit je duim zuigt.

    Weet jij dat Daf de enigste is die nu al motoren leverd met de EEV emissie eisen??
    Geloof me dat Daf echt ver vooruit loopt op motorentechniek. En er is nog veel moois onderweg.

    Ook dat van Dakar is grote onzin. Probleem is de brandstofkwaliteit die men in Zuid Afrika leverd. Motoren voor de europese markt kunnen daar op kapot lopen.
    Je hoeft mij niet te vertellen waarom Daf niet aan de Rooy leverd. Daf is vrijwillig uit het avontuur gestapt.

    Dadelijk ga je nog zeggen dat je de zoon van Schippers bent??

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 23:57
    Permalink

    Zuid Afrika moet gewoon ‘Afrika’ zijn.

    Daarbij, leg me uit welke kennis het bij Mercedes, Volvo en Daf aan ontbreekt.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 07:02
    Permalink

    En waarom lopen die iveco motoren beter in het Dakar avontuur.?geef me eens goed antwoordt.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 07:26
    Permalink

    Daf had in het Dakar verhaal een uitgelezen kans om te laten zien wat ze in huis hadden maar trekken zich terug.!!!!!!

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 16:50
    Permalink

    @Alfaspeed,

    1, Motorenbeproeving,
    2, Wat versta je onder beter? Daf motoren zijn ooit 1 maal stuk gelopen op zwaar ondermaatse kwalitatieve diesel die ter plekke ingekocht werd bij een verhandelaar. Verder heeft De Rooy ooit zwaar pech gehad met de franse corrupte ASO-bond. De ASO komt meermalen per jaar op verzoek je zelf gebouwde truck controleren ter voldoening aan het reglement. Waneer je dan ter plekke afgekeurd word op iets heel pietluttigs wat eerder nog goedgekeurd werd dan zakt de moed aardig in de schoenen en de relatie met de ASO word er ook niet beter van. Overigens word De Rooy gesponsord voor gebruik van Iveco spullen. Maar de resultaten van de Iveco’s zijn nou niet denderend veel beter dan Daf in de Dakar.
    3, Zie deels antwoord 2 en tel daarbij op de ontwikkeling van MX-EU en MX-US motoren. Daarbij is trucksport voor de truckbranche compleet onbelangrijk en eerder een hobby. Want geen enkele transporteur vind het belangrijk dat een truck “sportief presteerd”. Het enige wat belangrijk is dat de truck zo min mogelijk kost per gereden kilometer met maar net genoeg vermogen om de last te kunnen trekken. Elk beetje teveel aanwezig vermogen betekend dat je teveel aan brandstof betaald.
    Het is overigens niet eens alleen Daf dat zich terug trok maar ook zeker De Rooy zelf. Want zij bouwen die truck. Niet Daf.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 19:21
    Permalink

    Get the point. Daf maakt het beste product voor het geld.Dat zie je ook aan de verkoop.MAAR! Je geeft al zelf aan er komt nog veel moois, dus het is er nog niet?Oftewel Paccar is goed op weg maar heeft nog veel te doen.Waarom draait de de desbetreffende ingenieur eromheen als ik hem vraag naar Comonrail in de truckindustrie? Bedoelt ie met inhaalslag de andere zijn iets sneller maar wij komen ook nog met leuke produkten? En ik zuig echt niets uit m’n duim, ik heb een hekel aan liegen en verzinsels.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 23:28
    Permalink

    Bij Daf is er altijd iets moois in de pijplijn. Dat is het mooie van “ons” Daf. πŸ˜‰ Wat er mooi is aan de Hollandse techniek kun je het beste vragen aan al die transporteurs die er voor gezorgd hebben dat Daf zelfs nu Europees marktleider is in het trekkerssegment boven 15 ton. Zelfs tijdens de crisis is het marktaandeel gestegen. Daf doet het simpelweg het beste in het plaatje kostprijs per kilometer. Tel daarbij op dat ze al jaar en dag voorop lopen op “chauffeurs-gebruiksvriendelijk” cabines en dat verklaard ook waarom de chauffeurs zelf ook een Daf prefferen voor lange kilometers. Daf was zo de eerste met cabines waar de chauffeur rechtop kon staan bijvoorbeeld.

    Commonrail heeft overigens ook wel nadeeltjes die overwonnen moeten worden. Het lijkt soms alsof de truckindustrie achterloopt op techniek maar dat komt omdat er soms praktische problemen opgelost moeten worden. Zoals bovenliggende nokkenassen die door de hoge opbouw ervoor zorgen dat de cabinerumte kleiner wordt.

    Ik kan niet ingaan op wat er onderweg is aan techniek en lucratieve deals. Echter is daar in de media al wat over verschenen. Maar zoals altijd zal Daf weer behoorlijke prestaties zetten zoals al jaar en dag het geval is. Vergeet overigens niet het dal waar Daf pas sinds een jaar of 15 uitgekropen is. Van een laatste 7e plaats (zelfs achter Iveco) naar de huidige gedeelde 2e plaats is een prestatie wat niemand overtreft. En ben er maar zeker van dat concurenten peentjes hebben gezweet door deze prestatie. En Daf is pas net begonnen aan zijn 2e leven. De grenzen naar buiten het vaste land zijn al verlegd. πŸ˜‰

    Persoonlijk rijd ik nu nog een 156 2.5 Maar kijk ondertussen al naar “brandstofbesparende” oplossingen….

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 23:33
    Permalink

    Fijne auto wees er trots op.Besparend!! Diesel!! 2.0 JTD!! Rij zelf een 2.4 JTD 166 type 1 Ben al op zoek naar type 2.Zeer fijne reisauto.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 10:09
    Permalink

    Mooi Fiat product Jordy πŸ˜‰
    PS: ik geloof er niet van dat IVECO op een 6e plaats staat (in de EU zeker) mondiaal doen ze het heel goed namelijk.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 10:15
    Permalink

    vind het altijd mooi om te lezen dat iemand geloof heeft in ‘zijn eigen’ product. Ben als nederlander ook trots als ik ver weg van huis een DAF tegenkom. Zoals al eerder gezegd heb ik ook zo’n 15 jaar geleden een jaar lang gewerkt voor DAF, zo ongeveer tijdens de overname door Paccar. Wat mij destijds zo opviel is dat de amerikaanse trucks zo gigantisch achterlopen op de europese ontwikkelingen. Met name qua ergonomie en efficiency was er geen vergelijk. de kenworths en peterbilt waren wel indrukwekkend, maar niet echt vooruitstrevend. Ik was eigenlijk wel benieuwd hoeveel van de DAF technologie inmiddels is overgewaaid naar de US? verkoopt Daf daar ook?

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 11:45
    Permalink

    Het is ook goed om te zien hoe Daf zich ontwikkeld.ik kan de tijd nog goed herinneren dat Daf vierkante niet schakelende en onergonomische kisten bouwde.de eerste keer dat ik in een nieuwe generatie Daf stapte heb ik met open mond gekeken naar de verbeteringen.eindelijk goed zitten en schakelen.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 12:42
    Permalink

    De enige en echte firma die met IVECO wil samen gaan is Paccar !

    de eigenaar van DAF truck’s n.v.

    Let op mijn woorden, je zal zien dat dit werkelijkheid wordt !

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 12:49
    Permalink

    Interessant!..jo πŸ™‚
    Trouwens de reactie van PiΓ«ch hierop was weer ‘zum kotzen’;
    “Iemand die merken schrapt moet zich niet bezig houden met een eventuele acquisitie van de beste vrachtwagenmerken te wereld.”

    Ik denk dat als je zo arrogant over je ‘klant’ spreekt, je zojuist te horen hebt gekregen dat je Alfa Romeo noooooit zult krijgen. πŸ˜€ Wat is die ouwe duitser slecht in tactiek zeg!

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 19:27
    Permalink

    @jo,
    Zou voor Iveco inderdaad een droomscenario zijn om eens wat recentere techniek in handen te krijgen. πŸ˜‰
    Maar voor nieuws met een grotere realiteitswaarde kun je beter ttm.nl opzoeken. (met een meer realistische blik op de match “marchione versus piech”)

    @AE,
    Heb je helemaal gelijk in. Inderdaad een zeer mooi FIAT produkt.
    Je bevestigd mijn recente meningen. πŸ˜‰

    Iveco staat in de klasse >15 ton op de 7e plaats. In de EU+2 zoals ik al zei. Iveco is zeer sterk in de klasse <15 ton en bezit daar de 2e plaats. Echter is de markt van de lage gewichtsklasse stukken kleiner dan de zware klasse. (50.000 registraties versus 170.000) Cijfers zijn overigens gewoon op internet te vinden Mattia. Blijf zoeken. πŸ™‚

    @Hans75,
    Er gaat inderdaad veel Daf-kennis en produkten naar Amerika. Zoals motoren voor de amerikaanse zustermerken. Maar natuurlijk komt er ook amerikaanse kennis naar hier overgewaaid. Als je alles wilt weten is daf.com the place to be. πŸ˜‰ US is kenworth en peterbilt only maar Daf gaat binnenkort de zuid-amerikaanse markt betreden en bouwt daar ook een vestiging.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2011 om 16:07
    Permalink

    Je kan het er lang of kort over hebben Scania heeft de beste uitstraling en rijd het beste.Wisten jullie dat er 150.000 Dafs terug moeten naar de dealer,vanwege zuiger problemen.Je zou maar in een Daf rijden super!

    Beantwoorden
  • 20 maart 2011 om 00:17
    Permalink

    Jordy,

    Daf is helemaal niet zo geweldig als jij ons wil doen geloven, als ik met niet vergis zijn ze jaren geleden failliet gegaan, toch niet omdat het zo geweldig is daarzo.
    Op truckersforum lees ik steeds meer zeer tevreden chauffeurs met een Iveco, of chauffeurs die zich ipv van een Daf, of Volvo zich een Iveco wensen.

    Overigens zijn vakjournalistenuit de truckwereld erg enthousiast over Iveco.

    Nu we toch over daf en Iveco hebben;
    ik sprak met een bouwer van aggregaten over de motoren die in inbouwd, uitsluitend op klantverzoek een Daf, standaard een Iveco, omdat eenvoudigere motor met een beter rendement, goedkoper en duurzamer.

    Overigens Iveco heeft EEV motoren, die om de 100000 km een oliewissel nodig hebben en met de minerale olie.

    Bij Daf geven ze zelf toe dat ze nog veel te leren hebben van Iveco.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.