Marchionne: “De Lancia’s op basis van 200 en 300 komen in 2012”

Voor ons rijst er momenteel  (alweer) een groot vraagteken rond Lancia. Volgens bepaalde bronnen vandaag zou Lancia haar versies op basis van de Chrysler 200 en 300 al in Genève tonen. Beide modellen komen dus naar Europa als Lancia. Dat konden we jullie eergisteren met dank aan Marchionne’s persconferentie in Detroit ook al vertellen. De modellen (Thema en Flavia) zullen ook qua interieur verschillen met de Amerikaanse tegenhangers. Marchionne zegt de argwanende opinie te begrijpen, maar stelt dat ook Europa ter zijner tijd aangenaam verrast zal zijn… Vooral qua interieur, motoren en ophanging zegt de CEO. Het mysterie ontstaat vooral bij het detail dat Marchionne het over een marktintroductie heeft in 2012 voor beide modellen. Dit jaartal staat op grote afstand van een presentatie in Genève begin dit jaar. De modellen zouden al verjaren in de brochure die je daar aan kunt vragen.

Daarom vragen we ons het een en ander af; Krijgen de 200 en de 300 een esthetische aanpassing die groter is dan we vermoeden en is de presentatie pas eind dit jaar te verwachten? Of wacht men de reacties af en is het simpelweg nog enigszins onzeker of deze modellen überhaupt gaan komen (Zelfde soort trucje als met de Chrysler Delta maar dan andersom), waardoor ‘2012’ een soort veilige uitspraak is? Kortom, het is nog niet helemaal duidelijk hoe de introducties van deze “Lancia’s” er echt uit zal zien. We weten wel waarom maar nog niet exact hoe en wanneer.

Marchionne heeft het tevens over een opvolging voor alle grotere middensegment modellen met dank aan een nieuw platform van Dodge. Alfa Romeo (Giulia) en Dodge krijgen als eerst dit platform van 4,64m dat volgens Marchionne ideaal is voor de Europese markt, in een segment waarin Fiat al jaren afwezig is. De komst van de nieuwe Chrysler/Lancia op deze basis staat begin 2013 gepland. Volgens onze informatie zal dit model in Italië gebouwd gaan worden. We vermoeden nu dat de Dodge/Alfa Romeo variant in Amerika gebouwd zal worden en achterwiel- en vierwielaandrijving zal hebben en dat de Lancia/Chrysler variant dus aan onze kant van de plas ontstaat met voor- en vierwielaandrijving (lengte 4,92m).

16 gedachten over “Marchionne: “De Lancia’s op basis van 200 en 300 komen in 2012”

  • 13 januari 2011 om 06:16
    Permalink

    Dat klinkt al een stuk beter dan het voorlaatste bericht over de toekomst van Lancia. Beter wat meer tijd te nemen en met iets waardigs aan de merkwaarden tevoorschijn te komen. Ben erg benieuwd.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 08:04
    Permalink

    Ja, ik kan het ook allemaal niet meer volgen. Ik heb trouwens ook gelezen dat Marchionne heeft gezegd dat het interieur van de 300 niet zal aangepast worden voor Lancia omdat het niveau van afwerking zo fel gestegen is tov het vorige model dat het ook volstaat voor Lancia…

    In ieder geval: de afwezigheid in het hogere middensegment is inderdaad schrijnend te noemen en een autofabrikant onwaardig. Er moet dringend een oplossing komen en misschien daarom dat ze al overwegen om de huidige 200 (helaas) in te voeren.

    Eigenlijk zou ik twee jaar willen verderspoelen om te kijken wat er dan allemaal is gebeurd… 😉

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 14:46
    Permalink

    Wat me trouwens opvalt (ook al is het een detail) , is dat alle Chryslers die typische inkeping in de motorkap hebben gekregen, terwijl ze voorheen een typische Lancia knik hadden. Zou die oude beplating nu gewoon toegepast worden op Lancia? Plus wat andere bumpers (Delta stijl), bicolore effect door donker kunststof zoals op de Delta en misschien zelfs iets andere lichunits doordat Lancia eigen mallen krijgt (hopelijk!) en voilà; een Lancia. (zelfde behandeling voor zowel 200 als 300?)

    http://lh3.ggpht.com/_qVSnnHL-ViY/TPhVQU6hJiI/AAAAAAAAFlM/JU21eCz1NR4/s1600-h/new-and-old%5B5%5D.jpg

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 16:58
    Permalink

    @AutoEdizione, de tot Lancia verbouwde Grand Voyager & 300 komen al eind 2011. En de tot Lancia verbouwde 200 komt begin 2012.

    Ook zullen ze NIET uitgebreid aangepast worden. Is al verklapt door Olivier Francois (CEO Lancia-Chrysler).

    “The Lancia version of the Chrysler 200 will have minor tweaks, such as a different grille and Europe-specific bumpers. On the powertain side, the models for Europe would add a manual transmission and a diesel engine, both not part of the U.S. range, Lancia-Chrysler CEO Olivier Francois said.”

    Koplampen etc zullen dus gewoon hetzelfde blijven!

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 17:29
    Permalink

    Tsja, maar François zegt wel vaker wat en vervolgens gebeurt er heel wat anders.. Trouwens ‘Europe-specific bumpers’…dat gaat toch alleen maar over design want alleen Amerika heeft er een wet voor? Nogmaals er stinkt iets aan het feit dat ze in Geneve getoond worden en vervolgens bijna een jaar later op de markt verschijnen…dat kan toch niet? T’is geen Ferrari.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 17:35
    Permalink

    ‘Europe-specific bumpers’ heeft betrekking op de botsveiligheid & montage van de bumpers. Amerikaanse bumpers zijn namelijk heel anders gemonteerd dan Europese bumpers. Met het blote oog zie je daar niks van, maar achter de bumper is het duidelijk te zien.

    En het volledig ‘nieuw’ lanceren van Lancia met 4 nieuwe modellen in Geneve is juist slim. Op die manier trek je een onwijze bak aandacht en weet iedereen gelijk dat het merk weer/nog leeft.

    – Gloednieuwe Ypsilon
    – Lancia Flavia (aka Chrysler 200)
    – Lancia Thema (aka Chrysler 300)
    – Lancia Phedra (aka Chrysler Voyager)

    Bam! In your face een compleet ‘nieuwe’ lineup van modellen. En dan in 2013 de nieuwe Musa en gefacelifte Delta.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 17:36
    Permalink

    PS Fiat zal het groots presenteren van Lancia ook gebruiken om twijfelende dealers over de streep te trekken. Door het volledige nieuwe gamma te tonen weten dealers gelijk waar ze aantoe zijn.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 18:04
    Permalink

    @BoeBoe: ‘Nieuwe line up’ is het dus niet echt..helemaal met de toevoeging van de ongeloofwaardige 200 is dat zeer twijfelachtig te noemen. FL voor Delta en Musa in 2013 is trouwens niet het geval. Als ik het goed begrepen heb gaat de Musa er dan uit (mag ook wel na 10 jaar) en en zal de Delta al eerder een aanpassing (grille) krijgen omdat de Delta voor 2014 er al uit zal gaan.

    In 2013 komt er een nieuw model in het D segment. Logisch, want de 300 en 200 (ik blijf ze gewoon zo noemen) zijn dan echt op.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 18:31
    Permalink

    @AutoEdizione, lees mijn reacties nog eens goed 😉 Ik zet niet voor niks aanhalingstekens om het woord “nieuwe”.

    Ook zeg ik: Nieuwe Musa in 2013 (gebouwd in Servie). Ik heb het niet over een facelift voor de Musa 😉

    De Chrysler 300 = E segment en de 200 = D segment.
    De huidige Chrysler 200/Lancia Flavia zal idd een beperkte levensduur hebben omdat het plan is om in 2013 een nieuw model op de markt te brengen.

    In de VS gaat die wederom Chrysler 200 heten en hier in Europa Lancia.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 18:58
    Permalink

    @autoedizione : ik ben het helemaal met je eens. De 300 tot daar aan toe (al heeft die ook geen spatje Lancia DNA), maar die 200 is gewoon horror op wielen.

    Ik vrees dat ze de identiteit van Lancia compleet om zeep helpen zo.

    Voor al dat geld dat ze nu investeren in het aanpassen van de 300, 200 en dat busje, hadden ze beter geïnvesteerd in het bouwen van die nieuwe uitgave van de Stratos. Dat had Lancia terug op de kaart gezet en had genoeg momentum gecreëerd om dan in 2012 met een Flavia op basis van de nieuwe 200 te komen. Met de nieuwe Ypsilon hadden ze bovendien tot 2012 hun huidig productiecijfer kunnen aanhouden.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 19:30
    Permalink

    Inderdaad Alfa Romeo kreeg toch de 8C in een magere periode? Het merk stond in 1 klap weer op de kaart.
    Een Stratos (of Fulvia) naast een nieuwe Ypsilon is meer dan zat om Lancia te laten overleven tot eind 2012.

    Maar ik denk dat het alles met de Chrysler dealers te maken heeft. Fiat heeft daar een bepaalde overeenkomst mee.

    Ik snap nu trouwens ook ineens waarom ze met een concept gaan komen in Geneve. Dat is het seintje; “Het komt allemaal goed”

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 10:12
    Permalink

    Ben wel sceptisch! Aan die Tonka modellen van Chrysler moet heel wat geschaafd worden wil er een elegant vormgegeven auto van gemaakt worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.