Fiat Freemont: Holy crap!

Die weinig heilige kreet kun je tweeërlei opvatten en je mag raden hoe wij het bedoelen. Het eerste resultaat van Italo-Amerikaanse badge-engineering is niet echt om over naar huis te schrijven vinden wij. Badge-engineering in de maximale zin van het woord… Het is namelijk een Dodge van plaatwerk tot ventieldop. We hadden eerlijk gezegd iets meer van de grille verwacht. Iets meer Fiat en iets meer ‘Family feeling’. De Freemont brengt ons helaas alleen qua logo en motorengamma wat Italiaans DNA; 2.0 MultiJet 140/170 pk als voorwielaandrijving en 2.0 MultiJet met 170 pk en tot slot de Amerikaanse 3,6 V6 276 pk als 4×4 (automaat). Je begrijpt nu ook waarom ‘Freemont’ niet echt Italiaans klinkt. Alleen in het Piemontese dialect, dat men ook in Turijn spreekt, zou het nog als een leuke bergnaam over kunnen komen.

Laten we dan ook verder geen woorden meer vuil maken aan wat de auto aan kenmerken met zich meebrengt. Daarvoor verwijzen we je immers graag naar de betere Chrysler/Dodge dealer bij je om de hoek… en natuurlijk de Fiat dealer die zich er zojuist in verdiept heeft.

31 gedachten over “Fiat Freemont: Holy crap!

  • 24 januari 2011 om 11:50
    Permalink

    Tja, een nieuwe grote fiat lijkt me geen slecht plan, maar dit ding? alleen de diesels zijn italiaans, en over dat V6 blok hebben we het maar niet….

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 11:57
    Permalink

    Tip aan Marchionne: zet voortaan in de optielijst voor alle toekomstige modellen ook de badges van Alfa en Lancia. Scheelt weer dealerschappen.
    Dit is dus de voorbode voor verdere “nieuwe” modellen die voortkomen uit het huwelijk tussen FIAT en Chrysler.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:01
    Permalink

    De auto is op zich helemaal niet lelijk maar het Fiat logo is totaal niet op zijn plaats. Dit geeft voor mij aan dat ze het niet zo nauw nemen bij FGA en dadelijk de Lancia`s ook zo`n zelfde behandeling zullen krijgen. Alle hoop wordt op deze manier voor mij teniet gedaan.

    Ik snap FGA wat dat betreft niet en ze zouden toch ook moeten weten dat hier geen succes mee behaald kan worden. Geen enkele model uit de geschiedenis is succesvol geweest met het veranderen van het logo. Schame on you !!

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:06
    Permalink

    Nou, nou niet zo pessimistisch.

    We wisten allemaal dat dit er in de overgangsfase aan zat te komen.
    Elders lees ik dat er ook gesleuteld is aan onderstel en interieur voor de Europese versie.
    Het trekt wellicht wat nieuw – voormalig Dodge/Chrysler publiek – naar de Fiat showroom.
    Liever dat toch, dan een Audi/VW variant nietwaar?
    Een kennis van me heeft een Dodge Journey en is erg tevreden over deze auto.
    Met Europese afstemming kan dat m.i. alleen maar beter worden.
    Voor mij is het Fiat-logo wel een vraagteken. Die charme zit voor de kennis ook in het feit dat hij een Amerikaanse auto rijdt (ruwe bolster – blanke pit, etc.). Of hij de auto ook zo aantrekkelijk vind als het een fiat logo heeft, ga ik hem nog eens vragen.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:07
    Permalink

    @Ferry832, helemaal eens over FGA.

    En Piech wacht nog even af en kan over enige tijd Alfa kopen. Want FIAT zal op enig moment weer geld nodig hebben gezien de te verwachten modellenpolitiek. Dan is de keus makkelijk gemaakt. FIAT weet gewoon niet wat ze met ALFA moeten, is alleen maar lastig zo’n merk en dan is het beter om te verkopen.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:12
    Permalink

    Ik had het gewoon als nieuwe ‘Dodge Freemont’ op markt gezet naast Fiat, daar is immers niks mis mee, betere verkopen en een prima aanloop naar een totaal nieuw model met Fiat logo. Daarom snap ik niets van deze keuze.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:27
    Permalink

    @GT20JTS: We wisten wel dat dit in de overgangsfase eraan zat te komen maar ik gokte toch op wat meer veranderingen. Dit is alleen de badge veranderen maar het complete design is Amerikaans.

    Zoals AE schrijft ; waarom deze auto niet gewoon als Dodge neerzetten naast Fiat. Ik geloof daar meer in dan dit maarja daarom heb ik ook waarschijnlijk geen hoge functie bij FGA !

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:27
    Permalink

    Dit is toch zo normaal als wat… Fiat-Chrysler zit voor het ogenblik in een OVERGANGSfase, dan vind ik het niet meer dan logisch dat ze momenteel gebruik maken van “badge-engineering”. Naar de toekomst toe ben ik er zeker van er veel onderhuidse techniek zal gedeeld worden maar qua design het verschil zal worden gemaakt (zoals nu reeds het geval binnen VAG).

    ps: ik vind het model trouwens nt zo lelijk. Nieuwe Ford C-Max of een Renault Koleos vind ik stukken mindere geslaagd.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:36
    Permalink

    @Olivier: Het is niet normaal dat je het alleen maar beperkt tot het logo. Wees altijd creatief is mijn advies (ook al gaat het om details) omdat je anders je merk onnodig ongeloofwaardig maakt zoals nu.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:39
    Permalink

    @AutoEdizione:
    ik denk dat ie beter verkoopt als fiat, bovendien is dit een nieuwe auto van dodge. Het interieur van de dodgeversie ziet er beter uit dan de gemiddelde fiat interieur, Het onderstel schijnt aangepast te zijn voor europa.

    Er zijn genoeg (vooral) italiaanse klanten die al een tijdje op zo een type auto staan te wachten maar een tiguan of freelander kopen. Ik zie wel een marktje voor deze auto, alleen niet in Nederland en zeker niet onder de puriteinen. Het worden geen duizentallen in ieder geval. Een beetje zoals het geval was van de Saab SUV.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:58
    Permalink

    Laat in de overgangs fase AUB de model voor wat ze zijn met de bij behorende plakker set dan komt het wel goed maar dit overplak werk dat gaat meer klanten kosten dan opleven ben ik bang. m.a.w. laat dit gewoon een dodge die je bij de fiat dealer in het schap zet. Doe dat ook met de 200 en 300. En stop je energie en geld in opvolgers daarvan die je wel in twee uitvoeringen kunt verkopen een Amerikaanse en een Italiaanse!!! Dodge heeft hier in 3 jaar meer bereikt (in zijn segment) dan fiat in decenia. Fiat is serk in kleine stadswagens.

    Schoenmaker blijf bij je leest.

    Ik snap FGA op dit stuk echt niet de Sedici zegt toch genoeg in Europa buiten Italie reid iedereen de zoekzoekie.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:59
    Permalink

    En die Marchionne heeft lange termijnvisie…..?

    Piech, Alfa komt eraan. Laat ze nog even zo aanmodderen en FIAT staat weer met de rug tegen de muuur. Zonde!

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 12:59
    Permalink

    Voor een FIAT kan ik dit nog slikken, maar als straks de Thema ook alleen een andere badge heeft dan kunnen ze Lancia net zo goed opdoeken. Alle kernwaarden van het merk (Italiaanse stijl en allure) gooi je nu weg om een beetje extra (want het zal niet veel zijn) afzet aan deze kant van de plas.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 13:03
    Permalink

    Sorry hoor…maar IK vind dit een GAVE (overgangs) COOLE wagen!

    Top, lekker stoer…!!! 10x beter dan die Ulysseflop

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 14:19
    Permalink

    Ja kijk voor een FIAT is dit toch gaaf lekker dik Amerikaans What do you Drive A Freemont klinkt lekker.

    Vind de Dodge ook nooit lelijk en in Fiat Trim is hij best oke zeker waar hij voor bedoelt is.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 16:39
    Permalink

    heerlijk varen met al die stuurlui aan wal.Laat je niet afleiden S.M.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 18:37
    Permalink

    Als ik de doekoes had, bestelde ik de V6….Ik heb nu een Punto Cabrio met daarnaast een Cherokee, omdat er GEEN ENKELE Italiaan is die een beetje zware boottrailer kan trekken. Dit zou een ideale trekauto zijn, ook in de beregoede Italiaanse dieselversies. Daar heb je gelijk je de markt te pakken die FGA nooit had: de caravanners…. hoezo domme zet…

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 19:30
    Permalink

    Blijf het wel jammer vinden dat er niets Fiat aan is gemaakt op het logo na. Ze hadden er beter ‘FAAD’ op kunnen zetten; ‘Fabbrica Americana Automobili Detroit’

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 19:48
    Permalink

    Ik had toch minimaal gehoopt op een eigen grille ipv de dodgegrille met een FIAT sticker erop én op meer eigen motoren. Waarom niet de 1.8 turbo van 200pk erin? Wie van het FIAT-publiek gaat de V6 kopen?

    En wat de thema betreft: dit wordt van hetzelfde laken een broek. Laten we van dat chrysler 200 misb(ra)aksel dan nog maar zwijgen.

    Nog even en ik geef het op. Het gaat van kwaad naar erger. Ik was dit weekend op het autosalon in Brussel en had een gesprek meet een bevriende Alfa dealer. Blijkt dat hij, de oudste alfadealer TER WERELD (jawel), nl Van Steenkiste uit Gent er de brui aangeeft omdat het aanbod van alfamodellen zo weinig is, dat het commercieel niet langer houdbaar is om verder te gaan. Voor 2013 zouden ze moeten verder zwoegen met de matige Mito en Giulietta.

    Proficiat aan alle mensen van het FIATconcern die na lang zwoegen en vele inspanningen uiteindelijk de italiaanse autoindustrie vakkundig om zeep hebben geholpen.

    Prutsers zijn het en het is een eeuwige schande. Dit komt nooit meer goed en ik daag iedereen uit om het tegendeel te bewijzen. Ik geloof er niet meer in.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 20:56
    Permalink

    Denk dat ze er zo weinig in hebben geïnvesteerd omdat ze zelf ook wel weten dat dit geen verkooptopper wordt. Ook niet met andere Fiat-like bumpers/grille etc. Op deze manier kunnen ze wellicht nog de een of andere Croma-rijder vast houden totdat er een waardige opvolger komt. Hoop wel dat ze van de Lancia iets meer werk gaan maken. Want in de prijscategorie van de 300C trekt niemand dit. Overigens heb ik medelijden met al die Fiat-dealers die zo’n Freemont op voorraad moeten nemen. Zeker met de gedachte aan al die Fiat/Alfa dealers die na 2 jaar hun “verplichte” Spider nog op de stoep hadden staan…

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 22:06
    Permalink

    Deze auto is niet door Fiat ontworpen en ook niet niet door fiat gebouwd en TOCH zit er een Fiat stickertje op!
    Wie moet deze auto kopen?
    Fiat fans? neen dit is geen Fiat.
    Truus en Henk die het geen hol kan schelen wat voor merk ze kopen als het maar rijd en in hun budged valt? Jawel
    Winst voor FGA want die verkopen bij gebrek aan leuke eigen showroomvulling in iedergeval wat.
    Verlies voor Fiat/Lancia/Alfa fans want de door hun zo bejubelde echt Italiaanse automerken bestaan vanaf nu niet meer, wel een naamloze globale industrie die willekeurige
    fantasie-merkstickertjes plakt op steeds dezelfde producten.
    Kijk maar naar de HiFi electronica wereld is daar ook gebeurd.
    Heb je nog een klassieke Italiaan in je garage staan… koester deze want de eerst volgende nieuwe Alfa/Fiat/Lancia die je koopt zal in de VS gemaakt worden door illegale Mexicaanse fabrieksarbeiders die Italië niet eens op een wereldkaart kunnen aanwijzen. (overdreven voorbeeld)

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 22:14
    Permalink

    @Luigi Rossi Als er hier Alfa dealers rondhangen die nog zo’n verplichte nieuwe spider in hun showroom zien verstoffen en die voor een super-superzacht dumpprijsje willen verkopen aan mij (liefst een V6 met 4wd) dan kan ik overwegen deze goede man van die overtollige toch maar in de weg staande voiture af te helpen.(zo vriendelijk ben ik nu eenmaal)

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 22:19
    Permalink

    @Saya: Helaas letten Truus en Henk bij dat bedrag wel op het logo en dan is Fiat geen gunstig logo. Ieder ander logo wel vooral die met een V en een W. Dat zal nog een paar jaar duren voordat men er aan zal wennen en toch naar de showroom gaat voor zo’n redelijk dikke 4×4 met Fiat badge.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 22:19
    Permalink

    Meer als de helft van de kopers is geen fan van het merk, en kopen toch een Fiat,Lancia,Alfa,Audi,BMW enz enz.daar zitten zeker ook veel oudere kopers bij die voorheen bv geen Alfa of BMW kochten omdat deze te sportief waren.Nu bestaat de mogelijkheid dat er een grotere groep kopers naar een merk toe trekken en hem ook kopen.We denken bij een merk teveel in bestaande hokjes.BMW rijders zijn patsers,Fiat rijders zijn oudere personen of de geiten wollensokken types,Alfa rijders hebben de helm op en een te groot ego en ga zo maar door.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2011 om 23:08
    Permalink

    Mensen die in zijn voor een dergelijke auto (lees veel ruimte) zal het niet al veel uitmaken of het nu een fiat of een dodge is. Ik bedoel… degenen die een ‘echte’ amerikaan willen rijden kopen sowieso geen dodge journey ??? Dus ook geen Fiat Freemont.

    Wat ik wel ernstig hoop is dat de Lancia.. sorry Chrysler modellen… meer wijzigingen krijgen.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2011 om 08:08
    Permalink

    Er zijn ook mensen die een Dacia Logan kopen….Hoe weinig merkliefde kun je hebben..Ik blijf er bij, als ze deze auto tegen een gunstige prijs in de markt zetten, zullen daar best mensen mee trekken. Voor Fiat is dit een segment waar ze nog niet in zaten.

    Meer zorgen maak ik me idd over Lancia en Alfa. Als ze daar bestaande en hèèl belangrijke modellen door dit soort rebadging gaan vervangen is het gewoon klaar.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2011 om 09:44
    Permalink

    Mijns inziens gaat dit alleen werken als ze er een Dacia prijs tegen aan gooien, zeg maar de budget range van Fiat. Maar of je daar wat mee verdient.. Misschien als ze er heeeeel veeeel verkopen zoals Dacia..

    Over de gevolgen voor de merknaam Fiat maar te zwijgen..

    Beantwoorden
  • 25 januari 2011 om 09:57
    Permalink

    @Marcos: Toch denk ik dat de Freemont een stap te ver is voor Fiat. Maar misschien dat in Italië er toch wat mensen voor vallen. Daar ligt tegelijkertijd ook mijn zorg voor Lancia… Wat ze in Europa doen maakt eigenlijk echt geen bal uit (behalve voor mij en twee anderen), maar in Italië heeft het merk nog altijd een bepaalde status en dan is een 200 en 300 badge model echt een soort harakiri daad.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2011 om 10:02
    Permalink

    Wij Europeanen zijn , in dat in toenemende mate, niet meer interessant en dus onze mening al helemaal niet . Europa zit al jaren vol, en dat geldt voor de VS ook in zekere mate.
    De andere continenten zijn de target , daar moeten we aan gaan wennen , de model politiek zeg maar .
    En Holland , waar ligt dat ook al weer….

    Beantwoorden
  • 26 januari 2011 om 00:08
    Permalink

    @AutoEdizione: Hoewel de Lega Nord er anders over denkt ligt Italie nog steeds in Europa en niet in Afrika:)
    On topic: In Italie rijden veel mensen een kleine auto en kopen dus geen Freemont. Degenen die wel een grote auto kopen hebben al jaren een voorkeur voor Duits: Audi, BMW, Mercedes. Er was ook in Italie al geen markt voor de Croma en Thesis, die zal er ook voor de Freemont niet zijn. In de rest van Europa heeft de Freemont alleen kans als het echte prijskraker is, dan maakt de merksticker ineens niet zoveel meer uit. Fiat heeft in Nederland zich al veel vaker als prijsvechter (kortingen, uitgestelde betaling) gepresenteerd en dat waren altijd de meest succesvolle periodes van Fiat in Nederland. Bovendien: veel beroerder dan de verkoopaantallen van de Croma en de Stilo SW kan niet, dus wie weet?

    Beantwoorden
  • 26 januari 2011 om 11:01
    Permalink

    jah.. EU als geheel vs Italiaanse markt… een beetje automarktpraat bezigen he als je hier zo vaak bent. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.