Fiat Panda 2012: de beste mix tussen heden en verleden

Fiat Panda 2012

Het Italiaanse maandblad en instituut op autonieuws gebied Quattroruote, komt in het nummer van de maand mei met nieuwe details over misschien wel Fiat’s belangrijkste (Europese) model van de komende jaren. Het is algemeen bekend dat deze nieuwsbron uitermate korte lijntjes onderhoud met Lingotto. Even geleden werd al bekend dat de opvolger van Fiat’s succesvolste, hoogstwaarschijnlijk in september op de IAA van Frankfurt te bewonderen zal zijn en dat de marktintroductie begin 2012 (februari) zal plaatsvinden.

Volgens Quattroruote zal de derde generatie Panda zich met de uitermate succesvolle voorgangers kunnen meten, dankzij een perfecte combinatie tussen het idee van toen (1980) en de kennis van nu. De grote lijnen van het ontwerp zullen een evolutie zijn van het huidige model, maar dan met meer subtiele rondingen, die de Panda beter zullen doen aansluiten op de aimabele vormen van de 500. Momenteel lijken beide auto’s namelijk, hoewel technisch vrijwel identiek, van twee totaal verschillende fabrikanten afkomstig te zijn. Aan de eerste vrijgegeven schetsen te zien (foto), vormt precies zoals wij al vermoedden, de Braziliaanse Uno de blauwdruk van dit nieuwe model, dat dus vooral in detail zich naar de Europese smaak en normen zal aanpassen. Geen slecht idee, want volgens ons is de sterke Uno in basis een zeer aantrekkelijk concept van een spartaanse kleine auto naar Italiaans recept.

Aldus de informatie die aan het Italiaanse autoblad is toegespeeld, zal de nieuwe Panda een zeer hoogwaardig product zijn op het gebied van degelijkheid, functionaliteit en betrouwbaarheid. Fiat wil dit ook nadrukkelijk als boodschap gaan uitdragen bij de lancering van het nieuwe model. De wereld zal na een goede generale met het vorige model, dus nu officieel kennis gaan maken met het idee van Italiaanse degelijkheid… Iets, dat gerust een revolutie genoemd mag worden. Het A-segment platform (Small) is een sterk aangepaste evolutie van de vorige generatie en komt uitgezonderd de lengte overeen met die van de nieuwe Lancia Ypsilon. Aan de binnenzijde zien we straks de grootste knipoog naar de oer-Panda uit de jaren ’80; Het dashboard zal namelijk in grote mate een moderne herinterpretatie zijn van de excentrieke eenvoud van het modelletje waarmee je ‘iedereen kon uitlachen’. Moderne opties als climate-control en multimedia, zijn op een zo praktisch mogelijke wijze verwerkt in het centrum van de console. In tegenstelling tot veel auto’s van nu, zal de volgende Panda ook weer handige opbergvakken in het dashboard verwerkt krijgen. Volgens designchef Roberto Giolito, vormt het dashboard een uniek ontwerp dat enig is in z’n soort.

Uiteraard zijn er in verband met de veiligheidseisen van vandaag, wel veel beperkingen geweest om de Panda zo simpel mogelijk te houden. Wat dat betreft zijn ontwerpers van nu meer aan handen en voeten gebonden dan tekenaars van 30 jaar geleden. Toch zal dit model juist wat dat aspect van eenvoud betreft, op zeer charmante wijze weten uit te blinken, aldus Fiat. De nieuwe Fiat Panda zal op de markt verschijnen met de volgende motoren; de 1.2 met 69 pk, de 0.9 TwinAir met 65 en 85 pk en de 1.3 MultiJet II diesel met 95 pk. Vrijwel direct komt er ook weer een 4×4 op de markt, waarvan we de eerste testexemplaren met 500 carrosserie zagen rondrijden in de Scandinavische sneeuw. In november zal de productie van start gaan in de sterk vernieuwde fabriek van Pomigliano d’Arco nabij Napels. Daar zullen vanaf dat moment 280-300.000 exemplaren per jaar van de band rollen.

Een gedachte over “Fiat Panda 2012: de beste mix tussen heden en verleden

  • 27 april 2011 om 17:46
    Permalink

    Ziet er zo op het eerste gezicht erg leukm uit. Zou best eens kanabaliserend kunnen werken op de 500… Zeker als de prijs in lijn blijft met de huidige prijs.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.