Alfa Romeo wint weer op Villa d’Este

Alfa 6C 2500 SS Villa dEste

Alfa Romeo’s van vroeger zijn onwaarschijnlijk mooi. Daarom kan het zomaar zo zijn dat tijdens een zoveelste editie van de Concorso d’Eleganza di Villa d”Este, het Milanese merk opnieuw domineert alsof er nooit iets veranderd is. Vorig jaar was een nieuw ontwerp van Zagato op basis van de 8C Competizione (TZ3) nog de absolute winnaar, dit jaar zijn het twee oogverblindende unieke exemplaren in de vorm van een majestueuze 6C 2500 SS (1942) en een bijna ongeëvenaarde 33 Stradale (1968). Dat Italianen zelfs midden in een ellendige oorlog een prachtig grote coupé weten te bouwen zoals deze 6C, bewijst voor ons eens te meer dat de mooiste auto’s uit de hele twintigste eeuw uit het land beneden de Alpen komen en nergens anders vandaan. Mede daardoor wist een Italiaans ontwerp acht van de negen laatste edities te winnen van dit concours. Dit ontwerp van Bertone maakt grote indruk en toont nog eens op welke hoogte Alfa Romeo voor de oorlog stond als het gaat om grote auto’s.

[nggallery id=603]

Maar het was niet de enige opzienbarende Alfa op Villa Erba. Een door Scaglione ontworpen 33 Stradale met een 230 pk sterke 2 liter V8 (Carlo Chiti) van de Engelsman Joy Clive, was eveneens een terechte winnaar. Deze icoon vormde een hoogte punt in de tijd dat het zelfstandige Alfa Romeo in Arese gevestigd was. Van dit exotische model werden er in totaal 18 gebouwd tussen 1967 en 1971.

Alfa 33 Stradale

5 gedachten over “Alfa Romeo wint weer op Villa d’Este

  • 23 mei 2011 om 15:19
    Permalink

    Dat er nooit een hele mooie replica is gemaakt van de 33 Stradale begrijp ik niet.

    Superformance kan dit heel erg mooi die hebben een samenwerking met Zagato, Je zou met een Busso V6 en de exacte mallen toch een hele mooie replica kunnen maken net zoals de Hawk Stratos.

    Compomotive maakt trouwens wel de wielen van deze auto. Dus die heb je al zou ik zeggen. Zou wat zijn een Tipo 33 Replica in de garage een Alfa Romeo 8C Spider en een Zagato Alfa TZ3 Stradale.

    Hoe bedoel je Alfa Romeo maakt geen leuke auto’s meer en dan voor het dagelijkse een Alfa Romeo Guiletta QV. Dan heb je geen Ferrari meer nodig!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 23 mei 2011 om 15:56
    Permalink

    Zeldzaam mooie auto die Tipo 33…. na 40 jaar nog steeds oogverblindend!

    Beantwoorden
  • 23 mei 2011 om 16:56
    Permalink

    beide schitterende wagens… maar zolang er niemand een mooie replica kan maken hiervan blijft het bij dromen om ooit zo een prachtige alfa te bezitten.

    Beantwoorden
  • 24 mei 2011 om 11:40
    Permalink

    Replica’s zijn alleen op het eerste gezicht een goed idee. Wil je echt een 33 stradale met een versnellingsbak van een renault 25 en een achteras van een oude XJ?

    Ik neem aan dat je doelt op ‘recreaties’, en die ..zijn er van de 33 stradale. Er is een ex-Fantuzzi medewerker die op vraag een auto nabouwt. Je moet dan wel eigenaar zijn van het origineel en de nabouw kost bijna evenveel. Er zou o.a. een 33 stradale rondrijden in Texas met airco en electrische ramen.

    Beantwoorden
  • 28 mei 2011 om 10:06
    Permalink

    Er word op veel forums een foutje gemaakt als het gaat om de TZ3.
    Namelijk dat hij is gemaakt op 8C basis dit is niet zo. De auto is gemaakt op Gillet Vertigo basis met de Maserati V8 voorin.
    Kijk maar goed naar het Dashboard van de auto en dan zie je dit.

    Tony Gillet heeft een onderstel en motor toen geleverd aan Zagato.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.