Laatste bolwerken van Italiaans design in buitenlandse handen?

Pininfarina Zagato

Het lijkt er wel op; Na geruchten van een overname van het Milanese Zagato door de Russische zakenman Vladimir Antonov (rechts op de foto), ziet het ernaar uit dat de resten van Pininfarina in de Franse handen van Vincent Bolloré (links op de foto) zal voortbestaan. Sinds de plotselinge dood van erfgenaam en briljant leider Andrea Pininfarina in 2008, is het bedrijf uit Turijn in rap tempo van gelijkwaardige partner afgegleden naar een noodlijdende en uitgeklede BV.

Die voormalige Partner en bouwer van kleine elektrische auto’s is de holding Bolloré uit Puteaux. Volgens de Italiaanse kranten gister, is het nog een kwestie van enkele formaliteiten voordat de overname een feit is. Eerder heb je bij ons kunnen lezen hoe Bolloré aasde op een groot aandeel in het tachtig jaar oude Pininfarina. Al vanaf 2008 staat Pininfarina in de etalage waarlangs diverse kandidaten passeerden. Het was echter de producent van de Blue Car Boloré, die alvast flink investeerde door het project dat ooit als Joint Venture begon, in z’n geheel over te nemen en door huurder te worden van de productielocatie in Turijn. De Franse firma nam duidelijk een aanloop naar wat vandaag zal resulteren in een overname. De banken die het aandeel van de familie Pininfarina beheren (77,289%) zijn akkoord en klaar om over te gaan tot de verdere procedure. In augustus kan de laatste handtekening al worden gezet. Deze zet is van levensbelang voor Pininfarina, dat bijna van de aardbodem verdween ondanks recente oogverblindende creaties en innoverende projecten die met elektrische stadswagens te maken hebben.

3 gedachten over “Laatste bolwerken van Italiaans design in buitenlandse handen?

  • 15 juli 2011 om 15:56
    Permalink

    Ongelooflijk slechte gang van zaken. De designhuizen die de italiaanse automobielindustrie op de kaart hebben gezet, storten gewoon in mekaar.

    Ik vind het wel raar dat Fiat Pininfarina niet overneemt zoals VW heeft gedaan met Giugiaro. Ze hebben pininfarina immers nodig voor het design van o.a. ferrari.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2011 om 21:10
    Permalink

    Je kan het ook van een wat zonnerige kant zien….
    we krijgen dan eindelijk mooi getekende electro auto’s i.p.v. die oerlelijke hokken die nu rondrijden.

    Beantwoorden
  • 18 juli 2011 om 16:36
    Permalink

    Tja, het is treurig. Design blijft altijd nodig, maar vergis je niet in de omvang en capaciteiten van de ontwerpafdelingen die autofabrikanten in eigen huis hebben. Uitbesteden aan een onafhankelijk designhuis, zoals Pininfarina, is gewoon weggegooid geld als de eigen ontwerpers dan niks zitten te doen. Nog erger is het gesteld met de productie van kleinschalige series. Aan de ene kant zijn de productietechnieken van fabrieken zoveel flexibeler geworden, dat die kleinere series er gewoon tussendoor kunnen. Aan de andere kant is er veel minder vraag naar dergelijke niche-modellen, waarvan je de crisis mede de schuld kunt geven. Daarbij mogen we ook niet vergeten dat juist Pininfarina in de afgelopen jaren een paar flinke miskleunen in huis heeft gehad. De Mitsubishi Pinin, waarvoor een aparte productielijn is opgezet, is een enorme misser geworden, de Ford Streetka behoort tot de meest overbodige auto’s van dit decennium. En om nou te zeggen dat de Alfa’s Brera en Spider voor enorme aantallen hebben gezorgd… Het blijft zonde dat zo’n grote oude naam zo aan z’n einde komt.

    Trouwens: die mogelijke koper van Zagato, is dat niet dezelfde Antonov die een belang wil in Saab? En heeft Spyker niet enkele jaren geleden een projectje laten ploffen bij Zagato? Zou Victor Muller in dit verband een paar belangrijke telefoontjes hebben gepleegd?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.