Verkoopcijfers juli 2011

verkoopcijfers

De Italiaanse markt krimpt met -9,3% (41.096 verkochte auto’s) ten opzichte van dezelfde maand in 2010. Voor Italië was dit de meest magere maand juli sinds 1983. Zoals we vorige week al zeiden, blijft de rest van 2011 een redelijk neerwaarts karakter hebben qua verkopen. Dit geldt zowel voor Italië als de overige belangrijke markten van Europa. Toch is het niet enkel kommer en kwel, want na Alfa Romeo, is het nu ook Lancia dat zeer goede cijfers weet te noteren dankzij een slim nieuw product. De Giulietta blijft Alfa Romeo aan een hogere score helpen en bij Lancia is het de nieuwe Ypsilon dat voor zwarte getallen zorgt. Inmiddels is de vraag naar de nieuwe chique stadslimousine ook buiten Italië flink aan het toenemen en bereidt men zich in de Fiat-fabriek te Tychy voor op het draaien van overuren. Fiat Group Automobiles verkocht in thuisland Italië in juli 41080 auto’s. Lamborghini verkocht 11 auto’s. De Fiat Punto was de best verkochte auto van Italië. Overigens zijn de vier best verkochte auto’s van Italië nu allemaal Italiaans, want de Fiat 500 en de nieuwe Lancia Ypsilon verslaan de al tijden populaire Ford Fiësta, die nu plots van een derde plek naar een vijfde plaats is verdrongen. De steeds populairder wordende TwinAir-motor en de nieuw Ypsilon zijn daarvan de oorzaak. Ondanks een krimpende markt wint FGA dus terrein in de compactere segmenten.

Fiat heeft het als merk nog steeds moeilijk en noteert een daling van -12,11% met 28.576 verkopen ten opzichte van juli vorig jaar. Vanaf januari gerekend is dat een afname van -23% ten opzichte van de eerste 7 maanden van 2010. Een nieuwe Panda zou voor wonderen kunnen zorgen maar daarvoor moeten we nog wachten tot de eerste maanden van 2012. He totale marktaandeel van Fiat over 7 maanden staat nu op 20,85%. De Punto is de absolute nummer 1 van Italië met 10.184 stuks, gevolgd door de Panda met 7428 stuks. De 500 neemt heeft de derde plaats in het nationale klassement met 5605 steeds steviger in handen en doet ondanks de leeftijd van vier jaar zeer goede zaken dankzij de TwinAir. Mede dankzij de 500 heeft Fiat nu meer dan 55% van het A-segment in handen. De Punto is overigen ook de meest populaire Diesel-auto van Italië (4808) dankzij de 1.3 MultiJet. Ook de Freemont doet het goed met iets meer dan 2000 verkopen.

Lancia groeit, en wel zo hard dat het luxe merk uit Turijn de beste cijfers noteert, die de afgelopen tien jaar binnen 1 maand zijn genoteerd. Dankzij 7331 verkopen, plust Lancia met 1,23% ten opzichte van juli 2010. Het marktaandeel over juli was goed voor 5,33%, wat sinds april 2001 -toen er nog veel Lybra’s werden verkocht- niet meer is gehaald. Over 7 maanden gerekend, noteert Lancia een afname van een kleine -9,54% en staat het marktaandeel in Italië op 4,77%. De boost is natuurlijk te danken aan het feit dat er nu twee Ypsilon’s op de markt zijn in plaats van één. De op vier na best verkochte auto van Italië (driedeurs en vijfdeurs samen) ging 5435 keer over te toonbank. Inmiddels zouden er al zo’n 6200 exemplaren van het nieuwe model rondrijden in Italië. De Musa is nog steeds de meest populaire mini-MPV van het land en de Delta is een stabiele factor met telkens tussen de 1500 en 1800 stuks per maand.

Alfa Romeo noteert een eerste lichte afname (-3,15%) ten opzichte van vorig jaar, wat natuurlijk alles te maken geeft met de dalende vraag en het feit dat de Giulietta vorig jaar juli ook al op de markt was. Alfa Romeo verkocht 4826 auto’s en heeft over 7 maanden gerekend een marktaandeel van 3,65% wat nog altijd 28,8% meer is dan over dezelfde periode vorig jaar. De afgelopen maand deed de Giulietta het een stukje rustiger aan dan een paar maanden geleden met 3057 stuks. De Mito blijft de stadsauto voor de liefhebber met slechts iets meer dan 1000 stuks.

Ferrari en Maserati zijn niet ongevoelig voor de crisis op de automarkt en verkochten elk een handvol auto’s minder dan vorig jaar juli. Ferrari verkocht er 65 in plaats van 95 en Maserati 54 in plaats van 68. Lamborghini verkocht met 11 stuks zes auto’s meer dan vorig jaar.

In Europa zie je dat Fiat opnieuw flink moet inleveren op andere eveneens sterk krimpende markten zoals Spanje en Frankrijk. Alfa Romeo blijft het beter doen, hoewel de cijfers minder groot zijn dan in voorgaande maanden. Opvallende is hoe Lancia groeit op deze markten. Frankrijk is na Italië de belangrijkste markt voor Lancia en juist daar nam de verkoop dankzij de nieuwe Ypsilon toe met +88,1%. In één maand werden er enkele honderden van verkocht (tot. verkoop 553).


 

12 gedachten over “Verkoopcijfers juli 2011

  • 1 augustus 2011 om 23:29
    Permalink

    Graag nog even niet weg doen die Yp 3 deurs!! Zou het jammer vinden…er blijft altijd wel een markt voor!

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2011 om 08:14
    Permalink

    Die cijfers tonen nog maar eens aan dat er dringend een lading nieuwe populaire modellen moet komen. Jammer genoeg is dat niet het geval. Voor Alfa moeten we wachten tot 2013, zodat de verkoop in 2012 terug in mekaar zal stuiken omdat het momentum van de Giulietta dan voorbij is. Voor Lancia verwachten we die Chryslermodellen, maar die gaan absoluut geen potten breken. Fiat heeft enkel de nieuwe Panda in het vooruitzicht wat enkel voldoende zal zijn om de verkopen op peil te houden omdat de rest van het gamma aan het verouderen is.

    Het is nu toch al meermaals gebleken dat iedereen zit te wachten op nieuwe modellen. De 500, de Giulietta en de Ypsilon zijn allemaal succesvol. Meer van dat en liefst snel…

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2011 om 09:22
    Permalink

    @Lusso: helemaal mee eens! Maar daar hoort ook bij: het updaten van de bestaande modellen. Waarom heeft een Bravo nooit een knappe facelift gehad? Waarom moeten we wachten op de facelift van de Mito tot 2013? Om nog maar te zwijgen van de 159, die met wat goede aanpassingen best weer een (kleine) verkoopboost zou kunnen krijgen. Ook de 500 is toe aan een opfrisbeurt om de aandacht vast te houden, net als de Delta (en dan heb ik het niet over alleen een Chrysler-grille erin prakken).

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2011 om 10:07
    Permalink

    Snap die opmerkingen over de leeftijd 4 jaar van de tijdloze? 500 niet zo, de overige modellen zijn immers nog ouder als je bv de EVO als facelift beschouwt. Jammer dat de MiTo in het thuisland niet wat beter scoort.

    @italned

    Ben ik mee eens, kun je nog steeds mee voor de dag komen.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2011 om 10:13
    Permalink

    Ik zal het je uitleggen San: De PuntoEvo is duidelijk meer dan een facelift en een veel betere auto dan de GrandePunto. De 500 is al jaren ongewijzigd (omdat je daar niets aan moet veranderen) en niet goedkoop. De verkopen van de 500 begonnen een half jaar geleden dan ook flink in te zakken (Ford Fiesta verkocht veel beter). Dankzij de TwinAir is het nu weer een winnaar.

    De Bravo een FL geven is naar mening weggegooid geld en vooral dood en doodzonde.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2011 om 12:03
    Permalink

    Wij doen ons best. We hebben net twee nieuwe Lancia’s aangeschaft: een Ypsilon en een Delta.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2011 om 14:07
    Permalink

    @Orso:
    Kun je wat meer info geven over de bestelde Lancia’s? Je maakt ons nieuwsgierig! Bijv. uitvoering/motorisatie/verwachte leverdatum etc.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2011 om 14:19
    Permalink

    @mebetoys
    Zeker:
    Lancia Delta 1.8 Di Platinum met xenon, business pack etc, bronzo savanna
    Lancia Ypsilon Twinair DFN Platinum met bijna alle opties, bianco nuvola

    Levertijd nog niet bekend. Meer informatie volgt deze week.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2011 om 14:20
    Permalink

    @AutoEdizione: Waarom zou dat weggegooid geld zijn? LED-lichten erop, ontwerp een beetje strak trekken (en niet verpesten zoals bij de Punto Evo), dashboard wat hoogwaardiger maken en hij kan nog jaren mee. Nu bloedt ‘ie dood en dat is pas zonde.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2011 om 14:51
    Permalink

    Kost bakken met geld en is maar moeizaam winst op te maken. De Giulietta moet nu alle klanten krijgen. Zolang zowel de Bravo als de Giulietta niet internationaal (dus ook buiten EU) aan de man gebracht kan worden kan dit niet uit. Vroeger moest men wel om de merken aan meer volume te helpen (terwijl dat niet uit kon), maar nu Fiat Chrysler over heeft genomen kunnen de prioriteiten gelukkig naar andere zaken verlegd worden.

    Besef wel dat van de Bravo schrikbarend weinig exemplaren verkocht worden in Europa, ondanks dat het een zeer goede en mooie auto is. Zelfs van de Croma werden er lange tijd meer verkocht.

    (vond de PE vroeger ook lelijk, maar vind het nu juist een mooi en modern ontwerp. De auto ziet er nu voller uit van voren. Het past nu ook veel beter binnen wat Fiat uit moet stralen)

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2011 om 15:49
    Permalink

    @AutoEdizione: Het is inderdaad doodzonde dat er van de fraaie en technisch moderne Bravo niet meer exemplaren worden verkocht. Als het niet uitkan om twee (eigenlijk drie, inclusief de Delta) modellen in een segment te voeren dan moet je ze ook niet uitbrengen. Nu de modellen er zijn moeten ze wel levend worden gehouden. Overigens begint de interesse in de Giulietta vreemd genoeg alweer af te nemen in Europa en Nederland.

    Volkswagen kan als groep ook vier modellen in een segment in de lucht houden (Golf, Leon, A3 en Octavia), dus theoretisch moet dat bij Fiat ook kunnen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.