Pomigliano d’Arco neemt na meer dan 40 jaar afscheid van Alfa Romeo

Vaarwel Alfa 159

Op 28 oktober 2011 zal in de Giambattista Vico fabriek te Pomigliano d’Arco (NA) de laatste Alfa Romeo 159 (foto) van de band rollen en daarmee de laatste Alfa Romeo in decennia. We hebben bij AutoEdizione al veel verteld over deze Zuid-Italiaanse fabriek waar in 1972 de eerste Alfa van de band rolde (opening in 1969). Toen heette de firma AlfaSud SpA en werd het aangestuurd vanuit Milaan, waar destijds nog een zelfstandig Alfa Romeo zetelde. Evenals Alfa Romeo, kende de fabriek bij Napels vele hoogte- en dieptepunten. Van de productie van succesvolle modellen in een tijd dat men het juist in de fabrieken in het noordelijke Turijn met minder moest doen, tot de geruchten dat het complex voor een appel en een ei aan Gadaffi verkocht zou worden. Inmiddels is de ‘Giambattista Vico Plant’ omgetoverd tot de modernste Fiat-fabriek van Europa en zal daar op ingenieuze wijze de gistermorgen gepresenteerde Fiat Panda geproduceerd gaan worden.

In 2009 werd voor het laatst een nieuwe Alfa Romeo assemblagelijn opgebouwd voor de bouw van de luxe 159. De D-segment auto die al sinds 2005 in productie was, werd binnen een speciaal opgerichte bv  hiermee geperfectioneerd voor de laatste productiefase. Dit gebeurde op de plek waar ook het een-na-laatste Alfa Romeo hoofdstuk werd geschreven in de vorm van de 147. De laatste maanden werd er nog maar 2 dagen per maand gewerkt aan de 159. Vanaf dit najaar worden alleen nog in Cassino (Giulietta) en Mirafiori (MiTo) nieuwe Alfa Romeo’s gebouwd.

Pomigliano’s nieuwe leven als Fiat-fabriek begint zoals gezegd op indrukwekkende wijze; De fabriek in de Campania-regio mag vanaf dag één gaan concurreren met Fiat Poland in Tychy, door de bouw van de nieuwe Panda, de belangrijkste marktintroductie van Fiat in jaren. Na een investering van 800 miljoen euro, is er een unieke assemblagemethode tot stand gekomen in Pomigliano d’Arco met de bijnaam ‘vlinder assemblagelijn’ (‘Linea farfalla’). Inmiddels waren al 50 ingenieurs de afgelopen maanden druk bezig met het opstarten van de productie van de Panda, die vanaf oktober nog veel grotere vormen zal gaan aannemen dankzij de inzet van nog eens 300 werknemers. Vervolgens zal begin 2012 alles in volle gang zijn, met een maximum capaciteit van 1050 Panda’s per dag. Maar liefst 603 nieuwe robots staan klaar om deze klus te klaren. De fabriek is dermate modern, dat het zich de komende 18 jaar amper zal hoeven aan te passen.

Maar Alfa’s? Die worden binnenkort niet meer in de voormalige AlfaSud-fabriek gemaakt…

7 gedachten over “Pomigliano d’Arco neemt na meer dan 40 jaar afscheid van Alfa Romeo

  • 31 augustus 2011 om 11:04
    Permalink

    Saab 2 begint het te worden – nog maar twee modellen.. en dat terwijl Mirafiori ook onder vuur licht (en daarmee het 3e model voor Alfa). Wat een hoop triest nieuws de laatste tijd…

    Beantwoorden
  • 31 augustus 2011 om 15:04
    Permalink

    @Raaf Tsja altijd emoties met dat merk

    Trouwens als werknemer heb je toch wel een stuk zekerheid nu de Panda daar van de band gaat rollen of bouwen ze liever Alfa’s dan Pandaatjes? Mag hopen dat de bouwkwaliteit de Poolse fabricage benadert.

    Waarom staan die kale koetsen daar buiten? Oud ijzer?…nu de Panda op de lijn staat.

    Beantwoorden
  • 31 augustus 2011 om 17:40
    Permalink

    Ik dacht dat ze nog tot volgend jaar zomer door zouden gaan met de 159? Had er bij einde lease contract dan nog net 1 kunnen bestellen. Nu wordt het wel heel lastig om Italiaans te blijven rijden, laat staan Alfa… Droevig.

    Beantwoorden
  • 31 augustus 2011 om 19:06
    Permalink

    Dan mogen ze wel opschieten met de nieuwe Giulia. Zal Marchionne een Dodge Giulia gaan uitbrengen om het gat op te vullen ???

    Beantwoorden
  • 1 september 2011 om 22:24
    Permalink

    Dat gaat goed met alfa zo, vanaf oktober nog maar twee modellen, met volgend jaar misschien een SUV (eerst zien dan geloven), die schijnbaar eerst moet slagen voor de Giulia groen licht krijgt.

    Nu was de 159 al niet veel meer, ondertussen is volgens mij alleen de 1750 in Ti trim leverbaar, zo krik je de verkopen natuurlijk ook niet op.

    Beantwoorden
  • 2 september 2011 om 10:46
    Permalink

    Zou dit de langzame dood zijn van het mooie milanese merk ? Hopelijk zien we op geneve een mooie verrassing (de 4C was er ook ineens, net zoals de 156 destijds…).

    Sergio.. please… laat Giulia nu aandraven…

    Beantwoorden
  • 2 september 2011 om 14:30
    Permalink

    Ik had de 159 sw 1750 ti zo besteld als mijn leasecontract afloopt, maar zelfs dat zit er dus binnen enkele maanden niet meer in. Denk dat ik gedwongen wordt voor het eerst in mijn leven duits te gaan rijden. 😈

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.