Exclusief: Alfa Romeo presenteert gedetailleerd toekomst plan!

Alfa sheet

Vanuit Frankfurt komt zojuist het nieuws binnen dat Fiat SpA in verband met het merk Alfa Romeo, vandaag een uitgebreid toekomst plan heeft gepresenteerd aan investeerders. Hieronder zie je de belangrijkste sheets uit die presentatie en de volgorde waarin alles zal gebeuren. Eindelijk komt er een eind aan het koffiedikkijken en is er het bewijs dat Alfa Romeo wel degelijk een erg belangrijke en vooral geheel eigen positie gaat innemen binnen Fiat-Chrysler. Lees hier alle details en ga er eens goed voor zitten. Zoals je al eerder op onze site hebt kunnen lezen, heeft Fiat voor het milanese merk een compleet mondiale rol bedacht als volwaardig sportief Italiaans ‘premiummerk’. Het nieuws is vanavond binnengekomen via de gerenommeerde krant La Corriere della Sera;

Alfa Romeo e segment

De SUV komt begin 2013 op de markt en wordt een lichtvoetige auto’s met vier en/of voorwielaandrijving.

De Giulia eind 2013: De Giulia wordt een volwaardige D-segment auto. De Sportwagon zal begin 2014 in de showroom staan. Volgens het management is er een goede reden waarom de Giulia anderhalf jaar later dan oorspronkelijk de markt zal betreden. Dit model zal alles in zich hebben wat bij het merk past. De Giulia zal kostenbesparend tot stand kunnen komen.

De 4C in 2013: Harald Wester zei in zijn speech dat de 4C de brug naar het nieuwe Alfa Romeo is en dit model komt begin 2013 op de markt. De eerste Alfa Romeo die de terugkeer van het merk in de VS markeert.

De MiTo krijgt begin 2013 een facelift.

De nieuwe MiTo vijfdeurs in 2013: Een compleet nieuw B segment model met vijf portieren debuteert in de tweede helft van 2013.

De Giulietta krijgt midden 2014 een facelift en als je het icoontje op de sheet mag geloven, komt er uiteindelijk ook een GTA versie boven de QV.

De Spider in 2014: Een Spider zal begin 2014 op de markt verschijnen en is een echt lichtgewicht met veel vermogen op de achterwielen. De Spider zal het merk nog meer body geven en zit in het ‘H segment’. Vermoedelijk wordt dit de 6C.

De introductie van een topmodel in 2014: De opvolger van de 166 staat al een tijdje hoog op de agenda bij Alfa Romeo; Dit model zal in de tweede helft van 2014 de markt betreden en heeft achterwielaandrijving en V6 benzine en dieselmotoren. Dit model uit het hogere E-segment staat voor vermogen en comfort en wordt samen met andere vergelijkbare producten uite groep geproduceerd om de kosten te drukken. De komst van dit model markeert in 2014 tevens een grondige uitbreiding van het aantal Alfa Romeo dealers op mondiaal niveau. Maar liefst 30% meer dealers. Ook in Europa wil men flink gaan uitbreiden qua netwerk en marketing.

Tot slot valt er aan de sheets af te lezen dat de 159 tot eind volgend jaar leverbaar zal blijven. Bekijk hier de hele presentatie.

[nggallery id=694]

15 gedachten over “Exclusief: Alfa Romeo presenteert gedetailleerd toekomst plan!

  • 15 september 2011 om 00:59
    Permalink

    Zijn de presentaties niet oud? Het verloop van de 159 zou nog tot 2012 duren volgens blad 5. Naar mijn idee is die al uit productie, of zouden ze nog zo’n bizar grote voorraad hebben staan?

    on topic, goed nieuws dat er toch plannen blijken te zijn.

    Beantwoorden
  • 15 september 2011 om 01:29
    Permalink

    Ik vind dat ze klanten hierdoor verliezen. Ten eerste waarom nog zolang wachten op de 5-deurs versie van de MiTo? En waarom klanten die in het segment van de 159 zonder auto zetten? 😐

    Beantwoorden
  • 15 september 2011 om 07:43
    Permalink

    Eindelijk licht in de duisternis! Ik ben opgelucht dat Alfa dan toch een volledig gamma krijgt, al duurt het naar mijn zin nogal lang. Voor de dealers wordt het wachten tot 2014 vooraleer alles terug op zijn poten staat en alle nieuwe modellen ook leverbaar zijn.

    Niettemin is mijn dag goed begonnen! Bedankt AE! 😉

    Beantwoorden
  • 15 september 2011 om 09:14
    Permalink

    Typisch, ik heb in NL het idee dat er eerder teveel dan te weinig AR dealers zitten vanuit bedrijfsrendement gerekend.

    Beantwoorden
  • 15 september 2011 om 09:25
    Permalink

    Jammer, we moeten weer wachten.
    Gelukkig, we weten nu hoe lang we nog moeten wachten.

    Ik lees in de sheets en de tekst een sterke drive om terug te gaan naar de kernwaarden van het merk en zoals Marchionne goed in de gaten lijkt te hebben is dit meer dan alleen italiaanse styling. Alfa Romeo is altijd een technologie drager geweest en ik wil heel graag lezen dat dat weer voorop komt te staan.

    De badge engineering maakt me dan weer een beetje somber (SUV), maar ook daarbij wordt opgemerkt dat wendbaarheid en wegligging op Alfa niveau zullen zijn.

    Goed nieuws is natuurlijk de achterwiel aangedreven topsedan en de 6c.

    Oh ja, op de laatste sheet wordt een samenwerking in Australie aangeduid. Iemand bekend met wie dat is?

    Beantwoorden
  • 15 september 2011 om 11:26
    Permalink

    Ik had gehoopt om eind 2013 mijn Delta te kunnen vervangen door een Giulia, maar dat zal blijkbaar niet lukken.
    Jammer, want dat maakt het waarschijnlijk dat mijn volgende auto niet uit de FGA-stal zal komen.

    Beantwoorden
  • 15 september 2011 om 14:13
    Permalink

    @San

    Nou dan hoop ik dat zij FGA modellen gaan verkopen en FGA niet weer aan motorenruil gaat doen.

    Beantwoorden
  • 15 september 2011 om 15:24
    Permalink

    Als ik de sheets bekijk hebben ze wel door waar de schoon wringt. Maar daaruit maak ik ook op dat ze heel goed door hebben dat het modellen aanbod niet dekkend is en er te veel gaten tussen opvolgers zitten. Waarom wachten ze dan zo lang met de 159/brera/spider opvolger. Of had de 159/brera/spider dan niet een nekschot gegeven maar voorzien van een breed motoren pallet met o.a de 1.4 met 140 (alleen 159) en 170PK als vervangers van de 1.8/1.9 en 2.2 de 235 als vervanger van de 3.2 naast de 200 ook de 235 (1750) + een Biturbo 2.0JTDm als opvolger van de 2.4. En de 1.6JTDm2 met 120PK in de 159. Deze motoren zijn sterk zat t.o.v. die ze vervangen en lichter dus meer PK/KG. Helaas is het daar inmiddels te laat voor.

    Wat ik nog steeds mis is een breder aanbod in dit verhaal zoals optie TCT op alles waar hij aan kan. (TCT is gemaakt voor allee 1.4tjes maar word bij de Jul alleen op 170PK versie en mito alleen op 135PK model geleverd waarom niet op de QV en waarom de oude 120PK versie en geen 135Mjet in de Jul) En Q4 in de optie lijst voor alles boven de 140PK+ op C segment en hoger en op 100PK+ op B segment en voor A segment FGA’s op alles het panda systeem in de optie lijst. Als je het toch al ontwikkeld heb waarom niet op zoveel mogelijk toepassen. De doorn in het oog doet niet anders en is er zeer succesvol mee. Dit valt aan geen 1 lease rijder met een ander merk uitteleggen dus weer zo’n saai hok wat ze bestellen.

    Beantwoorden
  • 15 september 2011 om 16:41
    Permalink

    Het openlijk afkraken van de 159 door SM is een kapitale fout geweest. Het gebrek aan keus aan motoren in de 159 eveneens. In het D-segment is FGA compleet weggevaagd, zelfs in Italie. Wachten tot 2014 voor een opvolger betekend dat de BMW’s in de komende jaren rijen dik geparkeerd staan.

    Begrijp ik nu dat Alfa Romeo niet officieel verkocht gaat worden in Zuid – Amerika. Wat een topper is SM toch…

    Positieve noot. Wat een prachtig model op de foto, een kruising tussen AR en Maserati. Graag wel met andere velgen.

    Beantwoorden
  • 16 september 2011 om 06:28
    Permalink

    Ik ga denk ik in 2012 maar een winterslaap houden of zo.
    Echt een jaar waar bijna niets leuks valt te melden op de div. autoblogs wat betreft de FGA groep.
    Maar de (6c) spider komt eraan, extreem laat maar zij staat in de planning.

    Beantwoorden
  • 16 september 2011 om 08:44
    Permalink

    @Saya… ik zou het niet doen…, in ieder geval niet de wekker zetten voor 1 jan 2013..

    Dit soort plannenmakerij is volgens mij volledig onrealistisch.
    Realistisch is helaas de scope voor 2012, dat ze kunnen overzien, en waarbij ze zich realiseren dat er niets uit de pijplijn zal komen..

    Volledig onrealistisch is het dan om nu te denken dat ze dat dan wel in 2013 kunnen doen… 2 facelifts, een suv, een spider, giulia,, o ja.. prop ook nog even een andere grote sedan bij het plaatje..
    Zo moeilijk is het niet om te berekenen hoeveel resources (personeel, geld) je hiervoor nodig hebt.. die zijn er gewoonweg niet.. weet zeker dat ze niet eens de helft van het hierboven geschetste kunnen maken…. dit is gewoon de boel voor de gek houden…

    Beantwoorden
  • 16 september 2011 om 10:28
    Permalink

    Tja, als je deze planning als waarheid aanneemt zou je zeggen, nog even anderhalf jaar doorbijten, en dan wordt het weer wat met alfa. Als je dan vervolgens alle gemiste beloften en gestorven projecten van de afgelopen 5 jaar er bij pakt, is het om te huilen

    Vorig jaar gingen er nog geruchten dat de giulia “sneller dan wordt verwacht” zou komen, inmiddels hoopt men eind 2013, en wordt amerika voorgetrokken, ondertussen wordt de 159 wel steeds verder uitgekleed, en hoewel hij dan nog twee jaar leverbaar zal zijn, kan men alleen nog de Ti met 1750 TB motor kiezen.

    Nee, ik kan hier niet blij van worden 🙁

    Beantwoorden
  • 18 september 2011 om 00:19
    Permalink

    Kansloos dit plan. Ze zijn zoals altijd weer heel veel van plan, en zoals altijd alleen op lange termijn. Zoals hierboven gezegd heeft men weer geen opvolger klaar staan voor de geleasde 159’s uit 2007-2009, de 159 is al afgeserveerd door Marchionne maar blijft nu toch nog in productie. Mito was al een flop, in NL een tijdelijke opleving door de Eco-versie, waarom dan nog zo lang wachten met een 5-deurs waar niemand op zit te wachten? De opvolger van de 166 komt 10 jaar te laat, etc, etc. Nogmaals, ze zijn heel veel van plan, ziet er ook goed uit, maar tegen die tijd zullen ze weer helemaal van voren af aan moeten beginnen, alle vaste klanten uit de periode 2006-2010 rijden dan al lang in een ander merk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.