Marchionne: Verlies Fiat in Europa ligt niet aan modelpolitiek

Marchionne Torino

Vanuit Turijn gaf Sergio Marchionne tijdens de presentatie van de Thema en Voyager het commentaar dat Fiat sinds 2008 zo’n 210.000 verkopen is misgelopen door de sterk krimpende markt. Sergio Marchionne verklaarde gisteren dat Fiat-Chrysler een vitale combi is, zoals je bij ons hebt kunnen lezen, maar uitte dus ook zijn zorg over de gang van zaken in Italië. Hij zei daarbij op de gebruikelijke klip-en-klare manier dat Fiat de juiste beslissingen neemt als het om de strategie voor de Europese en Italiaanse markt gaat;

De Italiaanse markt zit momenteel op verkoopaantallen die al 20-30 jaar niet meer zijn voorgekomen. Eind dit jaar zullen in Italië minder dan 1,8 miljoen auto’s verkocht zijn, een absoluut laagterecord. Voor ons resulteert dat in een flinke rem op de productiecapaciteit. Italië vormt een derde van onze totale markt. In 2008 werden er nog zo’n 2,45 miljoen auto’s verkocht. Dat is nu met dik 700.000 auto’s teruggelopen, waarvan 210.000 uit onze fabrieken kwamen. Dit komt neer op de productie van een hele fabriek. Dus het heeft geen zin nu om momenteel de productiekraan wijder open te zetten. Aan wie moeten we die auto’s verkopen? Bovendien hebben we net de Ypsilon geïntroduceerd en volgt nu ook de Panda, terwijl de markt daar niet toe uitnodigt.”

Marchionne sprak een stuk positiever over de uitbreidingen die in de VS mogelijk zijn en zei dat de plannen voor Alfa Romeo in dat land geen halve maatregelen zullen zijn.

16 gedachten over “Marchionne: Verlies Fiat in Europa ligt niet aan modelpolitiek

  • 20 oktober 2011 om 16:00
    Permalink

    Goed nieuws wat Alfa betreft. Voor de rest heeft Marchionne echt een plaat voor zijn hoofd. Het is al vaker gezegd: de markt volg je niet, de markt maak je.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 17:20
    Permalink

    Wat wil je als autofabrikant ook verwachten als je geen moderne coupe,cabrio,mini- mpv maakt!

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 19:30
    Permalink

    Dan hebben die andere fabrikanten die 500.000 minder hebben verkocht ook een steek laten vallen.Wanneer de klant minder koopt kun je de rekken wel vol zetten maar de knip blijft toch op de beurs.en Fiat zou zich inde problemen werken met grote verliezen tot gevolg.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 23:30
    Permalink

    Licht het niet aan de modellen en het aanbod!
    Waar dan wel aan?
    De Koreanen verkopen meer VAG en BMW verkopen ondanks een krimpende markt geen auto’s minder maar plussen op hun hele aanbod. Ze hadden mazel dat Jappan werd getroffen door een tunami waardoor die minder auto’s te verkopen hadden. Maar als je als 1 merk goed bent voor bijna 1/3 van de totale terug loop doe je iets niet goed. Daarnaast hebben ze het zeer goed bezige Dodge de nek omgedraaid en Chrysler. Als we deze ook nog onder de vlag van FGA rekenen hebben ze meer dan die 210.000 minder verkocht. En dan verkoopt Alfa buitengewoon goed met z’n klein aanbod.

    SM steekt nu wel zijn kop in het zand als hij niet inziet dat Fiat, Opel en PSA de grote verliezers zijn op de EU markt.% doen Mazda en Honda het slechte maar die verkopen net niet het dubbel van Alfa dus dat zijn ipv 1 handje vol 2 handjes. En zet geen zoden aan de dijk met een markt aandeel van rond de 1%.

    Dan moet je je toch achter de oren krabben wat hebben we verkeert gedaan?

    Werd je voor heen uitgelagen als je een KIA of Hyundai had tegenwoordig niet meer. En als je een Italiaan koopt nog steeds. FGA doe eens wat aan je marketing en je merk waarde. De Koreanen kopen gewoon simpel een betere naam door achter hun product te staan met 7 jaar garantie (dat daar allemaal adergebroed in de kleine letters staan doet er niet toe) Ja ze maken betere wagens die het goed doen ook in de statistieken maar dat in de publiciteit brengen. Om korte mette met hun imago te maken ho maar. Nee we gaan onze eigen producten publiekelijk afzijken voordat er een nieuwe is en dat nog wel van de meest betrouwbare model die ze ooit gemaakt hebben de Giulietta moet zich nog bewijzen van 1 jaartje kun je niks zeggen.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 23:50
    Permalink

    Kia en Hyundai hebben alleen nog geen echt slecht produkt verkocht en dat kan men wel op de rekening van Alfa zetten.en ik blijf het zeggen en roepen de meeste langjarige Alfa rijders zullen nooit en te nimmer een 159 kopen laat staan rijden.S.M. heeft een beter inzicht inzicht als men denkt.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 09:58
    Permalink

    De Koreanen doen het wel altijd voor de scherpste prijs en kunnen veel goedkoper produceren. Ik denk dat je dat als FGA niet moet willen afgezien van het feit dat het überhaupt niet mogelijk was de afgelopen jaren. Marchionne zal wel zoveel mogelijk Fiat in Brazilië en China willen gaan produceren zodat je serieus kunt concurreren. Bij VAG houden ze de prijs toch wel hoog en krijgen ze uiteindelijk als eerste een klap als de economie echt instort.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 11:24
    Permalink

    @alfaspeed

    Dat kan misschien wezen. Maar als je wat wil verkopen moet je het aanprijzen niet afkraken. Helemaal als het je enige product nog is in deze belangrijke zakelijke markt. Bij de introductie had van Giulia had hij de opmerking wel kunnen maken.

    Het mag dan wel niet de meest alfistieche wagen zijn maar het is wel een zeer goede wagen die de beste was in het D segement. Kijk de 156 was meer een zomer Jas of een traingsjack de 159 is een winterjas. Maar wel 1 waar je je soepel in beweegt ondanks dat je voelt dat de auto een maatje meer is wat hij ook is in afmetingen stuurt hij strak en precies. Persoonlijk vind ik de 159 beter sturen dan de Giullieta ondanks diens DNA knop. Ook denk ik dat een 1 tegen 1 race met een standaard 159 1750TBI tegen een standaard 75 met V6 of de 2.4TD tegen de 2.0 JTDm de 75 het toch moet afleggen ook al was het toen top of the bill.

    Dat neemt niet weg dat Alfa meer naar zijn kern waarde terug moet. En dan vooral voor de spiders en GT’s. Maar ivm met alle veiligheidseisen ben ik bang dat de Giulia geen D segment wagen wordt met een lager gewicht dan de 156. En als RWD terug keert al helemaal niet want daar word hij zwaarder van. En ik ben bang dat de 166 opvolger ook geen lichte jongen word als deze gebaseerd zal worden op de chrysler 300 met zijn 1700-1800kg.

    De toekomst zal het leren.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 12:16
    Permalink

    De 159 was (en is wellicht nog steeds) de mooiste en best sturende auto in zijn segment. Hoezo geen echte Alfa? (Oké, die GM benzineblokken even buiten beschouwing). Als de 159 geen echte Alfa is dan is de 166 dat ook niet.

    Wat is een echte Alfa? Heeft die achterwielaandrijving, een eigen onderstel, zelf ontwikkelde motoren, een lichtgewicht koets? Droom dan maar lekker verder, dat gaat niet meer gebeuren – voor wat betreft de volumemodellen dan. Laat Alfa maar lekker de mooiste en best sturende auto’s in elk segment maken dan hoor je mij niet klagen.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 20:21
    Permalink

    Jullie kunnen roepen wat jullie willen maar waarom willen de meeste Alfisti geen 159 kopen.

    De 159 is een mooie en goede auto maar, hij is geen opvolger voor een 156. Hij zou beter in de markt zijn gezet als opvolger van de 166, maar zeker geen 156.en dan kun je nog zo’n goede verkopers in de showroom hebben staan het feit is het was een verkoopdrama.
    Op de 159 hebben geld moeten bijleggen en daarvoor wordt ie zo snel mogelijk uit de produktie genomen.Helaas!!

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 20:31
    Permalink

    En de vraag wat een echte Alfa is kan heel eenvoudig antwoordt gegeven worden:
    Lichtvoetig en haarscherpe besturing.
    Een zeer goede balans.
    Snelle en hoogtoerige motoren die fel aan het gas hangen.
    en dan maakt het niet uit of het voor of achterwielandrijving is.
    Hij moet absoluut eigenzinng zijn en en het gevoel dat ie een ziel heeft.
    De laatste Alfa’s die dat bezaten waren een 156 en 166.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2011 om 06:32
    Permalink

    De 147 heb ik ook met heel veel plezier gereden in dat kader (eigenzinnigheid, en een ziel), beste alfaspeed. En ik ben het roerend eens met AR159 en Alfa156: de 159 is wat mij betreft een van de mooiste Alfa’s ooit. En schoonheid / onderscheidende vormgeving moet je zeker ook opnemen in je rijtje wat een Alfa tot een echte Alfa maakt. MiTo en Giulietta mogen wat mij betreft dan ook in hun facelifts (2026?) wat agressiever worden conform de lijnen van de 159.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2011 om 09:33
    Permalink

    SM bekijkt het verkeerd. Er zijn dit jaar 1.8 miljoen potentiële kopers in Italië. Hij zou beter proberen er daar het merendeel van binnen te rijven met nieuwe en sterke producten dan wat te zitten klagen en modellen uit te stellen.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2011 om 13:02
    Permalink

    Inderdaad
    Elke Italiaan die een niet Italiaans merk koopt is er een teveel.
    15 jaar terug had je lang niet zoveel “vreemde” merken in het Italiaanse straatbeeld als nu.
    Er is gewoon veel meer keus, en de concurrenten doen er WEL alles aan om potentiële klanten voor zich te winnen.
    Denk verder ook dat veel verstokte Fiat/Alfa/Lancia rijders erachter zijn gekomen dat andere merken auto’s ook goed rijden.
    Je zou ook kunnen zeggen dat de niet Italiaanse merken beter zijn geworden en de Italiaanse merken minder typisch Italiaans zijn. (klopt ook kijk maar naar Lancia)

    Dus minder zielig doen S.M. en meer aktie aan deze kant van de wereld.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2011 om 16:23
    Permalink

    Net als in het buitenland(lees buiten Italie )kopen de pasta eters eerder een niet Italiaans produkt en wordt er denigrerend over Alfa gesproken.ze kopen liever een Audi of BMW .
    Bij de meeste Italianen heeft Alfa een slechte naam en daar heeft de 159 niets aan kunnen veranderen.dus eerst naar Amerika en omzet maken en dan proberen om de Europese markt weer te veroveren.Niet anders om.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.