Fiat wil 500 als mondiaal merk positioneren en gaat mogelijk de beurs verlaten

500 global

Fiat overweegt om de kracht van de 500 ten volle te gaan benutten, door het mondiaal als een apart label in te gaan voeren. Er moeten dan ook steeds meer modellen op de markt verschijnen met dezelfde filosofie. Eigenlijk een beetje zoals Fiat dat in de jaren ’50 en ’60 ook deed. Dinsdag heb je deze optie al min of meer bij ons op AutoEdizione zien binnenkomen, toen Marchionne aangaf dat Alfa Romeo en Jeep ook speciale aandacht zullen krijgen als sterke internationale logo’s binnen de groep. De merkidentiteit van Fiat kan op sommige markten (zoals bijvoorbeeld in Rusland) commercieel te weinig indruk maken en juist daar zullen ‘500’, Alfa Romeo en Jeep het moeten gaan doen namens FGA. Ook Chrysler/Lancia zal niet zomaar op elke markt gepresenteerd worden, vooral niet daar waar te weinig marktaandeel te verdienen valt wegens hevige concurrentie. Marchionne gaf ook aan dat Fiat in Azië maar weinig kans zal maken met bepaalde kleine modellen, waar het in Zuid-Amerika en Europa juist goed mee kan scoren (Panda, Uno, Palio, Punto) De CEO heeft al vaker duidelijk gemaakt dat het goed in de markt zetten van zich sterk onderscheidende merken (bijvoorbeeld ook Maserati), een belangrijke kwaliteit zal zijn van de Fiat-Chrysler groep de komende jaren. Tegen 2014 wil het bedrijf met deze aanpak 5,9 miljoen auto’s bouwen per jaar en tot de belangrijkste concerns behoren in de wereld.

Een ander aspect van een nieuw soort Fiat, dat dus steeds minder het Italiaanse massaproduct zal zijn met weinig flair, is de overweging om Fiat terug te trekken van de beurs in Milaan. Het handelsklimaat zal er de komende jaren niet sterk verbeteren en dus kiest de Italiaanse autobouwer (waarvan de kredietwaardigheid alleen maar daalt) mogelijk eieren voor z’n geld. In de toekomst zal de firma het dan samen met Chrysler opnieuw proberen op de New York Stock Exchange in Wallstreet. Met deze verklaring (en het terugtrekken uit Confindustria en ANFIA) zal Italië ondanks alle toezeggingen van nieuwe investeringen toch de aanwezigheid van Fiat aanzienlijk minder gaan ervaren ondanks het plan ‘Fabbrica Italia’. In Turijn zullen dus toch steeds minder managers rondlopen, omdat deze -zoals Marchionne weleens heeft gezegd- altijd in de buurt van de handelsbeurs zullen blijven. Begin dit jaar werd Marchionne voor dit soort uitlatingen nog in Rome ontboden, maar door de huidige schuldencrisis is er vandaag veel meer mogelijk lijkt het wel.

6 gedachten over “Fiat wil 500 als mondiaal merk positioneren en gaat mogelijk de beurs verlaten

  • 4 november 2011 om 07:16
    Permalink

    De nieuwe 500 (made by Fiat) zoiets dus.
    En dan te weten dat ze eigenlijk twijfelden of ze de 500 überhaupt wel zouden gaan maken.
    En nu is de 500 het belangrijkste product wat ze hebben.
    Geen idee of dit goed is als het product belangrijker gaat worden dan het verder niets toe doende “merk” wat dit product toevallig gemaakt heeft.
    Badge plakken voor gevorderden dus.

    Beantwoorden
  • 4 november 2011 om 09:39
    Permalink

    Fiat moet niet van de 500 een submerk maken. De 500 is het enige model dat het imago van Fiat nog een beetje opvijzelt. Ze moeten meer aansprekende modellen ontwerpen en van Fiat weer een fris merk maken met een eigen gezicht, in plaats van te twijfelen aan de eigen modelnaam – zoals Sergio Marchionne nu doet. Ik vind het een zwaktebod.

    Kleine autootjes scoren ook goed in China, de Linea en de nieuwe sedan die Fiat later onthult kunnen het daar prima doen, later aangevuld met semi-premium modellen van Alfa en Lancia (of Chrysler)

    Beantwoorden
  • 4 november 2011 om 09:54
    Permalink

    Vind het een buitengewoon slimme aanpak die eigenlijk al een tijdje gaande is op markten waar het onmogelijk is om Fiat als compleet merk aan te bieden (zoals Amerika bv)

    500 als niche kan met gemak veel terrein winnen, zoals Mini dat als enige eigenlijk ook doet (Smart telt niet meer mee en is geen retro brand zoals de Amerikanen dat noemen).

    @Alfa 156: In China kun je juist beter grotere Fiat’s aanbieden naast de 500 en dat gaan ze ook doen. Punto en Panda zouden daar kansloos zijn.

    Beantwoorden
  • 4 november 2011 om 10:22
    Permalink

    @AutoEdizione: ik ben in China geweest, de straten worden daar bevolkt door compacte en middenklasse sedans, zoals de twee Fiats die ik noemde. Hatchbacks hebben daar inderdaad weinig kans. Dat geldt overigens ook voor Rusland.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.