Fiat produceert volgend jaar 300.000 auto’s minder

Fiat productieaantallen

Precies op het moment dat Fiat bekendmaakte dat het in Italië meer z’n eigen gang zal gaan volgend jaar, komt ook de uitslag van een onderzoek ( gedaan door LINKIESTA) naar de productiviteit van met name de Italiaanse Fiat-fabrieken. Nog niet zo heel lang geleden hebben wij daar op basis van wat oude cijfers ook al eens aandacht aan besteed. Daaruit bleek dat overcapaciteit niet zozeer een Italiaans probleem is, maar dat het ook in andere landen een steeds groter probleem aan het worden is bij menig grote Europese fabrikanten (bv. Opel, Renault en PSA).

[nggallery id=730]

Hoewel Marchionne aangeeft dat de productie van de combinatie Fiat-Chrysler mondiaal gezien enkel zal toenemen tot 2014 (5,9 miljoen auto’s op jaarbasis), laten deze cijfers vooral zien dat wat Italië betreft, de firma uit Lingotto voorlopig nog te maken heeft met een kwakkelend bestaan. Terwijl er in de ene fabriek sprake is van een toename, neemt het elders juist weer af. Dit heeft niet alleen met de huidige economie te maken, maar is ook het gevolg van een transformatie van Fiat, waarbij de meeste investeringen voorlopig nog naar Noord-Amerikaanse, Midden- en Zuid-Amerikaanse, en tot slot Chinese en Russische productielocaties zal gaan. Ook in Servië is men met een grootschalige opbouw bezig, evenals in Pomigliano d’Arco. Intussen is Fiat Poland in Tychy de enige fabriek die heel constant blijft qua productiviteit, ondanks dat daar door een krimpende Europese markt volgend jaar ook minder auto’s zullen worden geproduceerd dan bijvoorbeeld in 2009.

Fiat Poland Tychy

De minst voortvarende cijfers komen uit Mirafiori dat momenteel een zeer onzeker bestaan leidt, terwijl dit van oorsprong Fiat’s belangrijkste fabriek is. De cijfers van Termini Imerese staan niet meer vermeld, maar iedereen weet wat het lot is van deze fabriek. Maar intussen staan ook de resultaten van Melfi onder druk, omdat het B-segment voorlopig flink blijft krimpen in Italië. De vervanger van de Punto blijft nog even uit (eind 2013) en de neerwaartse lijn lijkt inmiddels te zijn ingezet na jaren van grote aantallen. Cassino is vrij constant, maar nooit een hoogvlieger omdat de Italiaanse merken in het middensegment (Bravo, Giulietta en Delta) geen groot marktaandeel hebben in binnen en buitenland. Pas als vooral buiten Europa de verkoop van dergelijke modellen zal toenemen, dan kunnen in de fabriek bij Rome ook grotere aantallen worden verwacht. Pomigliano is het eerste grote proefmodel van een uiterst succesvolle Italiaanse fabriek. Met meer dan 200.000 auto’s voor volgend jaar in het verschiet, is dit een eerste stap naar de 1 miljoen auto’s die Fiat in Italië op jaarbasis minimaal wil bouwen tegen 2014.

Cassino

4 gedachten over “Fiat produceert volgend jaar 300.000 auto’s minder

  • 23 november 2011 om 08:13
    Permalink

    Tja, allemaal het gevolg van de verwaarlozing van de investeringen in nieuwe producten.

    De facelift van de Punto had er trouwens al lang moeten zijn (die staat al maanden klaar).

    En dat de modellen in het middensegment geen hoogvlieger zijn, heeft ook te maken met het feit dat Fiat er geen interesse voor heeft. Neem nu de Bravo: op zich een mooie auto maar wat heeft Fiat er mee gedaan? Wat aandacht bij de lancering en daarna niks meer. Slechts nu en dan wat details die veranderen en dat is het. Geen station, geen snelle versie, geen speciale reeksen. Pover in vergelijking met de concurrentie die een arsenaal aan versies aanbieden. Hetzelfde geldt voor de Delta en ik vrees ook voor de Giulietta. Vergelijk de Giulietta met wat voor versies BMW aanbiedt voor zijn 1. Om de Giulietta in de aandacht te houden zou er al lang sprake moeten zijn van een GTA-versie en waarom niet ook een cabrio (nu dat er geen spider meer is) of een coupé. Niets van dit alles dus en daarom zijn de verkopen ook al aan het zakken (bvb in Duitsland)…

    Spijtig.

    Beantwoorden
  • 23 november 2011 om 11:08
    Permalink

    Uhh Lusso,

    Dt is bij heel veel merken aan de hand, PSA Citroen heeft een groot probleem te veel overlap en te veel elkaars concurent. Seat heeft vanaf 2008 alleen maar de Ibiza gehad eigenlijk als echt nieuw volume model. Volgent jaar komt daar eindelijk de MII bij de nieuwe Leon is uitgesteld. Bij Audi loopt de A1 voor geen meter dus die moeten met heel veel korting een Audi A1 slijten daarbij komt er nu een 5DRS. waarbij je kan zien dat het snel moest want mooi JEETJE!?
    Ook BMW heeft het zwaar de nieuwe BMW 1 Serie is helemaal niet goed ontvangen door de pers sterker nog mensen vinden hem heel lelijk. Ik vind dat je bij de Barvo en de Delta wel een klein puntje hebt. Maar niet bij de Alfa Romeo Guilietta ik vind dat hier juist heel veel aan word gedaan.

    Ik denk dat FGA schoonschip aan het maken is in Italie en dat is hard nodig jammer dat het economisch zo tegen zit. Droom nog steeds van een sterk Arese voor Alfa Romeo had Sergio er misschien eerder geweest had Arese gered kunnen worden.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 24 november 2011 om 00:19
    Permalink

    @Squadra: als je kijkt naar de verkoopaantallen van de BMW 1 en zelfs de Audi A1 dan mag Fiat daar met de Delta, Mito etc alleen maar van dromen. De Giulietta maakte een leuke start maar zakt nu alweer in omdat ze niet meer in het nieuws komen met nieuwe versies, aktiemodellen etc. De andere merken doen dit echt veel beter en blijven in het nieuws.

    Beantwoorden
  • 24 november 2011 om 22:05
    Permalink

    Ik vind wel dat je in percentage moet zien Alfa Romeo is momenteel nog niet waar het moet zijn en Audi en BMW wel. Alfa Romeo komt er wel, met de juiste produkten en soms gaan dingen nu eenmaal anders als je wilt. Dat is ook het mooie van het merk wat weer unieke auto’s heeft voort gebracht.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.