Polen mag opnieuw een kleine Fiat gaan bouwen

Fiat Polen

Uit een interview van Sergio Marchionne met een Pools dagblad, blijkt dat er voor dat land een nieuwe investering aan zit te komen en dat het dus uit kan zien naar de productie van een nieuw Fiat-model. Momenteel is daar de jongste generatie Ypsilon, de 500 en de huidige Panda in productie. Deze laatste zal over iets meer dan een half jaar definitief met pensioen gaan -waardoor er een groot gat valt ondanks dat de Ypsilon daar deels voor in de plaats is gekomen- na een uitermate succesvolle carrière. Tegen die tijd is de nieuwe Panda, die volgende maand de internationale markt zal betreden, al een tijdje volop in productie in Zuid-Italië en zal het oude model niet langer een aanvulling vormen.

Tychy

Dat de Poolse Fiat fabriek in Tychy uit mag zien naar een vervolg is logisch natuurlijk, want daar waar al achtereenvolgens de 126, Cinquecento, Seicento, Panda en 500 van de band rolden, is sprake van de hoogste productiviteit voor Fiat op ons continent. Om welk model het zal gaan is niet duidelijk, maar het ligt voor de hand dat het om de langverwachte Topolino zal gaan (maar het kan ook de vervanger zijn van de 500), oftewel een stadsauto onder de Panda en de 500, waarvan de blauwdruk al in Brazilië is geproduceerd middels de Mio Concept. In de Poolse motorenfabriek van Bielsko Biala zal tegen die tijd ook de productie omhoog geschroefd worden. Daar produceert men de succesvolle 1.3 MultiJet. Er gaan geruchten dat FPT broedt op een nóg kleinere diesel met slechts twee cilinders. Deze ‘Extra Small Diesel Engine’ zou vooral voor het nieuwe model uit Tychy gemaakt kunnen worden, dat dus maar 40 km verderop van de band rolt.

De CEO zou aan het Poolse blad ook hebben door laten schemeren dat Fiat druk bezig is met het zoeken van een derde partner (naast PSA en Suzuki waar Fiat reeds mee samenwerkt). Dit zou heel goed Opel kunnen zijn; Fiat werkt sinds het delen van de in Turkije gebouwde Doblò voor de Combo, alweer zijdelings samen met de firma uit Rüsselsheim, dat meer en meer wordt losgelaten door moederconcern GM. In Polen bouwde Fiat tot 2009 nog in samenwerking met Opel de nodige dieselmotoren. Volgens de bron zal voor het einde van dit jaar duidelijk worden tot welk besluit Lingotto is gekomen. Of de aanstaande partner ook verband houdt met de nieuwe in Polen te produceren Fiat, is niet duidelijk.

3 gedachten over “Polen mag opnieuw een kleine Fiat gaan bouwen

  • 12 januari 2012 om 22:46
    Permalink

    3e partner ? Eerder 4e.
    Voor Ford wordt toch de Ka op het onderstel van de 500 gebouwd ?

    Beantwoorden
  • 12 januari 2012 om 23:16
    Permalink

    tsja… hoewel dat geen vergaande samenwerking is heb je eigenlijk gelijk. Ik heb Ford ook altijd als een concullega van Fiat gezien.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2012 om 07:35
    Permalink

    De topolino zou een goede aanvulling zijn op het gamma. De Panda is iets volwassener geworden, de 500 is kleiner maar duurder. Er is dus plaats voor een echte goedkope Fiat onderaan het gamma.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.