Verkoopcijfers juni 2011

verkoopcijfers

Het is natuurlijk alles behalve een vetpot op de Italiaanse en Europese markt en na maanden van een grote afname in de verkopen valt er dan ook weinig te vieren. Maar toch is de balans voor de Italiaanse autobouwer zeker niet ongunstig te noemen op het moment en dat heeft alles te maken met de juiste producten op de juiste plaats. Zuinige motoren en een aantrekkelijk aanbod van goede kwaliteit tegen een overzichtelijke prijs, maken dat de Fiat Group alles doet wat het kan doen om de verkoop te stimuleren. Meer nieuwe concurrerende modellen in het middensegment zouden Fiat SpA zelfs weer kunnen laten groeien. Momenteel zijn het alleen de Freemont en de Giulietta die daar succesvol in slagen. Maar Fiat rekent ook op positieve cijfers door vooral door te gaan waar het goed in is en dat is het bouwen van compacte auto’s. Nieuwe modellen als de Ypsilon en de Panda zullen op termijn Fiat weer aan groter marktaandeel helpen. Dat Fiat het in Italië in feite niet heel slecht doet blijkt ook uit het feit dat het schrappen van de Croma, Multipla, Ulysse, 600 en Punto Classic geen groot gat in de verkoopaantallen heeft geslagen. De Italiaanse markt bleef in z’n totaliteit ook vrij stabiel met een daling van -1,7% (168.832 auto’s).

FGA noteert een lichte afname op de Italiaanse markt van -3,6% over de maand juni ten opzichte van vorig jaar. Er werden iets meer dan 50.000 auto’s verkocht. Het marktaandeel van de groep is stabiel gebleven met 29,8%, wat eigenlijk al sinds maart zo is. FGA heeft het eerste halfjaar 296.000 auto’s verkocht in Italië, wat nog altijd zo’n 17,8% minder is dan het eerste half jaar van 2010. In ons land zien we heel andere cijfers, want op de groeiende Nederlandse markt noteerde FGA het afgelopen half jaar een stijging van bijna 65% (23.879 auto’s).

Fiat heeft als merk een nieuwe winnaar in jet rijtje, want voor de Freemont zijn als 7400 koopcontracten ondertekend. Fiat verkocht bijna 37.000 auto’s en levert in vergelijking met vorig jaar –6,6% in. Het marktaandeel staat op 20,86% en in ons land is dat 6,19%. De populairste auto van Italië is nog altijd de Punto met 11.940 stuks. De Panda volgt met 10.393 stuks en de 500 haalt de Ford Fiësta weer in met 6934 stuks, waardoor het de op drie na populairste auto is van Italië. De Sedici doet het eigenlijk ook behoorlijk goed, want daarvan werden er 1550 verkocht de afgelopen maand, wat ruim de helft meer is dan vorig jaar. De kleine SUV komt hiermee zelfs in de top tien terecht van het C-segment. De Bravo doet het maar iets beter met 1827. Fan de Freemont zijn de afgelopen maand alvast 620 stuks afgeleverd.

Lancia heeft de nieuwe Ypsilon in de showroom, maar de oude doet het nog steeds goed. Het merk stijgt met 4,28% en verkocht 8000 auto’s de afgelopen maand. Goed voor een aandeel van 4,7%. Dat goede resultaat komt bijvoorbeeld doordat de driedeurs Ypsilon een scherp geprijsde aantrekkelijke auto is die de afgelopen maand als vanouds op de vijfde plaats stond van de nationale ranglijst. Daarvan werden er namelijk zelfs 5354 stuks verkocht, wat er aanzienlijk meer zijn dan vorig jaar (4564). De Delta noteerde vorige maand nog dik 1700 verkopen, maar is deze maand in geen velden of wegen te bekennen in de top 10, waardoor je kunt concluderen dat er minder dan 1600 van zijn verkocht. De Musa verliest iets aan kracht maar werd toch 1267 keer aan nieuwe eigenaar geholpen.

Alfa Romeo verkocht de afgelopen maand 5497 auto’s wat 7,26% meer is dan juni vorig jaar. De Giulietta deed het nu wat rustiger aan met 2904 stuks en neemt de vierde plaats in, in het C-segment, waar de Golf onbedreigd bovenaan staat. De MiTo werd 1973 keer verkocht, wat er een paar honderd minder zijn dan in juni vorig jaar. Alfa’s marktaandeel zit nu op 3,67%. In ons land is dat 1%.

Ferrari en Maserati zijn uiteraard geen crisisbestendige merken, al lijkt Maserati het net zo goed te doen als vorig jaar omdat het de prachtige GranTurismo goed weet te verkopen (29 stuks). De drietand verkocht 49 auto’s en de Ferrari 56. Vorig jaar verkocht het huis van Maranello nog 86 auto’s in een maand.

13 gedachten over “Verkoopcijfers juni 2011

  • 2 juli 2011 om 08:48
    Permalink

    Er moeten dringend nieuwe modellen komen! Fiat weet zich wonderwel min of meer te handhaven met zijn ‘oude’ modellen, maar moesten ze bvb de nieuwe panda uitbrengen, zou dat een enorme boost in verkopen teweegbrengen.

    Ik had trouwens niet verwacht dat de Freemont zo goed zou verkopen. Het zou interessant zijn om deze cijfers eens te vergelijken met de vroegere verkoopcijfers van de Dodge-versie.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2011 om 17:35
    Permalink

    Gelukkig niet… Bovendien zijn in Italië de verkoopcijfer van Jeep ook nog niet samengevoegd met de Italiaanse merken.

    Beantwoorden
  • 4 juli 2011 om 19:47
    Permalink

    Jeep had overigens wel een hele goede maand in Italie en al helemaal in de Verenigde staten.
    Het aantal Delta’s is makkelijk te tellen. 8.000 Lancia’s minus 5.350 Ypsilons minus 1.250 Musa’s maakt ongeveer 1.400 Delta’s. Niet heel geweldig, maar de verkopen blijven wel redelijk op pijl, dat was met de Lybra in 2002/2003 wel anders…

    Beantwoorden
  • 4 juli 2011 om 19:58
    Permalink

    Bedankt voor het sommetje mebetoys. :mrgreen: (er zijn vast ook nog een paar honderd Phedra’s verkocht maar dat mag geen naam hebben)

    Beantwoorden
  • 4 juli 2011 om 20:07
    Permalink

    De Phedra is verleden tijd helaas (mooie facelift nog wel gehad)… Zullen er niet meer dan twee handen vol van verkocht zijn in juni 2011, schat ik zo in.
    Je schrijft dat de Punto Classic uit productie is. Is dat wel zo aangezien op fiat.it deze auto nog steeds bij de ‘modelli’ staat?

    Beantwoorden
  • 4 juli 2011 om 20:12
    Permalink

    yep de stekker is er uit. Voorraad loopt nog. Van de Phedra werden er tot voor kort echt nog een paar honderd per maand verkocht, evenals van de Ulysse. Zou dat al op zijn?

    Beantwoorden
  • 4 juli 2011 om 21:00
    Permalink

    Van de Idea zijn zelfs 197 verkocht deze maand en ik zie dat de Phedra en de Ulysse echt op zijn want die staan helemaal niet meer op de lijst.

    Beantwoorden
  • 5 juli 2011 om 12:04
    Permalink

    De hele trend in Italie is negatief dus ik denk dat je daar niet zoveel waarde aan mag hechten, het is beter te kijken naar Duitsland en daar doen ze het goed. Voor wat betreft NL: Fiat en Alfa doen het heel goed tov 2010, dus met een zeer beperkt gamma wordt goed verkocht. Blijf erbij dat je niet in iedere marktniche aanwezig hoeft te zijn, zoals VW. Denk alleen al aan R&D van al die modellen, de marketing, logistiek etc. “Leuk” voorbeeld de Audi A1, heb de cijfers van BOVAG bekeken, daar worden ze in Beieren niet vrolijk van denk ik zo…Zou me niet verbazen als dit model spoedig met stille trom wordt afgevoerd zoals eerder al de A2, ook zo’n succesnummer!

    Beantwoorden
  • 6 juli 2011 om 11:02
    Permalink

    Zo mis ik bij alfa ook meer dan 1000 auto’s als je de mito en giulietta cijfers optelt, zou de 159 het toch nog zo goed doen? de brera/spider waren toch al weer uit productie?

    Beantwoorden
  • 6 juli 2011 om 11:19
    Permalink

    1000 is zeker mogelijk met berlina en sw samen. Maar aangezien de productie maar een paar dagen per maand plaatsvindt denk ik niet dat het er elke maand nog zoveel zijn, tenzij er een parkeerplaats vol met die dingen staat in Pomigliano.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2011 om 12:13
    Permalink

    5.500 Alfa’s minus 2.900 Guilietta’s minus 2.000 Mito’s maakt max 600 verkochte exemplaren van de 159. Overigens vind ik dit een tegenvallende maand van Alfa in Italie. Veel minder groei dan in de eerdere maanden van dit jaar.
    In Nederland wel een prachtige maand voor Alfa Romeo, maar de verkoop van de Guilietta valt me toch tegen. Het succes is alleen te danken aan de belastingvrije Mito.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.