Verkoopcijfers september 2011

verkoopcijfers

Op de Italiaanse automarkt werd opnieuw een dieptepunt bereikt in de negende maand, wat ook te maken heeft met het onzekere sfeertje rond de Italiaanse economie en de daarbij behorende bezuinigingsplannen. Er werden in totaal 146.388 auto’s verkocht gedurende de maand september wat neerkomt op een krimp van -5,7% ten opzichte van dezelfde momentopname een jaar geleden. Dergelijke cijfers werden voor het laatst in 1996 gehaald. Overigens is op Duitsland na waar nog altijd een lichte groei te constateren valt, ook op andere grote markten binnen Europa een dergelijke afname te zien. De prognose is dat deze daling voorlopig nog onverminderd door zal zetten tot en met de eerste maanden van 2012.

Fiat Group Automobiles noteerde een totaal van -4,10% wat aardig overeenkomt met de huidige markttendens. FGA verkocht in september 42.587 auto’s op het Italiaanse schiereiland. Vanaf januari tot vandaag verkocht de Fiat Group iets meer dan 400.000 auto’s, terwijl dat in 2010 nog 471.509 stuks waren (-14,93%). Het totale marktaandeel staat nu op 29,29% terwijl dit vorig jaar nog bijna 31% was.

Fiat noteert als automerk een afname van -7,54% in vergelijking met september 2010. Fiat bracht de afgelopen maand 31.051 auto’s aan de man (marktaandeel rond de 21%). Sinds lange tijd is de Panda weer eens de nummer 1 van Italië. Hiervan werden 10.434 stuks verkocht. Het huidige model bewijst hiermee dat het ondanks de aankondiging van een totaal nieuwe opvolger, onverminderd succesvol is en blijft. De Punto is de op één na populairste auto van Italië met 10.194 stuks. De 500 doet het in deze tijden van crisis wat rustiger aan en ging 4010 keer over de toonbank, goed voor een zesde plaats op de nationale ranglijst. Succes hangt zoals we bij de Panda zien niet altijd samen met een jonge leeftijd maar vooral ook met een scherpe prijs en wat de klant op dat moment zoekt; Dat bewijst ook de Sedici die nog altijd in een Joint Venture met Suzuki tot stand komt. Hiervan werden er in september 1039 verkocht, ruim een kwart meer dan gewoonlijk. Fiat plant momenteel een opvolger voor dit model, die vermoedelijk in Mirafiori gebouwd zal worden vanaf 2013. Ook de Freemont deed het weer erg goed met 1941 stuks. Opvallend is ook de terugkeer van de Bravo in de top 10 van het C-segment. De mooie en kwalitatief sterke hatchback werd een tijdlang enkel verdreven door de concurrentie maar staat momenteel op een keurige negende plaats met 1401 verkochte exemplaren, ondanks dat de Giulietta en de Delta ook nog op de markt zijn.

Lancia ziet de verkoop steeds verder groeien dankzij de komst van de slimme nieuwe Ypsilon in het B-segment. Lancia verkocht 7319 auto’s wat 21% meer is dan in september vorig jaar (marktaandeel rond de 4,8%). De kleine vijfdeurs Lancia heeft met 5578 verkochte exemplaren de Ford Fiësta nu definitief van de derde plaats op de nationale ranglijst verdrongen. Ook buiten Italië groeit Lancia flink dankzij de Ypsilon. Vooral in Frankrijk is dit het geval. De Delta blijft als luxe auto tussen de het C- en het D-segment in behoorlijk constant presteren met iets meer dan 1000 verkochte exemplaren. De zeer populaire Musa neemt geleidelijk gas terug met 728 stuks. De komst van de Thema, Voyager en Flavia cabriolet zullen Lancia in Italië vanaf dit najaar alleen nog maar groter maken.

Alfa Romeo is als kleinste van de drie grote merken met -11,43% gekrompen. Het verkocht 4168 auto’s in Italië (marktaandeel rond de 3,5%). De Giulietta is met 2590 verkopen nog steeds de onbetwiste nummer 2 in het C-segment, maar weet de Golf niet dichter te benaderen, ondanks dat de Giulietta wel weer iets populairder is ten opzichte van september vorig jaar. Ook in de rest van Europa blijft de Giulietta het goed doen. De MiTo levert met 1096 stuks wel steeds wat meer in, wat alles te maken heeft met de teruglopende vraag naar niche driedeurs modellen. Van de 159 werden er de afgelopen maand iets minder dan 500 stuks verkocht.

Ferrari (29) en Maserati (20) verkochten in Italië iets minder auto’s dan vorig maar groeien beide mondiaal op jaarbasis nog steeds. Lamborghini verkocht in Italië 8 auto’s in de negende maand, wat er een aantal meer zijn dan vorig jaar.

In tegenstelling tot voorgaande maanden hebben de premiummerken het in Italië nu ook minder goed. Door de verhoogde belasting vinden nu ook grotere modellen steeds minder vaak een klant en noteren merken als BMW, Audi, Mercedes en Jaguar een behoorlijke krimp. Alleen Lexus vormt hierop een uitzondering. De grootste dalers zijn in Italië de Franse en Japanse merken, terwijl de Koreaanse merken daarentegen behoorlijk blijven plussen.

4 gedachten over “Verkoopcijfers september 2011

  • 4 oktober 2011 om 12:35
    Permalink

    Nee want Jeep is geen Italiaans automerk. We behandelen als AE alleen Italiaanse merken van Fiat tot DeTomaso. Uiteraard nemen we resultaten van Chrysler en Jeep wel mee in andere berichtgeving over FGA. 😉

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2011 om 22:10
    Permalink

    Voor het eerst in lange tijd weer een maand waarin marktaandeel is gewonnen, dat is toch wel goed nieuws!
    En ‘italned’ heeft gelijk, de prachtige cijfers van Jeep in Italie mogen ook wel genoemd worden! Tien keer interessanter dan de cijfers van de VAG afdeling Lamborghini. Twee weken geleden op vakantie in Turijn nog een witte Wrangler Softtop afgeleverd zien worden in Mirafiori Village, prachtige auto!
    Voor de rest mooie cijfers voor Lancia en wat is die Freemont toch een verkoopknaller!

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2011 om 08:58
    Permalink

    @mebetoys: Wat een ordinaire verkooppraat zeg.. 😆
    Lambo is eigenlijk toch behoorlijk Italiaans hoor ondanks het management in Ingolstadt. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.