Thema en Voyager moeten samen 21000 verkopen opleveren

Lancia Thema introductie

In Italië houdt men van theater en dus werden de nieuwe Lancia Thema en Voyager in het prachtige Carignano theater te Turijn aan de pers gepresenteerd vandaag. Een belangrijke dag voor FGA want de Thema en de Voyager zijn de eerste fusiemodellen van Lancia (later volgt ook de Flavia Cabriolet). Dat een fusiemodel het goed kan doen bewijst de Fiat Freemont inmiddels, die rechtstreeks uit de Dodge Journey voort is gekomen.

Thema Voyager theater

De nieuwe Lancia brandmanager Saad Chehab (foto) zegt dat ook deze meer niche-modellen nog best eens een succes kunnen worden, gezien de scherpe prijs. Bij Lancia verwacht men dan ook het eerste jaar al minstens 10.000 Thema’s aan de man te kunnen brengen in Europa, waarvan ongeveer 4000 stuks in Italië. Van de eveneens in Canada (Brampton) gebouwde Voyager MPV, rekent men op een succesje van 11.000 verkochte auto’s, waarvan zo’n 3800 in Italië. De Thema begint in het thuisland bij 41.400 euro en de Voyager heeft een instapprijs van 39.900 euro. Lancia wil Thema-rijders als VIPS behandelen en voert het zogenaamde “Top Care Thema” serviceprogramma in, waarbij klanten het eerste jaar een kort lijntje zullen hebben met de fabrikant aan wie ze elk eventueel probleem kunnen doorbrieven. Bedrijven die een vloot met Thema’s overwegen, kunnen op een gratis Ypsilon rekenen voor de eerste 12 maanden, met het Ypsilon “Tender to Thema” programma.

Sergio Marchionne die zelf ook aanwezig was bij de presentatie in Turijn, zegt dat hij goede hoopt heeft op een klein succes; “Welk topmodel kun je voor die prijzen krijgen? De kwaliteit en hoeveelheid technologie voor deze prijs kent geen concurrentie.

Marchionne intro Lancia ThemaLancia Thema intro Turijn

17 gedachten over “Thema en Voyager moeten samen 21000 verkopen opleveren

  • 20 oktober 2011 om 00:13
    Permalink

    We weten inmiddels allemaal dat deze modellen niet de Lancia’s van de toekomst zijn, het zijn tussenmodellen, gerebadged om snel het modellengamma te complementeren. Gezien de omstandigheden het enige alternatief, omdat ze anders simpeweg de stekker uit Lancia hadden gehaald. Tot zover prima dus. Maar wat lezen we hier? Topman Sergio Marchionne, alom bejubeld, zet zijn prachtige Lancia hier neer als een pure prijsvechter! Lancia, de Aldi/Lidl in het C/D segment. Hoe herkent de Lancia-liefhebber zich hier nog in? En hoe moet het straks lukken om met de echte nieuwe modellen weer kopers te trekken die niet op zoek zijn naar een discounter?
    Na zijn eerdere uitspraken over de Alfa 159 (“een vergissing”) en het voortdurend aankondigen en weer intrekken van allerlei modellenplannen begaat hij hier de zoveelste marketingblunder. Ineens weet ik het zeker: Lancia haalt 2020 niet.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 09:42
    Permalink

    @ mereblu: ik begrijp je bezorgdheid, maar anderzijds twijfelen al zoveel mensen aan dit nieuwe model dat er wel een agressieve prijszetting nodig is om ze over de streep te trekken. Het succes van de auto zal dan ook afhangen van die prijs. Met de auto en de afwerking is niets mis, het interieur bvb is duizendmaal beter en méér premium dan wat je van een Duitser kan verwachten, zeker voor die prijs.

    Misschien moeten we ons afvragen waarom die duitse taxi’s zo duur zijn.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 10:27
    Permalink

    @Lusso: dat ben ik niet met je eens. Naast een imagoprobleem kan het interieur qua kwaliteitsgevoel, bouwkwaliteit en materialen niet op tegen de Audi A6 en BMW 5 Serie. Maar als de prijzen van de Thema daar ook naar zijn is dat niet erg. Veel alternatieven zijn er niet meer in dit segment naast de Duitse drie, alleen Lexus (GS), Volvo (S80) en Citroën (C6) schieten me zo te binnen. Dus als je iets onderscheidends wilt dan is zo’n Thema helemaal geen slecht idee…

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 10:40
    Permalink

    @Alfa 156

    C6 en GS zijn trouwens best stevig aan de prijs en de laatste geen diesel. Voor dat geld liever een Jaguar XF, de Duitsers bieden kalere instapuitvoeringen. Ik ben benieuwd naar de prijs in NL voor de Thema.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 12:31
    Permalink

    Ohja, de XF. Die was ik nog vergeten, best een mooie auto. Echt ‘kale’ auto’s heb je in dit segment trouwens niet.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2011 om 22:21
    Permalink

    @alfa156
    Hoezo kan het materiaal niet op tegen een A6 en 5serie. Voor het geld van die auto’s heb je de Thema met Poltrona Frau interieur dat 10x mooier is dan voornoemde auto’s.

    @mareblu
    Waarom zo’n negatieve teneur? Zijn de prijzen eindelijk eens scherp te noemen voor een Lancia (ok chrysler-lancia) is het weer niet goed. Met de 159 hebben we gezien wat er gebeurd als je probeert dezelfde prijzen te vragen als de duitse 3.
    Zorg eerst maar eens dat de auto worden verkocht en dat kan met deze prijzen. Als je vervolgens die klanten bindt voor de volgende modellen is toch alles goed.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 13:35
    Permalink

    Op de site van Autocar (www.autocar.co.uk) staat inmidels de 1e rij-impressie van de Thema en ze zijn bepaald erg positief over de auto.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 14:57
    Permalink

    @hape: echt veel goedkoper is de Thema niet dus Poltrona Frau voor hetzelfde geld zit er niet in. Maar ga maar eens in een Audi A6 (ontzettend saaie auto verder) en daarna in een Thema/300. Het kwaliteitsgevoel straalt er in de Audi vanaf, ook dankzij mooie houtsoorten/alu e.d. In de Thema voelt alles toch een beetje nep aan (en dat is de schuld van Chrysler).

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 15:55
    Permalink

    ‘Kwaliteitsgevoel’ is dus niet perse iets positiefs als ik jullie zo lees, want ik ken de A6 goed en het materiaal in die auto’s is alles behalve ‘Mooi’. Bij BMW heb ik meer het gevoel dat kwaliteit ook iets moois kan zijn.

    Zijn we hier met z’n allen nu trouwens gewoon de eeuwige flauwe commentaren van de autopers aan het nagalmen…wat bezielt ons!? Rijgedrag lijkt me een stuk belangrijker dan hoe goed een naad aansluit in het dashboardkastje. En wat lees je over het algemeen over rijdynamiek in de pers? Nul, niks nada niente.. Stelletje Duitsers dat we zijn.

    De Thema scoort wat materiaal en afwerking betreft erg goed lees ik nu her en der. Ik vond zelf de handgrepen en dergelijk nogal tegenvallen. Maar dat komt omdat niets tegen het gebruikte materiaal van de Thesis op kan.. geen Audi en geen BMW. Daar heb ik btw nog nooit iemand over zien schrijven trouwens behalve mezelf…. Oh ja Italiaanse auto’s mag je namelijk wat dat onderwerp betreft alleen maar afzeiken. Dat terwijl Lancia het bijna altijd goed gedaan heeft op dat gebied (zo onwetend is men). Mijn Lybra uit 2000 heeft een materiaal in het interieur dat veel beter aanvoelt dan welke tijdgenoot in dat segment dan ook.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 16:34
    Permalink

    Ik heb op de AutoRai in de Thema en de nieuwe A6 gezeten en dan zie je toch echt duidelijk verschil. De Thesis (fantastisch mooie auto, trouwens) was wat dat betreft echt een stuk beter (toen ‘ie op de markt kwam). Dat is niet nagalmen, volgens mij rijden we allemaal Italiaans (mede) omdat we graag tegen een mooi dashboard met dito afwerking aankijken.

    En uhm… dit kun je toch met alle wil van de wereld niet lelijk vinden: http://www.netcarshow.com/audi/2012-a6/1600×1200/wallpaper_4c.htm

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2011 om 19:03
    Permalink

    Ik dacht bijna dat ik op een duitse site was terecht gekomen.Die lancia is een mooie auto,wat een mooi interieur.als dit het begin is van wat er in de toekomst gaat komen.geeft het hoop.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2011 om 01:38
    Permalink

    Sorry maar dat interieur van die A6:

    Op de een of andere manier weten duitsers heel vaak precies dat stukje te ver te gaan met bling en hout dat het een vulgaire hoerentent wordt.
    (ja kop hem er maar in.. ik kom heel vaak in een hoerentent… not) 🙂

    Graag vanaf hier maar weer verder met mooie interieurs. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2011 om 11:37
    Permalink

    Niet alleen materiaalkeuze is zonder smaak, ook de gekozen vormentaal heeft vaak het stijlgevoel van een dikke generaal met punthelm. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2011 om 17:48
    Permalink

    @Alfa156

    Wat dat A6 plaatje aangaat. Ik vind dat de rest er niet bij past met dat goedkope plastic voor de radio airco en lamp bediening dat had dan in de zelfde stijl gemoeten. Ook de het verschil links en rechts tussen airco en radio vind ik slordig. Rechts is netjes in 1 lijn links niet. ook de plek van het grote LCD had beter gekunt. En waarom is het deur paneel aan de onderkant anders licht van kleur dan het daish en de handgreep die er op zit. Verder is het met zoveel verschillende materialen en kleuren een rommeltje. Nee als dit de maatstaf is sla ik wel over. Ja er zitten wel elementen in die goed zijn maar het totaalplaatje is zo waar niet te duits maar wel te rommelig ik mis harmonie tussen de materialen. Als je van hout houd is dat best netjes maar de rest kan beter.

    Bovendien op de Rai stond daar niet de half bakke snel in elkaar vlans versie die nog niet af was? Volgens mij is de uiteindelijke versie wel wat anders dan die preproductie modellen die daar als zoet houdertje stonden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.