Komst Lancia Thema SW uitgesloten maar er komt wel een V6 Biturbo

Lancia Thema SW

Volgens Lancia CEO Saad Chehab is er wel veel mogelijk als het om extra varianten gaat van de vorige week geïntroduceerde Thema, maar heeft het geen zin om uit te zien naar de reïncarnatie van een Stationwagon. Een dergelijk model is namelijk niet langer in productie in Canada en wordt pas weer overwogen, wanneer de huidige 300 serie een compleet nieuwe opvolger zal krijgen. Volgens Chehab is de krimp op de markt van Stationwagons dermate groot dat er te weinig op te verdienen valt. Ook andere merken die bekend staan op hun praktische varianten met grote laadruimte zoals Volvo en BMW, hebben het aantal Station modellen op de diverse markten teruggeschroefd.

Lancia Thema Stationwagon

Wat er volgens Chehab wel zit aan te komen als alles goed gaat, is een vierwielaangedreven variant. Deze zal in Amerika binnenkort geïntroduceerd worden op de 300. Op de V6 diesels zal tevens een 8-traps automaat geïntroduceerd worden in plaats van de huidige 5-traps. Wat de komst van een V8 betreft ligt nog alles open volgens de voorman van Lancia, maar het is waarschijnlijker dat er uiteindelijk gekozen zal worden voor een extra krachtige variatie op de V6 met dubbele turbo. Deze is momenteel in ontwikkeling in een Italiaans laboratorium (FPT) en zal ook Maserati en Alfa Romeo in de komende jaren van aantrekkelijke motoren voorzien.

7 gedachten over “Komst Lancia Thema SW uitgesloten maar er komt wel een V6 Biturbo

  • 25 oktober 2011 om 07:54
    Permalink

    Fout 1: geen SW voor europa terwijl het hier toch belangrijk is. Ik begrijp echter wel dat de aantallen te klein zullen zijn om dit model te ontwikkelen, maar toch….

    Fout 2: een chryslermotor in een Maserati??

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2011 om 07:55
    Permalink

    Trouwens, ik kijk wel uit naar die potente versie van de Thema. Eindelijk terug een Lancia met vierwielaandrijving!

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2011 om 10:53
    Permalink

    Een blok dat alleen in basis een Chrysler is, is geen Chrysler-motor meer. Ik vertrouw 100% op Martinelli’s meesterlijke inzichten. FPT rulez! 😀

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2011 om 19:44
    Permalink

    Geen markt meer voor Stationwagons?
    Vandaag op weg naar mijn werk ben ik meer Stationwagons tegengekomen dan gewone wagens.
    Kan ook zijn dat ik in een zeer vruchtbare wijk woon met erg veel prille gezinnetjes.

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2011 om 20:30
    Permalink

    Plus het feit dat NL het enige Volvo land is naast Zweden. In Duitsland en Italië kom je duidelijk veel minder SW’s tegen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.