Marchionne: ‘veel mogelijk met Alfa Romeo, Lancia blijft’

En dan is het de beurt aan de CEO zelf om commentaar te geven op de ambities van Fiat en dus het strategische plan voor de Italiaanse fabrieken. Hieronder lees je een interview met de Italiaanse krant ‘La Corriere della Sera’. Sergio Marchionne reageerde allereerst gelaten en zelfs wat cynisch, op het feit dat de beurs en de daaraan gekoppelde analisten, weinig heil zien in de huidige ideeën, wat de dag na de presentatie de koers van Fiat stevig lieten dalen, ondanks dat het om een investeringsplan gaat. De vliegende keep van Fiat en Chrysler geeft niet op en is juist overtuigd van wat er nu mogelijk is in Italië, dankzij het huidige beleid van de regering Monti. Geen twijfel meer dus uit de mond van Marchionne over de huidige condities en de uitvoerbaarheid van het plan. Sergio Marchionne vliegt vandaag alweer naar Detroit en vliegt ongeveer 40 dagen per jaar.

De man die ooit in 2004 zei dat Fiat niet in de positie is om met grote auto’s te concurreren tegen de Duitse overmacht, zet nu juist volop in op deze troef, dat dankzij export vanuit Italië tot stand moet worden gebracht;

Ik geloof erin, ik geloof in Italië en in de koers van Mario Monti, een Italië dat volledig gericht is op verandering en hervorming. We zijn vandaag al gestart met de investeringen en vervolgens zullen we de concurrentie aangaan met de Duitsers. Na deze missie zullen we de fusie met Chrysler voltooien tegen 2015.

Op de vraag of de CEO met alle wetenschap die hij nu heeft, het niet wat onrealistisch vindt, om in dit klimaat er wat van te maken, zonder verdere ontslagen antwoordt Marchionne kordaat;

Ik ben altijd helder geweest over ons doel om met de capaciteit die we nu hebben de strijd aan te gaan. Ondanks wat ik allemaal toegeworpen kreeg, hebben we moedige besluiten genomen, ondanks de immense complexiteit van dit land. Bovendien zou het opgeven van deze industrie een ware catastrofe zijn geweest. Dat we Italië niet opgeven is ook de reden waarom de beurzen nu zo reageren. Laten we zeggen dat op het juiste moment premier Monti, de boel heeft weten te kalmeren. Ondanks dat beseffen ook wij dat er weer politieke onrust kan komen in Italië en dat de Europese markt, nog minstens twee donkere jaren zal doormaken. Desalniettemin zetten we door. Het is niet omdat we alleen maar een sociaal gezicht willen hebben richting het land van herkomst, het is ook omdat we sterk geloven in ons concept. Het totaal nieuwe bedrijf dat we hebben opgebouwd sinds 2004, met een nieuw alles bepalend keerpunt in 2009, is vitaal en heeft slagkracht. Een Europese crisis of Italiaanse complicatie kan ons daar niet vanaf brengen. Dankzij dat wat we in Amerika bereiken momenteel, kunnen we in Europa hoogwaardige auto’s met de merken Alfa Romeo en Maserati bouwen, om het de Duitse concurrentie iets moeilijker te maken. Jullie zullen zien hoe we dat laatste in gedachten hebben. Intussen moet Ford nu juist een stap terug doen in Europa en zien we PSA de hand ophouden bij de Franse overheid.”

Sergio Marchionne windt er dus geen
doekjes, om als het om de stap naar de hogere segmenten gaat. Op de vraag waarom het nu wel zou lukken met bijvoorbeeld Alfa Romeo, antwoordt de CEO met;

Zonder de juiste techniek en platformen, zou het een onmogelijke opgave zijn, maar nu we deze wel hebben, plus 2300 Amerikaanse verkooppunten, is het tegenovergestelde het geval. We kunnen er zelfs extra in investeren. Ik geef echter nog niet alle details prijs. Dat is een fout die ik ooit maakte met ‘Fabbrica Italia’. Toen dachten we met openheid ver te komen, maar in plaats daarvan, werden we hevig aangevallen op de kleinste gegevens. We werken in stilte en met nederigheid en laten het over aan de feiten. In januari trapt de nieuwe Quattroporte af, als eerste wapenfeit in een reeks die komen gaat.


Dit is wat de CEO zei  over de herziening van de plannen voor de Italiaanse fabrieken;

Voor Melfi zijn we al begonnen met de voorbereidingen. De investering start in de loop van het komende jaar. De reden dat we de SUV’s niet in Mirafiori bouwen, is dat er een derde model bij is gekomen. Om dat in Turijn te laten plaatsvinden zouden we een te grote ingreep moeten realiseren in de bestaande structuur. Intussen zullen we in Turijn de as Mirafiori-Grugliasco creëren, voor de bouw van luxeproducten, wat een belangrijk wapen wordt voor onze verdere opmars op de Amerikaanse markt. De SUV van Maserati is daarbij een belangrijk product en gaan we Levante noemen.

Dan was er een korte vraag en een kort antwoord over Lancia;

Lancia blijft bestaan, want de Ypsilon blijft ook in de toekomst belangrijk. Het overige zal dankzij onze ontwikkelingen met Chrysler tot stand kunnen worden gebracht. We moeten nu alleen pas op de plaats maken, wat overigens ook voor het merk Fiat geldt. De voorlopige oplossing zit in het 500-label, wat we ook naar de VS kunnen exporteren. We halen nu gestaag Mini in op die markt. De 500L is een eerste uitbreiding, maar er komt nog veel meer aan. Voor de Panda wordt het een iets ander verhaal, aangezien we dit niet naar de VS zullen brengen, maar ik kan alvast wel verklappen dat de opvolger van de Freemont een soort grote Panda wordt.

Vervolgens vroeg men aan de CEO wat hij vindt van het feit dat hem luchtkastelen wordt verweten. Veel plannen die misschien helemaal niet gerealiseerd zullen worden;

Het zijn altijd dezelfden die het zeggen, zoals de Fiom. Ik kan alleen maar zeggen dat er veel moed voor nodig is, om juist nu met een investeringsplan te komen, waarbij we alles inzetten wat we in onze mars hebben. Als we niet zo planmatig met ons geld waren omgegaan als we nu hebben gedaan, dan zou ik nu bijna een faillissement moeten aanvragen. Wat mij betreft graaft de Fiom momenteel haar eigen graf. Het probeert verdeeldheid te zaaien onder de meerderheid, maar krijgt daarmee juist steeds minder sympathisanten. De 19 die we nu moeten aannemen in Pomigliano bijvoorbeeld gaat ten koste van 19 anderen. We kunnen als er geen werk is, namelijk niet zomaar mensen aanstellen. Ik laat me niet de les lezen over wat wel of niet democratisch is in deze kwestie. De verantwoordelijkheid ligt bij de Fiom. Hun realiteit bestaat al sinds de vorige eeuw niet meer. Wat ik betreur is dat de media weinig aandacht heeft voor deze scheve opvattingen die heel ver van de werkelijkheid afstaan. Men protesteert bijvoorbeeld bij de Irisbus fabriek, terwijl iedereen weet dat de sluiting noodgedwongen is en echt niet van de ene dag op de andere plaatsvindt. Intussen kopen bedrijven hun bussen in het buitenland.


Over de goede relatie met de regering Monti zei Marchionne het volgende;

“Monti heeft veel moed en heeft Italië z’n geloofwaardigheid teruggeven. Er is nu weer hoop voor dit land, dat duidelijk een heel ander land is geworden binnen zeer korte tijd. Je kunt er nu weer op bouwen. Ik zou ook niet weten wie een betere uitvoering kan bedenken op dit moment en volgens mij kunnen de partijen dat zelf ook niet. Intussen kunnen en willen we verder niets verwachten van de overheid, dan dat de export bevordert wordt. Er is geen geld en we gaan het op eigen kracht allemaal doen, op een markt dat binnen vijf jaar met 40% is gekrompen. De Franse overheid wil intussen 7 miljard geven aan PSA en je zult zien dat de Duitse ook Opel zal redden. We werken nu op vruchtbare wijze samen met onze overheid om de export te maximaliseren. Het is overigens pure roddel en achterklap dat er een plan zou zijn om ons te verbinden aan GM en PSA in een soort samenwerking.”

Fiat is niet alleen onderwerp
in de Italiaanse verkiezingscampagne, maar ook in de Amerikaanse. Dit is wat Marchionne er van vindt;

Hier noemen ze me op spottende wijze vaak een ‘Amerikaan’, in Amerika probeert Romney ons te kleineren door ons op denigrerende wijze ‘Italians’ te noemen. Intussen schiet Romney zichzelf in zijn voet met deze opmerkingen, want er zijn veel kiezers die dit niet kunnen waarderen en er zijn veel republikeinen die zien dat onze aanpak voor Chrysler werkt.

3 gedachten over “Marchionne: ‘veel mogelijk met Alfa Romeo, Lancia blijft’

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.