CEO Harald Wester ziet Maserati als toekomstig marktleider

Maserati kan de grootste worden in het hoogste segment voor luxe auto’s. Dat is de volle overtuiging die de mensen achter dit mooie merk momenteel hebben en dus ook de CEO, Harald Wester. Een topmerk dat voor de volle 100% uit Italië komt. Met maar liefst drie productielocaties en het hart nog altijd in Modena, lijkt men ook geen genoegen te nemen met halve maatregelen. Officine Maserati in het Torinese stadsdeel Grugliasco wordt de grootste met meer dan 100.000 vierkante meter. In deze grootste Maserati-fabriek ooit, zullen uiteindelijk 1500 mensen werken.

Het aantal verkooppunten zal van 250 naar 425 gaan tegen 2015. Op het moment heeft Maserati op terrein van meest luxe producten ongeveer een marktaandeel van 21%. In de toekomst verwacht men marktleider te zijn met een klantenkring van rond 940.000 eigenaren, ten opzichte van de huidige 190.000. De jaarlijkse productie zit dan rond de 50.000 en van de nieuwe Quattroporte verwacht men in totaal tegen de 80.000 stuks te kunnen produceren over een periode van ongeveer 7,5 jaar. Volgend jaar voorziet men al een piek. De Quattroporte start begin 2013 in Europa en China en start in de VS tussen mei en juni. Amerika wordt de grootste markt (45%), gevolgd door China (15%) en Groot Brittannië (5%). De EU zal naar verwachting 15% van de totale verkopen vertegenwoordigen. Naast de Quattroporte verschijnen ook achtereenvolgens de Ghibli, Levante, de opvolger van de GranTurismo (die compacter zal zijn dan de huidige) en een sportwagen met middenmotor.

15 gedachten over “CEO Harald Wester ziet Maserati als toekomstig marktleider

  • 11 december 2012 om 05:59
    Permalink

    Planmatig aan een merk bouwen, visie, structuur, kwaliteit: allemaal Italiaanse kernwaarden :-))

    Beantwoorden
  • 11 december 2012 om 06:42
    Permalink

    Daarvoor hebben ze een Italiaan in dienst die niet de mooie jongen uithangt met zijn slobbertrui maar een gestructueerd plan uitwerkt waar geen enkele Italiaan iets van begrijpt. En zolang dat het geval is weet ik dat het goed komt. 😯 😀 8)

    Beantwoorden
  • 11 december 2012 om 07:25
    Permalink

    Maar is dit allemaal nu goed voor het merk?? Maserati is altijd exclusief geweest en wordt nu een quasi massaproduct. Binnen vijf jaar wordt de markt overspoeld met tweedehands Maserati’s wat nefast wordt voor het exclusieve imago en de tweedehandswaarde.

    Beantwoorden
  • 11 december 2012 om 09:17
    Permalink

    Ik ben bang dat Alfa Romeo zeker de komende 10 jaar zich niet gaat richten op de Europesche markt. Er zullen modellen worden ontwikkeld voor Amerika en China en de opkomende economie. Daaruit zouden enkele modellen kunnen worden ingezet op de Europesche markt. SM gaat niet voor de 4de keer investeren terwijl de vorige projecten geen succes hebben gehad (159/MITO/Giullietta). Want ik BTW jammer vindt want het zijn fantastische modellen.

    Beantwoorden
  • 11 december 2012 om 12:37
    Permalink

    @Alfabruur

    De Giullietta is toch geen flop? Ik dacht dat deze redelijk verkocht icm het beperkte aanbod van dit model.Er had alleen een 3 deurs, station en cope/sedan (GT achtig) van moeten komen. De 159 had een tweede leven moeten krijgen met nieuwe motoren en niet dat halve bakke alleen de 2.0JTDm en 1750 op de markt zetten en dan de stekker er uit. Met een 1.6 JTDm (120PK) en de 1.4 (135 en 170PK) en TCT hadden deze auto kilo’s lichter gemakt. En daarmee zou het de lichste D segment geweest zijn met een lengte van 4,66 meter.

    FGA zou voor AR ook een moeten kijken naar een 1.3 of 1.6 JTDm biturbo om laag gewicht laag verbruik en hoog PK/KG verhouding te genereren wat het imago een boost zou geven en het sportive hart handen en voeten te geven. Voor imago verbetering zouden ook de GTA’s boven de QV’s op de markt gezet moeten worden en niet komen met een concept en die dan niet vermarkten dat is heel slecht voor je imago.

    Beantwoorden
  • 11 december 2012 om 13:32
    Permalink

    @AR 159

    Ik ben het helemaal met je eens. Het “zou moeten” maar het gebeurt helaas niet.
    En de giulietta verkoopt helaas minder dan zou moeten. In Nederland nog niet eens de helft van wat de Alfa 156 deed. Alfa Romeo verkoopt Europees gezien rond de 100.000 units wat volgens de planning zo’n 300.000 zou moeten zijn.
    Fiat gaat modellen ontwikkelen voor de andere markten omdat daar de groei zit. De kernwaarden van Alfa Romeo spreken in deze economisch slechte tijden een te kleine groep mensen aan.

    Beantwoorden
  • 11 december 2012 om 22:12
    Permalink

    @Alfaspeed.
    Laten we hopen van niet. Ik hoop op een Giulia , de 4C en de “Kamal” volgend jaar en het jaar daarop de “169” en opvolger MITO/5deurs.

    Beantwoorden
  • 11 december 2012 om 22:12
    Permalink

    @Alfaspeed.
    Laten we hopen van niet. Ik hoop op een Giulia , de 4C en de “Kamal” volgend jaar en het jaar daarop de “169” en opvolger MITO (5deurs),

    Beantwoorden
  • 12 december 2012 om 10:57
    Permalink

    Die Harald toch :mrgreen:
    Zou die onlangs in Amsterdam zijn geweest en ietwat te veel tijd in een coffeeshop hebben doorgebracht?
    Natuurlijk mag je dromen over een betere toekomst, maar vergeet niet dat dromen zelden uitkomen.
    Ik vrees met grote vreze dat deze droom, de oh zo noodzakelijke vernieuwing in het modellen aanbod van Alfa Romeo, nog langer op zich zal laten wachten. Immers Harald heeft heel veel geld nodig om zijn droom te doen laten uitkomen..
    I’m dreaming of a white Xmass!

    Beantwoorden
  • 12 december 2012 om 12:56
    Permalink

    Helaas zijn de meeste produkten van Maserati al klaar .dus geen koffiedik kijken en maar al voor een groot deel realiteit. De laatste tests van de QP geven al aan dat ze op de goeie weg zitten. 8)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.