De officiële folder van de Maserati Ghibli

ghibli folder

Speciaal voor de autodocumentatiefetishisten, plaatsen we hier de officiële folder van de nieuwe Maserati Ghibli, die momenteel in China alle aandacht trekt. Een aardige Europese dealer zond ons dit toe, wat we ook zien als een duidelijk signaal dat Maserati met een model als de Ghibli een stuk bereikbaarder is geworden voor de consument. Er vallen nog even geen prijzen te melden, maar in deze pdf’s hieronder zie je alvast wel alle specificaties van dit super aantrekkelijke Italiaanse E-segment model met V6 benzine en dieselmotoren. Op de Italiaanse markt biedt Maserati overigens ook een 250 pk versie van de 3.0 diesel.

Ghibli folder 1

Ghibli folder 2

Ghibli folder 3

10 gedachten over “De officiële folder van de Maserati Ghibli

  • 23 april 2013 om 13:28
    Permalink

    Benieuwd of het dealernetwerk nog wordt uitgebreid. 3 dealers lijkt me wat weinig gezien het verkooppotentieel van de Ghibli. Maar dan moet je toch niet te ver van het koperspubliek af gevestigd zijn.

    Beantwoorden
  • 23 april 2013 om 17:05
    Permalink

    @Nuvola,

    Als ik de cijfers zo eens bekijk valt de potentie wel wat tegen.

    Ik verbleekte van schrik dat ik het gewicht zag staan 1810KG 150KG meer als een 535I 24PK meer een paar cm extra neus. 20% meer brandstof consumptie en vast een hogere prijskaart.

    De 550i en de 410PK V6 liggen dichter bij elkaar.

    De Diesels zijn de betere keuze qua verbruik.

    Maar ik ben hoogst verbaast over het extreem hoge gewicht wat de 159 laat verbleken. Ik dacht dat MS had gemeld dat de 159 best wat lichter mag (200KG) en dan komen ze met een gibli die bijna 2 ton weegt ik had daar het 159 gewicht verwacht geen 200 tot 400KG extra.

    Een gechipte 159 2.0 eco gaat van 136Pk naar 200 weegt maar 1465 en heeft dan 7,36 KG/PK een Ghibli met 250PK diesel weegt maarliefst 1835KG en haalt daarmee 7,34KG/PK de 275 versie 6,67. Ik ben bang dat dit toch behorlijke obesitas machines zijn geworden. Ik houd het mooi bij mijn opeens verderlichte 159 deze mooie nieuwe is meteen van mijn wish list af. Te zwaar en te doorstig.

    Gibli V6 Q4 1870KG 159 V6 Q4 1605KG
    Gibli V6 1810KG 159 V6 1515KG 156 GTA 1365KG

    Daarmee is de Gibli 30cm langer weegt met bijde Q4 en een V6 265kg meer. Zonder Q4 scheelt het 295KG een 156 was 22cm korter en was maar 150KG lichter dan de 159 met V6 zonder Q4 en dan heeft een 159 wel Q2 en de GTA niet.

    Bij een 159 tegen de 156 was deze per extra cm 6,8 KG zwaarder. een Gibli is 9.8kg/cm zwaarder dan een 159. Dat belooft niet veel goeds voor de 166 opvolger nog de 159 vervanger.

    3,64 KG/cm Gibli V6 330/410
    159 V6
    3,12 KG CM 156 GTA

    Beantwoorden
  • 23 april 2013 om 17:12
    Permalink

    Perongeluk al op enter gedrukt voor ik het na gelopen ben sorry

    3,25 KG/cm voor de 159
    2,91 kg/cm voor een 1.8 159
    2,79 kg/cm voor de 1.8 156

    Daarmee is de allom verketterde 159 dus helemaal geen zware jongen helemaal als je kijkt wat je extra krijgt en dan vooral in de breedte. 😆

    Beantwoorden
  • 23 april 2013 om 17:15
    Permalink

    @AR 159
    Je benadert het wel heel rationeel (en terecht hoor) maar wanneer je de keuze hebt tussen een 5 of deze G dan speelt het onderschijdende vermogen (=emotie) een belangrijke rol. Helemaal in deze klasse van auto’s.
    En als ik mijn hart zou laten nadenken en spreken dan ligt deze Ghibli mijlen ver voor op de BMW 5 of welke andere auto uit die klasse dan ook.
    Jammer alleen dat ik niet tot de kopergroep hoor qua financien 😥

    Beantwoorden
  • 23 april 2013 om 18:32
    Permalink

    Herstel, het zijn 5 dealers in Nederland, da’s al beter. Ben het met Dutchbird eens. Kan me niet voorstellen dat een potentiële koper al die maten en gewichten tegen elkaar gaat afzetten. De Ghibli koop je om zijn Italiaanse stijl, de emotie, de historie, wat wil je nog meer.

    Beantwoorden
  • 23 april 2013 om 19:45
    Permalink

    @Dutchbird

    Dat is wel zo. Mijn voorkeur gaat ook naar de G. Maar het neemt niet weg dat hij lood zwaar is met 1,8 tot 1,9 ton. En als een 159 met zijn 1,3 tot 1,6 ton al zo vergruisd word om zijn gewicht waarom is deze dan zo zwaar in tijden dat afvallen de trend is ook voor dit soort wagens. Een 4C is een beter statemend. niet idioot veel gekke PK maar ook geen KG’s

    Als je nu niet tot de kopersgroep behoord kan dat straks wel zijn als jong misbruikt. Ook de tweedehands markt is van belang dat er intresse voor is want anders schijven ze ook veel te hard af. Tot dus ver zijn massers tweedehands best redelijk hoog gewaardeerd.

    Beantwoorden
  • 24 april 2013 om 09:29
    Permalink

    @AR 159

    Een paar centimeter extra is niet zomaar een paar centimeter. 😉

    Ghibli. lengte: 4971 mm, breedte 1945 mm
    BMW 5. lengte: 4899, breedte 1860 mm

    De presaties zijn ook gewoon goed.

    BMW 535 0-100 (6,1 sec)
    Ghibli 0-100 (5,6 sec)

    BMW 550 0-100 (5,0 sec)
    Ghibli S 0-100 (5,0 sec)

    BMW 550 X 0-100 (4,8 sec)
    Ghibli S Q4 0-100 (4,8 sec)

    Beantwoorden
  • 24 april 2013 om 16:58
    Permalink

    Wat een negativiteit!
    De Ghibli is net zo zwaar als de vorige quatro porte en heeft net zoveel vermogen.
    De nieuwe quatro porte is ook zwaar maar rijdt fantastisch.

    BTW de 159 is zeker niet te zwaar kijkend naar de concurrentie (3-serie/PASSAT)

    Beantwoorden
  • 24 april 2013 om 21:58
    Permalink

    @Alfabruur: wel degelijk!, mijn 159 JTDm was zo’n 200 kg zwaarder dan de vergelijkbare Duitse concurrent, label F (Duitsers D) en reed zo’n 2 a 3 km minder op een liter terwijl prestaties niet beter waren en zeker minder voelden (uit eigen ervaring vond ik de bmw 163 soepeler en sneller dan de 200pk 159). More is less in dit geval en ik ben bang ook voor de Ghibli. Hij kan wel zo snel zijn, maar niet altijd voelt dat zo……..

    Beantwoorden
  • 25 april 2013 om 10:09
    Permalink

    @ Lamperdi; Ik heb de 1.8/1750 TBI/3.2 Q4 vergeleken met o.a BMW 3serie en Passat (autoweek.nl) deze zijn ongeveer even zwaar (maximaale verschil 60 kg, basis BJ2009).
    De diesels 1.9/2.0 en de 2.4 met de 3serie/A4/Passat/Mondeo/Insignia maar ook hier komt de 159 niet als zwaarste uit de bus.

    Een Alfa Romeo is nog nooit de lichtste geweest (ook de Giulietta niet) maar ze rijden over het algemeen wel het beste.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.