Fiat Powertrain productie transmissies in Verrone ligt bijna stil

Verrone

De splinternieuwe in 2008 gebouwde productielocatie van Fiat Powertrain in het Piemontese Verrone, is in alle opzichten slachtoffer van de crisis geworden op de lokale en Europese markt. De daar geproduceerde ingenieuze C635 transmissie, is vanaf de eerste dag op een laag niveau blijven hangen qua aantallen. De ‘Dual Dry Clutch Transmission’ kennen we enkel nog als TCT uit twee modellen van Alfa Romeo. Vooral in de Giulietta wordt deze toegepast. Dat is dus erg weinig en helaas wordt er ook niet geleverd voor de VS, waar andere nieuwe transmissies lokaal zullen worden geproduceerd. Ook koos Fiat ervoor de transmissie niet te plaatsen in andere modellen binnen de groep. Nu lijkt er voorlopig geen enkele productietoename in het verschiet te liggen voor de moderne fabriek in de provincie Biella.

FPT Verrone

Dat zorgt momenteel voor de nodige onrust binnen de regionale politiek gezien de ontstaansgeschiedenis van deze locatie. In oktober 2009 schreven we namelijk al over de start van deze hoogwaardige productie, die met steun van de regio Piemonte tot stand is gekomen. Het feit dat de meeste werknemers de komende tijd, zonder al te veel perspectief volgens een sociale regeling thuiszitten, zit veel partijen niet lekker. In de fabriek werken iets meer dan 500 werknemers. Vlak voor het invallen van de crisis, was het nog de bedoeling om voor eind 2012 nog eens 600 man aan te nemen, om zo 3000 transmissies per dag te realiseren. De harde realiteit is nu echter dat een heel aantal van de bestaande werknemers al niet aan het werk kan en dat de productie steeds verder omlaag wordt geschroefd.

11 gedachten over “Fiat Powertrain productie transmissies in Verrone ligt bijna stil

  • 29 mei 2013 om 10:08
    Permalink

    Ik snap niet dat men de TCT niet heeft aangeboden in de Delta en de Bravo en alle Abarth modellen. Met alleen de Giulietta wordt de spoeling erg dun.

    Beantwoorden
  • 29 mei 2013 om 11:59
    Permalink

    Niet zo gek ze bieden te weinig modellen en te weinig combinaties met deze bak. Ik had deze bak wel in mijn 159 JTDm gewild of in onze Punto EVO 1.3JTDm. De 159 kon ik wel krijgen met een brandstof verslindende automaat daar ben ik niet in geïnteresseerd je rijd geen diesel on vervolgens 30% meer te verbruiken.

    Het aanbod is te beperkt waarom geen Mito QV met deze bak of een 135PK Giulietta al dan niet met deze bak want daar voor hebben ze het oude blok er in gelepeld wat kort er voor bij alle andere modellen is gewipt. Rare jongens die Italianen ze maken prachtige wagens maar het aanbod en continuïteit is drama.

    Zou het nu mogelijk zijn om een oude GT met blok x te kopen en dan er een 1.4 met 170PK met tct in te lepelen dan heb je een hele mooie combi 😆

    Het word hoogtijd dat ze de TCT met meer motoren gaan leveren en in alle Alfa modellen. Aha de 4C is een goeie 100% leverbaar met tct jammer dat dat maar 1 dag productie is van de versnellingsbak fabriek.

    De 1.4 135 en 170PK 1750TBI en 2.0 170 PK JTDm zijn leverbaar met de bak. dus 4 motoren slechts 3 motoren en max 2 combi’s per model dat is wel een beetje karig. Lever de 135PK TCT desnoods alleen in deze combi in de Juul dan verkoopt die vast beter en ook met de 140PK diesel en de 1.6 JTDm en beide QV’s optioneel met deze bak.

    O en maak de Juul leverbaar in de VS en 90% van de kopers daar bestellen hem met TCT.

    Beantwoorden
  • 29 mei 2013 om 13:08
    Permalink

    Hola, in de Dodge Dart zit toch een DDCT die in Italië wordt gemaakt?

    Beantwoorden
  • 29 mei 2013 om 19:17
    Permalink

    Nou eh… op de website van Dodge prijzen ze de DDCT “gewoon” vol tros aan:

    http://www.dodge.com/en/2013/dart/aero/

    Je moet wel de versie met Fire Multi-air kiezen, als je de Tigershark kiest, dan krijg je geen DDCT. Ook wel grappig is dat de Fire Multi-air wordt aangeprezen als de topmotor voor de Dart. 😉

    Beantwoorden
  • 30 mei 2013 om 02:20
    Permalink

    Ik heb deze gereden op een Giulietta en vond dit een fantastisch transmissie.

    Wat is het verschil dan met die op de Fiat 500?

    Beantwoorden
  • 30 mei 2013 om 09:25
    Permalink

    De automaat op de 500 is een gerobotiseerde handbak: Hij werkt net zo als een handmatige versnellingsbak, alleen zorgt de computer voor het schakelen tussen versnellingen. Nadeel daaraan is dat je als bestuurder niet precies weet wanneer de computer schakelt, en terwijl er geschakeld wordt is er geen aandrijving.

    De DDCT is gemaakt om dat probleem op te lossen: Het is nog ook een gerobotiseerde versnellingsbak, maar door een dubbele koppeling is er ook aandrijving op het moment dat er geschakeld wordt.

    Een traditionele automaat heeft, onder andere dankzij de hydraulische aandrijving, een hoger brandstofverbruik tot gevolg en vreet motorvermogen weg dat je liever aan de aandrijving van de wielen besteedt. De DDCT kent dit nadeel niet, die heeft alleen wat elektriciteit nodig om de spierkracht te vervangen die bij een handbak de versnellingen wisselt. Omdat de computer beter is in het kiezen van de optimale versnelling dan de mens, heeft de DDCT juist een gunstig effect op het verbruik.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2013 om 13:42
    Permalink

    @ AR159

    De TCT hadden ze inderdaad beter met de 170pk in de 159 kunnen leveren, dat was een fijne combinatie geweest.

    De Q-tronic in de 159 is bij de 2.4 overigens geen 30% minder zuinig. Met de overgang naar de 210pk voor de handbak is het verschil wel groter geworden, maar 30% is overdreven.

    Beantwoorden
  • 31 mei 2013 om 00:02
    Permalink

    @Eelco van Vliet
    Ja jammer dat ze die er niet in gelepeld hebben met een TCT en de 2.0JTD en 1750 met tct.

    Ik zou dan erg blij zijn als ik die kon krijgen. En ja nu we toch lang moeten wachten op een opvolger had hij best kunnen blijven.

    Met een 170PK TCT 1.4 slechts 1395KG voor een 4,66 lange wagen.
    Zonder TCT zou hij op 1375kg komen niet slecht.

    Wat betreft de 1.9 aut. Diesels die doen officieel 20% meer enkel ik rijd 10% zuiniger dan opgegeven met mijn 159 en een automaat zie ik eerder meer dan minder drinken dan de opgave echter had ik niet helemaal eerlijk gerekend door 20%+10%=30% te rekenen daar ik het werkelijk verbruik van een automaat niet ken. Tussen de 1.9 automaat en 2.0 eco is het volgens opgave al bijna 30% (1:14 tegen 1:20).
    Bij de 2.4 doet de automaat het niet veel slechter dan de 1.9 slechts 0.2 meer handgeschakeld komt de 2.4 in vergelijk dan slecht uit de bus met 1:14,7 dan is het verschil minder dan 10%. Dus wil je een automaat neem de 2.4 is de verkoop tip drinkt nagenoeg even veel heeft veel meer power en een mooier geluid (helaas wel weer zwaarder net 10 teveel voor de gewichtsklasse).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.