Rij-impressie Lancia Delta S by MOMODESIGN: De ‘s’ van sexy

delta momo

Iets later dan oorspronkelijk beloofd, is hier dan onze impressie van de prachtige Lancia Delta S by MOMODESIGN. Wit vanonder, glanzend zwart vanboven en met titaniumgrijze accenten… we reden weg terwijl uit de fijne geluidsinstallatie heel passend de tekst ‘I’m sexy and I know it’ klonk. De Delta heeft al sinds z’n debuut in het alweer verre 2008 enkel lovende reacties van ons gehad en blijft deze om verschillende redenen van ons krijgen. Het model dat we ooit als eerste bij AutoEdizione testten en waar we al duizenden kilometers mee gereden hebben, is eerst en vooral een heel goede Lancia en wordt met diverse fijne motoren aangeboden. Het valt ons bij elke rit weer op hoe hard de waarheid is, namelijk dat de Delta tal van sterke punten heeft en intussen al vijf jaar lang een van de meest ondergewaardeerde auto’s op de Nederlandse markt is.

[nggallery id=1007]

Elegantie volgens de zeer herkenbare stijl die Lancia heet, heeft meerdere gezichten. Het Milanese MOMODESIGN laat al jaren zien hoe een Lancia met de juiste accenten ook in een enkele oogopslag zowel stijlvol als sportief kan ogen. Voor ons was een Delta Executive (tegenwoordig Platinum genaamd met speciale Executive tweezits achterbank) met mooi Poltrona Frau® lederen dashboard en hoogglans accenten zo’n beetje het mooist denkbare op een Delta, maar met de komst van de S by MOMODESIGN komt er duidelijk een zeer aantrekkelijke optie bij op de optielijst. Het zeer goed afgewerkte interieur van de Delta blijkt ook in een enkele donkere toon met hoogglans accenten erg mooi te zijn en straalt eveneens veel klasse uit. Geribbelde bekleding, blauw stiksel en gele wijzerplaten doen je bijna de legendarisch ‘HF’ initialen in het dashboard verwachten, maar waarschijnlijk is het daar nog iets te vroeg voor… We zijn alvast heel tevreden met een ‘S’.

delta momo back

Lancia zegt niet letterlijk dat die voor Sport staat en met een 120 pk TJet onder de kap en een LPG-installatie achterin, hebben we zoals je ziet sowieso een andere titel bedacht bij deze hoofdletter. Hoe dan ook, van Lancia mag je sinds de komst van de  jongste MOMO-versies weer even volop dromen van sportieve modellen. Modellen waarvan dit legendarische merk uit Turijn er zeer vele heeft voortgebracht in z’n rijke geschiedenis.

Zwart, grijs en dus wit, zijn de kleuren die je kunt kiezen op de S by MOMODESIGN. Deze witte zorgt in combinatie met de zwarte achterklep onder de typische lang doorgetrokken achterruit van de Delta, voor een heel eigen lijn en heeft van de drie tinten toch onze voorkeur (vandaar de titel boven dit verslag). Ook de donker gemaakte koplampen en lijstjes rond de richtingaanwijzers voor komen beter uit. Voor het Engelstalige AutoEdizione.com reden we een meer ingetogen zwarte S, met een zeer uitgesproken TwinTurbo 1.9 MultiJet met 190 pk op Belgisch kenteken. In Nederland moeten we het dus (slechts) met een meer milieubewuste LPG-variant doen. Dit is in ons land samen met de 1.6 16v 120 pk diesel (helaas) de enige optie met dit pakket. Eerlijk gezegd kunnen we dat niet echt goed begrijpen van Lancia (Nederland), want wat zouden we deze auto graag willen bezitten met bijvoorbeeld de smeuïge 140 pk MultiAir.

nippel

Pielen met een nippel en een minuscuul klein blauw dopje rechtsboven je normale tankdop; Erg praktisch vonden we het bovendien allemaal niet bij de pomp, zo gehurkt naast je auto. En dan vroor het nog niet eens… Uiteraard maakt het eindbedrag op de pomp een hoop goed, wat reden genoeg is om je af te vragen waarom niet veel meer Nederlanders op gas rijden. Werd deze wit-zwarte beauty dan uiteindelijk ietwat een teleurstelling vanwege de technische uitrusting? Absoluut niet, want de 1.4 120 pk 16v TJet op LPG G3 (41 liter) (max. koppel van 206 Nm bij 1750 toeren) hebben we als ruim voldoende gretig ervaren, vooral in hogere verzetten. Perfect voor Hollandse snelwegen en wederom zijn we onder de indruk van de fantastische wegligging.

Het is dus feitelijk een EcoChic, maar om niet te veel verwarring te scheppen met de term S by MOMODESIGN, vind je die naam alleen op de optielijst in de folder. De prijs in diezelfde folder komt overigens op 28.385 euro inclusief BTW. Er is slechts 1 detail waardoor we het woord perfectie nog even achterwege laten in deze zoveelste impressie van de Delta. Want hoewel de auto als geheel -en vooral in deze uitrusting- kakelvers op ons overkomt, zien we de nu toch wel sterk verouderde navigatiesoftware als een minpuntje. De Delta MY2014 moet een grondige update van de software voor de boordcomputer helaas ontberen. De Giulietta uit dezelfde fabriek kreeg deze wel. Is dat een eerste teken dat deze magnifieke ruime en oogverblindende auto, inmiddels in de avondstond van z’n levenscyclus is gearriveerd? Laten we nog even hopen van niet, anders wordt het wel erg kaal in het prachtige universum dat Lancia heet… Deze auto rijden staat namelijk nog altijd gelijk aan het zorgen voor een optische verademing in het dagelijkse straatbeeld.

[nggallery id=1008]

9 gedachten over “Rij-impressie Lancia Delta S by MOMODESIGN: De ‘s’ van sexy

  • 5 november 2013 om 08:16
    Permalink

    Jammer van de ondermotorisering, waarschijnlijk moet ik Italiaan zijn om dit te snappen 🙄 . Ook jammer dat deze naast de Y de laatste Lancia is en het merk na de uitfasering nog slechts uit 1 model bestaat 😥 Deze auto staat nog hoog op mijn favorieten lijstje :).

    Beantwoorden
  • 5 november 2013 om 08:39
    Permalink

    Mooie auto en inderdaad ondergewaardeerd. Als deze wegvalt zou het wel eens zeer pover kunnen worden voor Lancia want ik heb van de invoerder in België gehoord dat de stekker uit de Thema wordt getrokken.

    Beantwoorden
  • 5 november 2013 om 09:59
    Permalink

    Ik kan dit enkel confirmeren. Ik ben na twee jaar nog steeds stapelgek op m’n Delta (die trouwens net binnen is voor onderhoud aan 125.000km). Nog nooit één probleem mee gehad, rijdt fantastisch,… Enkel het navigatiesysteem begint nu idd wel z’n leeftijd te tonen (alhoewel het eigenlijk nooit fantastisch goed heeft gewerkt en soms rare routes kiest hier in België)

    Hoe gaat het trouwens met de Thema @Lusso?

    Beantwoorden
  • 5 november 2013 om 11:09
    Permalink

    In Italie zou de S alleen in comb. met de Diesel te verkrijgen zijn, merkwaardig allemaal. Blijkbaar verschilt de promotie op de Lancia-site ook per land. Nederlanders krijgen een stukje droge tekst voorgeschoteld, de Belgen laten je op creatieve wijze de S ontdekken, filmpje incluis. Doen ze erg goed.

    Beantwoorden
  • 5 november 2013 om 13:09
    Permalink

    @dietje91

    Eigenlijk gaat het super met de Thema. Op anderhalf jaar een kleine 75.000km gereden zonder problemen. Het gemiddeld verbuik is iets van een 7.5 liter per 100km. De ideale wagen om ver en comfortabel te rijden. Ik ben er supertevreden mee.

    Beantwoorden
  • 7 november 2013 om 00:26
    Permalink

    In Italie betaal je nu belasting over de aantal PK’s die je hebt en niet meer op motor inhoud.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 14 november 2013 om 11:52
    Permalink

    Reeds 2 maanden in het bezit van een Delta, wat een fijne en goed afgewerkte auto, gewoon Italiaanse klasse !!!

    Beantwoorden
  • 9 juli 2017 om 01:28
    Permalink

    Ik rij inmiddels 2 jaar, met trots, in mijn Lancia Delta S Momodesign bifuel. Ik ben in die tijd nog nooit eenzelfde auto tegen gekomen terwijl ik 30000km per jaar rijd. Ik heb de, voor mij nog steeds mooiste, uitvoering in Magma Black. Ik vraag me regelmatig af, hoeveel Lancia Delta’s S Momodesign én bifuel in Nederland rond rijden. Waar zou ik dat terug vinden?

    Beantwoorden
  • 10 juli 2017 om 21:18
    Permalink

    @Linda Jorissen-Oomen : Ik weet dat er hier in Zwolle eentje rondrijdt en deze ook heel mooie witte die we hebben getest destijds, is ook ergens verkocht uiteindelijk. Da’s al twee meer. Verder geen idee hoeveel 🙂 In Italië was dat nog best een belangrijke variant in de nadagen van deze fantastische Lancia.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.