November 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA

verkoopcijfers

In Amerika groeit en bloeit de verkoop van de Fiat-Chrysler (+16%), maar in Italië lijkt het een hele stille kerst te gaan worden, nu ook in de elfde maand de verkoop opnieuw terug is gelopen. De Italiaanse overheid heeft er voor gekozen om koers te houden en bezwijkt intussen niet voor alle eisen om financiële injecties in de branche. De Italiaanse markt kromp met -4,54%. Fiat Group Automobiles noteert als groep zelfs een afname van -12,28% in vergelijking met vorig jaar en verkocht in totaal 27.823 auto’s op e thuismarkt. Het marktaandeel komt op 28,76%.

Fiat is als merk wel flink populair en ziet maar liefst 4 modellen in de top 5 van best verkochte auto’s terug. Het merk verkocht in eigen land in totaal 20.861 auto’s (-10,5%) gedurende de maand november. Het marktaandeel vanaf januari gezien neemt met een half % toe tot ten opzichte van vorig jaar (21,51%). De Panda staat weer op de eerste plaats in de nationale ranglijst met 7717 stuks, gevolg door de Punto met 4373 eenheden. De op drie na populairste auto van Italië is de 500L met 3354 stuks. Op plaats vijf zien de de 500 met 3028 eenheden. De Qubo werd 776 maal verkocht. Van de Bravo werden 700 eenheden verkocht en van de Freemont 606 stuks. De Doblò werd 307 keer aan de man gebracht.

Lancia verkocht in totaal 4336 auto’s (-16,5%) op de markt die verreweg het belangrijkst is voor dit mooie merk (marktaandeel op jaarbasis van 4,35%). De Ypsilon doet het nog altijd erg goed met een derde plaats op de nationale ranglijst en 3724 eenheden. De Delta volgt met iets minder dan 500 stuks, terwijl de Voyager 72 keer een klant vond. De Thema werd rond de 50 keer verkocht (1451 vanaf januari) en van de Flavia enkel een handvol (226 vanaf januari).

Alfa Romeo verkocht in november slechts 2118 auto’s (-20,17%, marktaandeel vanaf januari op 2,43%). Daarvan droegen 1481 stuks de naam Giulietta en 636 stuks de naam MiTo.

Maserati deed het weer beter deze maand met 28 verkochte auto’s (ten opzichte van slechts 4 vorig jaar) waarvan 17 Ghibli’s, 3 GranTurismo’s en 8 Quattroporte’s. Ferrari verkocht de helft minder auto’s dan in november 2012, namelijk 5 stuks.

9 gedachten over “November 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA

  • 3 december 2013 om 22:09
    Permalink

    Plaatje kwam er niet helemaal uit. Ikbedoelde: het gaat echt dramatisch slecht en ik zie zomaar een paar merken in het putje verdwijnen 😈

    Beantwoorden
  • 3 december 2013 om 23:37
    Permalink

    Het beleid van Marchionne om niet te investeren omdat de markt in Europa op zijn gat ligt begint meer en meer zijn resultaat te krijgen. In 2014 zal het verder verslechteren en gaat de stekker uit Lancia, in elk geval in alle landen buiten Europa. Zojuist de cijfers gezien van de Amerikaanse markt in november. Goede resultaten voor Jeep (45.000 stuks, +30%), Dodge (41.000, +4%), RAM (31.000, +25%, Chrysler (21.000, +12%) maar slechte cijfers voor Fiat: 3075, -15%. Daarmee is het merk Fiat goed voor minder dan 2% van de totale concernomzet in Amerika. Ik ben benieuwd wanneer het VS avontuur beëindigd wordt, dit moet bakken met geld kosten.

    Beantwoorden
  • 4 december 2013 om 17:13
    Permalink

    Lancia wordt al lang niet meer verkocht buiten Europa. Zelfs binnen Europa is het niet overal verkrijgbaar (de landen met rechts stuur hebben al lang geen Lancia’s meer te zien gekregen). De Ypsilon heeft nog wel een paar jaartjes te gaan. Voor de rest zal het ervan afhangen of het merk Chrysler van Marchionne mag blijven bestaan. Dat doet het in de VS ook niet erg goed. November bracht een stijging, maar over het hele jaar is het merk Chrysler zwakjes bezig. Volgend jaar zou de nieuwe 200 komen. Als die geen succes wordt, acht ik het goed mogelijk dat Marchionne in de VS met Jeep, Dodge en Ram verdergaat. Dat zou dan ook het einde van Lancia betekenen, want zonder Chrysler is er geen (financiële) basis meer om grotere Lancia’s (vanaf de Delta en hoger) te ontwikkelen.

    Wat Fiat in de VS betreft, die cijfers zitten inderdaad sinds een paar maanden in het slop. Ook Mini doet het slecht, net zoals de kleinere auto’s van andere constructeurs. Fiat hangt in de VS af van een eerder kleine markt van hippe stedelingen die wél een auto kopen (in de grootste steden hebben mensen het niet nodig om een auto te bezitten; als ze er toevallig eens één nodig hebben, kunnen ze die net zo goed huren). Wie er echt eentje wou, heeft ondertussen zijn of haar 500 wel gekocht.

    Voor alle overige Amerikanen staat een kleine auto gelijk aan een spotgoedkope auto. Vermits de 500 niet spotgoedkoop is, komt hij voor de meeste Amerikanen gewoon niet in aanmerking. Die willen zo veel mogelijk auto voor hun dollars.

    Dat betekent niet noodzakelijk dat het snel afgelopen moet zijn met Fiat in de VS. De investering in een (beperkt) dealernetwerk is nu gebeurd, en de modellen die voor verkoop in de VS in aanmerking komen, zullen in de toekomst al meteen aan de lokale technische vereisten aangepast zijn. Voor de huidige 500 hebben ze flink moeten investeren om de Amerikaanse crashtests te halen: dat model ziet er wel uit als de Europese 500 maar is in feite zo goed als een nieuw ontwerp. Bij de 500L is dat niet langer het geval en bij de volgende 500 gaat dat ook niet meer zo zijn. De kostprijs om op de VS-markt aanwezig te zijn met Fiat gaat dus dalen, zodat een nicheverkoop van pakweg 3000 à 4000 stuks per maand (plus een 500-tal in Canada) best nog wat kan opleveren.

    Beantwoorden
  • 4 december 2013 om 17:28
    Permalink

    @dmantione
    De Nederlandse markt wordt gedicteerd door (onbetrouwbaar) overheidsbeleid.
    Iedere maandelijkse stijging (en daling) van de “verkopen” cq registraties (eigenlijk auto’s die een kenteken hebben gekregen) houden op dit moment direct verband met de fiscale regelgeving. Pas vanaf 2015 zal de markt hier wat normaliseren. Over het hele jaar is er nog een enorme daling, we zijn het slechtste jongetje van de klas. 2014 wordt niet veel beter…

    @mareblu
    Inderdaad. WEL investeren loont: Zie bijvoorbeeld BMW en Mercedes (Renault heeft een schot in de roos met Clio en vooral Captur en daar komt nog het nodige aan..)

    De komende twee jaar moet duidelijk worden wie de huidige marktomstandigheden heeft weten te overleven…Want er gaat nog wel het nodige gebeuren in autoland. We zijn in ieder geval wederom heel wat Fiat/Alfa/Lancia-dealers armer tegen die tijd.

    Beantwoorden
  • 4 december 2013 om 18:09
    Permalink

    De investeringen in de 500 hebben natuurlijk ook te maken met dat Chrysler-ingenieurs mochten spelen met het ontwerp van de 500. Het was waarschijnlijk goedkoper geweest de originele ingenieurs het werk te laten doen. Echter, de aanpak van die gekozen is heeft ook hun voordelen: Volgens mij waren bijvoorbeeld de Amerikaanse ingenieurs se eersten die de motor tot 170pk kregen. En ze hebben bijvoorbeeld details toegevoegd als armsteunen, omdat Amerikanen met hun automaten hun armen niet voor het schakelen gebruiken. Het is maar de vraag of de Europese ingenieurs daar tijd in hadden gestoken.

    Beantwoorden
  • 4 december 2013 om 20:00
    Permalink

    @bart jan: wat Renault betreft moet ik je toch echt corrigeren, want de Clio is grotendeels een verlieslijdend project waar bakken geld achteraan is gegooid. Alleen de Captur lijkt nu een beetje aan te slaan in eigen land. De hatch en de sw zijn een totale flop voor een dergelijk massaproduct. Je ziet m ook bar weinig in ons land voor een splinternieuwe B-segmenter. Wel investeren in nieuwe modellen in deze fase is dus niet onomstreden en een alles behalve een garantie op succes. Als Europese autobouwer ben je nog altijd volledig afhankelijk van je thuismarkt.

    Beantwoorden
  • 4 december 2013 om 21:22
    Permalink

    Ga er geen welles nietes van maken hoor, daarvoor is t te gezellig hier… 😉
    Ik heb geen inzicht hoe de margestructuur van Renault op de Clio eruit ziet… Daarbij is NL niet representatief.
    Clio: 2013 tot nu: 11.264 (2012-2010-2009 allen rond 5.000 met 1x 7123 in 2011)
    + Captur 2013 tot nu: 3.477.
    Laguna daarentegen…269 😀 😀 net als Espace over en sluiten.
    Tot zover, dikke punt erachter en streep eronder.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.