Lancia Ypsilon HF dan toch echt in de maak?

Ypsilon HF

Het Italiaanse autotijdschrift Quattroruote.it kwam eind vorig jaar met het toch wel erg verrassende gerucht dat Lancia mogelijk aan een extra gepeperde Ypsilon met de legendarische HF initialen werkt. In deze tijden dat Lancia vrijwel geheel verschrompeld als merk voortleeft, is dat maar moeilijk te geloven. Toch is er weer wat ruimte om te dromen, want dezelfde bron toont deze in Turijn betrapte extra beplakte ogenschijnlijk normale Ypsilon.

Ypsilon HF3

Een grotere uitlaat, wat zwaarder geluid (aldus de fotograaf) en erg duidelijk aanwezige sportstoelen bevestigen dat het om een kleine sportieve Lancia gaat. Men gaat uit van een 1.4 Turbo onder deze motorkap. Bij het zien betreden van de openbare weg van deze nieuwe Lancia in ontwikkeling, worden we als merkenthousiastelingen iets opgetogener dan de afgelopen maanden het geval was. Lancia leeft (zij het enkel wat de Ypsilon betreft) en doet bovendien eer aan het in dit geval sportieve verleden van het label uit Chivasso.

Ypsilon HF2

17 gedachten over “Lancia Ypsilon HF dan toch echt in de maak?

  • 11 maart 2014 om 14:10
    Permalink

    HMMMM Vaag,

    Hier klopt iets niet je gaat niet een merk alleen in Italie verkopen en dan extra snelle imago builders maken. Ik denk dat Lancia gewoon blijft en dat er iets niet klopt in het verhaal.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 maart 2014 om 15:09
    Permalink

    Voor mij heel duidelijk. Lancia voert in rap tempo uit wat ze aangekondigd hebben. Het merk leeft voort in de Y. In Italië. De signalen en berichten bevestigen de gecommuniceerde koers. Niet zo heel moeilijk en uiterst overzichtelijk.

    Beantwoorden
  • 11 maart 2014 om 15:59
    Permalink

    Het kan ook een nieuwe start zijn. FIAT heeft binnen het netwerk genoeg modellen waar een Lancia basis op kan komen. De Mazda MX5 kan als Abarth prima maar je kan ook op die basis een Lancia versie maken als coupe en hem Fulvia noemen.

    Ik snap er echt niks van Lancia heeft als merk heel veel.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 maart 2014 om 17:49
    Permalink

    Voor een debuut moet het wel klaar zijn. Als ik de plaatjes zo zie, is dat nog niet het geval. En half werk is ook weer zo’n typisch geval reputatie-schade.

    @ squadra
    Lancia heeft als merk idd heel veel. Behalve klanten. Merk bouwen = investeren. Batch engineering oogst beslist ook veel kritiek en de schaarse middelen kunnen maar een keer geïnvesteerd worden. Voor nu, volens FCA, bij Jeep, Maserati en Alfa Romeo. Daar zullen wij het, helaas, mee moeten doen.

    Beantwoorden
  • 12 maart 2014 om 08:01
    Permalink

    Als Lancia dan toch losgekoppeld wordt van Chrysler, geef dan de traditionele grille terug.

    @squadra: een fulvia op basis van de mx5 zal er wel niet komen. De fulvia was FWD.

    Beantwoorden
  • 12 maart 2014 om 09:48
    Permalink

    @Lusso. Eindelijk een medestander :wink:, ben dus toch niet de enige. Zullen we een petitie aanbieden “Geef Lancia zijn grill terug”, valt er wellicht nog iets van Lancia te redden.

    Beantwoorden
  • 12 maart 2014 om 22:07
    Permalink

    Het merk Lancia zinkt en men maakt zich druk om de grille! De muziek speelt door. Als Lancia is gereduceerd tot de grille, heeft het merk inderdaad geen bestaansrecht. Ook met de “oude” grille, liepen er onvoldoende kopers warm voor de bijzondere bolides uit Turijn. Ik vrees dat het toch wat anders is dan de grille. En dat hadden ze in Turijn ook bedacht.

    Beantwoorden
  • 13 maart 2014 om 15:28
    Permalink

    Natuurlijk heeft een grill mutatie GEEN enkele invloed op het bestaansrecht van Lancia, maar maakt de opmerking niet minder legitiem. Waarom bereikt Lancia de consument niet, en andersom ? Hoe zit het nu met het merkimago ? Het heeft componenten van klasse, stijl en energiek, maar dat hebben andere merken ook, dus dat is niet voldoende. Alfa daarentegen heeft een zodanig uitdragend imago dat het zich weet te onderscheiden, kritieken uit het(verre)verleden en heden kan overleven, en zich vrijwel zeker kan verzekeren op een goede terugkeer. Daar wil SM ook wel geld inpompen. Lancia is altijd zwevende geweest, moet daar al jaren meeleven en loopt blijvend achter de feiten aan. Weet wel prachtige en goede! auto’s te scheppen, (thesis, delta Yp.) maar kan ze niet aan de man brengen. Lancia verkoopt wel redelijk in het thuisland. Ik zou wel eens uit de mond van een Italiaan willen horen waarom hij nou wel de Ypsilon koopt. Is een Lancia te extravagant voor de conservatieve saaie Noord-Europeaan ?. Er zullen meerdere factoren zijn. Eén ding weet ik zeker, de kwaliteit van modellen en die zó uit te dragen dat mensen het ook geloven is doorslaggevend voor het imago van een automerk, en dat lukt Lancia op een één of andere manier niet. Ja, en dan hebben we nog de bewust onwetende, niet geïnteresseerde consument die mede debet is aan het zinkende schip.
    Het ook nog eens verkopen van volbloed Amerikaanse Chrysler-modellen in Europa als Lancia is een groot risico, en werkt alleen maar averechts. Twee automerken vervreemden zich tegelijk van hun kernen.
    Maar goed, we horen het wel in mei wat Lancia gaat brengen in de toekomst. Ik heb in ieder geval altijd een groot zwak gehad voor het merk. Zo veel jaar na de introductie van de Delta, kijk ik de auto nog altijd na (gebeurd niet vaak). Ja, dan heeft Lancia wel iets heel goeds gedaan. Ik vind deze auto nog steeds één van de mooiste auto’s in zijn segment, en dat voorlopig wel nog wel blijven, maar daar hebben we zo weinig aan.

    Beantwoorden
  • 16 maart 2014 om 16:05
    Permalink

    Ik ben geen conservatieve saaie Noord-Europeaan maar ik kan de huidige (± laatste 10 jaar) lancia’s niet echt mooi vinden.
    Een Delta HF Integrale was gaaf maar een huidige Delta vind ik ronduit lelijk.
    De huidige Ypsilon is zo’n beetje het zelfde laken en pak IMHO.

    Al heeft een Elefantino in het licht blauw nog wel wat.
    Maar die zijn volgens mijn alleen maar buiten Nederland te koop.
    verder zijn ze er alleen met grasmaaier motor als ik het goed heb.

    http://tradecars.com.ua/newcars/getImage/80

    Beantwoorden
  • 16 maart 2014 om 16:25
    Permalink

    De huidige Delta is een duidelijk voorbeeld van de noodzaak een bestaand platform te gebruiken: De gelijkenis met de Bravo is duidelijk herkenbaar. Dit was waar Lancia klem zat en het samenvoegen met Chrysler nieuwe mogelijkheden bood. Helaas is men (ik vermoed in Detroit) niet oprecht geweest er daadwerkelijk wat moois van te maken. Lancia werd als middel gebruikt om Chryslers te verkopen en dat werkte niet.

    Beantwoorden
  • 16 maart 2014 om 19:33
    Permalink

    Lancia is een te eervol merk om als rebadge Chryslers verder door het leven te gaan.
    Dan beter alleen de Ypsilon voeren.

    Beantwoorden
  • 16 maart 2014 om 22:36
    Permalink

    @HZW. Dat vind ik dus ook. Ook al was het wellicht een tijdelijke tussenstap om het modellenprogramma van Lancia aan te vullen, en later met nieuwe Chrylers/Lancia te komen.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2020 om 10:56
    Permalink

    Lancia werd als grootste concurrent van Jeep gezien daarom moest Lancia op de zijlijn, kan zeggen dat missie FCA gefaald heeft

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.