Bevestiging grote Fiat Panda komt via Pratola Serra

Pandone

Sinds het bezoek van Sergio Marchionne aan Fiat Powertrain fabrieken in Termoli en Pratola Serra begin vorige week, wordt er veel gesproken over de productieplannen. De zaken die daarbij naar buiten komen lijken steeds meer op feiten gebaseerd omdat er voorafgaand aan de bekendmaking van de exacte plannen op 6 mei, al toezeggingen zijn gedaan aan vakbonden en werknemers.

Een daarvan is de grootschalige uitbreiding van de productie van 1.6 MultiJet dieselmotoren in Pratola Serra. Deze vindt net als de productie van de nieuwe 1.8 Turbo inmiddels al plaats, dankzij de naderende productiestart van de Jeep Renegade in Melfi. Ook dit blok zal in de toekomst in veel grotere aantallen geproduceerd worden volgens de laatste informatie. Daarbij gaat het om 120 pk motoren voor modellen als de Renegade en 500X, maar ook de ‘grote Panda’. Een economisch nieuw ruimtewonder van Fiat, dat vermoedelijk in Pomigliano d’Arco naast de gewone Panda gebouwd zal worden. Dit model zal het goedkopere ‘Panda-gamma’ gaan uitbreiden naast de 500-lijn, de twee bepalende pijlers van het merk uit Turijn voor de komende jaren. De in de volksmond genoemde ‘Pandone’ moet vooral ook op de lokale markt voor grote verkoopaantallen gaan zorgen. Een mogelijke naam voor de belangrijke nieuwkomer is Panda X.

Verder zullen in de fabriek van Pratola Serra ook nog de 2.0 MultiJet motoren van de band blijven rollen met 140 en 170 pk, plus de dieselmotoren voor Fiat Professional. De productie zal hoe dan ook toenemen de komende jaren voor deze al tijden door lage aantallen geplaagde fabriek.

9 gedachten over “Bevestiging grote Fiat Panda komt via Pratola Serra

  • 19 maart 2014 om 18:52
    Permalink

    Lees ik hier correct dat de E.Torq in Pratola Serra gemaakt gaat worden? (Momenteel komt ‘ie uit Brazilië.) En wordt de 1.6 multijet nu in veel grotere aantallen geproduceerd of geldt dat voor de 1.8 E.Torq (het zou zo maar kunnen zijn dat dat voor beiden geldt).

    Beantwoorden
  • 19 maart 2014 om 20:26
    Permalink

    De motor voor de Alfa 4C wordt altijd nog 1750 genoemd.
    Komt er als afsluiting misschien ook nog een Bravo met een dikke motor ?

    Beantwoorden
  • 19 maart 2014 om 21:21
    Permalink

    FCA spreekt uiteraard eveneens over 1.8 (zie Lancia Delta) als het om de 1750 gaat mensen. Kalm maar Alfisti 😉

    Beantwoorden
  • 20 maart 2014 om 08:42
    Permalink

    @Lusso: Eerste wat in me opkomt:scherp geprijsde Dacia concurrent. Daarboven 500L en bovenin 500X als duurste en meest luxe alternatief (met daarnaast Jeep Renegade).

    Beantwoorden
  • 20 maart 2014 om 10:06
    Permalink

    Noem hem AUB Pandone en geen Panda XL.
    Het ontwerp zoals getoond hierboven aan ziet er niet slecht uit btw..

    Beantwoorden
  • 20 maart 2014 om 11:13
    Permalink

    De strategie zoals die bij monde !! van Olivier Francois uitgevoerd zou kunnen worden is dat, de 500 en de Panda als twee parallellen verder geëvolueerd zullen worden(tweeledig model strategie). Naast de nieuwe Panda compact auto(Panda L !) die mogelijk de Bravo gaat vervangen, werkt Fiat ook aan een 500 subcompact hatchback(Punto opvolger ?) die de 500(mini-compact) en de 500L(compact) zal aanvullen, aldus O.F.. Het vertrek van de Bravo en Punto is daarmee een kwestie van tijd(ook in naam).

    Beantwoorden
  • 20 maart 2014 om 21:22
    Permalink

    @alfabruut,

    Die super panda oogt veel beter dan de 500L daar zou ik niet graag een euro aan uitgeven ookal is hij nog zo handig een originele nieuwe 500 is zeer geslaagd maar zijn lompe broertje niet erg.

    @ Lusso hij plaatst zich qua looks nu al ruim boven de 500L graag de kosten er onder.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.