FCA weert voortaan vreemde merken van fabrieksterrein

fiat parking

Op menig fabrieksterrein van Fiat valt al sinds de jaren ’90, de enorme toename op van geparkeerde auto’s met het ‘verkeerde logo’. Oftewel mensen die dagelijks Fiat’s in elkaar schroeven, maar zelf zich de hele week bijvoorbeeld met een product van VAG naar het werk begeven. Soms te wijten aan een gebrek aan eergevoel, maar vaak ook heel begrijpelijk gezien de gebrekkige keuze in de ‘eigen’ showrooms gedurende de afgelopen jaren. Iets dat in het verre verleden ondenkbaar was, maar wat vrijwel gelijktijdig met de chronische afname van de lokale productie, steeds grotere vormen heeft aangenomen.

fiat parking2

Beide hierboven genoemde fenomenen moeten straks tot het verleden gaan behoren als het aan het management in Turijn ligt. FCA werkt zonder adempauze door aan de revitalisering van haar Italiaanse industrie en wil dit in de eerste plaats terugzien op de eigen fabrieksparkeerplaatsen. In Atessa op het terrein van Sevel (Fiat Professional) heeft de nieuwe regel die sinds deze maand van kracht is, al voor de nodige onrust gezorgd. Achter de hekken van de bedrijfswagenfabriek mogen enkel nog auto’s van FCA of PSA makelij geparkeerd staan, conform de producten die aan de binnenzijde van de band rollen. Hoewel heel wat werknemers van de circa 6200 met het openbaar vervoer komen, zijn er grote aantallen die met een auto komen, die dikwijls ooit in Duitsland of Korea is samengesteld. Het is dus even wennen voor de werknemers van de grootste fabriek van Europa. Protesten komen uiteraard vooral uit de hoek van vakbeweging Fiom-Cgil. Zij noemen de nieuwe regel discriminerend en respectloos.

4 gedachten over “FCA weert voortaan vreemde merken van fabrieksterrein

  • 26 maart 2014 om 12:46
    Permalink

    geweldig actie dit!

    bij Ferrari is dit al heel lang. Evo deed een test met de Bugatti Veyron en ging langs in Maranello. De Fotograaf reed met een Alfa deze mocht naar binnen toe de Bugatti niet. Daarna is Harry samen met zijn vriend die een Ferrari 599 Aperta had gekocht terug gegaan naar Maranello om die auto op te halen. Toen mocht Harry overal komen waaron hij was in zijn eigen Ferrari 550 Maranello Barchetta.

    Dit vind ik gaaf

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 26 maart 2014 om 13:21
    Permalink

    Juiste beslissing.

    Ik heb een keer een betoging van ontevreden fiat/alfa arbeiders meegemaakt voor de poorten van Arese en tussen hun auto’s stonden maar enkele italianen. Mijn gedachte was toen ook dat ze beter eerst hun eigen producten zouden kopen, dan zou het al heel wat beter gaan.

    Bij Toyota Europe in Brussel mogen trouwens ook alleen de eigen auto’s dicht bij het gebouw staan. De anderen worden naar een verder gelegen parking verwezen.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2014 om 16:01
    Permalink

    Misschien voor werknemers, maar niet voor gasten: Toen ik bij Toyota was (men zegt Brussel, maar het is in Nossegem, gemeente Zaventem), stond mijn Punto op de bezoekersparkeerplaats vlak bij de ingang. Geen opmerking over gehoord.

    Het lijkt me inderdaad dat je als fabrikant wilt dat je eigen mensen gebruiken wat ze maken: Als je eigen mensen al niet overtuigd zijn van hun eigen product, hoe kan de klant dan overtuigd raken?

    Beantwoorden
  • 26 maart 2014 om 18:09
    Permalink

    Ik snap het wel.

    Maar verbieden is niet de oplossing, het eigen personeel weer laten geloven daar begint het mee, wil je wagens van andere fabrikanten weren.
    En wil je het personeel er in laten geloven, dan zal FCA flink moeten werken aan het beeld dat de arbeiders van hen heeft en de rest van de wereld.
    Ook hier ligt een een enorme opdracht voor de marketing-afdeling

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.