Marchionne en Elkann kopen aandelen Fiat na scherpe koersval

marchionne elkann

Sergio Marchionne en John Elkann hebben gisteren namens FCA bekendgemaakt dat ze voor 2 miljoen euro aan aandelen hebben gekocht als reactie op de diepe koersval eergisteren (tot -12%). Het gaat wat Elkann betreft om 133.000 aandelen Fiat voor de prijs van 7,5565 euro. Marchionne volgde met de aankoop van 130.000 aandelen voor 7,573 euro per aandeel. Woensdag sloot het Fiat-aandeel de dag af met een koers van 7,48 euro. Sergio Marchionne noemt de reactie van de markt excessief. De ambities van FCA verdienen beter, aldus de CEO.

39 gedachten over “Marchionne en Elkann kopen aandelen Fiat na scherpe koersval

  • 9 mei 2014 om 15:04
    Permalink

    Helaas, maar wel wat begrijpelijk, die forse koersval. Een presentatie met zeer veel tamtam aankondigen, maar dan vooral aangeven wat je in de laatste paar jaar gaat doen van je 5-jarenplan is geen goeie zet. Met name als je langzamerhand de reputatie hebt opgebouwd van uitstel en afstel van vele plannen en ambities. Apple zal het niet in zijn hoofd laten om in een grote persbijeenkomst te vertellen wat ze over anderhalf jaar gaan doen, laat staan wat er allemaal pas in 2018 er aan gaat komen… Sergio had tenminste 1 verrassing moeten kunnen bieden: ” en na de zomer staat de nieuwe xx in de showroom”. Ik ben zelf ook wel erg teleurgesteld in de uitkomst van deze presentatie. Niets meer over Lancia (terwijl je weet dat niets zeggen vragen gaat oproepen), niets over duurzame energie en groene ambities in Europa, een paar wat erg flauwe marketingtrends. Mwah, niet waar ik op had gehoopt. Een paar prachtige dikke motoren, die voor mij vooral erg onbereikbaar zullen blijven – daar ga je het niet mee redden. ja, ja, geduld is een schone zaak… Maar kent ook zijn grenzen.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 15:51
    Permalink

    @Raaf

    Snappen doe ik je absoluut niet.

    Het is een fantastisch maar gedurfd plan waarbij (helaas)voorlopig het dividend niet wordt uitgekeerd (geïnvesteerd in nieuwe modellen) Het risico in het plan (gedurfd geeft altijd risico) en het niet uitkeren van het dividend, daar houden aandeelhouders niet zo van en dat is de reden van de dip in de koers.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 16:29
    Permalink

    Ik snap Raaf wel, maar is geredeneerd vanuit de autokoper. De autokoper is inderdaad geconfronteerd met een situatie dat er, mits er geen verder uitstel komt, straks wel modellen te koop zijn, die allen buiten zijn budget gaan vallen (een Mito-rijder zal geen D- of E-segment Alfa met 500 pk kunnen betalen).

    Beleggers, of beter speculanten redeneren anders. Die zal het echt worst wezen. Het jaar 2018 noemen is al fout, zo lang wil een speculant niet op poen wachten, die wil over hooguit een paar maanden weer uit het aandeel stappen, het liefst met een stevige winst.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 16:53
    Permalink

    Wat ik niet snap is dat men de ongeloofwaardigheid van het plan dermate belangrijk vindt, dat de politiek er in mee gesleurd wordt zelf momenteel. Het is ook nooit goed. Wat wilde men dan horen???? Face lift voor de Giulietta en Giulia begin december op de markt. Fiat 500X en Lancia niks?? Wat????? 🙄

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 16:57
    Permalink

    Maar hoe dan ook…
    …over een paar jaar zal iedereen zeggen: ZIJ hebben de visie gehad en krijgen gelijk, die Elkann en Marchionne!

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 18:08
    Permalink

    Marchionne en Elkann hebben zeker visie. Tot nu toe echter zonder tastbare resultaten. Waar het om gaat is dat die visie omzetten in producten. Daar wringt de schoen. Investeerders en kopers haken af, juist op het moment dat de middelen nodig zijn om de broodnodige investeringen te plegen. Ik vrees dat vroeg pensioen er voor Marchionne niet in zit. Hij moet eerst serieus aan de bak for fund raising. En daarbij wens ik hem alle geluk van de wereld. No cash, no cars.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 19:41
    Permalink

    @Niccolo

    1- Sinds 2004 redden van een vrijwel failliet Fiat,
    2- voor weinig contanten inlijven van de Chrysler groep met een geweldig merk als Jeep,
    3- winstgevend maken van Chrysler zodat Fiat weer kan investeren,
    4- Fiat eindelijk (voor het eerst in 20 jaar!) weer een goed toekomstperspectief geven zonder bang te zijn elk moment om te vallen,
    5- eindelijk de start van een ECHT nieuw Alfa Romeo mogelijk maken,
    6- de meest moderne en efficiënte productie realiseren met de beste kwaliteit die Fiat ooit gekend heeft,
    7- enz.,enz.
    dat zijn geen tastbare resultaten???

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 20:05
    Permalink

    @Henk

    Punt 1,2 en 3 heb je gelijk. Maar de overige punten zijn nog steeds toekomstmuziek. En die muziek staat al een heeeeele lange tijd op repeat. Men is gewoon bang (lees bijna gewend) dat dit plan over anderhalf jaar weer zal worden aangepast. Er zal hopelijk een moment komen dat de mannen daadwerkelijk tastbare maar bovenal succesvolle producten neerzet.
    Maserati en Ferrari lopen als een dolle, maar de rest van de italiaanse producten kosten gewoon geld. En wat er op dit moment gebeurd dat men de gehele productlijst baseert op de 500, zal geen enkele investeerder kunnen waarderen. Mocht 1 ding niet (meer) lopen, heb je groet kans dat de rest ook niet loopt.

    Voor dit moment zullen we allen nog even moeten blijven dromen van mooie dingen, en hopen dat Marchionne geen wind tegen krijgt.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 20:37
    Permalink

    @Edwin

    Punt 4 is met het inlijven van Chrysler sinds kort realiteit, en heel sterke realiteit,
    Punt 5 staat op het punt van beginnen,
    Punt 6 is een aantal jaren geleden voorzichtig begonnen en wordt per jaar beter.

    Met dit alles is een sterke basis gelegd die de komende tijd mooie producten gaat opleveren.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 20:47
    Permalink

    puntje 4 moet echt nog blijken, dat bedoel ik met die hele lijn baseren op de 500 reeks. Als alles hetzelfde is wil niet zeggen dat het goed gaat. Maar hier onder een staatje met hoe het al een tijdje gaat met het marktaandeel van FIAT. Ik wil wel geloven, maar cijfers liegen niet.

    1997 1.272.570 9,44%
    1998 1.219.149 8,43%
    1999 1.109.513 7,25%
    2000 1.128.738 7,52%
    2001 1.067.855 7,09%
    2002 902.682 6,15%
    2003 791.201 5,48%
    2004 903.180 5,59%
    2005 792.734 4,91%
    2006 895.023 5,75%
    2007 964.767 6,15%
    2008 943.202 6,52%
    2009 1.010.342 6,92%
    2010 837.251 6,01%
    2011 704.157 5,08%
    2012 581.613 4,64%
    2013 568.838 4,64%

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 21:01
    Permalink

    @ Henk

    Allemaal waar. Maar, bezoek voor de aardigheid eens de showroom van een FCA dealer. LEEG, leger dan ooit tevoren. Die vul je niet met mooie plannen en gelikte PPT’s. Daar hebben ze gewoon good old hardware nodig. Dat voelt de dealer, dat ziet de consument (bekijk voor het juiste gevoel ook eens de verkoopcijfers) en daar is de reactie van de financiële wereld op gebaseerd.

    Ja, Fiat heeft goede stappen gezet.
    Ja, Fiat heeft juist gereageerd op de markt.
    Ja, Fiat doet goede zaken op andere continenten.
    Ja, Fiat heeft goede plannen.
    Ja, plannen hebben tijd nodig.
    Ja, Fiat moet vooral doorgaan op de ingeslagen weg.

    En tot de tijd dat het resultaat van noeste arbeid im de showroom staat te glimmen in de showroom past nederigheid. De veelgeprezen Maserati commercial spreekt in dat opzicht boekdelen.

    6 mei was te zeer gehypet, de timing was slecht. Ze hadden moeten wachten tot de introductie van een nieuw model. Daarmee hadden ze niet alleen ambitie maar ook daadkracht getoond. Nu heeft Fiat aan geloofwaardigheid verloren en dat is met alle mooie plannen spijtig.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 22:08
    Permalink

    @Edwin @Niccolo

    Ik bedoel het wat breder. Wat ik bedoel Fiat als autogroep, niet het merk. De hele groep die nu FCA is (in totaal zo’n 11 merken, van Fiat en Alfa Romeo tot Jeep en Chrysler tot Maserati en Ferrari) heeft een toekomstperspectief die onnoemelijk veel sterker is dan tot nu toe.

    Zonder de overname nu van de Chryslergroep zou Fiat het simpelweg nooit gered hebben. Al in 2008/2009 werd (met visie) gestart door Marchionne/Elkann wat nu realiteit is geworden.

    De inspanning en tijd en miljarden die Fiat heeft besteed aan de overname van Chrysler hadden ze in plaats daarvan kunnen besteden aan nieuwe Fiat modellen, dan waren de showrooms inderdaad nu wat voller maar de Fiatgroep VRIJWEL ZEKER FAIILLIET!!

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 22:29
    Permalink

    goed geprobeerd henk maar lees dit ook eens:
    —Website voor pubers—

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 22:44
    Permalink

    @ Henk

    Toekomstperspectief is iets anders dan ambitie. Die is inderdaad groter dan ooit tevoren. Het toekomstperspectief valt of staat met de financiering van die ambitie. Alleen de Amerikaanse operatie, noord en zuid, te laten renderen is een half verhaal, zeg maar unfinished business. Als het niet lukt de Europese poot zwarte cijfers te laten schrijven, houd je een groter (met dank aan de ambitie) kwakkelend geheel over. De weg naar rendement voor de hele groep gaat via de kapitaalmarkt om zo vermogen te verkrijgen voor het Europese gamma. Vandaar het theaterstuk op 6 mei. Gezien de reactie’s op de kapitaalmarkt kreeg Marchionne slechte recensies.

    Diep respect voor wat Marchione en de zijnen voor elkaar gekregen hebben, maar ze zijn pas op de helft.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 23:12
    Permalink

    Puntje 4 baseert zich opdat Chrysler zeer goed draait en er dus geld in het laatje komt om de ambieuze plannen te realiseren. Daar moet een stevige kanttekening bij geplaatst worden: Chrysler kwam in de problemen doordat de vraag naar grote SUV’s instortte. Dat product is nu sterk verbeterd en de ergste schrik over dure olie is voorbij. Daarmee heeft de vraag zich hersteld, er is nu minder concurrentie, dus daardoor draait Chrysler zeer goed.

    Een denkbaar scenario is dat de olieprijs weer flink stijgt en de vraag naar grote SUV’s opnieuw instort. Is het plan tegen een dergelijk scenario opgewassen en wat betekent dat dan voor de verwaarloosde Europese tak? Puntje 4 komt dan erg in gevaar.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 23:44
    Permalink

    @niccolo

    Het toekomstperspectief dat FCA nu heeft komt doordat er de afgelopen jaren een fantastische wereldwijde organisatie is neergezet met alle mensen en middelen die je maar nodig kan hebben om er een succes van te maken.

    @dmantione

    Het falen van het oude Chrysler en het succes van het nieuwe Chrysler ligt toch echt heel wat ingewikkelder dan hoe je het hier nu schets.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 12:44
    Permalink

    Dat is een open deur: Ik kan onmogelijk een heel boekwerk gaan schrijven over alle aspecten van het falen en succes. Zeker is dat de Amerikaanse fabrikanten instortten door het instorten van de vraag naar SUV’s en trucks en het zeker niet uitgesloten is dat dat nog eens gaat gebeuren.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 12:56
    Permalink

    @dmantione: dat is zelfs zeker dat dat gaat gebeuren. Na elke hype komt een flinke dip. Maar dat geldt gelukkig voor alle markten en alle fabrikanten. Niet alleen voor Fiat

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 16:57
    Permalink

    @ Henk

    Nog een keer: Dat zijn de randvoorwaarden, en ja die kloppen aardig.

    De middelen, lees financiën, daar ontbreekt het aan. No money, no cars.

    Kortom, ze zijn goed op weg, maar er liggen nog wel wat uitdagingen.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 17:11
    Permalink

    @ Henk

    of misschien zo:

    Het stadion is gebouwd en het elftal is geformeerd. Er wordt nog naar een sponsor gezocht en de wedstrijd moet nog beginnen.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 17:20
    Permalink

    @Henk: Je slaat de spijker op de kop, en hebt op alle 6 punten gelijk. SM is een aantal jaren geleden een weg ingeslagen met een mega klus op zijn bordje(incl. CNH Industrial !), afgedekt met behoorlijk wat credits van John Elkann. Wij kunnen van alles vinden alsof we in de keuken van FCA kunnen meekijken. Het is altijd makkelijk een dosis scepsis te hebben wanneer langere termijn strategie aan de orde is, het gepresenteerde businessplan achteraf tegenvalt ?, de Europese dealers gisteren niet vol geplempt zijn met nieuw blik. Natuurlijk moeten we het allemaal maar afwachten, en hoe investeerders nu reageren is sec een randverschijnsel. Wellicht zal SM gaandeweg zijn plannen deels moeten bijstellen, edoch we gaan het meemaken. De hele auto industrie ligt mondiaal op de schop, waar FCA ook op moet inspelen, en wat uiterst gecompliceerd is. Dat vergeet de consument.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 18:20
    Permalink

    @Mirafiori,

    Om de mening en de reactie van het publiek en de aandeelhouder als randverschijnsel te noemen, is een onderschatting van episch formaat. Dit zijn de redenen waarom je het als een FCA doet, je producten verkopen aan het publiek en de aandeelhouder voor de investering.
    Wat Marchionne en Elkann denk ik toch onderschat hebben is de communicatie naar hun toe en dat vertaalt zich in deze reactie. En dus helaas terecht

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 18:22
    Permalink

    Ik denk dat zodra de Gulia geintroduceerd zal worden, er al een hoop duidelijk zal worden. Dat zal het eerste echte product zijn dat verkopen MOET om de geloofwaardigheid van FCA overeind te houden. Zal de pers het geen echte Alfa vinden, en zullen de showrooms niet bezocht worden, dan heeft Sergio een groot probleem. Dus inderdaad let’s wait and see.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 18:43
    Permalink

    @Mirafiori

    Zo is het inderdaad.
    Op een vraag aan Marchionne of hij verrast was door de reactie van de aandelen was het droge antwoord: nee.

    Overigens, vrijdag waren de aandelen Fiat op een sterk dalende beurs al weer aan het stijgen.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 19:22
    Permalink

    EBIT FIAT (groep) 2013 ca. 3 mld.
    investering Alfa Romeo 55mld.
    verlies Fiat en andere investeringen daar gelaten.

    Dat redden ze dus nooit op eigen kracht voor 2018. FCA heeft vreemd kapitaal nodig om haar ambities te realiseren.

    Zonder financiering is dat wat Henk toekomstperspectief noemt slechts een droom.

    Ik herhaal nog maar eens: No money, no cars.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 19:27
    Permalink

    @Henk. Chapeau. @Di Segno. Onze mening is niet relevant, van investeerders zal blijken. Het corrigerend vermogen van SM is aanwezig.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 19:47
    Permalink

    @ Mirafiori

    onze mening als consument is zéér relevant. Die van investeerders maakt of breekt alle mooie plannen. Corrigerend vermogen SM is niet relevant, zijn vermogen financiering te vinden des te meer.

    No money, no cars.

    wake up to reality.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 19:52
    Permalink

    @niccolo

    Typo’s maak ik regelmatig, maar jouw opmerking van 55mld voor Alfa Romeo? Ik neem aan dat dit een typo is, of anders…?

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 20:01
    Permalink

    Vgl, VW slast 9 mld stuk aan 3 modellen VS markt zonder daarbij het merk opnieuw te hoeven uitvinden.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 20:32
    Permalink

    @niccolo

    Er wordt me iets duidelijk 😀 , ik ben bang dat hier sprake is van een giga typo. Bedoeld wordt 5mld…

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 21:04
    Permalink

    @niccolo
    Onze mening ?. De consument rijdt inmiddels Kia, of lost het zelf wel op. Denk je nu echt dat investeerders ‘het plan’ uiteindelijk gaan breken. Waag je niet aan de mega-getallen welke hiermee gemoeid zijn, wat impliceert dat SM zijn huiswerk in zoverre gedaan heeft dat doemscenario’s ingecalculeerd zijn, voor zover mogelijk. Onderschat SM niet, en zeker zijn corrigerend vermogen.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 21:13
    Permalink

    @Henk: So be it. Je ziet zoveel reacties, schept een band. Wij hebben allemaal het beste met FCA voor, en hopen dat deze exercitie nu gaat slagen. 😉

    Beantwoorden
  • 11 mei 2014 om 00:19
    Permalink

    Eindelijk geen overemotionele Italiaan aan de macht maar iemand met een goed verstand en duidelijke visie.Het gaat nog altijd op dat geld geld maakt.
    Om dus met beperkte middelen een groot plan uit te voeren dient dus in bepaalde fases van het plan details bijgesteld te worden om maximaal resultaat te behalen.het grote plan is om van FGA een renderend bedrijf te maken en de producten om dat te behalen zullen te zijner tijd verschijnen.Of SM ’s plan lukt zal alleen de tijd uitwijzen niet meer en niet minder hoe frustrerend dat ook voor de liefhebber mag zijn.De concurrentie heeft het makkelijker.Wat zij bedenken wordt direct uit eigen middelen betaald. Wat SM hier doet is gewoon kei en keihard werken met veel slapeloze nachten. Hier wordt niet over een nacht ijs gegaan zoals vele misschien denken.
    Laten we de vingers gekruisd houden en hopen dat de plannen lukken. Bij Maserati is het plan al aan het lukken nu de rest nog.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.