Marchionne pro Renzi en helder over strategie FCA

marchionne trento

Het begrip Renzi-fan liet Sergio Marchionne zich nog even niet in de mond leggen, maar de CEO van Fiat Chrysler Automobiles sprak verder enkel lovende woorden over de door de kersverse premier gepresenteerde lange termijn visie omtrent de Italiaanse economie. Een visie waarbij de voormalige burgemeester van Florence zelfs de lat hoog durfde te leggen, een beetje in de geest van de ambities van de directeur in donkere trui; “Italië heeft de potentie om een leidende rol in de EU te kunnen spelen.” Muziek in de oren van Marchionne die over de EU opnieuw totaal niet te spreken was. De visie van de premier daarentegen noemde Marchionne alvast uniek voor ons continent. Deze eensgezindheid zal binnenkort bovendien tot een afspraak tussen de beide leiders leiden op FCA’s hoofdkantoor in Detroit. Het jaarlijkse festival van de economie dat in Trento werd gehouden, vormde het podium waarop de ommekeer werd verkondigd.

Marchionne verdedigde ook de door Lingotto recent gevolgde strategie. Nieuwe investeringen in meerdere modellen zoals de Bravo en Punto, zouden onherroepelijk tot grote problemen hebben geleid. Marchionne nam in die context zelfs het woord faillissement in de mond. Over ‘verkeerde beslissingen’ van de afgelopen jaren wilde de CEO niet discussiëren.

marchionne renzi

Ook het voorlopig afslanken van Lancia tot een klein nationaal merk, heeft een puur economische reden. Lancia zal de komende jaren nauwelijks buiten de nationale grenzen te zien zijn en geen grote investeringen ontvangen. Marchionne noemde het een spijtige maar strict noodzakelijke keuze. De Lancia Thema van president Napolitano zal binnenkort dan ook door een Maserati vervangen worden. Daarmee sloot Marchionne het hoofdstuk Lancia voor de komende vier jaar af.

In Alfa Romeo daarentegen zal zeer veel energie gestoken worden. Een moeilijk maar belangrijk project zegt de CEO die onlangs zelf een prototype heeft gezien; “We zijn op de goede weg en gaan van 300 naar 600 ingenieurs de komende tijds. In het derde kwartaal kunnen de eerste testfases op de openbare weg worden verwacht, van datgene wat nu nog in het grootste geheim tot ontwikkeling wordt gebracht.” Tot 2018 gaat 5 miljard euro naar het merk, dat tot datzelfde jaar ook enkel in Italië zal worden geproduceerd. Marchionne sloot vervolgens niet uit dat bij een toenemende mondiale vraag, voor productie ook over de landsgrenzen gekeken zal worden. Het primaire doel wat Alfa Romeo betreft omhelst ook het weer volledig draaiende krijgen van de Italiaanse fabrieken. De CEO kreeg ook alvast vragen over de kwaliteit van dit toekomstige product. Marchionne ging deze vraag alles behalve uit de weg: “Ik heb onlangs zelf nog in een BMW gereden. Ik heb de indruk dat de kwaliteit flink wat minder is geworden de laatste tijd. Let wat dat betreft maar op de volgende Alfa Romeo.”

20 gedachten over “Marchionne pro Renzi en helder over strategie FCA

  • 2 juni 2014 om 14:38
    Permalink

    Normaal mag ik een reactie als die van Marchionne wel waar het gaat om de kwaliteit van BMW. Gezien echter de recente historie moet hij eens niet zo’n grote broek aan trekken en eerst eens wat laten zien. Zijn ambities kennen en omarmen wij zo langzamerhand wel.

    Pagliaccio die Pasta!

    Beantwoorden
  • 2 juni 2014 om 20:38
    Permalink

    Gaat iemand eindelijk eens de concurrentie aan met de gevestigde orde is het ook al weer niet goed en de Grote 3 zijn niet zo goed!!! ze zijn namelijk de enigste en wel in het land van de blinde is eenoog koning.Rijdt geregeld in de nieuwe produkten van BMW en ze zijn goed maar ook niet meer dan dat. Er valt heeeel wat te verbeteren, en de Italianen zullen de enige zijn die dat kunnen bewerkstelligen.Innovatief zijn ze nog altijd iedereen de baas en gelukkig is SM zich daar van bewust. Eindelijk iemand die Italie weer terug op de kaart zet.

    BRAVO!!!

    Beantwoorden
  • 2 juni 2014 om 21:57
    Permalink

    @alfaspeed

    Wat je zegt: SM is zich ervan bewust. Ik wacht met smart op de tastbare resultaten. Weet je nog die briljante Maser ad? Juist ja, bescheiden blijven en toeslaan op het moment dat je klaar bent……

    Beantwoorden
  • 2 juni 2014 om 22:54
    Permalink

    Laat Renzi in zijn kinderschoenen lekker zijn eigen ding doen. Oeps, foutje Marchionne, de ‘ontwikkelings’kwaliteit van een BMW wordt nooit minder, stabiliseert zich eerder. Eerst nu met een Alfa komen, dan pas over kunnen vergelijken doen spreken.

    Beantwoorden
  • 3 juni 2014 om 07:56
    Permalink

    En dan de laatste modellen van alfa, die vallen niet tegen. Die zijn er niet.

    Stilstand….

    Smart remark, alfaspeed :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 3 juni 2014 om 18:02
    Permalink

    Zoals een BMW ActiveHybrid 3?

    Dat Marchionne goede auto’s kan laten ontwikkelen, daar kunnen we akte van geven. Dus hij zal met Alfa echt niet teleur gaan stellen. Maar je vergelijkt ondertussen wel een merk met een bijzonder compleet portofolio, als je op bmw.nl de configurator aanklikt, kun je uit 32 modellen kiezen, met een merk met 2 modellen op leeftijd en eentje in beperkte produktie.

    Zelfs als zijn hele plan uitgevoerd is, dan kan hij zich kwa gamma maar beperkt meten. Kortom, hij heeft gewoon geen recht van spreken om BMW te kleineren.

    Beantwoorden
  • 3 juni 2014 om 18:43
    Permalink

    De laatste keer dat ik de vergelijking hoorde met BMW, Audi etc. was ten tijde van de Alfa 159.

    Grootste probleem op dit moment is dat je een compleet plaatje moet kunnen laten zien. Dus een zakelijk aanbod dat klopt. Naar mijn idee betekent dat je een goede zakelijke (lease) moet kunnen neerzetten. Dat betekent een enorm vertrouwen in het product, waardoor waardedaling (prijsbepaler nummer 1) laag is en klantbeleving hoog is (productiekwaliteit en dealer). Uiteraard hebben we ook de dooddoenet status nog. En dat is lastig op te bouwen.

    Dat de gevestigde orde niet de beste is in kwaliteit weten we wel, daarvoor moet je in Japan zijn, maar het complete pakket is wel aanwezig.

    Technisch ben ik helemaal overtuigd van de Fiat producten maar nu nog economisch/emotioneel in dit toch hogere segment.

    Groet,
    Rob

    Beantwoorden
  • 3 juni 2014 om 19:11
    Permalink

    @dmantione

    Helemaal eens, hij heeft geen recht van spreken. De visie klopt en het plan vast ook, maar met dit soort uitspraken ondermijnt hij zijn eigen geloofwaardigheid. En dat is jammer. Heel jammer.

    Beantwoorden
  • 3 juni 2014 om 23:13
    Permalink

    Aardige mannen, hierbij wil ik vermelden dat jullie niet goed kijken!!!!
    Jullie vergelijken Alfa met BMW.
    Bekijk het eens met de portofolio van de heer SM : Fiat,lLancia, Alfa Romeo, Maserati,Ferrari,Iveco,New Holland.
    Dusss over aantallen,now how en uitvoering van prachtige modellen en diversiteit mag en kan SM zich uiten op een manier die hem blieft,geen groot spraak of overschatting maar een grote kennis van zijn eigen producten.
    Laat BMW maar eens neerzetten wat de FCA produceert. 😯

    Beantwoorden
  • 3 juni 2014 om 23:27
    Permalink

    Heb ik ook nog niet vermeld dat hij Jeep,Dodge,Ram,Chrysler,Mopar,SRT en Abarth in zijn bestand heeft staan . Met al deze merken veegt hij ieder ander automerk de vloer aan , nu al.Doet SM dat? Nee , hij geeft alleen aan dat BMW niet meer zo toonaangevend en goed is als dat ze voor kort waren.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2014 om 07:36
    Permalink

    Even goed lezen alfaspeed. Volgens het artikel werd de vergelijking gemaakt door Marchionne :mrgreen:

    Maar je hebt gelijk als je de hele portfolio bekijkt, een verzameling van merken met verschillende karakters. Dat maakt FCA en daarom komt het vast goed. Ooit.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2014 om 10:31
    Permalink

    FCA vergelijken met BMW is deels appels met peren. Vooralsnog heeft BMW geen andere merken nodig om te kunnen overleven, wat voor FCA weer de mogelijkheid biedt om de markt breder te bedienen en daarmee meerdere doelgroepen te bereiken. Een deel van de FCA-labels kunnen en hoeven niet te concurreren met BMW. Maserati wel, en SM wil dat kunstje ook met AR doen. Daar is op zich niets mis mee, een prima en legitieme gedachte. Technisch zal het wel lukken om minimaal het niveau van BMW te halen, maar het zal ook op punten vernieuwend moeten zijn. Plus qua marketing heeft hij nog een slag te slaan.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2014 om 11:37
    Permalink

    Het hele BMW verhaal is maar 2 of 3 zinnetjes. En waar komt het op neer?

    BMW is niet meer wat het geweest is wat betreft kwaliteit.
    Dat is SM zijn bevinding.

    SM zegt hierna:
    wat betreft kwaliteit, moet je de komende Alfa daar eens op bekijken.

    Hij zegt niet dat BMW meer of minder is, maar zegt juist dat de komende Alfa’s kwalitatief goed in elkaar zitten.

    Ik wil hier trouwens nog bij zeggen, het feit dat SM in een BMW reed, zegt denk ik nogmaals wie SM als concurrentie ziet. En dat is naar mijn mening, een heel leuke gedachte :).

    Beantwoorden
  • 4 juni 2014 om 12:39
    Permalink

    Idd Superleggera. Ik denk dat hij altijd iets meer wil zeggen dan dat hij zegt. Beetje formuleren met een knipoog. Hij zei ook dat hij een Delta Integrale HF heeft en dat de miljarden die Lancia nodig zou hebben niet voor handen zijn… Wil hij daarmee zeggen dat hij eigenlijk vindt dat Lancia wel degelijk bestaansrecht heeft maar dat het nu even niet kan? 🙄

    Beantwoorden
  • 4 juni 2014 om 12:59
    Permalink

    Lancia4Ever

    juist, maar had ik niet ergens gelezen dat hij zei dat hij de keuze had tussen investeren in Alfa of Lancia?

    dan is, naar mijn mening, op dit moment de juiste keuze gemaakt. Sowieso een keuze maken was al de beste keuze, want om beide merken met te weinig geld te laten kwakkelen is niet erg slim voor een economisch intelligente CEO.

    Mark my words: Lancia komt terug wanneer Alfa succes heeft en geld in het laatje brengt. Ik ben Lancia veel gegund hoor, maar Alfa is gewoon meer een volume merk.

    Heeft iemand het interview met de Alfa-baas van de EU ook gelezen in AutoWeek? Vond het maar matig dat hij zei dat Volkswagen een premium volumemerk is…

    Beantwoorden
  • 4 juni 2014 om 15:00
    Permalink

    Het zijn niet alleen de miljarden die voorhanden moeten zijn, maar ook inderdaad bestaansrecht van het merk Lancia. Interessant, hoe zou je het bestaansrecht van het huidige Lancia kunnen kwalificeren, anders dan alleen een merk met een rijke historie. Het feit wil, ondanks prachtige en goede auto’s (Libra/Thesis/Delta etc.etc.), heeft het merk zich nooit goed kunnen profileren, in tegendeel het was bezig zijn bestaansrecht te laten verdampen.
    Ik hoop vurig dat op eniger wijze tzt genoeg ingredienten voorhanden zijn om het merk op welke manier dan ook te laten voortleven. Maar gaat Marchionne daar nog een stempel op drukken ?, of in ieder geval zijn opvolger de goede richting opduwen.
    Wordt wel een lastige klus, Lancia als Volumemerk ?. Een Fulvia, een Stratos of een Beta Coupe, heeft een kans van slagen. Als je het bestaansrecht wil versterken, grijp ook terug in het verleden, en je raakt de consument in zijn ziel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.