Marchionne; ‘Te hoge verwachtingen Fiat 500L in VS’

500L marchionne

Het doel heiligt de middelen, maar het enige wat tot nu ‘heilig’ was aan de lancering van de Fiat 500L in de VS, was de aankomst van de paus in dit model op Amerikaanse bodem vorig jaar. Marchionne is nooit echt te trots om een foutje toe te geven en vandaag wijt hij de dip van Fiat op de Amerikaanse markt mede aan de lancering van de 500L een paar jaar geleden. Dit model slaat niet aan, terwijl het wel met de Amerikaanse markt in het achterhoofd is uitgedacht. Ruim, praktisch en enigszins robuust met de ‘L’ van Large; “We hadden er te hoge verwachtingen van.” Het model uit het Servische Kragujevac slaat wel goed aan in Italië en sommige andere Europese markten, waardoor het maandelijks voor goede cijfers blijft zorgen. Toch heeft de Fiat-fabriek op de Balkan er nu wel last van en zal er in de productie gesneden moeten worden, tot er iets nieuws te verwachten valt. Er wordt gesproken over het terugschroeven van bijna een derde van de huidige capaciteit, van drie naar twee ploegendiensten. Vanaf begin dit jaar gezien, zijn er in Amerika slechts 2064 exemplaren van de 500L verkocht (-63%).

marchionne venezia

Minder rouwig is de CEO die nog minstens drie jaar aan het roer zal blijven bij FCA, over het uitstellen van een opvolger van de Punto. Marchionne geeft min of meer toe dat men een bepaald risico nam, maar inmiddels kan men wel stellen dat de concurrentie geld toelegt op haar nieuwe producten, terwijl FCA nog wat kan verdienen aan iedere Punto die verkocht wordt; “Hadden we toch iets nieuws bedacht, dan hadden we een enorme fout gemaakt gezien de verandering op deze markt.

De bestellingen van de Giulia en de Levante verlopen voorspoedig volgens Marchionne. Uit Amerika komen inmiddels talloze verzoekjes binnen voor de SUV van het merk met de drietand, waar onlangs de verkoop officieel is gestart. FCA presteert als geheel intussen naar verwachting gedurende het tweede kwartaal van 2016. Over de onderhandelingen van FCA met Uber en Amazon aangaande de techniek voor de zelfsturende auto wilde Marchionne niets zeggen vanuit Venetië, waar hij dit weekend aanwezig is voor de jaarlijkse conferentie over de Italiaans-Amerikaanse handelsbetrekkingen. Met Google wordt intussen samengewerkt in de vorm van honderd zelfsturende Chryslers van het type Pacifica.

16 gedachten over “Marchionne; ‘Te hoge verwachtingen Fiat 500L in VS’

  • 18 juni 2016 om 14:46
    Permalink

    Het Punto verhaal riep ik een tijdje geleden al. Dat FIAT deze nu heel gunstig kan verkopen. Ik zou de auto een hele grote facelift geven nieuwe neus en dashboard en nieuwe motoren lanceren die er al zijn en de Punto kan gewoon nog een aantal jaar mee (kijk maar naar de nieuwe Corsa) Ik zou de FIAT 500L saneren, je hebt al een FIAT 500X maak dan maar een FIAT 500 station Giardinetta, En ik zou op basis van de FIAT Tipo een serieuze MPV maken een nieuwe FIAT IDEA beetje iets meer crossover.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 16:14
    Permalink

    En vooral een crossover/compacte SUV op basis van die mooie Toro uit Brazilië maken in de Servische fabriek. Dat is echt een markt die interessant is, terwijl minivans zoals de L niet erg aantrekkelijk zijn in de huidige markt!

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 16:21
    Permalink

    Wat mij betreft ; 2 miskleunen van Fiat de laatste jaren. De 500 X en de 500 L zie je nauwelijks op de weg. Een nieuwe Punto zou veel slimmer zijn geweest. De modellen politiek van Marchione is voor mij niet te begrijpen. Net als de Gulia,een beetje diesel uitvoering kost al snel 55000 euro ! Veel te duur,en ik ben bang dat je deze auto ook weinig in NL zult zien

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 16:32
    Permalink

    https://goo.gl/images/4bWRD8

    Zoiets, daar zie ik wel brood in. Ziet er echt uit als een FCA product. Lijkt op een Jeep Cherokee en is toch wel echt een ontwerp van Fiat brasil. En aangezien het ontwerp van de nieuwe panda ook weer daar vandaan komt, heb je meteen een goede aansluiting op het familie-gezicht. De 500 lijn heeft dan de X, de pandalijn heeft dan de Toro.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 16:35
    Permalink

    Yasmashita

    In europa verkoopt de 500l en x wel goed zeker in italie de x ook in amerika de l juist niet in amerika .eerst goed lezen voor je wat roept.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 16:51
    Permalink

    Cijfers zijn in Italië misschien goed ,maar hier in Limburg kom je misschien 1 keer in de maand een 500 X tegen op de weg. Mooie auto maar te duur.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 19:53
    Permalink

    Als Fiat rijder en gepassioneerd liefhebber durf ik te stellen dat de nieuwe Fiat producten, 500x 500l Giullia etc…… veel te duur verkocht worden

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 20:19
    Permalink

    Spijtig voor de Punto-fans maar op de moeizame EU markt zie je juist dat modellen als de 500L en de 500X meer verkocht worden en met beter rendement. Kijk naar alle Capturs en Kadjars die je hier ziet. Zo zie je in Italië en daar omheen 500L en 500X. Hier in NL niet, maar onze markt is geen juist referentiekader en is veel te krap.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 20:40
    Permalink

    Hier in België zie je tegenwoordig veel 500x en en er komen er meer en meer bik, en dat vind ik niet slecht. Mooie auto en rijd super goed.

    Ik ben ook wel benieuwd of ze inderdaad een c-segment suv/cuv gaan maken op basis van de toro … Van mij mag het.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 20:59
    Permalink

    Dat is ons grote manco. Wij bekijken het vanuit de volstrekt irrelevante Nederlandse marktsituatie. Met dank aan onze zorgwekkend onbetrouwbare overheid. De 509L heb ik nooit wat aan gevonden, maar die mening is eveneens irrelevant in dit kader. De heren strategen moeten met de beperkte middelen die er zijn keuzes maken. Daar worden ze voor betaald, maar ik geef het je te doen.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2016 om 21:25
    Permalink

    Stichting open deur. Sorry dat ik het zeg, maar de 500L is allesbehalve een mooie auto. Technisch en praktisch allemaal prima voor mekaar, maar dat is het dan ook. De 500x, ondanks dat het mijn inziens niet met een 500 te maken heeft, smoelt wel beter.

    Beantwoorden
  • 20 juni 2016 om 09:17
    Permalink

    Lancia 4Ever
    Kijk eens op Autozine voor de echte verkoopcijfers van Fiat.
    De Captur bijv gemiddeld 600s tuks per maand tegen 88 stuks 500X !
    Die verkoopcijfers van Fiat.nl moet je overigens met een korrelje zout nemen.
    Zo zet Fiat nog steeds nieuwe wagens in de showroom op een kenteken,als zijnde verkocht.Ik heb zelf onlangs een 500 c gekocht met grote korting (14500 euro ! )die te lang bij een dealer stond (met kenteken).
    Ik kom heel vaak in Duitland en daar is een 500 x of 500 l al net zo zeldzaam als een Aston Martin.
    Navraag bij een hele grote Duitse dealer hier in de buurtl : 500 en Panda gaat heel goed ,de rest totaal niet .
    Ik kan me moeilijk voorstellen dat Fiat een auto ontwerpt die het alleen maar in Italië goed doet.Daar lijkt het nu dus wel op.

    Beantwoorden
  • 20 juni 2016 om 12:47
    Permalink

    Laat renault nou precies hetzelde doen, alleen die maken het nog grijzer want die auto, s zijn nooit geleverd

    Beantwoorden
  • 20 juni 2016 om 13:13
    Permalink

    @Hans

    Laat Renault nou bijv.200 stuks per maand “gelogen ” hebben,dan zijn het er nog 400 tegen 88 Fiats !!
    Op de weg zie je heel veel Capturs en Clio (segment waar Fiat nog steeds slaapt).
    Ook in Duitsland zie je de Clio heel veel.
    Volgens mij hebben ze daar in Italië nog niet door dat een nieuwe Punto een groter succes zou zijn geweest als bijv. 500 L.Nu worden ze misschien een beetje wakker ,nu de produktie wordt teruggeschroefd.
    Intussen lacht men zich kapot bij Renault dat Fiat zo treuzelt.
    Praat maar eens met een Fiat verkoper in Nederland.

    Beantwoorden
  • 20 juni 2016 om 14:48
    Permalink

    De 500L doet het voor een auto in dat segment zeer goed, alleen het segment is op sterven na dood. In Nederland is het al helemaal huilen, op de een of andere manier slaan de nieuwe modellen hier niet aan. De 500 hatchback is de kurk waar de dealers al jaren op drijven, voor zover dat gaat. Een Punto had voor dealers in Nederland veel verlichting kunnen brengen, en niet alleen in Nederland.

    Beantwoorden
  • 25 juni 2016 om 00:02
    Permalink

    Wat een flauwekul reacties hier. “Je ziet ze nooit” en andere oordelen met oogkleppen op. Nederland is natuurlijk niet waar Marchionne naar kijkt als het om de Punto of de 500L gaat. Hij denkt ook niet in 200,600, 800 stuks. Hier de verkoopcijfers t/m april 2016 in heel Europa: 500: 63.000 stuks, 500L 34.000 stuks, 500X 32.000 stuks, Punto 25.000 stuks. Jeep Renegade nog eens 23.000 stuks. Kennelijk ontgaat het lezers hier nog steeds dat de consument wereldwijd steeds meer kiest voor andere carosserievormen. De klassieke hatchbacks in het B segement zoals de Punto, en de stationcars in het D-segment zoals de 156/159 SW worden verdrongen door crossovers en SUV’s. Nissan Quashquai bv , 92.000 stuks op plek 6 in Europa, Renult Captur 72.000 stuks, dat is de trend. Logisch dat Marchionne inzette op de 500L en X en de Renegade en niet investeert in een Punto die het nog steeds heel aardig doet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.