Maak kennis met de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

stelvio-la3

Zoals al te verwachten viel zijn de foto’s vroegtijdig gelekt. Geheel in moderne Alfa traditie wordt dus toch afgetrapt met de meest snelle versie, de Quadrifoglio. Anders dan de concurrentie zijn de ‘normale’ versies dus afgeleid van het topmodel, wat een totaal andere filosofie is. Ook deze auto zou volgens eerste geruchten ronderecords gaan zetten op de Passo dello Stelvio Nurburgring en zal dus een benchmark op dynamisch gebied voor SUV’s worden.

Het in- en exterieur lijkt erg op die van de Giulia en wat des te meer duidelijk maakt welk familiegezicht Alfa Romeo kiest. De prestaties zijn wederom van een hoog niveau. Zo duurt een sprint naar 100 slechts 3,9 seconden en heeft de Stelvio een topsnelheid van 284 km/h. Uiteraard zullen we jullie nog uitgebreid informeren over de Stelvio en is de presentatie straks live op AutoEdizione te volgen.

[nggallery id=1147]

13 gedachten over “Maak kennis met de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

  • 16 november 2016 om 13:32
    Permalink

    Kun je hem ook op grijs kenteken krijgen 🙂 Beter dit op grijs dan een omgebouwde RAV4

    Beantwoorden
  • 16 november 2016 om 13:35
    Permalink

    ik vindt m mooi. Gelukkig uitgesproken genoeg voor alfa, maar niet teveel zodat veel deze wagen zal bevallen. Prachtige lijn en ja ik zie er veel andere auto’s in, maar ze hebben gewoon het beste van anderen genomen met alfa saus eroverheen = prachtige wagen.

    PS: Zag eergisteren een prachtige giulia de afslu9itdijk over rammen, kippenvel momentje..

    Beantwoorden
  • 16 november 2016 om 16:35
    Permalink

    Ik moet net als bij de Giulia nog even wennen, maar het is een ontwerp dat waarschijnlijk wel groeit in de loop der tijd. Bovendien is de Giulia in het echt ook mooier dan op de foto’s. De achterkant vind ik vooralsnog het sterkste deel van het ontwerp. En, wat wel knap is: hij is niet log of lomp als de X3 of GLC.

    Beantwoorden
  • 16 november 2016 om 17:25
    Permalink

    Voor een SUV is hij goed geslaagd nu hopen dat deze genoeg centen oplevert om GT’s en Spiders op de markt te brengen.

    Beantwoorden
  • 16 november 2016 om 18:48
    Permalink

    Niet het type auto dat mijn voorkeur geniet, maar wat een mooie SUV en wat een mooie lijnen, eindelijk eens geen lompe auto.
    Mijn hart blijft bij de Giulia, maar Stelvio welkom in de familie.

    Beantwoorden
  • 16 november 2016 om 19:04
    Permalink

    Een dieptepunt in de geschiedenis van Alfa Romeo :'(

    SUVs passen prima bij een merk dat als doel heeft luxe auto’s te bouwen (zoals de drie Duitse premium merken), maar niet bij een merk waar als sinds begin jaren sportiviteit het belangrijkste punt is.
    Ik vind het echt jammer dat Alfa de kant van de Duitse premium auto’s opgaat.
    Nu is volgens alle test over het rijgedrag van de Giulia niets te klagen, maar (hoewel ik het wel een mooie auto vind) is het design conservatief en design is ook altijd 1 van Alfa’s sterke punten geweest.
    Nu is een SUV per definitie niet sportief: hij kan voor een SUV wel sportief zijn maar de auto had beter gekunt. Natuurlijk een Laferrari is ook beter dan een Giulia Q, en een Stelvio Q zal ook vast sneller over de Nordschleife rijden dan een 156, maar dat bedoel ik niet: om 4 personen te kunnen vervoeren binnen de prijsklasse van een Stelvio hadden ze een sportievere auto neer kunnen zetten.

    Dan het design… voor een SUV is de Stelvio best mooi, maar het blijft een SUV. Smaken verschillen natuurlijk. Dat wat mij het meeste stoort is das Alfa nu ook gebruik gaat maken van een “designtaal”, waarmee ze dezelfde voorkant voor iedere auto gebruiken (okee dit deden ze al bij de 159 en Brera) en ze heel veel overeenkomstige design elementen geven.
    Het resultaat: net zoals bij de Duitse premium merken, qua design een inspiratieloos modellengamma.
    Nu zal vast uit marktonderzoek zijn gebleken dat dit goed is voor de identiteit van een automerk en dus goed voor de verkoopaantallen, maar dit hoort niet bij Alfa.
    Alfa modellen hebben in het verleden altijd designs gehad die zich onderscheiden van andere Alfa modellen uit diezelfde tijd. Ondanks het ontbreken van een “designtaal” was een Alfa altijd zeer herkenbaar als een Alfa.

    Dan nog een tool uit de Duitse premiumkast: mensen het idee geven dat ze een sportieve auto kopen door er een motor met veel vermogen in te gooien en dan met marketing blijven vertellen dat ze een sportieve auto kopen.

    Ik vind het jammer: de Stelvio laat zien dat Alfa Duits wil worden. Ik hoop dat dit niet een ontwikkeling is die zich voortzet…

    Beantwoorden
  • 16 november 2016 om 21:19
    Permalink

    Om even iets recht te zetten: De Giulia is ontworpen als QF en niet anders om. Design taal is juist dat wat Alfa miste om continuiteit te hebben in z’n verkopen.
    Niet alle modellen waren ze sprakeloos mooi , dat zijn alleen maar verlopen herinneringen. De oude Giulia was niet een bepaalde schoonheid in z’n jonge jaren en de 75, 90 of Alfa 6 zijn nu ook niet hoogwaardige stukjes design. Of zelfs de 155 was maar een omgebouwde Fiat. Wat wel opvalt is dat ze door de jaren heen niet gingen vervelen en nu nog mooi zijn om te zien. Alles wat langer nodig heeft om te rijpen en te wennen zal nooit vervelen en de Nieuwe Giulia zal de boeken in gaan als en ouderwets stukje Italiaans ontwerp. Ga er naast staan en laat je meevoeren door de waanzinnige lijnen van dit stukje vakmanschap van Lorenzo Ramaciotti. En iedereen die dat niet ziet heeft geen kaas gegeten van Italiaans flair.

    Beantwoorden
  • 16 november 2016 om 22:31
    Permalink

    Ik zeg ook niet dat de Giulia een lelijke auto is, ik vind hem zelfs mooi. Maar het design is wel een tikkeltje conservatief.
    Ik vind het redelijk inspiratieloos om verschillende modellen zo erg op elkaar te laten lijken. Dit past goed bij de Duitse merken, waar een te veel afwijkend design wordt gezien als een risico. Dat Alfa voor een dergelijke strategie gaat vind ik een vernedering voor het Italiaans design dat altijd zo onderscheidend is.

    Een positief voorbeeld vind ik eind jaren 90: de 156, 147, GTV en Spider en de 166 hadden ieder hun echt eigen ontwerp. En dit was ook een behoorlijk succesvolle periode voor Alfa (okee de 166 was misschien niet zo’n succes maar Alfa heeft het in dat segment nooit echt goed gedaan).

    Beantwoorden
  • 17 november 2016 om 00:38
    Permalink

    @Marvin, de 147, Spider en GTV, en de 159, de Brera, de Mito en de 8c en de 4C waren ook geen succes. Allemaal zwaar verlieslatende mislukkingen financieel gezien. De keuze voor SUV’s en crossovers is de enige juiste weg om Alfa te redden van de ondergang. Ik verbaas me over de weinig enthousiaste reacties hier. Zijn Alfa liefhebbers dan echt blijven hangen in het museum in 1980? De Giulia en Stelvio gaan het vele malen beter doen dan alles wat we sinds de 156 gezien hebben. Zoniet dan gaat over 5 jaar het licht uit, heel simpel. Ik vind de stelvio de mooiste midsize SUV, en geloof in het succes, zeker ook in landen waar Alfa nu een te kleine positie heeft (Duitsland , VK) of afwezig is (VS, China).

    Beantwoorden
  • 17 november 2016 om 12:06
    Permalink

    Ff een hele enthousiaste reactie! Wat een gave en mooie auto! Bloedmooi, praktisch en snel, dat was er nog niet in die combi bij alfa. Ik mag een nieuwe auto uitzoeken binnenkort en heb vanwege de kids een grote auto nodig. Giulia te klein qua koffer, dus wilde al wachten op de sw, maar ik denk dat dit hem gaat worden!!!Op autoweek en Autovisie louter positieve reacties btw. Ook internationale pers! Dit kan en gaat inderdaad de redding worden voor alfa. Super!!!

    Beantwoorden
  • 18 november 2016 om 23:29
    Permalink

    @Marvin, Stelvio is simply: wooooooooooooooooowwwwwwwwwwwww!!!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.